UCI schrapt alle wielerwedstrijden in Rusland en Belarus

vrijdag 25 februari 2022 om 19:13
UCI schrapt alle wielerwedstrijden in Rusland en Belarus

Ter illustratie - foto: Cor Vos

Alle wielerwedstrijden die voor dit seizoen in Rusland en Belarus op de internationale kalender staan, zijn geschrapt. Dat maakte de UCI vandaag bekend in een statement over de situatie in Oekraïne.

“De Internationale Wielerbond volgt de ontwikkeling van de situatie in Oekraïne met bezorgdheid en veroordeelt krachtig de schending van het internationaal recht en van de territoriale integriteit van Oekraïne”, schrijft de UCI in het statement dat vanavond werd gepubliceerd. “Zij roept op tot een onmiddellijke stopzetting van de vijandelijkheden en is van mening dat de enige weg vooruit die langs diplomatieke weg is.”

De UCI veroordeelt de schending van het Olympisch bestand, dat op 2 december 2021 unaniem werd goedgekeurd door de 193 lidstaten van de Verenigde Naties. “De sport en de wielersport hebben vaak de weg kunnen wijzen naar vrede en dialoog. Deze waarden moeten de Russische regering inspireren zodat zij de vijandelijkheden kan staken en de dialoog kan hervatten om een kans te geven op een vreedzame oplossing van deze militaire actie.”

De UCI laat weten dat haar gedachten uitgaan naar het Oekraïense volk en de fietsgemeenschap in het land. “De Internationale Wielerbond verzekert hen van haar volledige steun en genegenheid. Als teken van solidariteit met de onschuldige burgers die geconfronteerd worden met dit vreselijke conflict, heeft de UCI de Oekraïense vlag gehesen voor het hoofdkantoor van de Internationale Wielerbond.”

Geen UCI-evenementen in Rusland en Belarus
Eerder vandaag riep het Internationaal Olympisch Comité (IOC) alle internationale sportbonden op om hun sportevenementen die momenteel in Rusland en Belarus, waarvan de regering de militaire actie steunt, gepland zijn, te verplaatsen of te annuleren. De UCI geeft gehoor aan de oproep blijkt uit de verklaring. “De UCI wenst te verduidelijken dat er in 2022 geen UCI-evenement in Rusland of Belarus zal plaatsvinden.”

Dit artikel delen:
# UCI

26 Reacties

Piet Lut 25 februari 2022 om 19:21

Oftewel voor het wegwielrennen:

Alleen geen Five Rings of Moscow

Keken we al erg naar uit met z’n allen, not!

Dikke Man 25 februari 2022 om 19:22

Niet dat deze rondjes iets voorstellen maar wel de juiste keuze.

Dikke Vrouw 25 februari 2022 om 19:45

Ik hoorde dat ze ook niet naar het songfestival mogen

Koers 25 februari 2022 om 19:59

Was ergens wel leuker geweest als ze nu jaar na jaar 0 punten kregen. Al vermoed ik dat Belarus ook meedoet.

Wat leuk om dikke vrouw en man weer bij elkaar te zien, fijn dat het goed gaat.

dit is mijn voorwiel 25 februari 2022 om 22:29

Is dat niet eerder een beloning?

Wheely 25 februari 2022 om 19:49

Binnenkort mogen ze ook niet meer op Zwift.

Koers 25 februari 2022 om 19:57

I see what you did there.

Arie den Blanken 25 februari 2022 om 20:17

Ik heb het idee dat dit onder Russusche bevolking net zo veel indruk maakt als voor Nederlanders als hier alle fierljepwedstrijden worden geschrapt.

Lalsacien 25 februari 2022 om 20:21

Zijn alle fierljepwedstrijden geschrapt??? Wat vreselijk! Ik neem mijn woorden terug: veldrijden is internationaler dan fierljeppen…

Koers 25 februari 2022 om 20:43

Don’t poke the Frisian bear!
Wordt hoog tijd dat het heitelân weer in ere wordt hersteld, al was het alleen al zodat ook de ‘Ollanders eens een mooie vlag kunnen hijsen. Frysk bloed, tsjoch op! #EalaFryaFresena

lo squalo dello Stretto 25 februari 2022 om 20:33

Belarus? Zeg toch gewoon Wit-Rusland?

Turtlehead 25 februari 2022 om 20:34

Dat ‘wit’ kan anno 2022 uiteraard niet meer ;)

Koers 25 februari 2022 om 20:44

‘Wit’ is met name overbodig.

Dikke Man 25 februari 2022 om 21:03

I see what you did there

platteprijs 26 februari 2022 om 07:50

Ik zou gewoon (Wit-)Rusland zeggen, en dat is nog eufemistisch.

Turtlehead 25 februari 2022 om 20:33

Goed zo. Nu nog alle Russische licentiehouders (renners, ploegen, staf) uitsluiten van deelname, zodat ze niet als uithangbord dienen van een moorddadig regime.
Of weigeren met die lui te starten. Dat zou mooi initiatief van de ploegen moeten zijn.

Dikke Man 25 februari 2022 om 21:05

Laat de Russen zelf alsjeblieft in hun waarde. Zij willen dit net zo min als wij en hebben er net zo weinig op in te brengen. Gazprom schorsen bijvoorbeeld zou ik wel achter staan.

xistnc 25 februari 2022 om 22:12

De “Russen zelf” zijn diegenen die Poetin cs omarmen of toch in ieder geval gedogen.

dit is mijn voorwiel 25 februari 2022 om 22:30

Het zijn toch echt russen die de trekkers overhalen.

Koers 26 februari 2022 om 07:04

Het probleem zijn natuurlijk de kijkcijfers, als de Russen niet worden toegelaten dan verbiedt Putin het uit te zenden en missen de bonden inkomsten. Maar ook ik vind dat je ze overal uit moet kicken, zodat er hopelijk meer onvrede ontstaat gericht op Putin. Als het volk dan vaker in opstand komt heb je een grotere kans dat een hoge generaal, die zich gesterkt voelt door het volk, Putin van de troon stoot.
Dat het dan sneu is voor individuele sporters, zeker degenen die zich tegen de oorlog uitspreken, is helaas niet anders.

Dikke Man 26 februari 2022 om 08:00

Hij wordt door een kleine, vooral oude minderheid omarmd. De rest is uit angst stil. Het is voor ons makkelijk praten over opstand, ze hebben het al vaak tevergeefs geprobeerd. Dat ze nu geraakt worden door sancties is natuurlijk niet uit te sluiten maar individuele sporters weren is echt zinloos en onrechtvaardig.

dit is mijn voorwiel 26 februari 2022 om 09:04

Ik denk dat we naief zijn als we denken dat de meerderheid in rusland stil is uit angst. De militairen die nu in oekraine rondlopen hebben er zelf voor gekozen. Putin is vrij populair, ook in delen van oekraine. Dat ook maakt het westerse zwart-wit rusland vs oekraine denken wat te simplistisch in mijn ogen. Alles wat russisch is mag wat mij betreft de deur uit: sporters, gas, etc. Eerst isoleren en hopen dat ze daarna reflecteren.

Leukefans 26 februari 2022 om 01:53

Mogelijk een goeie beslissing. De inval van Rusland in Oekraïne is verwerpelijk en moet veroordeeld en gesanctioneerd worden.
Net als het Israëlische apartheidsregime tegen de Palestijnen, de bombardementen van de NAVO op Libië, Afghanistan en Irak en de staatsgreep van de CIA in Bolivia.
Eens met sancties dus, als die de oorlogslustige elite kwetsen en niet te selectief zijn. Ik zie hier enkele bezwaren.

platteprijs 26 februari 2022 om 07:52

Laat dat mogelijk maar weg.

platteprijs 26 februari 2022 om 07:55

De gewone Rus individueel treffen, schiet niet op. Het merendeel wil geen oorlog. Maar Russische teams zoals Gazprom en Spartak Moskou moet je wel schorsen. Het is klein bier, maar doet toch een beetje pijn. Alles om dat kleine Hitlertje in het Kremlin te raken.

Viktrodriguez 26 februari 2022 om 10:21

Tja, meer kan de UCI ook niet echt doen.

Headlines

Materiaalzone