UCI in verlegenheid gebracht door reportage over controles op mechanische doping
De UCI is in verlegenheid gebracht na een reportage van het Franse Stade 2 waarbij tekortkomingen in de controles op motoren in fietsen aan het licht worden gebracht. De internationale wielerunie heeft in een perversklaring benadrukt dat men er alles aan doet om de zogenaamde technische fraude op te sporen.
De UCI introduceerde in mei 2016 een test waarbij met behulp van van een tablet motoren in fietsen kunnen worden gedetecteerd. Sindsdien zijn er ongeveer 40.000 fietsen op deze manier getest. De Franse zender nam de proef op de som en verkreeg een exemplaar van de door de UCI gebruikte tablets. Door middel van een aanwezige magneet en een app reageert de tablet op metalen.
Met behulp van de Hongaar Istvan Varjas (expert op het gebied van motoren in fietsen), de Universiteit van Saarbrucken en professor Bernd Valeske (een expert in meetsystemen) voerde het tests uit. Hieruit bleek dat er ‘valse resultaten’ naar boven kwamen. Elk onderdeel van metaal (zoals bijvoorbeeld de crankset) gaf namelijk een melding. “Dat maakt het erg lastig om in te schatten of er sprake is van een verborgen onderdeel,” aldus Valeske.
Varjas geeft aan dat een dubbele laag carbon al voldoende kan zijn om het meetsysteem om de tuin te leiden. Motoren in een achterwiel werden in de test bijvoorbeeld niet gedetecteerd. Valeske geeft aan dat het systeem niet foutloos is. “Het gereedschap werkt, maar dit principe is niet de beste manier om motoren te detecteren”, stelt hij vast.
De UCI verdedigt zich met een onderzoek van een Amerikaans laboratorium dat aangeeft dat de test honderd procent betrouwbaar is, mits het door getraind personeel wordt uitgevoerd. “Het is duidelijk dat de personen in de reportage geen training hebben gehad. Wij hebben ze aangeboden om te laten zien hoe de scanners effectief gebruikt kunnen worden”, klinkt het. Het benadrukt ook gebruik te maken van een warmtebeeldcamera, maar erkent dat dit enkel werkt wanneer de motor aanstaat of net gebruikt is. Testen met röntgenstralen zijn volgens de UCI tijdrovend en nemen veel plek in beslag.
Zou het nou toeval zijn dat een klein 4-koppig Brits (!) bedrijfje de opdracht van de UCI heeft gekregen die i-pads te leveren?
Merkwaardig dat de UCI de naam niet bekend wil maken van dit bedrijfje.
Opmerkelijk ook dat dit bedrijfje opeens geen e-mails wil beantwoorden.
Er valt nog veel te onderzoeken.
@Lex
Zou er in het huidige procontinentale circuit een renner van 24 of 25 jaar zijn die niet uitblinkt in klimmen en tijdrijden maar toch over 5 jaar de Tour zal weten te winnen? En daarna nog een paar keer omdat hij bergop zo sterk is en meesterlijk kan tijdrijden?
Tegenwoordig zijn er natuurlijk veel teams, met name degenen die aangesloten zijn bij velon, die hun wattage-data gewoon delen. Ik heb bijvoorbeeld behoorlijk wat cannonade-data op training peaks gezien en dan wordt het gewoon simpele wiskunde. Als men significant veel kunstmatig wattage-voordeel zou hebben zou je direct door de mand vallen. Er valt dus aardig wat uit te sluiten (bijvoorbeeld Uran tijdens de tour, Kwiatkowsi in MSR en Dumoulin in de Giro).
Ik denk dat het tegenwoordig dus nog wel mee zal vallen maar dat het met name een paar jaar geleden veel meer voorkwam en zie dat maar eens te achterhalen. Misschien tijd voor wat openhartige boeken over een jaar of wat.
Jetse Bol ?