vrijdag 25 januari 2013 om 22:57
•
Volg in Google
UCI wil bekentenis renners belonen met amnestie

foto: Sirotti
De UCI werkt aan een amnestieregeling voor renners die bekennen in het verleden doping te hebben gebruikt. Wielrenners zouden hierdoor het gebruik van verboden middelen kunnen bekennen zonder dat dit een sanctie tot gevolg heeft. De internationale wielerunie hoopt dit weekend een akkoord te bereiken met het wereld anti-dopingagentschap WADA.
Tot nu toe was de UCI een tegenstander van amnestie in ruil voor bekentenis, maar het hoopt nu met een waarheids- en verzoeningscommissie de problemen achter zich te laten. “We willen er zeker van zijn dat de wielersport een definitieve streep in het zand zet”, verklaarde voorzitter Pat McQuaid. De antidopingcode van het WADA kent momenteel geen amnestieregeling.