UCI waarschuwt ploegen: Expliciet stoppen met inhalatie koolmonoxide
Foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
dinsdag 26 november 2024 om 14:26

UCI waarschuwt ploegen: Expliciet stoppen met inhalatie koolmonoxide

Op het UCI congres in Nice heeft de internationale wielerunie opnieuw alle ploegen gewaarschuwd voor de gevaren van inhalatie van koolmonoxide (CO). Tijdens de Tour de France werd bekend dat meerdere ploegen, waaronder Visma | Lease a Bike, UAE Emirates en Israel-Premier Tech, hier gebruik van maken.

De ploegen werden op het UCI seminar op de hoogte gebracht van de huidige kennis over de effecten van herhaalde inhalatie van koolmonoxide (CO) op de prestaties. De UCI vroeg de ploegen en renners expliciet om geen herhaalde CO-inhalatie te gebruiken. Alleen het medisch gebruik van een enkele inademing van CO in een gecontroleerde medische omgeving zou acceptabel kunnen zijn.

De UCI heeft ook het Wereld Anti-Doping Agentschap (WADA) gevraagd om officieel een standpunt in te nemen over het gebruik van deze methode door atleten.

Er wordt gebruik gemaakt van een koolmonoxide rebreather, ook wel een herinademer, waarmee koolmonoxide gedoseerd en nauwkeurig in de longen kan komen, en belangrijke bloedwaardes gemeten kunnen worden. Deze apparatuur is echter tot meer in staat.

Met een rebreather kunnen, naast het snel en nauwkeurig bepalen van belangrijke bloedwaardes, ook de fysiologische voordelen van hoogtestages geoptimaliseerd worden. Je kunt met deze apparatuur aan CO-inhalatie doen, wat een riskante werkwijze is en gebruikt kan worden met prestatiebevorderende doeleinden. Het kan bij stelselmatig gebruik daarmee de maximale zuurstofopname vergroten en bijvoorbeeld de HIF factor verhogen.

Recent onderzoek zou aantonen dat het dezelfde effecten kan hebben als een fysieke hoogtestage. Het kan als aanvulling dienen op het verblijf op hoogte, of zelfs als vervanging dienen.

Visma | Lease a Bike werkt al een paar jaar samen met Bent Rønnestad (sportwetenschapper, expert in fysiologie op hoogte, red.) om deze metingen te doen aan het begin en eind van hoogtestages. Alleen wanneer Rønnestad erbij is doet het Nederlandse team deze metingen.

Eenmalige meting
Mathieu Heijboer, hoofd performance van Visma | Lease a Bike, zegt hierover aan WielerFlits: “Er moet echt onderscheid worden gemaakt  tussen de diagnostische methode (een eenmalige meting) en een ‘behandeling’ op basis van dagelijks CO inademen. Dat laatste doen / deden wij niet en hebben we nooit overwogen. Het gaat om een eenmalige meting om de bloedwaarden te monitoren. Net zoals een röntgenfoto ook gebruikt wordt om eenmalig iets vast te leggen, terwijl overmatige röntgenstraling zeer schadelijk is. Ik wil benadrukken dat wij deze techniek dus niet gebruiken om bloedspiegels te verbeteren.”

UAE Emirates gebruikt dit eveneens puur om renners te testen. “Het is geen therapie. Het is een diagnostisch hulpmiddel dat we gebruiken om erachter te komen wat de fysiologie van onze atleten is”, zei medisch specialist Adriano Rotunno van UAE Emirates afgelopen zomer tegen Escape Collective. Ook Israel-Premier Tech maakt gebruikt van de rebreather. “Ons enige gebruik van de Blood Volume Analyzer is voor testdoeleinden, om de invloed van hoogtetraining te meten”, stelt de ploeg.

UCI-voorzitter David Lappartient in gesprek met Richard Plugge – foto: Cor Vos

Tadej Pogacar en Jonas Vingegaard bevestigden dat ze deze controversiële maar legale methode al eerder hadden gebruikt.

Pogacar zei hierover: “Het is een test in het hoogtekamp om te zien hoe je reageert op hoogte. Je moet deze test doen, het is een test van twee of drie minuten. Je ademt een minuut in een ballon en dan zie je de hemoglobine massa. Het is een vrij eenvoudige test om te zien hoe je reageert op een hoogtestage. Het is niet alsof we elke dag uitlaatgassen uit auto’s inademen.”

Vingegaard: “CO-inhalatie stuurt iets de longen in dat vergelijkbaar is met het roken van een sigaret. Het is niet iets dat gevaarlijk is. Er is niets verdachts aan. We meten hoeveel rode bloedcellen je in je bloed hebt en het effect van een hoogtestage. We meten de dag dat we op hoogte komen en de dag dat we weer naar beneden gaan. We zien het verschil in hoeveel hemoglobine er wordt opgebouwd. Meer zit er niet achter.”

De UCI wees in Nice nogmaals op de vele gevaren van CO-inhalatie die zelfs tot de dood kunnen leiden. Omdat het volgens sommige onderzoeken duidelijk prestatiebevorderend is, heeft de UCI er nu ook werk van gemaakt door een duidelijk standpunt van het WADA te vragen.


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
24 Reacties
26-11-2024 15:15
Het is hartverwarmend om te zien hoe er helemaal geen misbruik van de rebreather gemaakt wordt, hoewel het de prestaties van renners zou kunnen verbeteren. We kunnen ongeziene prestaties dus helemaal herleiden naar betere trainers.

Geen enkele reden dus voor de UCI om in te grijpen, want alles loopt op rolletjes, geheel eerlijk en transparant zoals je dat van de rijkste ploegen kan verwachten.
    26-11-2024 16:38
    Zolang het WADA niet toehapt kan de UCI weinig doen.
    27-11-2024 11:41
    Hier moet serieus naar gekeken worden, maar ik wordt ook een beetje moe van reactie zoals deze.
    Op basis van de informatie hierboven kan ik onmogelijk concluderen dat dit de reden is dat Pogacar een jaar lang het hele peloton aan gort rijdt.
26-11-2024 17:19
Vingegaard: “CO-inhalatie stuurt iets de longen in dat vergelijkbaar is met het roken van een sigaret. Het is niet iets dat gevaarlijk is."

Ik dacht dat er toch wel een algemene consensus was dat roken gevaarlijk/schadelijk voor de gezondheid is, Jonas?
    26-11-2024 17:28
    Vroeger kende het hele peleton de voordelen van CO-inhalatie. Coppi bv. won zo vaak omdat hij voor de start de grootste sigaar in recordtijd helemaal op wist te roken: https://www.facebook.com/watch/?v=912170658882994
26-11-2024 14:58
Ze moeten het verbieden ! Dat zal de krachtverhoudingen van afgelopen seizoen gelijk veranderen
26-11-2024 15:06
Het hele in zuurstofnood brengen om je lichaam meer zuurstof te kunnen laten verplaatsen neem je niet weg uit het wielrennen. Bergtopzitten en Luchtdruktentjemaffen is van dezelfde categorie. Knappe kop die onomstotelijk aantoont welke lichamelijke (nood)oplossing op dit vlak uit precies welke toepassing voortkomt.

Dat 'het gevaarlijk is' zal alvast 0,0 effect sorteren, daarvoor heb je aan de verhalen van afhakende coureurs in hun profdroom wel voldoende aan.
26-11-2024 15:17
Hebben ze er ook alsjeblieft bijgezegd?

Zolang het niet verboden is of zolang het niet kan opgespoord/aangetoond worden (meestal gebeurt het eerste pas als het tweede mogelijk is) zal hier niemand van wakker liggen.
26-11-2024 19:27
Als er geen enkel probleem wordt gemaakt over hoogtestages,waarom zou dit apparaat, die kennelijk dezelfde effecten oplevert, dan verboden moeten worden? Het is gewoon legaal op dit moment dus als de gezondheid van de renners de UCI nu zo na aan het hart ligt verbieden ze het toch gewoon?
    27-11-2024 05:36
    Er is wel een verschil tussen trainen of slapen op hoogte en het inademen van giftig gas om prestaties te verbeteren
    27-11-2024 07:58
    Sus, maar dan is een verbod ipv een advies toch veel logischer? Dit is weer slap van de UCI.
26-11-2024 20:12
"CO breathing interventions should only be done in well-controled laboratory settings and strictly reserved for tHb mass measurements."
Hoe expliciet vraagt de UCI precies om te stoppen?

"Alleen het medisch gebruik van een enkele inademing van CO in een gecontroleerde medische omgeving zou acceptabel kunnen zijn."
Dat is wel héél vrij vertaald.
26-11-2024 16:46
Het "stoppen met" in de titel wordt niet als formulering gebruikt door de UCI, en klopt niet met de verklaringen van de ploegen: naar mijn weten heeft nog geen enkele ploeg aangegeven dat ze het toestel gebruiken op de manier waarop de UCI nu voor waarschuwt, enkel als meetmethode waar de UCI verder ook niet tegen ageert.

Wat natuurlijk niet betekent dat het ook echt niet gebeurt, maar in principe hoeven de ploegen niets te veranderen.
    26-11-2024 17:11
    Je hebt een machine die, volgens onderzoek, je prestaties verbetert bij frequent gebruik. En het is (nog steeds) toegestaan. Denk je dat iemand als Gianetti zijn renners of medische staf zou adviseren om het alleen als meetapparatuur te gebruiken?
    26-11-2024 17:26
    Waarschijnlijk zal het inderdaad wel op de prestatiebevorderende manier gebruikt worden, ja.

    Maar de titel suggereert dat ploegen dat ook openlijk doen, en in de eerste versie van de tekst stond ook letterlijk dat Visma dat deed. En dat is niet zo. Officieel doet niemand waar de UCI voor waarschuwt.
26-11-2024 22:05
Koolmonoxide is toch gewoon een giftig gas. Waarom zou je vrijwillig inademen?
26-11-2024 14:43
Kortom, de UCI raadt het met klem af, maar de ploegen kunnen er probleemloos mee doorgaan?
26-11-2024 18:34
Het zal een verademing zijn voor de uci als de ploegen ermee stoppen.
27-11-2024 12:03
De stropers zijn nog altijd vlugger dan de jagers .
26-11-2024 14:43
Hoe wordt misbruik hiervan ooit aangetoond? De moderne wielrenner wordt meer en meer een labrat. Hoe lang nog tot gen doping? Of loop ik al achter?
    26-11-2024 17:35
    Al decennia lang loopt "het aantonen van" achter... Was zo, is zo en blijft zo. Dus we lopen met z'n allen al jaaaaren achter de feiten aan.
26-11-2024 17:18
1+1-eerlijkheid=?
26-11-2024 22:49
Toen ploegen bloedtesten deden tijdens het EPO- en Armstrong-tijdperk was dat ook alleen maar om de gezondheid van de renner te bewaken.
Realiteit is dat men op die manier kon controleren: je hematocriet van 39 is tot 49 gebracht, nu gaan we even op de rem staan, zodat je niet positief test.
27-11-2024 04:29
En zo begint het stilletjes aan duidelijk te worden waarom bepaalde renners na de aankomst van een loodzware etappe geen enkel teken van vermoeidheid vertonen en al onmiddellijk aan de volgende zouden kunnen beginnen.

Reacties zijn gesloten.