UCI: Budgetcap voor meer evenwicht tussen WorldTour-ploegen bespreekbaar

UCI: Budgetcap voor meer evenwicht tussen WorldTour-ploegen bespreekbaar

foto: Cor Vos

zondag 24 april 2022 om 20:25

De dominantie van enkele rijke teams in de WorldTour wordt een steeds groter punt van zorg in de wielersport. De budgetten van INEOS Grenadiers, UAE Emirates en Jumbo-Visma zijn veel groter dan het geldbedrag waar de andere WorldTour-teams over beschikken. De internationale wielerunie UCI erkent dat dit de onderlinge strijd in de WorldTour niet ten goede komt.

“Het groeiende gat in budgetverschillen tussen verschillende WorldTour-teams is inderdaad een onderwerp dat op tafel ligt”, bevestigt UCI-voorzitter David Lappartient in een interview met WielerFlits dat morgen op deze site verschijnt.

In een tabel die Statista vorig jaar publiceerde is te zien hoe groot het financiële gat tussen de topteams in de WorldTour is. INEOS Grenadiers beschikt over 50 miljoen euro en UAE Emirates over 35 miljoen, terwijl Jumbo-Visma 27 miljoen euro heeft. Aan de onderkant werken Team BikeExchange (10 miljoen euro), Astana Qazaqstan (12 miljoen euro), EF Education-EasyPost (12 miljoen euro) en Lotto Soudal (12 miljoen euro) met een fractie van de bedragen van de ‘grote drie’.

David Lappartient – foto: Cor Vos

Lappartient benadrukt dat er over deze problematiek ook binnen de belangenvereniging van ploegen AIGCP wordt gesproken. “Het klopt dat we momenteel met de AIGCP discussiëren om meer evenwicht onder de WorldTour-ploegen te krijgen”, vervolgt Lappartient. “Een budgetplafond of salary cap, het zijn zaken waarover gesproken wordt. We zijn nu nog niet zover om op de details in te gaan.”

“Het is meer dat we met de ploegen de pijnpunten op tafel leggen. We maken nu een ‘road map’ om deze problemen in de komende jaren gezamenlijk aan te pakken. Dit is zeker een agendapunt, omdat we niet willen dat alle goede renners zich in enkele ploegen bevinden. Er moet een evenwichtig strijdtoneel zijn.” 

Al wil Lappartient de drie genoemde topploegen ook feliciteren. “Ja, het is knap dat ze erin slagen om zo’n mooi budget binnen te halen en zo succesvol te zijn.”


Dit artikel delen:

18 Reacties

Shinzawai 24 april 2022 om 15:22

Dit lijkt me bijzonder lastig uit te voeren. Hoe ga je als UCI voorkomen dat er een pyramide van allerlei BV'tjes wordt opgezet, zodat betalingen officieel buiten de ploeg plaatsvinden? En hoe voorkom je dat de sponsor de renners via een omweg direct betaalt? Jumbo zou bijvoorbeeld Tom Dumoulin in dienst kunnen nemen als "consultant" of "PR medewerker" om maar een voorbeeld te noemen.

Quincy Adams 24 april 2022 om 21:40

Juist. Kan helemaal niet. Het zal wel iets aan invloed hebben, maar onbalans zorgt voor creativiteit.

YogiBear 24 april 2022 om 16:38

Onjuiste vergelijking. Jumbo Visma is volledige budget incl vrouwen en development team (en wellicht zelfs schaatsploeg). Daarnaast waren dit gegokte cijfers over 2020 en zou je je bv bij Jumbo Visma niet kunnen afvragen of het budget niet is toegenomen. Vraag me sowieso af, waarom hier bedragen worden genoemd die in eerdere discussies en op andere sites al zwaar in twijfel zijn getrokken, gebleken onjuist te zijn, danwel appels met peren vergelijkingen opleveren. Van een serieuze site als wielerflits verwacht ik een meer onderbouwde bijdrage.

Peetvader 24 april 2022 om 22:13

Dat klopt, maar langs de andere kant staat niet al het ondersteunend personeel op de payroll van het wielerteam, wat bij andere ploegen dan wel weer het geval is.

Koers 24 april 2022 om 16:39

UCI kennende betekent dit dat de rijkere ploegen een percentage moeten gaan afdragen aan de UCI.

Kartouche 25 april 2022 om 09:54

Ze gaan er op zijn minst een slaatje er uit proberen te slaan.

Marco Willems 24 april 2022 om 16:47

Leuk bedacht maar dan ga je zien dat persoonlijke sponsorcontracten heel hoog worden zodat de teamkosten gedrukt worden

Het Jachtluipaard van Numansdorp 24 april 2022 om 17:06

Die bedragen van Statista slaan he-le-maal nergens op. Slechte journalistiek van WF om die zo maar over te nemen en voor waarheid aan te nemen..

Txirrindularitza 24 april 2022 om 17:19

Aangenomen dat de Statista cijfers kloppen (wat nog maar de vraag is), dan is kleinste budget nog altijd 20% van wat de grootste heeft. Dat is een verschil, maar het is nog geen voetbalachtige scheefgroei vind ik, dat is nog billijk.

Murcia 24 april 2022 om 18:30

In het geval van INEOS kloppen die cijfers zeker, er zijn diverse documenten die de 50 miljoen bevestigen. Bij UAE en TJV is het lastiger maar wel in lijn met diverse artikelen die door insiders zijn geschreven. De UCI baas praat hier de kleine ploegen naar de mond maar gaat niks doen, wat kan hij ook? Er zijn altijd sluiproutes mogelijk om een budgetcap te omzeilen. Daarnaast is het wielrennen geen gesloten competitie zoals de NBA, dus valt de bereidheid om er in ieders belang over mee te denken en in te stemmen ook weg.

xistnc 24 april 2022 om 18:28
Quote:
Aan de onderkant werken … met een fractie van de bedragen van de ‘grote drie’.

12 miljoen is toch niet ‘een fractie’ van 27 miljoen? Ja, er is natuurlijk ongelijkheid. Maar elke ploeg heeft toch de ruimte om sponsors aan zich te binden of op een andere manier inkomsten te genereren? Los daarvan vraag ik me af of het juridisch mogelijk is om zo’n budgetcap in te voeren.

Gangmaker 24 april 2022 om 20:46

Belachelijk, dat is in andere sporttakken toch ook zo. BV in voetbal basketbal, volleybal, ijshockey enz. Je hebt in dezelfde competitie steeds rijkere en andere clubs met minder budget.

Koers 25 april 2022 om 09:00

Volgens mij is men juist tegen de enorme verschillen in o.a de voetballerij. In NL in heb je 3 ploegen die kunnen winnen, en elke keer als je dat doet krijg je enorm veel geld. Meer dan de budgetten in het rechterrijtje. Als je maar vaak genoeg wint en steeds financieel het verschil maakt krijg je vanzelf een moment dat een ander helemaal niet meer kan winnen. Helemaal ook omdat je steeds meer shirtjes verkoopt aan gloryhunters.

Tisallemaalwat 24 april 2022 om 22:06

Misschien moet de UCI&ASO eens beginnen een groter deel vd commerciële inkomsten bij decploegen te laten landen ipv in de eigen zak

Gebruikersnaam 24 april 2022 om 22:14

Verschillen zullen er altijd blijven en heb niet echt een probleem met rijke ploegen, zolang ze dat geld gebruiken om een gezicht/ziel te hebben. Geen idee of ze allemaal bij de rijksten horen, maar Ineos, Jumbo of Quickstep hebben een soort visie achter hun geld.

De UAE's van deze wereld die geld gooien naar talent, of die renners nu echt bij hen passen of niet, daar heb ik niets mee. Dat geldt natuurlijk ook voor ploegen die minder mogelijkheden hebben en desalniettemin ook maar willekeurig wat doen, zoals Israel.

reusjen 25 april 2022 om 13:16

Wat je zegt over UAE is precies waar Sky groot mee geworden is. Het achteraf visie noemen is een beetje krom.

Agnolutto 25 april 2022 om 00:06

Geen kans van slagen. EU employment regelgeving staat dit niet toe.

Koers 25 april 2022 om 09:05

Dit is wat de UEFA wil: “In het seizoen 2023-2024 mag nog 90 procent van de inkomsten besteed worden aan de loonmassa, in het seizoen 2024-2025 wordt dat 80 procent en in het seizoen 2025-2026 70 procent. Tegen dat seizoen moeten de huidige contracten afgelopen zijn. De UEFA voert hiermee een afgezwakte vorm van een ‘salary cap’ in, een belangrijke regel in verschillende Amerikaanse sportcompetities. ”

Zoiets zou je wellicht nog kunnen invoeren. Of wellicht een verplichte damesploeg opstellen bij een bepaald budget. Al werd er gesproken over sowieso een damesploeg, als de heren bijde wt reden.

Laatste nieuws

Materiaalzone