UCI verbiedt gebruik van koolstofmonoxide-methode na ophef
Visma | Lease a Bike-baas Richard Plugge in gesprek met UCI-president David Lappartient - foto: Cor Vos
zaterdag 1 februari 2025 om 17:45

UCI verbiedt gebruik van koolstofmonoxide-methode na ophef

De UCI gaat een verbod opleggen voor het gebruik van apparaten waarmee wielrenners koolstofmonoxide kunnen inhaleren. Afgelopen zomer kwam naar buiten dat meerdere WorldTeams, waaronder Visma | Lease a Bike en UAE Emirates, die methodes gebruiken, waarna een flinke discussie op gang kwam. De UCI wilde dat ploegen ermee gingen stoppen en dat is vanaf 10 februari 2025 ook officieel verboden.

Dat besluit heeft het managementcomité van de UCI dit weekend besloten op een meeting in Frankrijk, waar het WK veldrijden georganiseerd wordt. De keuze om het herhaaldelijk inhaleren van koolstofmonoxide te verbieden wordt gemaakt om de gezondheid van renners te beschermen. Eerder riepen de UCI en de MPCC, de beweging voor een geloofwaardig wielrennen, al op tot een ban en ook meerdere renners en ploegleiders spraken zich erover uit.

De UCI weet dat koolstofmonoxide in de sportgeneeskunde wordt gebruikt om onder meer bloedwaardes te meten. “Vooral om de effecten van duurtraining en blootstelling aan hoogte op de zuurstofcapaciteit te onderzoeken. Herhaalde inademing kan echter leiden tot acute en chronische gezondheidsproblemen, zoals hoofdpijn, lusteloosheid, misselijkheid, duizeligheid en verwardheid. Dergelijke symptomen kunnen op elk moment verergeren en zich ontwikkelen tot problemen met het hartritme, toevallen, verlamming en bewustzijnsverlies”, stelt de UCI in een persbericht.

“De nieuwe regelgeving verbiedt het bezit, buiten een medische instelling, van in de handel verkrijgbare koolstofmonoxide rebreather-systemen die zijn aangesloten op zuurstof- en CO-cilinders”, aldus de wielerunie. De regel gaat gelden voor renners, ploegen, instanties die onder de UCI vallen en iedereen die voor een ploeg of renner werkt.

Inhaleren mag nog wel, maar met strikte beperkingen
Het inhaleren van koolstofmonoxide wordt niet helemaal verboden. Het is toegestaan onder medisch toezicht en als er medische redenen zijn om koolstofmonoxide te gebruiken. Daar zit dan nog wel de voorwaarde aan dat maar een inhalatie is toegestaan om waardes op te meten. Een tweede inhalatie is alleen toegestaan twee weken na de eerste meting, aldus de UCI. Renners van WorldTeams, ProTeams en Women’s WorldTeams moeten alle inhalaties laten registreren in een medisch dossier.

Het verbod staat los van het WADA en het eigen antidopingreglement, maar de UCI heeft wel gevraagd of het wereld-antidopingagentschap een standpunt wil innemen.

RIDE Magazine
7 Reacties
01-02-2025 18:28
Hoe kun je nu iets verbieden , als het niet gecontroleerd kan worden ?
01-02-2025 19:45
Prima, natuurlijk is dit moeilijk te controleren, maar zolang er geen duidelijke regels zijn kan je helemaal niets doen. Hopelijk gaan teams het risico om betrapt te worden niet nemen……..
01-02-2025 19:22
Iets verbieden is makkelijk, heeft de UCI ook aangekondigd hoe ze dit verbod gaan handhaven? Hoe kunnen ze het gebruik aantonen bijvoorbeeld?
01-02-2025 21:14
Wat niet is kan nog komen. Stalen bewaren en schorsen met terugwerkende kracht. Ondertussen zijn we wel bedrogen, dat wel. Maar ga je als team je licentie op het spel zetten ?
01-02-2025 23:04
‘I inhaled, but i did not inhale’
01-02-2025 23:45
Dit is een klein beetje hetzelfde als in jaren 90 toen de UCI het gebruik van EPO aan banden wilden leggen maar het niet konden aantonen. De maximale hematocrietwaarde mocht niet hoger zijn dan 49. Dat was dus een vrijbrief om te gebruiken tot 49. En er waren meteen al trucjes om de hematocrietwaarde snel naar beneden te krijgen ivm onverwachte controles. Kortom; vrij zinloos om iets in te voeren wanneer je het niet kunt aantonen.
02-02-2025 10:24
Voor jullie durfinvesterteerders, er gaat door rijke wielrenners een run plaatsvinden op slecht geventileerde kotjes met in jaren niet meer onderhouden gasstel oventjes en verstopte schoorstenen.

(disclaimer: resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor het heden!)

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine