UCI-voorzitter Lappartient wuift kritiek weg: “Wielrennen is nu eenmaal wielrennen”
Er heerst veel onvrede in het Tourpeloton na de talloze valpartijen in de finale van de derde etappe met aankomst in Pontivy. Zo was teammanager Marc Madiot na afloop furieus over het parcours, maar UCI-voorzitter David Lappartient wuift de kritiek weg. “Wielrennen is nu eenmaal wielrennen”, klinkt het.
Volgens Lappartient was er niks mis met het parcours naar zijn geboortestad. “De wegen waren fantastisch en er waren geen verkeerseilanden. Het was gewoon een technisch parcours, maar de renners kregen aan het einde wel een mooie rechte lijn voorgeschoteld. Het ging bijzonder snel omdat Pontivy nu eenmaal wat lager ligt. Er was vooral veel nervositeit in het peloton”, citeert Ouest-France.
“Primož Roglič en Caleb Ewan vallen zelf… De meeste valpartijen ontstaan door een gebrek aan waakzaamheid, concentratieverlies”, gaat Lappartient verder. “Ik kan het echter wel begrijpen, aangezien de renners de hele dag zo gestresseerd zijn. Op een gegeven moment gaat het dan mis. Iedereen wil van voren rijden, maar dat is niet mogelijk. Ik denk alleen niet dat we het kunnen afsteken op het parcours.”
Stadscentra
Lappartient kan naar eigen zeggen niks met de kritiek van Madiot. “Madiot laat zich altijd meeslepen. Het wielrennen is nu eenmaal zo, al doet het mij ook pijn om zoveel renners te zien vallen. Madiot zegt vaak dat hij niet houdt van wedstrijden in de woestijn, maar als hij nog steeds wedstrijden wil laten aankomen in stadscentra, moet hij ook accepteren dat het parcours iets technischer is.”
Eerder dit jaar spraken we nog met de UCI-voorzitter over de veiligheid van renners in het wielrennen. “Veiligheid heeft momenteel de topprioriteit bij de UCI”, klonk het in februari. “We gaan er alles aan doen om de veiligheid van de renners in alle koersen te verbeteren. Ieder ongeluk dat voorkomen had kunnen worden, is er een te veel. Daarom gaan we flink in de veiligheid investeren.”
Lees ook:
Wat mij betreft exit voor Davide!! Aan deze leider hebben we nou juist helemaal niets.
De verandering moet uit de renners en het peloton zelf komen, zolang dat niet gebeurd blijft is "wielrennen nu eenmaal wielrennen" en zullen ze altijd en overal blijven vallen in de Tour. Of ze nou door een dorpje rijden of over een snelweg.
Ik krijg als ik de reacties hier en op andere plekken lees trouwens ook wel een beetje dat indruk dat veel mensen zich laten leiden door een ietwat xenofobe, anti-Franse sentimenten..
Alsof je zegt, we zetten een kaars midden in de plas olie en die moet je aansteken. Maar als de olie vlam vat is het je eigen schuld. Want wij zijn niet van plan om die kaars naar een veiliger plek te verplaatsen.
Als een TRA (taak risico analyse) doet bij een bedrijf, is het eerste wat aanpakt de bron. oftewel in dit geval het parcours.
En wel positief op de fiets verbieden omdat het tot vallen kan leiden, maar waneer men aangeeft dat het parcour niet veilig is, dan hoort vallen er ineens bij.
"Rij dan wat trager"
De man werd vervolgens knock-out geslagen en de racers (met uitzondering van 3) gingen in staking.
Suggereren dat atleten in een sport die draait om ergens zo snel mogelijk te zijn trager moeten rijden lijkt me redelijk beledigend. Goed, de valpartijen van Lopez en Roglic, daar kan de UCI niet veel aan doen. Net zoals de valpartijen op dag 1. Maar de val van Haig... Die bocht zo dicht bij de finish is om problemen vragen.
Hier ben ik het wel mee eens, maar wat doet de UCI hieraan dan? Behalve die symbolisch lange schorsing voor Groenewegen zien we hier ook 0,0 actie op de UCI. Ja de renners moeten normaal doen, maar dat kan je alleen afdwingen door degenen die dat niet doen te bestraffen.
Wielrennen is wielrennen. En ja, het is gevaarlijk, want het is op de openbare weg.
Het gevaar loert overal, bij de start, in de neutrale zone, onderweg als de wind plots de kop op steek, als het regent etc.etc.
Denk niet dat je omwille van de veiligheid alleen nog op circuits of op vierbaansautowegen moet gaan koersen/finishen. Dan is wielrennen snel ten dode opgeschreven en op circuits/vierbaansautowegen zijn valpartijen ook niet uit te sluiten.
Misschien dat renners toch eerst wat meer de hand in eigen boezem moeten steken.
Bij de formule 1 kan je ook niet met zijn allen door de eerste bocht, gebeurd dat wel dan heb je een flinke crash, bij wielrennen is dat in principe hetzelfde. Het is dus aan de renners zelf.
Zie de twitter van Kwiatkowski: in de F1 houden ze kwalificaties om te voorkomen dat iedereen vanaf P1 tegelijk op de eerste bocht afknalt. Nog meer suggesties?
Voor de etappe geven de renners aan dat de finale té gevaarlijk is om met alle klassementsploegen en sprintersploegen vooraan naar de finish te rijden en doen het voorstel om de tijd op te nemen op 8 kilometer van de finish. Een oplossing voor dat probleem. De ASO is het er zelfs mee eens. Maar het clubje van Davide wuift het weg.
Met de grote belangen van de Tour is het logisch dat iedereen vooraan wil rijden, je kunt wel zeggen dat de klassementsrenners niet zo zenuwachtig moeten doen, maar als ze dat niet doen zitten ze snel op een gaatje en is het doel waar een heel jaar naartoe gewerkt is en waar de sponsoren resultaat verlangen is dan meteen al onbereikbaar, dus denken dat dat zomaar gaat veranderen is ook een utopie.
Neem gewoon lekker die tijdsverschillen een paar kilometer eerder op in een rit waarbij maximale groene truipunten te verdienen zijn. Gooi er bij die tijdswaarneming eventueel nog wat bonificatieseconden bij, zodat de sprintende klassementsrenners ook nog wat hebben aan hun sprintvermogen, maar ga niet zeggen dat dit nu eenmaal wielrennen is.
Wanneer je een parcours neer hebt gelegd dat ongeschikt bleek voor de koers die je er overheen wil organiseren, dan zou er iets meer zelfreflectie mogen zijn. Wielrennen is nu eenmaal wielrennen en de UCI zou dat zo goed mogelijk moeten willen organiseren. Wat dat laatste betreft waren er gisteren toch heel wat verbeterpunten.
Wat hij wel zou kunnen zeggen is iets in de tran tvan: voor ritten die als een sprint zijn aangeduid, gaan we onderzoeken of we een nieuwe regel kunnen instellen waarbij in het geval van een copact peloton op 20km van de streep, de klok daar wordt stil gezet. Je moet daar wat voorwaardes aan koppelen om waaiers etc toe te laten en de vroege vluchters geen bonusminuut te geven.
Het is toch vooral een mentaliteitskwestie. Het leek een tijdje alsof de nieuwe 3km regel hielp, maar nu geeft het enkel maar meer gedoe. Er moet iets gevonden worden waardoor klassementsmannen niet langer voorin willen zitten in vlakke ritten. Ze hebben daar, met een omkadeirn gvan 4-5 man uit de ploeg, niks te zoeken als we gaan sprinten.
https://www.volkskrant.nl/sport/de-tour-de-france-gaat-beginnen-7-suggesties-om-hem-veiliger-voor-de-renners-te-maken~bf245488/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F
Daarnaast de andere vraag die volgens mij wel terecht is. Waarom willen we met 130 man bij de beste 30 rijden? Ik zou een risico-analyse willen doen wat het risico is per sé vooraan zitten met daarbij de kans op vallen en tijd verliezen en hoeveel tijd je dan verliest (plus tijd die je verliest in volgende etappes, omdat je schade hebt aan je lichaam) en wat het risico is op tijdverlies en hoeveel tijdverlies als je achteraan gaat zitten met de ploeg waarbij je normaal gesproken niet valt.
Het is ieder jaar hetzelfde liedje in de Tour en ieder jaar worden er klassementen om zeep geholpen van renners die er een half jaar naar toe werken. Ik hoorde daar Jumbo gisteren over klagen. Ik snap dat je teleurgesteld bent. Maar probeer dat om te zetten in er iets aan doen en niet allemaal met het vingertje naar anderen wijzen.
Klinkt logisch, maar... denk eens terug aan afgelopen zaterdag.
Wielrennen is wielrennen, en ze gaan idd altijd blijven vallen wat je ook doet.
Maar het is je verdomde plicht als UCI (en ASO/organisator) om het toch zo veilig mogelijk te maken en het risico zo klein mogelijk te maken.
En dat je dan doodleuk zegt dat er niets mis was met de finale, dan heb je gewoon stront in je ogen...
Doe dan tenminste nog wat bobo's goed in zijn en leg een waardeloze verklaring af dat de valpartijen jammer zijn en maak ergens een vage belofte om eens in de toekomst te bekijken wat onveilig is qua wegen en wat niet.
Maar gewoon zo je kop in de grond steken is gewoon schandalig
Bestuurders blijven bestuurders..
Je kan niet een race organiseren met prijzengeld en eer en glorie aan de ene kant en aan de andere kant verlangen dat de deelnemers solidair zijn met elkaar. Een race is een race en daar is ieders belang zo snel mogelijk aan de finish zijn. Het is aan de organisatie om de omstandigheden waarin de race plaatsvindt zo veilig mogelijk te maken.
Ja, dan gaan ze nog steeds vallen. Dan gebeuren er nog steeds ongelukken. Maar dan heb je er als organisatie alles aan gedaan. Bovendien is het aan de organisatie constant te evalueren en te evolueren om de veiligheid te waarborgen. Het peloton van 2021 is niet meer te vergelijken met het peloton van 1990. Het gaat steeds sneller, materiaal wordt steeds lichter en bovendien zijn renners en ploegen steeds meer aan elkaar gewaagd. Vroeger had je gewoon al de helft van de ploegen die konden niet eens vooraan zitten al zouden ze het willen, want daar waren ze niet goed genoeg voor. Tegenwoordig is iedere prof- en procontiploeg goed genoeg om mee te spelen in de finales van etappes. Op die ontwikkelingen moet je je parcoursen en je maatregelen aanpassen. Punt.
Als je als organisatie op deze manier je kop in het zand steekt (net als in Polen overigens) dan ben je gewoon compleet ongeschikt om in deze tijd wedstrijden te organiseren. Naar de renners (die overigens afhankelijk zijn, qua salaris, van deze sport en dus in eerste instantie altijd door zullen gaan ook al is het onveilig) blijven wijzen, is het lafste wat je, niet alleen als UCI, maar ook als fan, commentator of journalist kan doen.
Roglic valt niet zelf, maar wordt van de weg gebeukt door een nerveuze sprinter.
De laatste lijn was verre van recht, maar liep naar beneden met een aantal rare slingers in de weg.
Het parcours was inderdaad technisch, maar je moet je afvragen of dat verstandig is in de eerste echte sprintetappe van de tour.
Sommige renners hebben inderdaad de motoriek van een kameel (o.a. Thomas), waardoor anderen de dupe zijn van hun slechte stuurkunsten.
En ik weet niet welke bcaa's met cafeïne de renners in hun bidon hebben zitten, maar het lijken wel een stelletje op hol geslagen vikingen.