‘UCI onwaardig om koers op kleine omloop te organiseren’
Nederlandse UCI-wedstrijden zijn voorlopig nog niet van plan om hun koersen op een kleine omloop te rijden zodat hun wedstrijd in 2025 toch kan doorgaan. “Dat vinden wij UCI onwaardig”, zegt de organisatie achter de Ster van Zwolle bijvoorbeeld.
Koersen in Nederland hebben het zwaar sinds eind november bekend werd dat er tussen 1 januari 2025 en 31 augustus helemaal geen politie-inzet mogelijk is bij wielerwedstrijden door de NAVO-top. Zonder politie-inzet kunnen wielerwedstrijd voorlopig niet veilig doorgaan. Dat heeft onder meer te maken met het afzetten van parcoursen, waar politie-motoren nodig zijn om bijvoorbeeld verkeer weg te halen.
De afgelopen weken bleek al dat burgermotards een deel van de oplossing zijn, maar ook dat wedstrijden ervoor kunnen kiezen om hun wedstrijd op een kleine omloop te rijden. Op die manier is het makkelijker om parcoursen op een veilige manier af te zetten. Zo weet de Clubcompetitie al dat in 2025 bijna alle wedstrijd zullen doorgaan, omdat de meeste wedstrijden op kleine omlopen van minder dan 25 kilometer worden verreden. Met een paar burgermotards kunnen de wedstrijden dan veilig doorgaan.
De Nederlandse UCI-koersen staan nog niet zo te springen om het parcours flink te verkorten en op een omloop te gaan rijden. Zo ziet de Ster van Zwolle geen UCI waardige alternatieven in de omgeving om van de Ster in 2025 een omloop te maken.
-
Lees ook Lichtpuntje vanuit politiek Den Haag over groot politieprobleem in het wielrennen
-
Lees ook Lichtpuntje vanuit politiek Den Haag over groot politieprobleem in het wielrennen
25 kilometer te kort
Koersen als de Arno Wallaard Memorial en Veenendaal-Veenendaal vonden de afgelopen jaren al op omlopen plaats, maar willen niet nog korter worden.
Veenendaal-Veenendaal reed de afgelopen jaren al op een omloop van 35 kilometer, organisator André Homma denkt dat daar niet veel kilometers meer vanaf kunnen: “Dat zou ten koste gaan van onze identiteit. Je zou denken: van een omloop van 35 kilometer kun je nog prima 10 kilometer afhalen, maar zo is het niet. Op een omloop van 25 kilometer kunnen we bijvoorbeeld bepaalde beklimmingen niet meer doen.”
Homma is wel bereid om mee te denken, eindigt hij. “Natuurlijk, wij willen doorgaan. Als we aanpassingen aan ons parcours doen, zal dat zijn door bijvoorbeeld drukke kruispunten te vermijden.”