‘UCI neemt na incidenten en chaos maatregelen tegen organisatie Ster van Bessèges’
De 55ste editie van de Ster van Bessèges zal de geschiedenisboeken ingaan als een wedstrijd, die bol stond van de incidenten. Er stapten heel wat ploegen uit de Franse rittenkoers, nadat er voor de tweede keer een auto verscheen op het parcours. Dit krijgt volgens Het Nieuwsblad nog een staartje, want de UCI zou maatregelen plannen tegen de Franse rittenwedstrijd.
Chaotisch, zo zou je de voorbije editie van de Ster van Bessèges wel kunnen omschrijven. Afgelopen vrijdag, tijdens de derde etappe van de Franse rittenkoers, bleek de maat vol voor de renners. Nadat er voor de tweede dag op rij een auto het parcours opreed, besloten enkele vertegenwoordigers – namens de renners – het heft in eigen hand te nemen.
Het was immers de druppel die de emmer deed overlopen, want in de tweede etappe reed er ook al een wagen op het parcours die ternauwernood een zware botsing kon voorkomen. Doordat enkele renners uitweken, werd elders in het peloton wel gevallen. Onder meer Maxim Van Gils (Red Bull-BORA-hansgrohe) moest daardoor opgeven en naar het ziekenhuis. Even werd gedreigd om de Franse rittenkoers niet te vervolgen, maar zover kwam het niet.
Boete en onder toezicht?
De wedstrijd ging dus door, maar negen ploegen besloten uit veiligheidsoverwegingen alsnog uit de wedstrijd te stappen. Er ontstond veel commotie, waarna de UCI zich genoodzaakt voelde om te reageren. Concreet liet de UCI weten dat ze de twee incidenten met de auto’s op het parcours zouden gaan onderzoeken.

De renners in gesprek met een afgevaardigde van de UCI – foto: Cor Vos
“Er worden maatregelen genomen om een herhaling van de problemen die zich tijdens deze etappes voordeden te voorkomen, ook al hebben sommige ploegen ervoor gekozen om zich terug te trekken uit de wedstrijd. De UCI zal de problemen met de wegafsluitingen grondig onderzoeken en de nodige actie ondernemen. Dit doen we met in het achterhoofd de sancties die in het artikel 2.12.011 staan.”
De Ster van Bessèges mag volgens Het Nieuwsblad sowieso een fikse boete verwachten. Daarnaast kan de wedstrijd onder toezicht geplaatst worden en zich, tegen betaling, moeten laten begeleiden door meer ervaren mensen.
Kies je er nou bewust voor om het artikel maar half te lezen?
Wat lost een boete op vraag ik mij dan af? Het is niet zo dat dit soort organisaties in het geld zwemmen, dus als ze een boete moeten betalen hebben ze nog minder geld om aan de veiligheid te besteden. Een (tijdelijke?) degradatie van de koers en/of een laatste waarschuwing zou meer gepast zijn. Net als een vereist beter veiligheidsplan waarbij streng op de handhaving gelet zal worden.
Verplicht tegen betaling "meer ervaren mensen" moeten inhuren klinkt als afpersing.
Misschien moet de UCI eerst eens de incidenten grondig onderzoeken en kijken of nalatigheid van de organisatie wel degelijk de oorzaak was en het te voorkomen was.
En ik ga er vanuit dat Valencia geen boete krijgt ook al was daar ook een incident (en wel met breuken tot gevolg)?
Als er auto’s op het parcours zijn die daar niet horen, dan is dat een probleem en is er mogelijk onvoldoende afgezet. Dan zijn er wellicht te weinig mensen ingezet, onvoldoende geïnformeerd. Dus ja uitzoeken en volgend jaar onder curatele en bewijzen dat ze het beter doen, kunnen ze dat niet dan is het jammer maar helaas. Als je de veiligheid van sporters onvoldoende kunt garanderen dan hoor je geen wedstrijden te organiseren.
Daar moet je hard in zijn of het nu een kleinere wedstrijd of de tour betreft of het nu een vrijwillige organisatie is of professioneel. Je kunt je niet gaan verschuilen achter ‘wij zijn een kleine organisatie en hebben niet veel geld, dus nemen we minder veiligheidsmaatregelen’.
In dit geval rijden er auto's op het parcours, daar iets van zeggen van ik terecht i.p.v. polariserend!