UCI verwelkomt Zwitsers GPS-initiatief en is bezig met eigen veiligheidsmaatregelen
Ter Illustratie - foto: Cor Vos
dinsdag 10 juni 2025 om 18:28

UCI verwelkomt Zwitsers GPS-initiatief en is bezig met eigen veiligheidsmaatregelen

De Ronde van Zwitserland, zowel de mannen- als de vrouwenkoers, heeft dit jaar een primeur. De WorldTour-wedstrijd is de eerste wielerwedstrijd die gaat werken met GPS-tracking. De UCI juicht dit van harte toe. “Beide partijen staan ​​in contact om de resultaten van deze implementatie te evalueren”, klinkt het in een persbericht.

“De UCI staat achter het initiatief van de organisatoren van de Ronde van Zwitserland om geavanceerde rennersregistratie te introduceren. Daarnaast is de internationale wielerunie bezig met haar eigen oplossingen, die naar verwachting zullen worden geïntroduceerd tijdens de wereldkampioenschappen wielrennen 2025 in Kigali, Rwanda.”

Dit moet bijdragen tot het vergroten van de veiligheid in de koers. “De UCI en de organisatoren van de Ronde van Zwitserland benadrukken dat de veiligheid van de renners een topprioriteit blijft voor iedereen die betrokken is bij het mannen- en vrouwenwielrennen”, zo omschrijft de UCI het in zijn perscommuniqué.

Hoe gaat het in zijn werk?
Oliver Senn, koersdirecteur van de Ronde van Zwitserland, gaf enkele maanden geleden al aan dat de Zwitserse wielerronde in 2025 koste wat het kost met GPS-tracking wilde rijden: “We kunnen wel naar de maan vliegen, maar weten niet waar een wielrenner zich in een koers begeeft”, zei hij destijds. “Het mag gewoon echt niet meer gebeuren. Het is onze taak als koersdirecteuren om de veiligheid van de renners te waarborgen.”

Senn voegt nu daad bij het woord. Elke fiets krijgt een GPS-tracker die alarm slaat bij dertig seconden stilstand, onnatuurlijke snelheidsveranderingen of afwijkingen van het parcours. Een mobiele veiligheidscentrale verzamelt alle data en maakt realtime monitoring en snelle interventie mogelijk.

Naast de renners wordt ook het wedstrijdkonvooi gevolgd. Met VeloViewer zijn routes en risicoplekken vooraf in kaart gebracht, informatie die teams zowel voor als tijdens de race kunnen gebruiken. Dit maakt het parcours overzichtelijker en veiliger. Tijdens de komende Ronde van Zwitserland worden deze systemen voor het eerst getest, met als doel verdere verbetering voor toekomstig gebruik.

RIDE Magazine
6 Reacties
10-06-2025 20:59
Wat raar dat dit in de fiets wordt geplaatst. Het gaat toch om de veiligheid van de renner, niet de fiets?
Lijkt me dat achterop een helm een veel geschiktere plek is...
    10-06-2025 22:45
    Idd, een renner verandert tijdens de wedstrijd zelden van helm maar hoeveel fietswissels zijn er niet in een koers ? Dus ook alle reservefietsen op de wagens gaan die tracker moeten hebben. En wat met de fietsen van de neutrale Shimano wagens die voor elkeen bedoeld zijn ?
    11-06-2025 00:56
    Hoeveel weegt zo'n ding, je wil ook niet teveel extra gewicht aan iemands hoofd hangen wat dat is niet comfortbel en soms ook wel vermoeiend. En je hebt ook enorm veel soorten helmen met allemaal hun eigen vorm, om daar iets aan te bevestigen, dat is ook niet zo handig. En je mag niet lijmen of boren in een veiligheidsobject als dat daar niet is op voorzien dus dan wordt het wel heel lastig :-p

    Nu is heel het volgen wel een leuk ding om mee uit te pakken, maar het veranderd ook niet echt iets fundamenteels. En ze voeren het in bij de pro's op het hoogste niveau, die verliezen ze ook niet onderweg want die hebben een massa omkadering bij. Bij wedstrijden bij de jeugd ga je dit nooit kunnen implementeren (mss ooit wel als het enorm goedkoop wordt) en daar heb je veel minder omkadering en dus opvolging. Dan kunnen ze beter met passievere en goedkopere systemen werken waar op vaste punten iedereen getrackted wordt (zoals bij triatlons, loopwestrijden, ...) en dan weet je op een half uur waar iedereen zich bevind of bevond.
10-06-2025 19:44
Met een beetje geluk gaat de oorlog van Ukraïne ons, b.v., autonome 3-wiel-motoren opleveren die met een camera bij kunnen dragen aan de veiligheid en ook met het afzetten van zijwegen met automatische informatie voor weggebruikers ('peleton over 2 minuten, bezemwagen over 15min', etc. ).

Maar als eerder gezegd, alleen technologie helpt, maakt alles makkelijker, maar nooit in haar éentje, mensen moeten de info blijven begrijpen en vooral ingrijpen waar nodig.
10-06-2025 21:28
Dus dan kunnen we thuis precies zien wie waar in het peloton fietst en wie de tijdslimiet wel en niet gaan halen? Interesting stuff
    10-06-2025 22:20
    Ja, dat zou kunnen, maar reken er maar niet op dat het daarvoor gebruikt gaat worden...

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine