Grote hervorming in het veldrijden: UCI maakt compacte kalender van Wereldbeker bekend
Ter illustratie - foto: Cor Vos
vrijdag 19 april 2024 om 15:13

Grote hervorming in het veldrijden: UCI maakt compacte kalender van Wereldbeker bekend

De UCI heeft grote hervormingen aangekondigd voor de Wereldbeker veldrijden. De Wereldbekers zullen volgend seizoen georganiseerd worden van eind november tot eind januari. Verder zullen er geen manches meer in de Verenigde Staten zijn en zullen we voor het eerst ‘dubbele weekends’ krijgen.

De eerste manche van het volgende seizoen is die in Antwerpen, op 24 november. Daarna volgen Dublin (1/12), Oristano (8/12, nog niet bevestigd), Namen (15/12), Hulst (21/12), Zonhoven (22/12), Gavere (26/12), Besançon (29/12), Dendermonde (5/01), Benidorm (19/01), Maasmechelen (25/01) en Hoogerheide (26/01). Het gaat in totaal om twaalf manches. Dat zijn er twee minder dan afgelopen seizoen.

Waterloo, Val di Sole, Troyes en Flamanville zijn er volgend seizoen niet bij. De manche in Oristano, een stad op het Italiaanse eiland Sardinië, is dan weer nieuw. In Dublin, Hulst, Zonhoven, Besançon, Benidorm en Hoogerheide zullen volgend seizoen ook de jeugdcategorieën in actie komen.

Rest kalender volgt later
In december en januari zal er voor het eerst een ‘dubbel weekend’ georganiseerd worden. Zowel op zaterdag als zondag zal er met andere woorden een wereldbekermanche gereden worden. Het gaat om de combinatie van Hulst en Zonhoven in december en Maasmechelen en Hoogerheide in januari.

De UCI geeft verder mee dat de manches in Dublin, Oristano, Hulst en Besançon voortaan een ‘beschermd evenement’ zijn. Over een nieuwe regel met betrekking tot het verplicht starten in de manches is er nog niks gezegd. De Internationale Wielerunie heeft ook nog niet bekendgemaakt hoe de rest van crosskalender er volgend seizoen zal uitzien. In het persbericht lezen we dat die kalender later volgt.

RIDE Magazine
36 Reacties
19-04-2024 16:06
Beide partijen zitten in een wurgcontract, dit heeft niks met de promotie, laat staan mondialisering, van de sport te maken… ze hebben destijds een optimistische deal gemaakt waar ze nu nog het laatste commerciele restje willen uitwringen alvorens het project stilletjes op te geven, althans in deze vorm…
    19-04-2024 16:31
    Weet niet of het om het laatste restje gaat. Dit is een kalender waar ze flink aan kunnen verdienen.
    19-04-2024 16:50
    Belgie levert nochtans de mooiste en aantrekkelijkste crossen af tijdens een seizoen. Crossen van andere landen komen nauwelijks id buurt
    19-04-2024 16:51
    Srry verkeerd gesprek..
19-04-2024 16:22
Tabor ondergaat het lot van Valkenburg. Van WK naar wereldbeker af. Had natuurlijk altijd de opening moeten zijn, in plaats van Antwerpen. Van inzetten op internationalisering naar Vlaamse kneuterboel met schuimbekkende biergooiende malloten.

Al met al een kalender met te veel kleurloze Vlaamse wedstrijden, met name uiteraard Dendermonde en Maasmechelen (maar ook Antwerpen, dat niets toevoegt aan een kalender waar Zonhoven ook toe behoort). Dat zou niet zo erg zijn, als het geld dat je ophaalt in Vlaanderen zou worden gebruikt om (stabiele) wereldbekers in landen als Frankrijk, Zwitserland, Tsjechië en Italië te subsidiëren. Maar blijkbaar niet dus.
    20-04-2024 07:59
    bij een subsidie ga je bij de aanvang van een project ergens tijdelijk wat geld inpompen in de veronderstelling dat het concept goed genoeg is om op termijn zelfbedruipend te worden.

    bij die niet-laagland crossen is dat niet het geval, ook in 2050 gaan die bijna allemaal nog steeds verlies maken en spreek je van artificiële internationalisering. in praktijk blijven dat wat belgen en nederlanders die rondjes wat gaan afmalen in italie of frankrijk zonder al te veel lokale interesse

    maar goed, het lukt al 25 jaar niet, dat hoeft niet te betekenen dat het niet "plots" wel kan werken, financieel gezien gewoon een goed idee om geld te blijven gooien naar het waanbeeld van de internationalisering.
19-04-2024 15:39
Lijkt mij een illusie dat Aert, Poel en Pidcock alle wereldbekers gaan doen. En zo klein is die wereldbeker nu ook weer niet geworden. Het zijn er 2 minder dan afgelopen jaar, de renners hoeven niet naar de VS en er zijn twee dubbele weekenden. Gezien de heisa die eromheen is gemaakt zijn de aanpassingen beperkt gebleven.
    19-04-2024 16:21
    Ze zullen ze inderdaad niet allemaal rijden, maar de 'rest' zal nu wel echt moeten presteren in races waar de fameuze drie wel aanwezig zijn, om hoog op de rankings te kunnen blijven. Grote voorsprongen opbouwen in oktober is er niet meer bij. Vind ik toch een goede ontwikkeling.
    20-04-2024 07:40
    Ik acht de kans ook groter dat één van die renners gewoon eens een volledige winter overslaat dan dat ze terug meer gaan rijden.
19-04-2024 16:25
Dit is een goede stap voor de reële situatie, maar niet voor de internationalisering van het veldrijden.
19-04-2024 15:49
Het begin van het definitieve einde van de cross wordt met deze kalender ingezet. Ze zijn in Aigle en bij Flanders Classics alleen maar bezig met de pegels. Vijf wedstrijden in België is nog steeds 3 teveel zou zeggen 1 voor Vlaanderen en 1 in Wallonië. Geeft nog wat lucht op de kalender. Zag ik het nu goed dat Tabor ontbreekt?
    19-04-2024 16:00
    Want de buitenlandse organisatoren staan te dringen...
    19-04-2024 16:52
    Belgie levert nochtans de mooiste en aantrekkelijkste crossen af tijdens een seizoen. Crossen van andere landen komen nauwelijks id buurt
19-04-2024 15:26
Prima trouwens dat die zinloze Amerikaanse trip wegvalt. Wereldbeker valt nu samen met het ware hart van het seizoen. Zal de prestige opkrikken.
    19-04-2024 16:21
    En ook prima dat Val di Sole verdwijnt. Circusnummertje met doorgaans een heel zwak deelnemersveld, alleen georganiseerd met de illusie ooit olympisch te kunnen worden. Never gonna happen.
    19-04-2024 18:08
    Verandering van spijs doet eten en dan is die sneeuw best geinig wmb.
    20-04-2024 00:02
    Sel
    20-04-2024 00:23
    Enige reden waarom Val di Sole in de wereldbeker thuishoort is vanwege gegarandeerd sneeuwparcours. WB moet nu eenmaal alle mogelijke parcoursen bevatten, ook al is het qua wedstrijdverloop niet heel boeiend. Met andere woorden: sneeuw is te specialistisch, techniek en vorm van de dag gooien die manche al snel in het slot.

    WB gaat mijns inziens over consistente resultaten, dus zeker erin houden.
    Net als dat de punchers op de weg een wedstrijd als Waalse Pijl moeten hebben en de sprinters de Scheldeprijs. Wedstrijdverloop staat al vast, maar alle specialismen moeten nu eenmaal aan bod komen.
19-04-2024 15:28
12 wedstrijden in 2 maanden waarvan 2 dubbele weekenden en ze slaan slechts 1 weekend over. Denken ze bij de UCI nu echt dat dit de wereldbeker aantrekkelijker gaat maken?
    19-04-2024 15:31
    In het overgeslagen weekend is het WK?
    19-04-2024 15:36
    @Rik Klik nee de nationale kampioenschappen
19-04-2024 21:39
Ze kunnen beter zorgen dat ze wva en mvdp nog naar de cross kunnen lokken. Zonder hun is het eigenlijk niet rendabel qua toeschouwers.
En lijkt me dat mvdp er niet heel veel zin meer in heeft door die simpele zielen langs de kant
19-04-2024 16:33
Vraag me af of FC en de UCI op deze manier de sport vooruit helpen. Maar ik heb het idee dat waar Flanders Classics zich mee bemoeit, de ellende begint. Dat alles te commercieel uitgemolken moet worden, dat het geld boven de sport staat. Alsof iedere sport beter zou worden van meer geld en inkomsten.
19-04-2024 16:38
Het blijft dus gewoon een kleine sport. Zeer lage landen gericht, met een wat Frans, Italiaans, Brits, Spaans en Zwitsers tintje er aan.
De doodsteek voor de Amerikaanse veldrijders lijkt me.
Niet dat ik het met de agenda van vorig jaar eens was. Maar hier worden Amerikanen niet blij van denk ik.
    20-04-2024 00:07
    Benieuwd wat een sponsor als Trek dan nog in de melk te brokkelen heeft. Waterloo en Fayetteville zijn/waren bij uitstek interessant voor het Amerikaanse veldrijden.
    Ik zie aan de ene kant wel brood in een focus meer op EU, maar de fietsensponsor Trek zal er niet blij mee zijn…
19-04-2024 18:14
Lood om oud ijzer met de oude kalender lijkt me. Geen vrij weekend voor een stage voor de kerstperiode, niet aantrekkelijker voor de grote 1/2/3/..., niet interessanter voor mondialisering. Benieuwd wat de full-timers ervan vinden...
    19-04-2024 18:47
    De oude kalender startte meer dan een maand eerder dan deze en met een trip naar Amerika. De kans dat er eentje van de toppers (bij zowel de mannen als de vrouwen volgend seizoen waarschijnlijk allemaal part-timers) de wereldbeker wint is significant groter geworden. Maar ook de verleiding om tijdens hun korte seizoen alleen wereldbekers te rijden wordt groter en dat zou ook al flinke winst zijn voor Flanders Classics en de UCI.

    Wat betreft die trainingsstage: je hoeft niet cynisch te zijn om te zien dat FC en de UCI willen dat die tijdens de nationale kampioenschappen genomen wordt, met aansluitend dan Benidorm. Al zou ik me als Dendermonde ook niet senang voelen met hun datum. Goede kans dat er flink wat renners na Baal al naar de zon vliegen.
19-04-2024 15:20
Namen op 15/12 geeft me de hoop dat we daar weer een driestrijd krijgen a la 2020. Ik zet hem vast met sterretjes in mijn kalender.
    19-04-2024 16:28
    Ongelukkige datum. Denk dat half december precies het moment is waarop iemand als Van der Poel zou willen beginnen, maar dan is Namen als parcours verre van ideaal (al zijn Hulst en Zonhoven een week later ook weer geen prettige wedstrijden om mee te starten).
    20-04-2024 00:13
    Namur 2020 was nog altijd een van de meest aantrekkelijke wedstrijden van de afgelopen jaren. Niet gek dat de UCI/Flanders Classics erop inzetten dat Namur de seizoensopening wordt van Pidcock/MvdP/WvA.
    Past ook prima in hun wegvoorbereiding.
19-04-2024 16:33
Er is in ieder geval overna gedacht, de enige keuze die men nog altijd niet fijn zal vinden zal de manche in Dublin zijn aangezien die trip organisatorisch gewoon niet lekker is om te doen voor 1 WB. Denk dat men dan liever een tweeluik in Italië zou doen met Val di Sole erbij óf een extra WB in de UK.

Weet even niet welke andere crossen midweeks of in die weekenden zitten maar die zijn wel de sjaak met deze opzet
19-04-2024 18:23
Geen sneeuw en geen ander continent, definitief afscheid van OS-ambities of simpelweg geen animo? Dat Tabor ontbreekt is wel enorm jammer, want een jaartje overslaan is nooit een goed teken.
Dubbele weekenden lijken mee ook gewoon prima, dat kan financieel in (semi-)Belgie ws wel uit. Zeker als Hulst beschermd wordt, wat ws zal betekenen dat ie verreden moet worden of in elk geval een x aantal van de beschermde crossen. Of meer punten ofzo. En daardoor ook weer plek voor andere koersen op die zondagen, samen met 2 crossen minder dit jaar heb je het dan toch alweer over 4 extra zondagen voor andere crossen (tenzij ik wat feestdagen mis).
    20-04-2024 00:29
    Enige reden waarom Hulst ‘beschermde status’ ontvangt lijkt me toezegging van het WK daar in 2026.
    20-04-2024 08:20
    Het is nog afwachten wat beschermde status betekent maar het is ws financieel positief. Die status toekennen als je het wk gaat organiseren lijkt me een prima idee om iets meer spek op de botten te krijgen. Tabor, Valkenburg, Surhuisterveen (NK) tonen aan dat het organiseren van zo'n groot iets - waarschijnlijk (want ik heb geen cijfers) - best funest kan zijn voor de portemonnee. Cross blijft een koude wintersport, waarbij het weer gigantisch effect heeft op de bezoekers, en als je net slecht weer hebt tijdens het wk ben je de sjaak.
20-04-2024 00:03
Lijkt me de beslissing dat het een NL/BE feestje blijft. Goed voor de fans en spektakel, maar een beweging vanaf de internationalisering
    20-04-2024 00:09
    Benieuwd wat een sponsor als Trek dan nog in de melk te brokkelen heeft. Waterloo en Fayetteville zijn/waren bij uitstek interessant voor het Amerikaanse veldrijden.
    Ik zie aan de ene kant wel brood in een focus meer op EU, maar de fietsensponsor Trek zal er niet blij mee zijn…

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine