UCI-topman Peter Van den Abeele denkt over nieuwe invulling Wereldbeker: “Misschien moeten we het hard spelen”
foto: Cor Vos
Niels Bastiaens
vrijdag 12 januari 2024 om 21:00

UCI-topman Peter Van den Abeele denkt over nieuwe invulling Wereldbeker: “Misschien moeten we het hard spelen”

Interview Verschillende malen per seizoen is de Wereldbeker veldrijden een punt van discussie, en dat was de afgelopen periode niet anders. Een kleine maand voor het WK veldrijden, liggen alle gesprekken over de nieuwe invulling van de Wereldbeker nog open. Dat zegt Directeur Sport bij de UCI, Peter Van den Abeele, in een open gesprek met WielerFlits.

Beluister vanaf 1:05 de WielerFlits Podcast over de uitspraken van Van den Abeele.


Het was Van den Abeele zelf die midden november aan de alarmbel trok, vanwege de geringe interesse bij de renners voor de Wereldbeker, die door de UCI en Flanders Classics wordt ingericht. Van den Abeele zag leider Lars van der Haar zijn ongenoegen uiten over het drukke schema, en Thibau Nys de Superprestige in Niel verkiezen boven de Wereldbeker in het nabijgelegen Dendermonde, een dag later. “Ik heb respect voor renners die ervoor kiezen om rust te nemen”, klonk het toen. “Maar de Wereldbeker benadelen voor een ander klassement? Als de Wereldbeker als een speeltje wordt gezien, dan zitten we met een probleem.”

Toen de UCI-voorzitter, David Lappartient, even later met een nog forser statement kwam bij de collega’s van DirectVélo, was het hek helemaal van de dam. “Als een crosser de voorkeur geeft aan een nationale wedstrijd terwijl er een Wereldbeker is, dan rijdt hij de volgende Wereldbeker en dus ook het WK veldrijden niet. De Wereldbeker is geen competitie waar je kan kiezen wat je wil rijden”, pleitte de UCI-baas voor striktere regels. Iets waar renners en teams niet mee opgezet waren. Onder andere ploegmanagers Sven Nys en Jurgen Mettepenningen vroegen om de veertien manches in te krimpen.

De vraag die wij ons stellen, een maand voor het WK. Wordt de Wereldbeker in seizoen 2024-2025 kleiner?
“Voor mij is het duidelijk dat de rechten in handen van Flanders Classics liggen. Zij hebben een bedrag geïnvesteerd, dat samenhangt met die veertien manches. Als er dan beslist zou worden om minder manches te doen, dan moet je eerst met hen over het financiële plaatje praten. En daar zijn we momenteel mee bezig. Eerst moeten we bepalen hoeveel manches er effectief zullen zijn: tien, elf, twaalf? Dat zien we wel. En dan kunnen we pas de kalender maken, want de grootste prioriteit blijft de Wereldbeker. Voorlopig liggen alleen de data van het EK, nationale kampioenschappen en het WK vast. Al de rest is nog in te vullen.”

Als ik tien, elf en twaalf hoor, dan lijkt het mij vast te liggen dat er zal worden gesnoeid in het aantal manches. Was het dan een mislukte zet van de UCI om naar zestien, en later veertien, manches te gaan?
“Nee, nee, absoluut niet. Het is gewoon zo dat de tijden veranderen. Vroeger reed iedereen een volledig crossseizoen, en kwamen die mannen bijna niet op de weg of in andere disciplines in actie. Maar die kleine crossertjes van enkele jaren geleden zijn nu de toppers op de weg geworden. Dan moeten we er toch voor zorgen dat we die mannen opportuniteiten geven om te blijven crossen. Dat is een nieuwe situatie, die wij enkele jaren terug onmogelijk konden voorzien.”

Steeds meer wegrenners kleuren de cross – foto: Cor Vos

Zijn jullie in gesprek gegaan met de renners en de ploegen, zoals na de uitspraken van Lappartient gevraagd werd?
“Er zijn altijd renners die ons persoonlijk contacteren. Ik ben ook met bepaalde renners rechtstreeks in debat gegaan. Maar meestal gebeuren die gesprekken met de ploegleiders. Iedereen heeft een bepaalde mening, maar op het einde van de rit is het aan ons om samen met Flanders Classics te filteren. Normaliter wordt de nieuwe kalender altijd bekendgemaakt op het WK. Dat zal nu in Tábor niet het geval zijn. We zullen daar vooral moeten debatteren over het aantal manches.”

Naar welk aantal streven jullie?
“Tja, wat is het ideale aantal? Ik weet het niet, tussen de tien en twaalf, denk ik. Maar toen er een paar seizoenen geleden amper zes manches waren – waarvan drie in België en twee in Nederland – kwam er ook kritiek. Op een gegeven moment hadden we geen partners meer met de Wereldbeker. We hebben er toen alles aan gedaan om het klassement te laten opleven en er het opnieuw het meest prestigieuze klassement van te maken. Maar plotseling waren er te veel manches, volgens velen ook niet goed.”

U spreekt over het meest prestigieuze klassement. Er zijn weinig renners die de Wereldbeker op dit moment op die manier zien. Hoe gaat u dat veranderen?
“Er is maar één oplossing nodig: de kalender. Elke manche organiseren op een zondag was daarin een eerste stap. Tenslotte, wij als UCI, bepalen de kalender van A tot Z. Niemand heeft het recht op een bepaalde datum en de UCI kan altijd de kalender herschikken zoals zij wil. Wij hebben altijd geprobeerd om de kerk in het midden te houden. Maar dan blijf je toch nog altijd de kritiek hebben van: dit of dat is niet goed. Misschien moeten we het eens hard spelen, zal het dan wél goed zijn?”

Dan bedoelt u: geen andere wedstrijden meer toelaten in de desbetreffende Wereldbeker-weekends?
“Dat kan, ja. Dat is een mogelijkheid die zou kunnen, ja.”

Maar dan gaat er nog meer kritiek komen. Verplichten of verbieden, zoals de uitspraken van Lappartient over het uitsluiten van renners op een WK, komen vaak hard aan bij de andere partijen.
“Absoluut. Daarom heb ik het ook over de kalender. Je moet eigenlijk geen strikte reglementering maken. Je kunt alles regelen, enkel en alleen met de invulling van de kalender. Maar is dat wat iedereen wil? Dat denk ik ook niet. Ik begrijp soms de renners niet goed. Zeker de uitleg van Lars van der Haar. Die was in zijn uitspraken vaak zeer anti-Wereldbeker. Wat moeten we dan doen? Een gebalde Wereldbeker met elke zaterdag en zondag een manche, van midden december tot eind januari? Dat kan ook.”

Lars van der Haar uitte zijn ongenoegen over de Wereldbeker – foto: Cor Vos

Oplossingen genoeg, zo lijkt het.
“Goh, ik heb veel ideeën, maar ik ben ook niet alleen. Ik moet alles ook uitleggen aan het comité directeur van de UCI. Waarom is dit mogelijk? Waarom zouden we het zo doen? Maar dat ga ik nu nog niet bekendmaken. Als ze het al in de media lezen, dan komt er niets van in huis.”

Vindt u de kritiek van de renners en ploegen vervelend?
“Tuurlijk, maar dat is altijd zo geweest in de cyclocross. De cross is een heel interessante en mooie sport. Telegeniek, leuk voor de toeschouwers, compact. Toch zijn er in dat kleine wereldje altijd mensen die hun opinie proberen mee te geven. Vaak zonder gefundeerde argumenten. Dat is frustrerend. Als je dan later samen aan tafel zit met diezelfde mensen, dan zeggen ze: maar dat was zo toch niet bedoeld. Maar intussen escaleert de boel wel in de media.”

U vindt dat de perceptie te veel anti-UCI gekeerd is?
“Altijd. Een internationale federatie is als een regering. Niemand houdt van een regering. Bij ons is dat net hetzelfde, maar zonder UCI heb je geen wielersport. Wij en Flanders Classics willen ook het beste voor de sport. Als je ziet welke energie Flanders Classics in de Wereldbeker steekt: dat is écht high level. Alles ziet er dankzij hen echt professioneel uit. En dat kost ook iets, waardoor het ook voor hen frustrerend is om die negatieve kritiek te lezen. Iedereen kan best hand in hand samenwerken en de sport mooier maken. Maar soms lijkt het alsof de mensen dat niet willen in de cross.”

Waar ligt volgens u het grootste pijnpunt in die hele discussie?
“Eigenlijk is de sport hier in Vlaanderen zo groot en zo verankerd, dat het voor toppers te makkelijk is geworden. Je moet je bijna niet verplaatsen. Je kunt als renner in onze contreien ’s morgens om 10.00 uur vertrekken. Je rijdt naar een Wereldbeker in België of in Nederland, en ‘s avonds zit je alweer thuis in de zetel. Dat is altijd het ongelukkige ongemak geweest van de Wereldbeker cyclocross.”

Pleiten jullie dan juist voor minder of meer spreiding tussen verschillende landen en regio’s?
“De spreiding is voor ons belangrijk. Daarom hebben wij ook altijd geopperd om de manches in Verenigde Staten te laten doorgaan. Maar ook daar is altijd kritiek op geweest. Dus misschien moeten we daar onze tactiek gaan veranderen. Ik weet het niet. Dat zijn zaken die we bespreken bij Flanders Classics. Kan één Wereldbeker overleven in Amerika? Twee is altijd beter.”

De cross in Benidorm was een succes volgens Van den Abeele – foto: Cor Vos

Is het opportuun om te organiseren in regio’s waar de sport niet leeft?
“Ik vind dat de Wereldbeker ook veel internationale succesverhalen heeft. Benidorm, Dublin: allemaal mooie bewijzen dat de cyclocross leeft, ook in het buitenland. De moeilijkheidsgraad ligt juist bij de renners naar daar te krijgen, en dan zonder het geklaag van: ja, nu moeten we terugreizen. Als je de Wereldbeker mountainbike bekijkt: dit jaar begint die in Brazilië. Later kom je dan terug naar Europa en op het einde van het seizoen ga je naar de Verenigde Staten. Daar doen drie continenten mee, zonder geklaag.”

Moet die Wereldbeker als voorbeeld dienen?
“Daar zijn we nog niet uit. Maar wat we zien: in het mountainbiken gaan alle toppers wél naar alle manches. Nochtans is het prijzengeld en startgeld niet te vergelijken met de cross. In het mountainbiken gaat het over peanuts, terwijl er in de cross op dit moment echt veel geld te verdienen is. Zeker bij de dames. Daar zie je ook een internationaal deelnemersveld. Het is bij de mannen dat het probleem ligt, maar daarop kunnen we ook anticiperen. Het is overduidelijk dat Hulst een succesverhaal is, net zoals Hoogerheide. Roubaix en Liévin waren dat ook. Die manches dichtbij de grenzen gaan ook een belangrijk deel blijven uitmaken van de Wereldbeker.”

De ambities waren nochtans groot. New York, Johannesburg, Londen, München werden niet zo lang geleden als potentiële locaties genoemd.
“Citymarketing blijft een belangrijke factor waar we op willen inspelen. In Engeland zijn er een aantal steden die graag willen instappen. Een tof voorbeeld zijn de organisatoren van het Glasgow-WK. Die waren ontgoocheld dat veldrijden geen deel uitmaakte van het Super-WK, en zijn in de toekomst wel geïnteresseerd om een veldrit te organiseren. De lijst van kandidaten bij Flanders Classics is best lang, maar nogmaals, de definitieve visie wordt pas op het WK uitgewerkt.”


Beluister vanaf 1:05 de WielerFlits Podcast over de uitspraken van Van den Abeele.


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Mathieu van der Poel siert de cover van de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! Het najaar is de ideale periode om te gaan gravelen, dus als wereldkampioen gravel van Leuven is hij de ideale persoon om uit te lichten. In de Najaarsgids lees je verhalen over het WK Gravel in Zuid-Limburg, maar ook interviews met Pauline Ferrand-Prévot, Jonathan Milan, Quinn Simmons en Pascal Eenkhoorn en veel meer!
RIDE Magazine
36 Reacties
11-01-2024 16:37
Wel mooi dat je dan een heel interview hebt met bobo Abeele en het gewoon in 0% van de antwoorden over de sportieve kant van het veldrijden gaat. Het gaat alleen maar over geld, geld, geld...
    11-01-2024 16:52
    Inderdaad, voor de UCI en Flanders Classics is dit een verdien model. Als UCI zitten ze dus met tegengestelde belangen en het verdien model is belangrijker dan diversificatie in de sport: meerdere cross competities in meerdere landen die lokaal interessant zijn en nationaal TV waardig.

    Dat of een competitie op meer flanken organiseren: gelijktijdige crossen in de USA, België, Frankrijk en Nederland etc die uiteindelijk samenkomen in een series finale. (Zoiets als de play-offs in het Belgisch voetbal)
    11-01-2024 17:07
    @knightbiker: ik vind dat een heel interessant idee, op die manier kan je én wereldwijd wedstrijden blijven organiseren én ook een aantal wedstrijden uitkiezen die de 'finale' vormen en dus een soort 'champions league' vormen (hoewel ik bang ben dat de BE/NL equipes de komende jaren nog wel de dienst gaan uitmaken). En bepaalde Costa Ricanen krijgen de kans te shinen in eigen regio.
    11-01-2024 17:14
    Inderdaad een schandalig interview met dit figuur die de sport alleen maar kapot maakt, hoe kan je als mens zo laag zinken,bah bah bah
    11-01-2024 22:36
    Een paar machtspotentaten die een internationale markt willen creëren die er gewoon niet is.

    Daar ook nog eens een absurd prijskaartje aanhangen omdat de UCI een product voor een prijs verkoopt wat gelijk staat als het vel over de neus trekken.
    Dezelfde machtspotentaten die een bestaande circuits dwars in de wielen rijden omdat hun onmogelijk circuit zal moeten zegenvieren.

    Een beroepsgroep die zeer klein en fragiel is mbt alleen een "vast" degelijk bestaan op bouwen met bijbehorend inkomen die moeten zorgen voor brood op de plank en een machtsorganisatie die haar belangen te duur verkocht heeft maar wel de regels bepaald.
    Dat gaat een keer goed fout.
    11-01-2024 22:40
    Enne ... De grootste 2, 3 die het meeste publiek trekken wat vaak nodig is om te overleven voor organisatoren wegjagen door start verplichting op te gaan leggen.
    Die gasten maken zelf wel uit hoe hun programma eruit ziet en zullen eerder afhaken dan inschikken.
    De megalomanie van dergelijk bestuurders maakt meer stuk dan ons lief is.
    12-01-2024 10:13
    WE gaan wel voorbij aan het feit dat de sport/kalender gedreven door de overvloed aan Vlaamse wedstrijden. De Superprestige heeft bv ook afscheid genomen van Gieten en in vroeger tijden Wetzikon en dat soort wedstrijden.

    De wereldbeker is gewoon te radicaal in verandering.
11-01-2024 17:04
Bobo Abeele heeft boter op z’n hoofd. Het is toch afgrijselijk dat deze man zo belangrijk is om een goeie structuur met iedereen neer te zetten. Hoezo verdienen de dames en heren zo veel beter als in het mountainbiken? Is dat daadwerkelijk zo? Als ik zie hoeveel toeschouwers er op veldrijden af komt dan is dat maar goed ook, want dat wordt vast wel terug verdiend.
    11-01-2024 17:08
    De hele houding en wijze van antwoorden geven van deze man spreekt me totaal niet aan. Hoop gelul maar niets zeggen. Kun je beter geen interview geven. Dat gelul ook dat de UCI zo belangrijk is.. zonder veldrijders geen cross. Wat een arrogante man. Duidelijk te merken dat hij geïrriteerd is door de gehele gang van zaken die de UCI zelf heeft gecreeerd. Hand in eigen boezem steken mag ook wel eens zelfs als je er niets van meent maar zorgt in ieder geval meer goodwill in de crosswereld dan op dit toontje de boel willen aanvliegen. Werkelijk verschrikkelijk. Einde bericht.
11-01-2024 18:02
Wat een tendentieuze stellingname "die kleine crossertjes van vroeger". Die "kleine crossertjes" van toen die nu op de weg bij de top horen zijn vanaf dat ze overkwamen van de junioren wereldtoppers geweest. Dus nooit kleine crossertjes geweest. Als je de grote drie wil dwingen om alle manches van de wereldbeker te rijden jaag je ze weg. Volgens mij rijden er twee van deze grote drie ook in wedstrijden in de wereldbeker mountainbike maar ook niet alle manches in het seizoen. Cyclocross, mountainbike en ook de baan zijn kleine jongens in vergelijking met de weg en daar verander je niets aan.

Als de heer Van den Abeele zijn zin krijgt doet de "regering" van de UCI aan dwangarbeid aan de leiband van Flanders Classics. Een uiterst bedenkelijke situatie die je niet moet willen.
11-01-2024 17:28
Wereldbeker of niet, het maakt allemaal gewoon geen drol uit en dat weet de UCI dondersgoed. Vroeger had het wegwielrennen ook een wereldbeker (waar enigzins interesse voor was, althans bij de klassieker renners, en ik als kijker vond het ook een mooi klassement/verzamling van races). Deze is 'vervangen' door de ProTour/WorldTour, een klassement waar in de hele historie nog nooit iemand naar heeft gekeken.
11-01-2024 17:52
Alleen al vanwege deze flapdrol zou ik als coureur of ploeg zeggen: ik sla een rondje over.

Hij heeft het over het succes in Benidorm, als voorbeeld van hoe internationaal de sport is. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat daar vooral ook wordt gecrosst voor heel veel Vlaamse "vluchtelingen" die met hun ouwe bierbuik de kou ontvlucht zijn, en ineens naast Friet van Piet ook naar de cross kunnen.

De UCI lijkt niet te beseffen dat het gaat om Vlaamse folklore ipv een wereldwijde topsport. Met een bak grootheidswaanzin lijkt de UCI nu de hele sport kapot te maken.

Wat een enorme kwast is die man. Ik hoop dat de crossers gepast reageren.
    11-01-2024 18:06
    Dat het een kwast is, okay, eens. Maar je gaat volledig voorbij aan het idee dat cyclocross een geweldig format is dat internationaal aan zou moeten slaan. Dat er een race in Benidorm is is niet het probleem.
    Het probleem is dat er teveel races zijn die allemaal belangrijk zijn, te weinig kansen bieden aan de concurrentie en bepaalde renners benadelen.
    11-01-2024 18:49
    Korfbal is ook een prachtige sport. Maar ook die komt niet veel verder dan de lage landen. Niet omdat het format per se saai is, maar omdat het niet in het DNA zit van bepaalde landen.

    Bovendien: ook de fietsfabrikanten hebben nauwelijks interesse. Zij zien dit bovenstaande issue ook, en zetten in op gravel ivp cyclocross. Dan kun je als bobo proberen om daar tegenin te gaan roeien, maar dat lijkt me niet heel erg succesvol. Zeker niet op de manier van "slikken of stikken".
    11-01-2024 22:48
    Ipv investeren in internationalisering door bijvoorbeeld een internationaal gezelschap in een uci ploeg onder te brengen uit landen waar potentie is mbt organiseren en een cross competitie.
    Of investeren in het aantrekkelijker maken tbv crossers uit landen waar weinig cross is, investeren tbv reis- en verblijfskosten ipv absurde prijzen aan de organisaties vragen alsof de TV gelden enorme winsten brengen had men beter groot deel van deze kosten toe laten komen aan ook de zwakkeren in het startveld tbv reis- en verblijfskosten en of startgelden, prijzenpot.

    Maakt het juist aantrekkelijker voor internationale sporters en landen waar het nog of weer groeien kan ipv die gelden in eigen UCI spaarpot te steken.
    12-01-2024 07:59
    Ik heb 25 jaar gekorfbald, maar zelfs daar wordt de sport verkracht omdat een paar bobo's het denken beter te weten.
    Ze vergeten dat de mensen van sport (veldrijden en korfbal) houden, omdat het juist kneuterig, amateuristisch en vooral nostalgisch is. Nu is stilstand ook nooit goed, maar in deze nichesporten moet je misschien juist conservatief opstellen en accepteren dat andere landen het gewoon geen ene reet interesseert.

    Het is trouwens belachelijk dat veldrijden geen olympische sport is, maar breakdancen wel. Je kunt er gewoon een wintersport van maken.
12-01-2024 08:03
“Er is maar één oplossing nodig: de kalender. Elke manche organiseren op een zondag was daarin een eerste stap. Tenslotte, wij als UCI, bepalen de kalender van A tot Z. Niemand heeft het recht op een bepaalde datum en de UCI kan altijd de kalender herschikken zoals zij wil."

" Een gebalde Wereldbeker met elke zaterdag en zondag een manche, van midden december tot eind januari? Dat kan ook.”

De arrogantie spat er vanaf. Eerst de zondagen inpikken, daarna de Tweede Kerstdag, en nu ook de zaterdagen willen in de periode dat vdp en wva er zijn. Want dat gaat natuurlijk gebeuren als ze het rond kunnen krijgen. Voor het geld danst de UCI. Volgens mij zou de UCI de sport moeten promoten en niet per se het belangrijkste klassement willen moeten hebben. Kan prima zijn dat ze daarin een belangrijke mogelijkheid zien om de sport te promoten, maar het voelt vooral aan als een manier om flink geld binnen te harken. En de crossen die vaste datums hadden in die periode maar geen WB kunnen/willen zijn die moeten zich er maar naar schikken.
11-01-2024 22:32
Voor veel renners en ploegleiders zijn de belangen in het veld ondergeschikt aan de weg. Als de UCI denkt de beste veldrijders te kunnen dwingen met drastische maatregelen dan zal er op termijn weinig overblijven van het veldrijden. In de periode dat Wout en Mathieu deelnamen aan veldritten was er duidelijk meer publiek. Koester deze mannen in plaats van weg te jagen.
En hoe je de wereldbeker kunt redden?
Plan 5 - 6 weken dicht bij elkaar waarvan vast staat dat veldrijders niet naar Spanje zijn om te trainen en Wout, Mathieu en Pitcock meestal meedoen aan veldritten en laat die veldrijders in één weekend 2 keer in dezelfde plaats rijden. 2 x prijzengeld, 1 x verplaatsingskosten. In de periode daarvoor en daarna ruimte voor losse crossen en andere klassementscrossen. 5 keer in België en Nederland en 1 weekend elders in Europa bij toerbeurt. Ook goed voor het klimaat!
12-01-2024 08:45
Ik vind het logisch dat Calimero aan een calimero-complex lijdt. Veldrijden is en blijft in de eerste plaats Vlaamse kermis. Dat kost wat kost en tegen beter weten in, mondiaal willen opentrekken, is gewoon zielig. Wie wil crossen moet maar naar de lage landen afzakken. De palen-met-lintjes-in-een-weide-parcours van de wk's in andere landen hebben dat al voldoende aangetoond.
11-01-2024 16:41
Uit het artikel:
U spreekt over het meest prestigieuze klassement. Er zijn weinig renners die de Wereldbeker op dit moment op die manier zien. Hoe gaat u dat veranderen?
“Er is maar één oplossing nodig: de kalender. "

Is het niet meer een kwestie van beloning/geld?
    11-01-2024 19:33
    Bizarre vraag overigens, aangezien er geen renner is die de wereldbeker niet als het meest prestigieuze klassement ziet. Hooguit zijn er renners die van een ander klassement een doel maken omdat ze daar meer kans denken te maken.
    12-01-2024 09:42
    Inderdaad ik vond dit ook een absurd minderwaardigheidscomplex. Dat niet iedereen het absurd veel hoger inschat dan de veel oudere superprestige is denk ik niet zo vreemd. En sommige andere klassiekers worden terecht hoger ingeschaald dan individuele wereldbeker wedstrijden. In het wegwielrennen is bijvoorbeeld Parijs tours toch ook echt meer prestigieus dan hamburg
11-01-2024 23:09
Wat een hoop frustratie. En nog erger, wat een gebrek aan visie.
    11-01-2024 23:13
    Het is naïef te denken dat je de sport laat groeien met wedstrijden te organiseren. Je laat de sport groeien door jonge buitenlandse talenten op te leiden en te professionaliseren. Je kunt beter jeugdwedstrijden organiseren, dan wereldbekerwedstrijden in het buitenland.
12-01-2024 07:04
Wat een triest figuur deze Bobo. Hersenloos gezever van de bovenste plank om hun eigen speeltje voorrang te geven ten koste van andere wedstrijden. En die internationalisering, yea right. Alles voor het geld natuurlijk en kunnen we goede sier maken door met onze dikke koppen overal aanwezig te zijn.
11-01-2024 23:13
Ben blij dat ik niet alleen ben die vdabeele...een drol vind
Had beter eens zijn nek uitgestoken voor Shari en Toon
Hoogmoed ,bron van al het....kwaad
    12-01-2024 12:26
    Hoezo nek uitsteken?

    Iets in de zin van, beetje doping kan geen kwaad want jullie zijn Vlamingen? Ik zal jullie verhaal bevestigen dat er doping zit in Franse koeienmelk.
12-01-2024 01:19
Met voetbal is het al zo lang knotsgek dat iedereen mee veranderd is in het denken binnen die gekte. Dat zie je bij veldrijden ook. Er is helemaal geen aanleiding om positief te zijn over deze sport de wereld in brengen naar andere landen.

Ziet die man dan niet in dat hij megalomaan denkt? Laat zijn bond elk jaar een vliegtuig charteren naar Amerika als hij het zo belangrijk vindt. Die hele sport is een regionale volkssport. In Amerika gaat voetbal ook nooit enorm groot worden. Laat staan veldrijden. Knettergek als je anders denkt. En veldrijden in Benidorm slaat ook nergens op. Daar is het 10-15 graden op zijn allerkoudst.
12-01-2024 10:47
Volgens mij hoeft het allemaal niet zo moeilijk te zijn. 10/11 wereldbekers is genoeg. In de weekenden van verre WB crossen geen andere klassementscross, zodat iedereen genegen is om de hele reeks te rijden en niet te moeten kiezen tussen klassementen. Bouw in alle reeksen ruimte in voor trainingskampen iom de ploegen. Een crossje in Benidorm past bv voor de meeste renners prima in hun behoefte om zelf de zon op te zoeken.
11-01-2024 21:21
Belgische Folklore, organiseer eens paar wedstrijden waar geen bier verkocht wordt. Eens kijken hoeveel animo er dan nog is voor deze "sport" om te komen kijken. 25% ?
    12-01-2024 13:18
    Dat is dan weer slecht voor jouw zaken ;)
12-01-2024 09:24
Een F sport, zoals korfbal voor Hollanders.
12-01-2024 10:21
De enige manier om een folklore, een cultureel iets te beschermen tegen diens eigen ondergang in een wereld dat steeds meer de richting op geduwd wordt om één geheel te worden, is om het een beschermde status te geven. Bijvoorbeeld een UNESCO- erfgoed status. Wie goed observeert en begrijpbaar leest en luistert ziet namelijk dat langzaam alle folklore verdwijnt dat niet door dat overkoepelende orgaan is beschermd.
Niks wappie-conspiracy, het is gewoon een feit dat dagelijks te lezen is in het nieuws dat de VN vandaag alles aanpakt dat onderhevig is aan welke vorm van fraude en wanbeleid. Zie bijvoorbeeld maar de wereldwijde discussies over politieke machten, zelfs hier in Nederland. VN spreekt zich steeds meer uit en bemoeit zich steeds meer met landelijke, regionale en zelfs lokale politieke zaken. Ik noem maar de belabbarde huizenmarkt, belastingstelsels voor buitenladse bedrijven, polariserende politiek, koningshuis en eventueel nut ervan, zwarte pieten discussie, huisvesting van vluchtelingen, voedselproductie, uitstoot dit en uitstoot dat, boeren die de strot afgeknepen worden omdat hun land grenst aan wat plots UNESCO-landgoed is etc etc etc etc.
Wie wil dat deze sport kosten wat kost in leven blijft, kan best maar beginnen lobbyen bij de ambassadeurs van die wereldwijde overheid.
12-01-2024 10:31
Is het geen idee om de super prestige te laten lopen van begin seizoen tot half december. En dan vanaf ongeveer die tijd tot eind januari de wereldbeker. De X20 kan vanaf begin tot het einde lopen

Dan is de super prestige voor de echte crossers, de wereldbeker voor de crossers + wegrenners. De X2O loopt daar dan tussendoor
12-01-2024 17:24
Waarom is er eigenlijk nog geen wedstrijd in Duitsland?

Verder wel een interessant interview, wat je ook van de man kunt vinden...
12-01-2024 21:36
Wie geeft er eigenlijk om klassementen überhaupt? Als je er één kunt winnen, is het mooi meegenomen. Maar volgens mij gaat het verder vooral om losse crossen winnen.

Reacties zijn gesloten.