UCI stelt promotie-/degradatieregeling uit

Door , zaterdag 9 februari 2019 om 08:09

foto: Cor Vos

Er komt voorlopig geen promotie-/degradatieregeling in de WorldTour. Onder druk van de WorldTour-ploegen heeft de UCI besloten het systeem uit te stellen tot 2023. Bronnen bevestigen dat aan WielerFlits.

Wat was het plan?
De internationale wielerunie openbaarde in 2014 voor het eerst plannen om een promotie/degradatieregeling in te voeren in de hoogste divisie van het wielrennen. De WorldTour-ploeg die aan het eind van het seizoen het laagst in de ranking eindigde, verloor dan de WorldTour-licentie aan de hoogst gerangschikte ProContinentale-ploeg. Ook het aantal WorldTour-ploegen wilde de UCI terugbrengen van achttien naar zestien.

Onder leiding van de AIGCP, de vereniging van professionele wielerploegen is de laatste jaren fel gestreden tegen de reglementswijzigingen. Met name het inkrimpen van achttien naar zestien WorldTour-teams zorgde voor het nodige onbegrip, aangezien dit hun ogen mogelijk ten koste zou gaan van gezonde teams.

UCI stelt plannen uit
Het management committee van de UCI heeft afgelopen week besloten de plannen voor de promotie-/degradatieregeling te wijzigen en uit te stellen. Voor de WorldTour-ploegen is daarmee een belangrijke zege behaald op de UCI.

De wielerunie wilde het systeem, op basis van de stand in de UCI WorldRanking, met terugwerkende kracht invoeren in 2020. De stand in de UCI WorldRanking voor teams wordt opgemaakt op basis van drie seizoenen. De WorldTour-ploegen zouden in dit geval worden ‘afgerekend’ op uitslagen van de afgelopen seizoenen, terwijl zij toen de consequenties niet konden weten. Voor Dimension Data zou dat zonder twijfel tot degradatie leiden.

De promotie-/degradatieregeling zal nu pas in 2023 ingevoerd worden, waardoor dit seizoen het beginpunt voor de ranking is. Aan het einde van 2022 zijn de uitslagen van 2019 de oudste resultaten die meetellen. De WorldRanking voor teams is een optelsom van de tien renners met de meeste punten per ploeg.

Mogelijk twintig WorldTour-teams
Een andere belangrijke wijziging is dat het aantal WorldTour-ploegen niet wordt teruggebracht. De kans bestaat zelfs dat het aantal licenties wordt uitgebreid van achttien (minimum) naar negentien of zelfs twintig WorldTour-teams. Hierbij is opnieuw de WorldRanking leidend.

WorldTour-team krijgen een licentie voor drie seizoenen. In het geval zij na hun eerste of tweede licentiejaar als negentiende of lager in WorldRanking zijn geëindigd en dus een ProContinentaal team op de achttiende of hogere plek staat, mag dat ProContinentale team een WorldTour-licentie aanvragen indien het dat ambieert. In het extreme geval dat er zelfs twee ProContinentale teams in de top-18 eindigen, kan de WorldTour worden uitgebreid naar twintig teams.

Belangrijkste punten

  • UCI stelt promotie/degradatieregeling uit tot 2023
  • Minimum aantal WorldTour-ploegen blijft 18
  • Mogelijk 20 WorldTour-teams in de toekomst
Dit artikel delen:

19 Reacties

aardappeljager 9 februari 2019 om 08:27

Goede zaak.
Ik vraag me wel af waarom ze kijken naar de 10 beste renners. Het gaat toch om de volledige ploeg

Verweggistan 9 februari 2019 om 08:32

Omdat de ene ploeg er 23 heeft en de andere 30 en zodat ploegen met een kleiner budget ook een kans hebben. Denk ik.

betonmolen 9 februari 2019 om 08:34

Ik vindt dat hel promotie/degradatie niks. Als alle ploegen financieel niet zo afhankelijk waren van sponsors waarmee contracten voor maar een paar jaar worden afgesloten was het wat anders. Velen willen alleen op worldtour tour niveau sponsoren. Dit brengt onzekerheid en zal voor de ploegen alleen maar moeizamer worden sponsors te vinden

Vinyakke 9 februari 2019 om 09:03

Wat een slecht idee. Nog minder sponsors want geen zekerheid, nog meer valpartijen want meer inzet. Om nog maar te zwijgen van de verhoogde lokroep naar doping…

EmPeHa 9 februari 2019 om 09:11

Welk “probleem” wordt om te beginnen hiermee opgelost? Of wat is de reden om promotie/degradatie in te voeren? Die achterliggende gedachte mis ik in het verhaal.

Vinyakke 9 februari 2019 om 09:30

Competitie en spanning opbouwen naast de wedstrijden op zich veronderstel ik. Opwaarderen van den ranking kan soms wel positief uitdraaien maar niet in het wielrennen vrees ik. Enkel spanning onderaan her klassement is natuurlijk nooit goed!

Romāns Vainšteins 9 februari 2019 om 09:44

En nu maken de achterlijke WT punten helemaal geen ene dooie mallemoer uit meer. Zullen we dan ook allemaal stoppen met die surrogaat-bitcoins erbij te slepen in discussies ?

AlfredoBinda 9 februari 2019 om 10:23

Misschien is het handig om voortaan even het artikel te lezen voordat je weer aan je anti WT-punten riedeltje begint?

Want die hele UCI WorldRanking wordt bepaald aan de hand van behaalde punten in WorldTour wedstrijden(de door jou zo gehate WT-punten) en de behaalde punten in alle andere kleinere wedstrijden. Dus ze spelen nu juiste een grotere rol dan eerst en het is ook belangrijker geworden voor ploegen om een heel seizoen(of eigenlijk meerdere seizoenen) lang te presteren en niet alleen in de grote wedstrijden.

IlPirata 9 februari 2019 om 10:15

Dat is jammer, vind het wel een goed idee. Maar vergeet niet dat er elk jaar ook weer sponsoren afhaken in de Worldtour waardoor promotie/degradatie niet echt zinnig is.

west 9 februari 2019 om 11:38

Het probleem is dat je degradeert naar een zooitje ongeregeld waar iedere buurtsuper met zestien renners lid van mag worden. Je kan het niet maken om aan de ene kant gezonde internationale ploegen op één hoop te gooien met van die lullo’s die Proconti zijn enkel om de tour of California te rijden, omdat ze één eigenwijze veldrijder hebben of met een stel schimmige Portugezen… (En die zichzelf dus met een eenmalige geldinjectie van een Tinkoff-Wannabee de World-Tour in kunnen drukken)

vlek 9 februari 2019 om 12:34

Top! Volgende stap lijkt me het schrappen van de plannen.

ghostwriter 9 februari 2019 om 13:10

Het lijkt me beter als ze de gehele promotie-/degradatieregeling vergeten en in plaats daarvan twintig ploegen een licentie geven die geldig blijft zolang ze een bepaald budget behouden. Ik denk dat het wielrenner veel beter naar de NBA, MLB, NHL, NFL en MLS kan kijken dan naar sporten met een promotie-/degradatieregeling. Wil er dan een nieuwe ploeg een WT licentie krijgen dan moeten ze de licentie van een andere WorldTour ploeg overnemen (of wachten tot een andere WT ploeg hun licentie kwijt raakt omdat ze onder het minimaal vereiste budget vallen). Dan kan er hopelijk wat meer continuiteit in de sponsoring van wielerploegen komen omdat bedrijven de zekerheid hebben dat zolang zij een ploeg sponsoren die ploeg in de WT actief zal zijn.

Trouwens zou ik ook direct het programma van de WT terugbrengen tot alleen de monumenten en grote rondes. Voor de rest moeten ploegen de vrijheid krijgen om zelf te bepalen welke wedstrijden ze in hun programma willen opnemen. Nu moeten ploegen vaak wedstrijden rijden die sportief en/of commercieel niet interessant voor ze zijn.

jooprioolpijp 9 februari 2019 om 13:43

Goed nieuws, vooral omdat de UCI naar ‘het veld’ luistert. Zouden ze vaker moeten doen, en liefst voor ze weer met een proefballon komen. Rust en stabiliteit zijn een noodzaak als je kleinere WT ploegen een kans wilt geven zich op langere termijn te handhaven.

Deel Koeper 9 februari 2019 om 13:45
Quote:
De WorldTour-ploegen zouden in dit geval worden ‘afgerekend’ op uitslagen van de afgelopen seizoenen, terwijl zij toen de consequenties niet konden weten. Voor Dimension Data zou dat zonder twijfel tot degradatie leiden.

Inderdaad, als je jaar na jaar erbarmelijk slecht presteert in de World Tour, dan komt het echt als een donderslag bij heldere hemel als iemand plots zou zeggen "Hey, misschien horen jullie daar helemaal niet thuis!".

Bij competitieve sport hebben slechte prestaties namelijk zelden tot nooit consequenties, zoals we allemaal weten.

Turtlehead 9 februari 2019 om 13:51

Wees gerust: die regeling komt er nooit. Werkt zelfs in het voetbal niet, promotie/degradatie tussen amateurs en profs.
We discussiëren er hier op WF al 10 jaar over en het wordt steeds af- of uitgesteld. Is te ingewikkeld én er is onvoldoende sponsoring beschikbaar. ‘Bad idea. Not good. Will not happen.’

Joachim 9 februari 2019 om 14:32

Als het op basis van drie seizoenen is, begint het toch niet dit jaar? Uitslagen 2020, 2021 en 2022 tellen dan voor wie in 2023 hoger of lager mag/moet uitkomen zou ik denken?

Polleke 9 februari 2019 om 15:44

De kaartersclub van bij ons op de hoek is beter georganiseerd dan de UCI… al jarenlang zijn ze aan het foefelen met hun World- en andere Touren zonder enig beslissingsvermogen….nu gaan ze weer richting 20 WT ploegen omdat Cofidis/DirectEnergie etc erbij willen…bottomline is… wie betaalt mag erin, waarom daar zo moeilijk over doen ?

mk187 10 februari 2019 om 09:04

Van uitstel komt ……

sverige1977 18 februari 2019 om 00:37

Goed nieuws voor CCC. Nu kunnen ze volgend seizoen proberen wel een fatsoenlijke ploeg te creëren.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Giro 2019

Headlines

Materiaalzone

Populair