Grote hervorming in het veldrijden: UCI maakt compacte kalender van Wereldbeker bekend
De UCI heeft grote hervormingen aangekondigd voor de Wereldbeker veldrijden. De Wereldbekers zullen volgend seizoen georganiseerd worden van eind november tot eind januari. Verder zullen er geen manches meer in de Verenigde Staten zijn en zullen we voor het eerst ‘dubbele weekends’ krijgen.
De eerste manche van het volgende seizoen is die in Antwerpen, op 24 november. Daarna volgen Dublin (1/12), Oristano (8/12, nog niet bevestigd), Namen (15/12), Hulst (21/12), Zonhoven (22/12), Gavere (26/12), Besançon (29/12), Dendermonde (5/01), Benidorm (19/01), Maasmechelen (25/01) en Hoogerheide (26/01). Het gaat in totaal om twaalf manches. Dat zijn er twee minder dan afgelopen seizoen.
Waterloo, Val di Sole, Troyes en Flamanville zijn er volgend seizoen niet bij. De manche in Oristano, een stad op het Italiaanse eiland Sardinië, is dan weer nieuw. In Dublin, Hulst, Zonhoven, Besançon, Benidorm en Hoogerheide zullen volgend seizoen ook de jeugdcategorieën in actie komen.
Rest kalender volgt later
In december en januari zal er voor het eerst een ‘dubbel weekend’ georganiseerd worden. Zowel op zaterdag als zondag zal er met andere woorden een wereldbekermanche gereden worden. Het gaat om de combinatie van Hulst en Zonhoven in december en Maasmechelen en Hoogerheide in januari.
De UCI geeft verder mee dat de manches in Dublin, Oristano, Hulst en Besançon voortaan een ‘beschermd evenement’ zijn. Over een nieuwe regel met betrekking tot het verplicht starten in de manches is er nog niks gezegd. De Internationale Wielerunie heeft ook nog niet bekendgemaakt hoe de rest van crosskalender er volgend seizoen zal uitzien. In het persbericht lezen we dat die kalender later volgt.
Al met al een kalender met te veel kleurloze Vlaamse wedstrijden, met name uiteraard Dendermonde en Maasmechelen (maar ook Antwerpen, dat niets toevoegt aan een kalender waar Zonhoven ook toe behoort). Dat zou niet zo erg zijn, als het geld dat je ophaalt in Vlaanderen zou worden gebruikt om (stabiele) wereldbekers in landen als Frankrijk, Zwitserland, Tsjechië en Italië te subsidiëren. Maar blijkbaar niet dus.
bij die niet-laagland crossen is dat niet het geval, ook in 2050 gaan die bijna allemaal nog steeds verlies maken en spreek je van artificiële internationalisering. in praktijk blijven dat wat belgen en nederlanders die rondjes wat gaan afmalen in italie of frankrijk zonder al te veel lokale interesse
maar goed, het lukt al 25 jaar niet, dat hoeft niet te betekenen dat het niet "plots" wel kan werken, financieel gezien gewoon een goed idee om geld te blijven gooien naar het waanbeeld van de internationalisering.
WB gaat mijns inziens over consistente resultaten, dus zeker erin houden.
Net als dat de punchers op de weg een wedstrijd als Waalse Pijl moeten hebben en de sprinters de Scheldeprijs. Wedstrijdverloop staat al vast, maar alle specialismen moeten nu eenmaal aan bod komen.
En lijkt me dat mvdp er niet heel veel zin meer in heeft door die simpele zielen langs de kant
De doodsteek voor de Amerikaanse veldrijders lijkt me.
Niet dat ik het met de agenda van vorig jaar eens was. Maar hier worden Amerikanen niet blij van denk ik.
Ik zie aan de ene kant wel brood in een focus meer op EU, maar de fietsensponsor Trek zal er niet blij mee zijn…
Wat betreft die trainingsstage: je hoeft niet cynisch te zijn om te zien dat FC en de UCI willen dat die tijdens de nationale kampioenschappen genomen wordt, met aansluitend dan Benidorm. Al zou ik me als Dendermonde ook niet senang voelen met hun datum. Goede kans dat er flink wat renners na Baal al naar de zon vliegen.
Past ook prima in hun wegvoorbereiding.
Weet even niet welke andere crossen midweeks of in die weekenden zitten maar die zijn wel de sjaak met deze opzet
Dubbele weekenden lijken mee ook gewoon prima, dat kan financieel in (semi-)Belgie ws wel uit. Zeker als Hulst beschermd wordt, wat ws zal betekenen dat ie verreden moet worden of in elk geval een x aantal van de beschermde crossen. Of meer punten ofzo. En daardoor ook weer plek voor andere koersen op die zondagen, samen met 2 crossen minder dit jaar heb je het dan toch alweer over 4 extra zondagen voor andere crossen (tenzij ik wat feestdagen mis).
Ik zie aan de ene kant wel brood in een focus meer op EU, maar de fietsensponsor Trek zal er niet blij mee zijn…