‘UCI neemt na incidenten en chaos maatregelen tegen organisatie Ster van Bessèges’
foto: Cor Vos
maandag 10 februari 2025 om 18:16

‘UCI neemt na incidenten en chaos maatregelen tegen organisatie Ster van Bessèges’

De 55ste editie van de Ster van Bessèges zal de geschiedenisboeken ingaan als een wedstrijd, die bol stond van de incidenten. Er stapten heel wat ploegen uit de Franse rittenkoers, nadat er voor de tweede keer een auto verscheen op het parcours. Dit krijgt volgens Het Nieuwsblad nog een staartje, want de UCI zou maatregelen plannen tegen de Franse rittenwedstrijd.

Chaotisch, zo zou je de voorbije editie van de Ster van Bessèges wel kunnen omschrijven. Afgelopen vrijdag, tijdens de derde etappe van de Franse rittenkoers, bleek de maat vol voor de renners. Nadat er voor de tweede dag op rij een auto het parcours opreed, besloten enkele vertegenwoordigers – namens de renners – het heft in eigen hand te nemen.

Het was immers de druppel die de emmer deed overlopen, want in de tweede etappe reed er ook al een wagen op het parcours die ternauwernood een zware botsing kon voorkomen. Doordat enkele renners uitweken, werd elders in het peloton wel gevallen. Onder meer Maxim Van Gils (Red Bull-BORA-hansgrohe) moest daardoor opgeven en naar het ziekenhuis. Even werd gedreigd om de Franse rittenkoers niet te vervolgen, maar zover kwam het niet.

Boete en onder toezicht?
De wedstrijd ging dus door, maar negen ploegen besloten uit veiligheidsoverwegingen alsnog uit de wedstrijd te stappen. Er ontstond veel commotie, waarna de UCI zich genoodzaakt voelde om te reageren. Concreet liet de UCI weten dat ze de twee incidenten met de auto’s op het parcours zouden gaan onderzoeken.

De renners in gesprek met een afgevaardigde van de UCI – foto: Cor Vos

“Er worden maatregelen genomen om een herhaling van de problemen die zich tijdens deze etappes voordeden te voorkomen, ook al hebben sommige ploegen ervoor gekozen om zich terug te trekken uit de wedstrijd. De UCI zal de problemen met de wegafsluitingen grondig onderzoeken en de nodige actie ondernemen. Dit doen we met in het achterhoofd de sancties die in het artikel 2.12.011 staan.”

De Ster van Bessèges mag volgens Het Nieuwsblad sowieso een fikse boete verwachten. Daarnaast kan de wedstrijd onder toezicht geplaatst worden en zich, tegen betaling, moeten laten begeleiden door meer ervaren mensen.

RIDE Magazine
13 Reacties
10-02-2025 18:23
Straffen in plaats van helpen. UCI weer lekker bezig…. Prutsers.
    10-02-2025 20:52
    Zo ga je de sport inderdaad niet professioneler maken. De UCI maakt eens te meer duidelijk dat we voor het voortbestaan van dit soort koersen van haar niets hoeven te verwachten
    10-02-2025 22:34
    "Daarnaast kan de wedstrijd onder toezicht geplaatst worden en zich, tegen betaling, moeten laten begeleiden door meer ervaren mensen."

    Kies je er nou bewust voor om het artikel maar half te lezen?
10-02-2025 18:41
"De Ster van Bessèges mag volgens Het Nieuwsblad sowieso een fikse boete verwachten. Daarnaast kan de wedstrijd onder toezicht geplaatst worden en zich, tegen betaling, moeten laten begeleiden door meer ervaren mensen."

Wat lost een boete op vraag ik mij dan af? Het is niet zo dat dit soort organisaties in het geld zwemmen, dus als ze een boete moeten betalen hebben ze nog minder geld om aan de veiligheid te besteden. Een (tijdelijke?) degradatie van de koers en/of een laatste waarschuwing zou meer gepast zijn. Net als een vereist beter veiligheidsplan waarbij streng op de handhaving gelet zal worden.
Verplicht tegen betaling "meer ervaren mensen" moeten inhuren klinkt als afpersing.
10-02-2025 20:50
Dus de UCI gaat er gewoon voor zorgen dat deze wedstrijd geen schijn van kans meer heeft om verder te gaan. Wat halen boetes uit? Ze maken het enkel erger want dat betekent dat de organisatie nog minder geld heeft om de veiligheid in orde te brengen. Het zij zo, maar kom niet klagen als er nauwelijks nog kleinere koersen zijn in Europa binnen een paar jaar en iedereen aan vorm verliest in februari door wat wandeletappes in het Midden Oosten.

Misschien moet de UCI eerst eens de incidenten grondig onderzoeken en kijken of nalatigheid van de organisatie wel degelijk de oorzaak was en het te voorkomen was.

En ik ga er vanuit dat Valencia geen boete krijgt ook al was daar ook een incident (en wel met breuken tot gevolg)?
10-02-2025 20:15
UCI huilie huilie, wat een gedrocht. Deze instantie bestaat juist uit desorganisatie. Totaal overbodig en een nagel aan de doodskist van het wielrennen
10-02-2025 21:17
In het artikel staat dat het volgens het Nieuwsblad er boetes uitgedeeld kunnen gaan worden, ik lees nergens dat dat ook effectief gebeurd. Voor mij zou dat ook niet hoeven. Een vorm van toezicht en bijvoorbeeld hulp van andere organisaties die het beter voor elkaar hebben zeker. En als dat extra kost, tja dan zullen ze toch echt voor die kosten op moeten draaien. Van je fouten moet (met de nadruk op moet) je in dit geval leren.

Als er auto’s op het parcours zijn die daar niet horen, dan is dat een probleem en is er mogelijk onvoldoende afgezet. Dan zijn er wellicht te weinig mensen ingezet, onvoldoende geïnformeerd. Dus ja uitzoeken en volgend jaar onder curatele en bewijzen dat ze het beter doen, kunnen ze dat niet dan is het jammer maar helaas. Als je de veiligheid van sporters onvoldoende kunt garanderen dan hoor je geen wedstrijden te organiseren.
Daar moet je hard in zijn of het nu een kleinere wedstrijd of de tour betreft of het nu een vrijwillige organisatie is of professioneel. Je kunt je niet gaan verschuilen achter ‘wij zijn een kleine organisatie en hebben niet veel geld, dus nemen we minder veiligheidsmaatregelen’.
10-02-2025 22:10
Hier waarschuwde ik dus al voor, als ze gaan polariseren, wijzen en straffen komt dat de sport heel slecht uit. Renners/ploegen moeten zich dat soms ook beter beseffen voordat ze wat op tweety knallen allemaal.
    11-02-2025 07:07
    Als je als organisatie je zaken overduidelijk niet op orde hebt mogen er best maatregelen genomen worden. Met een koers waar het ieder jaar fout gaat schiet het wielrennen ook niets op. Je zou alleen wel constructieve maatregelen moeten nemen, welke dat dan zijn kun je over discussieren.

    In dit geval rijden er auto's op het parcours, daar iets van zeggen van ik terecht i.p.v. polariserend!
    11-02-2025 07:40
    @David ieder jaar auto's op het parcours. Wie is hier aan het polariseren?
    11-02-2025 11:43
    Het is gewoon onmogelijk te voorkomen dat mensen die aan het parcours wonen op hun oprit in hun auto stappen en wegrijden. Zelfs in China, waar ongeveer elke honderd meter een vrijwilliger staat, valt zoiets nooit 100% uit te sluiten, maar met al die vrijwilligers mag je hopen nog net op tijd in te kunnen grijpen.
11-02-2025 17:03
Als de UCI constructief wil zijn dan is een boete het meest ongepast. Ze innen al jaren licentie-gelden van deze trouwe organisator, goed wetende (of niet, en dat zou het nog belachelijker maken) dat het verkeer op het traject altijd al een probleem was.
10-02-2025 21:08
Kan wellicht ook deels taalkundig ongelukkig geformuleerd/vertaald zijn. En wordt met de boete bedoeld dat de organisatie de extra kosten voor beter opgeleide mensen moet betalen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine