UCI-voorzitter Lappartient wil apart klassement voor eendagskoersen

UCI-voorzitter Lappartient wil apart klassement voor eendagskoersen

foto: Sirotti

maandag 10 september 2018 om 10:08

UCI-voorzitter David Lappartient streeft naar een nieuw klassement waarin de renners strijden om de titel van beste eendagscoureur. “Het zou interessant zijn voor het wielrennen om een circuit te organiseren met daarin twintig grote eendagskoersen”, laat Lappartient weten tegenover Het Nieuwsblad.

Lappartient is momenteel in Canada om deze ideeën te bespreken met Serge Arsenault, de organisator van de twee WorldTour-koersen op Canadese bodem. Arsenault is al langere tijd voorstander van deze zogeheten ‘Champions League’ van eendagskoersen. “We maken vorderingen met ons concept. We zitten in het finale stadium, de rode vod van de slotkilometer is in zicht”, gebruikt Lappartient wielrenmetaforen om aan te geven in welk stadium de ontwikkeling van de plannen zich bevindt. “Ten vroegste in 2020 willen we het lanceren.”

De huidige WorldTour-kalender bestaat reeds uit een twintigtal eendagskoersen, maar deze zullen niet allemaal een plaats kennen in de nieuwe ‘Champions League’. “Het zou gaan om huidige monumenten als de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix, nieuwere wedstrijden zoals Québec en Montréal, maar ook koersen in nieuwe markten zoals Zuid-Amerika”, aldus Lappartient. Dit zou een nieuwe stap zijn in de mondialisering van de WorldTour.

Om in deze nieuw op te richten formule steeds de beste renners aan het vertrek te krijgen, heeft de Fransman verschillende ideeën. “We spelen met het idee om de Vuelta een week vroeger te laten starten”, doelt Lappartient op de overlapping met het Canadese tweeluik.

Dit artikel delen:

30 Reacties

Alban 10 september 2018 om 10:23

In het idee zelf zie ik wel wat. Maar waarom niet de kalender laten zoals-ie is en de huidige eendagskoersen indelen in bv 3 categorieën die een verschillende puntentelling kennen (dus meer punten te verdelen binnen een A-categorie eendagswedstrijd). En dan b.v. alleen de 10 hoogste scores mee laten tellen, kunnen renners (en ploegen!) zelf kiezen of ze er 10, 15 of (theoretisch) alle 20 doen.

0
bidon colle 10 september 2018 om 10:26

Ik kan je daarin volgen maar zit je wel met de wedstrijden van bv Coupe de France, Napeleon Games Cup, Coppa Italia met een apart klassement.

0
MDKIDW 10 september 2018 om 10:43

ah een soort van wereldbeker dus…

0
skylimit 10 september 2018 om 10:45

Ja, logisch de Vuelta een week vervroegen en iedereen vliegt daarna naar Canada om met een jetlag te starten. Of renners verlaten de Vuelta eerder… de Vuelta zal “blij” zijn
met deze plannen c.q. devaluering. En Lapartient wat doen we met de Tour, ook weer een weekje vroeger zeker?

0
GP Blanco 10 september 2018 om 10:54

Zo dit niet bedoeld zijn als een manier om de world tour op te blazen? Hij heeft tenslotte banden met ASO. Zie met de volle kalender ook niet echte mogelijkheden voor eendaagse wedstrijden op andere continenten.

0
thorsen 10 september 2018 om 10:57

Dus gewoon de herintrede van de World Cup …

0
zoetepap 10 september 2018 om 11:05

Enkel een klassement over de historische koersen plus strade spreekt mij aan maar het wordt echt overdreven met de truien in het peloton, geef de laatste dan ook steeds een wortelhoedje ofzo kwestie van daar ook aktie te zien bij de achter(lijke) blijvers.

0
Baukema Tomoulin 10 september 2018 om 11:16

Ach, waarschijnlijk zijn er maar een tiental renners geïnteresseerd in een eendagsklassement en van die 10 krijgen maar 3 a 4 renners het akkoord van de ploeg om bv alle grote rondes over te slaan in functie van het eendagsklassement (GvA, Matthews, Terpstra & Bo Hagen ongeveer). De rest wordt aangevult met opportunisten bij de ‘verkeerde ploeg’ zitten (type van Baarle die bij Sky niet veel grote rondes kan rijden).

0
Natte spons 10 september 2018 om 11:25

Juist Matthews verwacht ik niet, die verzet namelijk ook berewerk als knecht voor Tom. Verder zie ik het wel ook zo dat er niet veel meer toprenners de ruimte zullen krijgen naast die anderen die je hebt genoemd.

0
Baukema Tomoulin 10 september 2018 om 11:27

Haha ok, Matthews ook niet. Vanmarcke wellicht?

0
west 10 september 2018 om 11:32

Niks mis met de herinvoering van de worldcup. Zolang er maar een truitje aan vast zit.
Aangezien het een beetje van alles wat wedstrijden zijn gaat het de komende vijf jaar dan wel door GvA gewonnen worden, maar verder prima.

0
tendam 10 september 2018 om 11:34

Dit vind ik een goed idee, klassiekerrenners worden in het WT-systeem teveel beloond t.o.v. ronderenners. Met alle respect, maar twee keer een semi-klassieker winnen staat natuurlijk in geen verhouding tot podium rijden in de Tour.

0
JaBo 10 september 2018 om 12:00

Heeft deze man niets beters te doen?? Hij kan zich beter druk maken over de veiligheid van de renners. Maar ja dan moet hij de confrontatie aan gaan met de grote organisaties zoals de ASO.

0
Poeksel 10 september 2018 om 12:10

Waarom precies sluit het een het ander uit?

0
Polleke 10 september 2018 om 12:15

Nog meer kunstmatige klassiekers in het leven roepen die allemaal op elkaar lijken en inpassen in de al veel te volle kalender…maar wel tegelijk de teams verplicht kleiner maken, is dat niet tegenstrijdig ?

0
Mwielerfan 10 september 2018 om 21:21

De wereldbeker had juist ook elk jaar enkele van die nieuwe wedstrijden. Historisch zeer correct dus

0
zipp404 10 september 2018 om 12:51

Het zal enkel Greg zijn, wat de klok slaat, in dit klassement.

0
Piet Lut 10 september 2018 om 13:00

toch nietenkel Greg volgens statistiekje van PCS

1 MATTHEWS Michael 1914
2 VAN AVERMAET Greg 1900
3 SAGAN Peter 1784
4 VALGREN Michael 1710
5 NAESEN Oliver 1467

https://www.procyclingstats.com/statistics.php?c=statistics&s=wt-oneday-races-ranking&season=2018&ApplyFilter=Filter

Best spannend eigenlijk. Nog 1 klassieker te gaan zijn bovenstaande 5 renners nog in de race voor de eindzege

0
Grobbel 10 september 2018 om 13:13

Toch apart hoe die puntentelling in elkaar steekt. Naessen pakt veel punten in zwakbezette B-koersen als de Bretagne Classic en Montreal (naast wat ereplekken in Harelbeke en G-W), en staat daarmee blijkbaar al hoger dan Terpstra en Viviani. En Matthews zelfs eerste hier dankzij Canada en Bretagne…

0
Grobbel 10 september 2018 om 13:17

…Ook opvallend om te zien dat volgens die stand de eendagswedstrijden vooral het strijdtoneel blijken te zijn van onze Zuiderburen. 7 Belgen bij de eerste 20, amai.

(deels geholpen natuurlijk doordat het halve Belgische voorjaar nu WT is geworden uiteraard)

0
Mwielerfan 10 september 2018 om 21:24

Plouay is anders al lang hoogste niveau met mooie winnaars vrijwel altijd. Canada is ook erg sterk bezet. Dus beetje makkelijk om dat zo weg te zetten

0
Marszzz 10 september 2018 om 12:54

Ah de Super Prestige weer terug?

0
Punchagan 10 september 2018 om 13:10

Op zich geen gek plan, maar wel met trui zoals in de Topcompetitie. Dan heeft het tenminste betekenis.

En nieuwe koersen prima, maar wel eerst plek verdienen tussen de grote koersen zoals Strade dat mijn inziens terecht heeft gekregen.

0
Viktrodriguez 10 september 2018 om 13:17

Ach leuk, het herkauwen van de Wereldbeker. Kijk liever naar het veiligheidsaspect…

0
Mwielerfan 10 september 2018 om 21:25

Drogreden. Er is altijd wel iets belangrijker. Veiligheid van wielrenners? Ga je inzetten voor wereldvrede! Wereldvrede? Zieke kinderen!

0
vlaamse ardennen 10 september 2018 om 13:18

de wereldbeker, zoals vroeger …

0
Grobbel 10 september 2018 om 13:22

Met WT-eendagskoersen in Zuid-Amerika erbij zie ik het overigens al gebeuren dat je dezelfde tendens krijgt als in Noord-Amerika toen de Tour of California WT werd – dat kleine Zuid-Amerikaanse CONT-ploegen een papieren PCT-status krijgen om maar aan de start te kunnen staan van die nieuwe, of opgewaardeerde bestaande koersen.

Zijn er eigenlijk al veel eendaagskoersen in Zuid-Amerika? Voor mijn gevoel organiseren ze daar voornamelijk rittenkoersen met moeilijk veel etappes.

0
jooprioolpijp 10 september 2018 om 13:46

“Wereldkampioen losse flodders schieten verovert nieuwe titel op het onderdeel proefballonnetjes oplaten” had de titel kunnen zijn. Welja, schuif de Vuelta een week naar voren, wat maakt het uit. Laten we de TdF inkorten tot een week, dat geeft pas ruimte op de kalender, en al die sprintetappes zit toch niemand op te wachten. En waarom? Voor de zoveelste trui, en wel een waar max. drie renners zich druk om maken.

0
Mwielerfan 10 september 2018 om 21:27

Alsof de vuelta inkorten en wereldbeker terug zo’n slecht idee is.

0
Skedel 10 september 2018 om 14:13

Brrrrrr, je zou in je termijn maar je stempel willen achterlaten…

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone