UCI-voorzitter Lappartient: “In 2022 een Tour voor vrouwen”

Door , donderdag 27 augustus 2020 om 09:10
UCI-voorzitter Lappartient: “In 2022 een Tour voor vrouwen”

UCI-voorzitter David Lappartient heeft bevestigd dat Tour de France-organisator ASO in 2022 een rittenwedstrijd voor vrouwen gaat organiseren. “Of deze koers ook de naam Tour de France krijgt, dat weet ik nog niet”, vertelde Lappartient in een exclusief interview met Raymond Kerckhoffs voor WielerFlits en Nummer 1 Magazine dat we volgende week zullen publiceren.

“Er is me verzekerd dat ASO in 2022 klaar is om dit evenement op de kalender te zetten. Dit is een enorm goede stap in de verdere ontwikkeling van het vrouwenwielrennen”, aldus de Fransman.

Volgens andere bronnen zou deze wedstrijd acht dagen duren en zou de start plaats vinden in Parijs op de dag dat de mannen hun Tour de France op de Champs Elysées afsluiten. “Het vrouwenwielrennen heeft een enorm potentie”, vervolgt Lappartient.

“Daarom heb ik de afgelopen jaren vaak bij ASO benadrukt dat ze meer vrouwenwedstrijden moeten organiseren. De nieuwe kalender voor 2020 bood me de mogelijkheid om Parijs-Roubaix op de kalender te krijgen. Ook ASO begreep dat we na die Corona-break met goed nieuws moesten komen. Uit alle hoeken kwamen er positieve reacties op deze ‘Enfer du Nord’ voor vrouwen.”

Hoewel het wielerjaar 2020 ook in het teken van de coronacrises staat zet het vrouwenwielrennen toch weer enorme stappen. “Naast de Tour voor vrouwen en Parijs-Roubaix was er nog meer goed nieuws. Met SD Worx stapt er een grote sponsor in een ploeg. KPMG heeft zich verbonden aan de vrouwenwedstrijden van Flanders Classics. Dat Jumbo-Visma volgend jaar met een vrouwenploeg verschijnt, is eveneens fantastisch nieuws. Ik ben er zeker van dat dit net als bij de mannen een goed gestructureerde topploeg gaat worden.”

Dit artikel delen:

13 Reacties

Lalsacien 27 augustus 2020 om 09:39

Goed nieuws! Het vrouwen wielrennen was er al een tijdje weer aan toe. Dat verdienen ze. Voor de Nederlandse dames een mooi podium. Zou het Anna vd Breggen aan twijfelen brengen om toch maar een jaartje langer door te gaan?

Cyclinglife 27 augustus 2020 om 09:46

Goed initiatief. Noem het dan wel gewoon tour de France. Anders is het, het net niet. Hopelijk gaan ze snel naar minimaal 2 weken koers, het is een grote ronde, geen rondje van een week.

Koers 27 augustus 2020 om 10:14

Dat is natuurlijk fantastisch nieuws voor de dames. Bij de heren wordt wel eens gesteld dat ca 2/3e van de exposure van de sponsors gedurende de tour plaatsvind, dat zal waarschijnlijk bij de dames ook zo zijn. Moet het wel iets van tour de france in de naam hebben, dat verkoopt natuurlijk. De tour de france voor dames zal (naast de gewone uitzendingen) wel in de (sport)nieuws uitzendingen worden opgenomen. Heeft de ronde een andere naam dan waarschijnlijk niet.

Al met al super nieuws voor de dames die hierdoor wellicht ook eens wat meer gaan verdienen.

Wordt nog wel even puzzelen met de giro, die normaliter gedurende de tour verreden wordt, en perse tijdens de tour willen blijven (althans dat zeiden ze gedurende de coronacrisis.

KnightBiker 27 augustus 2020 om 10:25

Gezien de timing en de duur kan de dames Giro nog steeds prima tijdens de eerste 2 weken van de Tour plaatsvinden. (Als op den duur de dames GT’s langer worden zien we dat dan wel weer)

Krul 27 augustus 2020 om 10:30

Mooi nieuws inderdaad. Ben benieuwd wat er met La Course gaat gebeuren.

KnightBiker 27 augustus 2020 om 10:20

Geweldig nieuws! 2022 is ook wel een mooi jaartal voor zo iets . We komen langzaam waar het zijn moet. Met een Nederlandse bril op waren de laatste tijd de dames races op TV ook best vermakelijk. (Kijk vooral uit naar de dames versie van Parijs-Roubaix)
Ik zit een beetje met de timing, hebben we hier na 3 weken Tour met een mogelijke anti-climax of extase afhankelijk van de uitslag nog zin in? Ik zie er meer in de dames koers voorafgaand aan de Tour te laten plaatsvinden.
(Er zullen wel praktische voordelen aan zitten, bijvoorbeeld dat je niet 2x Parijs kan platleggen voor de aankomst van een koers, de timing op de kalender in relatie tot andere koersen etc.)

Vlinder 27 augustus 2020 om 10:29

Ik snap je punt maar aan de andere kant heb je op de slotdag van de mannen wel meteen een opstapje qua bekendheid en publiciteit. Wellicht ontgaat de start van de vrouwenkoers bij niet uitgesproken wielerliefhebbers. Ik vind het zelf vaak na een mooie grote ronde best jammer dat het is gestopt. Lijkt mij dan juist wel fijn om dan meteen een andere koers te kunnen zien en volgen.

SnellePelle 27 augustus 2020 om 11:22

Wat suggesties:
La Grand boucle féminin
La Tour
La cours Grande

Lalsacien 27 augustus 2020 om 12:38

La Grande Boucle Féminine.
La Grande Course.
De oude benaming was natuurlijk: Le Tour Féminin !

Arjen 27 augustus 2020 om 12:59

La Tour? Een koers vernoemen naar een toren? Oké, in Frankfurt deden ze het ook.

kleomantre 27 augustus 2020 om 12:58

Wat mij betreft hele mooie stap.

Hoeft niet gelijk een zware toestand te worden, gewoon mooie mix met in ieder geval

1 alsmaar glooiende etappe met doorgaans mildere heuvels qua lengte/stijgingsgraad
1 zwaardere heuvel etappe
1 proloog (8-12 km)
1 tijdrit (30-40 km)
1 bergetappe met aankomst bergop
1 bergetappe met aankomst na afdaling + max 7/8 km vlak
2 vlakke etappes, waarvan 1 wat technischer qua draaien en keren.

En als bonus zou er nog iets van een middengebergte etappe in kunnen.

Poeksel 27 augustus 2020 om 14:10

Mooi nieuws inderdaad.

Ik hoop dat in het interview ook ruimte was voor kritische vragen, en dan specifiek hoe het kan bestaan dat de UCI hun hoogste onderscheiding aan een dictator geeft.

" Dat Jumbo-Visma volgend jaar met een vrouwenploeg verschijnt, is eveneens fantastisch nieuws"

Is dit al door de ploeg zelf bevestigd eigenlijk?

SteelHorseCowboy 27 augustus 2020 om 14:33

Dat zou heel mooi zijn.
Maar het zou me meer vertrouwen ingeboezemd hebben als de ASO dit zelf naar buiten had gebracht.

Headlines

Materiaalzone

Populair

Poll