UCI-topman Peter Van den Abeele denkt over nieuwe invulling Wereldbeker: “Misschien moeten we het hard spelen”
Interview Verschillende malen per seizoen is de Wereldbeker veldrijden een punt van discussie, en dat was de afgelopen periode niet anders. Een kleine maand voor het WK veldrijden, liggen alle gesprekken over de nieuwe invulling van de Wereldbeker nog open. Dat zegt Directeur Sport bij de UCI, Peter Van den Abeele, in een open gesprek met WielerFlits.
Beluister vanaf 1:05 de WielerFlits Podcast over de uitspraken van Van den Abeele.
Het was Van den Abeele zelf die midden november aan de alarmbel trok, vanwege de geringe interesse bij de renners voor de Wereldbeker, die door de UCI en Flanders Classics wordt ingericht. Van den Abeele zag leider Lars van der Haar zijn ongenoegen uiten over het drukke schema, en Thibau Nys de Superprestige in Niel verkiezen boven de Wereldbeker in het nabijgelegen Dendermonde, een dag later. “Ik heb respect voor renners die ervoor kiezen om rust te nemen”, klonk het toen. “Maar de Wereldbeker benadelen voor een ander klassement? Als de Wereldbeker als een speeltje wordt gezien, dan zitten we met een probleem.”
Toen de UCI-voorzitter, David Lappartient, even later met een nog forser statement kwam bij de collega’s van DirectVélo, was het hek helemaal van de dam. “Als een crosser de voorkeur geeft aan een nationale wedstrijd terwijl er een Wereldbeker is, dan rijdt hij de volgende Wereldbeker en dus ook het WK veldrijden niet. De Wereldbeker is geen competitie waar je kan kiezen wat je wil rijden”, pleitte de UCI-baas voor striktere regels. Iets waar renners en teams niet mee opgezet waren. Onder andere ploegmanagers Sven Nys en Jurgen Mettepenningen vroegen om de veertien manches in te krimpen.
De vraag die wij ons stellen, een maand voor het WK. Wordt de Wereldbeker in seizoen 2024-2025 kleiner?
“Voor mij is het duidelijk dat de rechten in handen van Flanders Classics liggen. Zij hebben een bedrag geïnvesteerd, dat samenhangt met die veertien manches. Als er dan beslist zou worden om minder manches te doen, dan moet je eerst met hen over het financiële plaatje praten. En daar zijn we momenteel mee bezig. Eerst moeten we bepalen hoeveel manches er effectief zullen zijn: tien, elf, twaalf? Dat zien we wel. En dan kunnen we pas de kalender maken, want de grootste prioriteit blijft de Wereldbeker. Voorlopig liggen alleen de data van het EK, nationale kampioenschappen en het WK vast. Al de rest is nog in te vullen.”
Als ik tien, elf en twaalf hoor, dan lijkt het mij vast te liggen dat er zal worden gesnoeid in het aantal manches. Was het dan een mislukte zet van de UCI om naar zestien, en later veertien, manches te gaan?
“Nee, nee, absoluut niet. Het is gewoon zo dat de tijden veranderen. Vroeger reed iedereen een volledig crossseizoen, en kwamen die mannen bijna niet op de weg of in andere disciplines in actie. Maar die kleine crossertjes van enkele jaren geleden zijn nu de toppers op de weg geworden. Dan moeten we er toch voor zorgen dat we die mannen opportuniteiten geven om te blijven crossen. Dat is een nieuwe situatie, die wij enkele jaren terug onmogelijk konden voorzien.”

Steeds meer wegrenners kleuren de cross – foto: Cor Vos
Zijn jullie in gesprek gegaan met de renners en de ploegen, zoals na de uitspraken van Lappartient gevraagd werd?
“Er zijn altijd renners die ons persoonlijk contacteren. Ik ben ook met bepaalde renners rechtstreeks in debat gegaan. Maar meestal gebeuren die gesprekken met de ploegleiders. Iedereen heeft een bepaalde mening, maar op het einde van de rit is het aan ons om samen met Flanders Classics te filteren. Normaliter wordt de nieuwe kalender altijd bekendgemaakt op het WK. Dat zal nu in Tábor niet het geval zijn. We zullen daar vooral moeten debatteren over het aantal manches.”
Naar welk aantal streven jullie?
“Tja, wat is het ideale aantal? Ik weet het niet, tussen de tien en twaalf, denk ik. Maar toen er een paar seizoenen geleden amper zes manches waren – waarvan drie in België en twee in Nederland – kwam er ook kritiek. Op een gegeven moment hadden we geen partners meer met de Wereldbeker. We hebben er toen alles aan gedaan om het klassement te laten opleven en er het opnieuw het meest prestigieuze klassement van te maken. Maar plotseling waren er te veel manches, volgens velen ook niet goed.”
U spreekt over het meest prestigieuze klassement. Er zijn weinig renners die de Wereldbeker op dit moment op die manier zien. Hoe gaat u dat veranderen?
“Er is maar één oplossing nodig: de kalender. Elke manche organiseren op een zondag was daarin een eerste stap. Tenslotte, wij als UCI, bepalen de kalender van A tot Z. Niemand heeft het recht op een bepaalde datum en de UCI kan altijd de kalender herschikken zoals zij wil. Wij hebben altijd geprobeerd om de kerk in het midden te houden. Maar dan blijf je toch nog altijd de kritiek hebben van: dit of dat is niet goed. Misschien moeten we het eens hard spelen, zal het dan wél goed zijn?”
Dan bedoelt u: geen andere wedstrijden meer toelaten in de desbetreffende Wereldbeker-weekends?
“Dat kan, ja. Dat is een mogelijkheid die zou kunnen, ja.”
Maar dan gaat er nog meer kritiek komen. Verplichten of verbieden, zoals de uitspraken van Lappartient over het uitsluiten van renners op een WK, komen vaak hard aan bij de andere partijen.
“Absoluut. Daarom heb ik het ook over de kalender. Je moet eigenlijk geen strikte reglementering maken. Je kunt alles regelen, enkel en alleen met de invulling van de kalender. Maar is dat wat iedereen wil? Dat denk ik ook niet. Ik begrijp soms de renners niet goed. Zeker de uitleg van Lars van der Haar. Die was in zijn uitspraken vaak zeer anti-Wereldbeker. Wat moeten we dan doen? Een gebalde Wereldbeker met elke zaterdag en zondag een manche, van midden december tot eind januari? Dat kan ook.”

Lars van der Haar uitte zijn ongenoegen over de Wereldbeker – foto: Cor Vos
Oplossingen genoeg, zo lijkt het.
“Goh, ik heb veel ideeën, maar ik ben ook niet alleen. Ik moet alles ook uitleggen aan het comité directeur van de UCI. Waarom is dit mogelijk? Waarom zouden we het zo doen? Maar dat ga ik nu nog niet bekendmaken. Als ze het al in de media lezen, dan komt er niets van in huis.”
Vindt u de kritiek van de renners en ploegen vervelend?
“Tuurlijk, maar dat is altijd zo geweest in de cyclocross. De cross is een heel interessante en mooie sport. Telegeniek, leuk voor de toeschouwers, compact. Toch zijn er in dat kleine wereldje altijd mensen die hun opinie proberen mee te geven. Vaak zonder gefundeerde argumenten. Dat is frustrerend. Als je dan later samen aan tafel zit met diezelfde mensen, dan zeggen ze: maar dat was zo toch niet bedoeld. Maar intussen escaleert de boel wel in de media.”
U vindt dat de perceptie te veel anti-UCI gekeerd is?
“Altijd. Een internationale federatie is als een regering. Niemand houdt van een regering. Bij ons is dat net hetzelfde, maar zonder UCI heb je geen wielersport. Wij en Flanders Classics willen ook het beste voor de sport. Als je ziet welke energie Flanders Classics in de Wereldbeker steekt: dat is écht high level. Alles ziet er dankzij hen echt professioneel uit. En dat kost ook iets, waardoor het ook voor hen frustrerend is om die negatieve kritiek te lezen. Iedereen kan best hand in hand samenwerken en de sport mooier maken. Maar soms lijkt het alsof de mensen dat niet willen in de cross.”
Waar ligt volgens u het grootste pijnpunt in die hele discussie?
“Eigenlijk is de sport hier in Vlaanderen zo groot en zo verankerd, dat het voor toppers te makkelijk is geworden. Je moet je bijna niet verplaatsen. Je kunt als renner in onze contreien ’s morgens om 10.00 uur vertrekken. Je rijdt naar een Wereldbeker in België of in Nederland, en ‘s avonds zit je alweer thuis in de zetel. Dat is altijd het ongelukkige ongemak geweest van de Wereldbeker cyclocross.”
Pleiten jullie dan juist voor minder of meer spreiding tussen verschillende landen en regio’s?
“De spreiding is voor ons belangrijk. Daarom hebben wij ook altijd geopperd om de manches in Verenigde Staten te laten doorgaan. Maar ook daar is altijd kritiek op geweest. Dus misschien moeten we daar onze tactiek gaan veranderen. Ik weet het niet. Dat zijn zaken die we bespreken bij Flanders Classics. Kan één Wereldbeker overleven in Amerika? Twee is altijd beter.”

De cross in Benidorm was een succes volgens Van den Abeele – foto: Cor Vos
Is het opportuun om te organiseren in regio’s waar de sport niet leeft?
“Ik vind dat de Wereldbeker ook veel internationale succesverhalen heeft. Benidorm, Dublin: allemaal mooie bewijzen dat de cyclocross leeft, ook in het buitenland. De moeilijkheidsgraad ligt juist bij de renners naar daar te krijgen, en dan zonder het geklaag van: ja, nu moeten we terugreizen. Als je de Wereldbeker mountainbike bekijkt: dit jaar begint die in Brazilië. Later kom je dan terug naar Europa en op het einde van het seizoen ga je naar de Verenigde Staten. Daar doen drie continenten mee, zonder geklaag.”
Moet die Wereldbeker als voorbeeld dienen?
“Daar zijn we nog niet uit. Maar wat we zien: in het mountainbiken gaan alle toppers wél naar alle manches. Nochtans is het prijzengeld en startgeld niet te vergelijken met de cross. In het mountainbiken gaat het over peanuts, terwijl er in de cross op dit moment echt veel geld te verdienen is. Zeker bij de dames. Daar zie je ook een internationaal deelnemersveld. Het is bij de mannen dat het probleem ligt, maar daarop kunnen we ook anticiperen. Het is overduidelijk dat Hulst een succesverhaal is, net zoals Hoogerheide. Roubaix en Liévin waren dat ook. Die manches dichtbij de grenzen gaan ook een belangrijk deel blijven uitmaken van de Wereldbeker.”
De ambities waren nochtans groot. New York, Johannesburg, Londen, München werden niet zo lang geleden als potentiële locaties genoemd.
“Citymarketing blijft een belangrijke factor waar we op willen inspelen. In Engeland zijn er een aantal steden die graag willen instappen. Een tof voorbeeld zijn de organisatoren van het Glasgow-WK. Die waren ontgoocheld dat veldrijden geen deel uitmaakte van het Super-WK, en zijn in de toekomst wel geïnteresseerd om een veldrit te organiseren. De lijst van kandidaten bij Flanders Classics is best lang, maar nogmaals, de definitieve visie wordt pas op het WK uitgewerkt.”
Beluister vanaf 1:05 de WielerFlits Podcast over de uitspraken van Van den Abeele.
Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Dat of een competitie op meer flanken organiseren: gelijktijdige crossen in de USA, België, Frankrijk en Nederland etc die uiteindelijk samenkomen in een series finale. (Zoiets als de play-offs in het Belgisch voetbal)
Daar ook nog eens een absurd prijskaartje aanhangen omdat de UCI een product voor een prijs verkoopt wat gelijk staat als het vel over de neus trekken.
Dezelfde machtspotentaten die een bestaande circuits dwars in de wielen rijden omdat hun onmogelijk circuit zal moeten zegenvieren.
Een beroepsgroep die zeer klein en fragiel is mbt alleen een "vast" degelijk bestaan op bouwen met bijbehorend inkomen die moeten zorgen voor brood op de plank en een machtsorganisatie die haar belangen te duur verkocht heeft maar wel de regels bepaald.
Dat gaat een keer goed fout.
Die gasten maken zelf wel uit hoe hun programma eruit ziet en zullen eerder afhaken dan inschikken.
De megalomanie van dergelijk bestuurders maakt meer stuk dan ons lief is.
De wereldbeker is gewoon te radicaal in verandering.
Als de heer Van den Abeele zijn zin krijgt doet de "regering" van de UCI aan dwangarbeid aan de leiband van Flanders Classics. Een uiterst bedenkelijke situatie die je niet moet willen.
Hij heeft het over het succes in Benidorm, als voorbeeld van hoe internationaal de sport is. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat daar vooral ook wordt gecrosst voor heel veel Vlaamse "vluchtelingen" die met hun ouwe bierbuik de kou ontvlucht zijn, en ineens naast Friet van Piet ook naar de cross kunnen.
De UCI lijkt niet te beseffen dat het gaat om Vlaamse folklore ipv een wereldwijde topsport. Met een bak grootheidswaanzin lijkt de UCI nu de hele sport kapot te maken.
Wat een enorme kwast is die man. Ik hoop dat de crossers gepast reageren.
Het probleem is dat er teveel races zijn die allemaal belangrijk zijn, te weinig kansen bieden aan de concurrentie en bepaalde renners benadelen.
Bovendien: ook de fietsfabrikanten hebben nauwelijks interesse. Zij zien dit bovenstaande issue ook, en zetten in op gravel ivp cyclocross. Dan kun je als bobo proberen om daar tegenin te gaan roeien, maar dat lijkt me niet heel erg succesvol. Zeker niet op de manier van "slikken of stikken".
Of investeren in het aantrekkelijker maken tbv crossers uit landen waar weinig cross is, investeren tbv reis- en verblijfskosten ipv absurde prijzen aan de organisaties vragen alsof de TV gelden enorme winsten brengen had men beter groot deel van deze kosten toe laten komen aan ook de zwakkeren in het startveld tbv reis- en verblijfskosten en of startgelden, prijzenpot.
Maakt het juist aantrekkelijker voor internationale sporters en landen waar het nog of weer groeien kan ipv die gelden in eigen UCI spaarpot te steken.
Ze vergeten dat de mensen van sport (veldrijden en korfbal) houden, omdat het juist kneuterig, amateuristisch en vooral nostalgisch is. Nu is stilstand ook nooit goed, maar in deze nichesporten moet je misschien juist conservatief opstellen en accepteren dat andere landen het gewoon geen ene reet interesseert.
Het is trouwens belachelijk dat veldrijden geen olympische sport is, maar breakdancen wel. Je kunt er gewoon een wintersport van maken.
" Een gebalde Wereldbeker met elke zaterdag en zondag een manche, van midden december tot eind januari? Dat kan ook.”
De arrogantie spat er vanaf. Eerst de zondagen inpikken, daarna de Tweede Kerstdag, en nu ook de zaterdagen willen in de periode dat vdp en wva er zijn. Want dat gaat natuurlijk gebeuren als ze het rond kunnen krijgen. Voor het geld danst de UCI. Volgens mij zou de UCI de sport moeten promoten en niet per se het belangrijkste klassement willen moeten hebben. Kan prima zijn dat ze daarin een belangrijke mogelijkheid zien om de sport te promoten, maar het voelt vooral aan als een manier om flink geld binnen te harken. En de crossen die vaste datums hadden in die periode maar geen WB kunnen/willen zijn die moeten zich er maar naar schikken.
En hoe je de wereldbeker kunt redden?
Plan 5 - 6 weken dicht bij elkaar waarvan vast staat dat veldrijders niet naar Spanje zijn om te trainen en Wout, Mathieu en Pitcock meestal meedoen aan veldritten en laat die veldrijders in één weekend 2 keer in dezelfde plaats rijden. 2 x prijzengeld, 1 x verplaatsingskosten. In de periode daarvoor en daarna ruimte voor losse crossen en andere klassementscrossen. 5 keer in België en Nederland en 1 weekend elders in Europa bij toerbeurt. Ook goed voor het klimaat!
U spreekt over het meest prestigieuze klassement. Er zijn weinig renners die de Wereldbeker op dit moment op die manier zien. Hoe gaat u dat veranderen?
“Er is maar één oplossing nodig: de kalender. "
Is het niet meer een kwestie van beloning/geld?
Had beter eens zijn nek uitgestoken voor Shari en Toon
Hoogmoed ,bron van al het....kwaad
Iets in de zin van, beetje doping kan geen kwaad want jullie zijn Vlamingen? Ik zal jullie verhaal bevestigen dat er doping zit in Franse koeienmelk.
Ziet die man dan niet in dat hij megalomaan denkt? Laat zijn bond elk jaar een vliegtuig charteren naar Amerika als hij het zo belangrijk vindt. Die hele sport is een regionale volkssport. In Amerika gaat voetbal ook nooit enorm groot worden. Laat staan veldrijden. Knettergek als je anders denkt. En veldrijden in Benidorm slaat ook nergens op. Daar is het 10-15 graden op zijn allerkoudst.
Niks wappie-conspiracy, het is gewoon een feit dat dagelijks te lezen is in het nieuws dat de VN vandaag alles aanpakt dat onderhevig is aan welke vorm van fraude en wanbeleid. Zie bijvoorbeeld maar de wereldwijde discussies over politieke machten, zelfs hier in Nederland. VN spreekt zich steeds meer uit en bemoeit zich steeds meer met landelijke, regionale en zelfs lokale politieke zaken. Ik noem maar de belabbarde huizenmarkt, belastingstelsels voor buitenladse bedrijven, polariserende politiek, koningshuis en eventueel nut ervan, zwarte pieten discussie, huisvesting van vluchtelingen, voedselproductie, uitstoot dit en uitstoot dat, boeren die de strot afgeknepen worden omdat hun land grenst aan wat plots UNESCO-landgoed is etc etc etc etc.
Wie wil dat deze sport kosten wat kost in leven blijft, kan best maar beginnen lobbyen bij de ambassadeurs van die wereldwijde overheid.
Dan is de super prestige voor de echte crossers, de wereldbeker voor de crossers + wegrenners. De X2O loopt daar dan tussendoor
Verder wel een interessant interview, wat je ook van de man kunt vinden...