UCI omarmt het gravelracen met Gravel World Series en WK

woensdag 22 september 2021 om 18:05
UCI omarmt het gravelracen met Gravel World Series en WK

foto: Cor Vos

De UCI heeft het gravelracen definitief omarmd. De internationale wielerunie organiseert vanaf 2022 een UCI Gravel World Series en een eigen wereldkampioenschap. Dat staat in een persbericht waarin de UCI allerlei plannen uit de doeken doet.

Gravelracen is nieuw op de UCI-kalender. De organisatie van deze wedstrijden is deels in handen van het Belgische evenementenbureau Golazo. Dat bedrijf is ook de grote motor achter diverse veldritten. De Gravel World Series worden massa-evenementen en tijdens deze wedstrijden kunnen renners zich plaatsen voor het WK Gravel. “Deze discipline combineert elementen van het wegwielrennen en mountainbiken, en vindt voornamelijk plaats op onverharde wegen”, aldus de UCI.

Short Track-mountainbike
Ook in het mountainbiken heeft de UCI enkele wijzigingen aangekondig. Zo krijgt de Cross Country Short Track vanaf 2022 een eigen World Cup-ranking, naast de huidige ranglijsten van de Olympische Cross Country- en de Downhill-wedstrijden. Wat niet verandert: de Short Track blijft de startvolgorde bepalen voor de olympische Cross Country-wedstrijden.

Dit artikel delen:

18 Reacties

Murcia 22 september 2021 om 18:19

In tegenstelling tot alle relay experimenten begrijp ik dit wel. Gravelracen is spectaculair heeft een groeiende groep sporters die het beoefenen en levert prachtige plaatjes op. Golazo weet wel hoe ze dit moeten organiseren. Dit zou ik zeker gaan bekijken in WK vorm en met een World Series reeks wedstrijden.

dit is mijn achterwiel 23 september 2021 om 07:47

Ik heb wel een probleem met de term ‘racen’ hierin. Gravelen is ontstaan vanuit een hang naar avontuur en ontdekking. Nog steeds hebben veel events te maken met saamhorigheid en meedoen. Niet met competitie. Ik kan me voorstellen dat die-hard gravelers van het eerste uur hier niet blij van worden e het gevoel hebben dat hun ding wordt gekaapt.

Romāns Vainšteins 23 september 2021 om 08:10

Mwwwwwwwwwwwoah.

Echte avonturiers slaan gewoon af als het ze niet bevalt en zouden deze route kiezen in plaats van geërgerd zijn.

Quincy Adams 24 september 2021 om 15:53

RV: True….!

Skipper 22 september 2021 om 18:53

Matje in 4 disciplines wereldkampioen?

Deel Koeper 22 september 2021 om 22:31

Is het niet in 5? Tijdrijden ging ook wel haalbaar zijn volgens A3.

In onze realiteit blijkt die 2e discipline al meer dan moeilijk genoeg, laat staan meer.

Romāns Vainšteins 22 september 2021 om 19:56

Ik denk dat gravelracen de beste toekomst heeft met eendaagse koersen in lijn en niet wanneer het in de slipstream van veldrijden en MTB in zo’n rondjesvorm gegoten wordt.

dit is mijn achterwiel 22 september 2021 om 20:22

Gravelracen is avontuur. Rondjes rijden is daar zon beetje het tegenovergestelde van. Dus: eens met RV hier.

Albert Boekhouder 23 september 2021 om 00:00

Nu is dit weer de mode. Ik wacht rustig tot dat we weer gaan koersen op de velocipide, dan met 4 man op de tandem en echte 6 daagse koersen inclusief specialedrankjesmixer in de piste.

dit is mijn achterwiel 23 september 2021 om 07:45

Dat heet vooruitgang, albert. Als wielerfans moeten we daar alles van weten!

Pelsluis 22 september 2021 om 23:37

MTB’en was ooit ook een rit in lijn >> 1 grote ronde. Soms 1 die 2x werd gereden.
Als ‘massa evenementen’ moet worden opgevat als in deelnemers, dit soort wedstrijden toch minstens enkele uren moeten duren, waarbij het not done is gedubbelden er uit te halen dan moeten het zeer grote rondes worden.
Beste oplossing is een vast parcours, met klaverbladlayout zodat publiek toch om de zoveel tijd z’n fav kan aanmoedigen. Allerlei vaste voorzieningen, beter voor planeet en boekhouding. Er gaan toch landbouwgronden uit produktie? Mogelijkheden!! Wanneer geen evenement open voor publiek. Jammer dat dat Wijster niet wat centraler in NL ligt.
Ik zeg ‘als de UCI iets gaat doen wordt het veel minder leuk!’

Romāns Vainšteins 23 september 2021 om 08:03

Ik zou gaan voor een variant zonder publiek met meer een Dakar-feel er in. Plemp maar helemaal vol met sponsoren en de fietsmerken vechten om de klandizie liever dan dat consumerende bochttechniekaangapers uit alle windrichtingen aan komen kakken om gedromd achter de linten te staan blèren.

Doch moet gezegd worden dat als het wel van dat moet zijn een klaverblad innovatief is. Dat weer wel. Alleen gok ik dat enkel de geijkte nerds er op aanslaan en de aanwas van buiten de niche nagenoeg 0 is.

En alles is projectie hé, ik ben een vrij fanatiek gravel rijder/ mountainbiker maar gruwel van afgezette parcours met teveel soortgenoten daar.

the student 23 september 2021 om 09:06

De dakar feel zou t wel goed doen. Iedereen op zichzelf aangewezen. Alleen verplichte waypoints geen verplichte route. Avontuur gegarandeerd.

Romāns Vainšteins 23 september 2021 om 09:59

En, niet onbelangrijk, publiek gegarandeerd. Dat willen mensen zien.

Wil je echt veel kijkers hebben? Doe het op nationaal niveau, maak er een ronde van 10 ritten van en laat ieder land met 2 starten. Samen rijden mag, achterlaten mag ook. Start met 32 renners (16 x 2)

Eerste etappes 4 afvallers per stage

32-28-24-20 = 16 (4 ritten)

Dan 2 per stage (4 ritten)

16-14-12-10 = 8

Dan halve finale met 4 afvallers en finale met één winnaar (2 ritten)
Trofee een met edelmetalen ingelegde schedel van een lokaal woest dier dat je onderweg niet tegen wil komen.

Geen dank

Koers 23 september 2021 om 07:40

Ten Dam!!! Samen met Bau in de ontsnapping.

Wheely 23 september 2021 om 09:05

Taco en Schippie sluiten aan!

Romāns Vainšteins 23 september 2021 om 10:19

Taco en Schippie zou in ieder geval een ideaal team zijn voor NL, laat MvdP maar rondjehakken en bochtje zoeffen.

KnightBiker 23 september 2021 om 11:50

Money grab door de UCI en Golazo: ik heb liever dat bestaande races en organisaties in de kalender worden opgenomen.

Ik hoop dat het open karakter van gravel races behouden blijft:
Geen teams, geen openlijke sponsoring
Geen licenties, geen kwalificatie eisen.

Headlines

Materiaalzone

Populair