UCI in verlegenheid gebracht door reportage over controles op mechanische doping
De UCI is in verlegenheid gebracht na een reportage van het Franse Stade 2 waarbij tekortkomingen in de controles op motoren in fietsen aan het licht worden gebracht. De internationale wielerunie heeft in een perversklaring benadrukt dat men er alles aan doet om de zogenaamde technische fraude op te sporen.
De UCI introduceerde in mei 2016 een test waarbij met behulp van van een tablet motoren in fietsen kunnen worden gedetecteerd. Sindsdien zijn er ongeveer 40.000 fietsen op deze manier getest. De Franse zender nam de proef op de som en verkreeg een exemplaar van de door de UCI gebruikte tablets. Door middel van een aanwezige magneet en een app reageert de tablet op metalen.
Met behulp van de Hongaar Istvan Varjas (expert op het gebied van motoren in fietsen), de Universiteit van Saarbrucken en professor Bernd Valeske (een expert in meetsystemen) voerde het tests uit. Hieruit bleek dat er ‘valse resultaten’ naar boven kwamen. Elk onderdeel van metaal (zoals bijvoorbeeld de crankset) gaf namelijk een melding. “Dat maakt het erg lastig om in te schatten of er sprake is van een verborgen onderdeel,” aldus Valeske.
Varjas geeft aan dat een dubbele laag carbon al voldoende kan zijn om het meetsysteem om de tuin te leiden. Motoren in een achterwiel werden in de test bijvoorbeeld niet gedetecteerd. Valeske geeft aan dat het systeem niet foutloos is. “Het gereedschap werkt, maar dit principe is niet de beste manier om motoren te detecteren”, stelt hij vast.
De UCI verdedigt zich met een onderzoek van een Amerikaans laboratorium dat aangeeft dat de test honderd procent betrouwbaar is, mits het door getraind personeel wordt uitgevoerd. “Het is duidelijk dat de personen in de reportage geen training hebben gehad. Wij hebben ze aangeboden om te laten zien hoe de scanners effectief gebruikt kunnen worden”, klinkt het. Het benadrukt ook gebruik te maken van een warmtebeeldcamera, maar erkent dat dit enkel werkt wanneer de motor aanstaat of net gebruikt is. Testen met röntgenstralen zijn volgens de UCI tijdrovend en nemen veel plek in beslag.
Zo niet zullen ze zeker het risico niet nemen.
Er werd effectief gescand op een fiets met een motortje en die werd niet gevonden. Wat moet er nog meer worden blootgelegd?
Ach, fragmenten genoeg te vinden van renners die plots 15 seconden 200 watt meer trappen dan hun collega's, zonder extra inspanning.
Geen sarcastische vraag: welke fragmenten bedoel je bijvoorbeeld?
Bijvoorbeeld eentje van Froome op de Ventoux in '13 waar ie plots Contador uit het wiel kletst als een schooljongen terwijl ie bijna uit de bocht vliegt en zijn eigen trappers niet lijkt te kunnen bijhouden. Telkens exploten van een 15-tal seconden, waarna snelheid en trapfrequentie normaliseert. Waarom stoppen ze hun wielen altijd direct weg? Waarom weegt hun fiets 1kg meer?
Software leverancier voor de Ipad's is ook niet echt neutraal te noemen.
UCI zegt dat de mensen in het filmpje niet opgeleid waren voor deze taak. Heb je al es een echte test gezien. Ze zwaaien 10 seconden met een Ipad over het frame. Done.
Soit, je ziet wat je wil zien zeker.
Dat leek meer op klassieke bloeddoping. Hele klim lang een enorm hoge trapfrequentie, maar hij heeft wel de inspanning moeten leveren. Maar er moet meer te vinden zijn.
@pietertje
Zouden de teams zelf niet een scanner in huis hebben om te testen?
Wat is dan het nut van zo'n test met een magneet?
Een elektromotor vereist magnetische materialen.
Daar werkt het principe van een elektromotor op.
(inname van alle bikes voor een bepaalde tijd tot de race, en gedurende een bepaalde korte controletijd direct na de meet).
Dat zou kunnen maar dan weten ze het dus.
Wielrennen begint een beetje op formule 1 te lijken zo.
Degene met de beste motor en slimste wissel wint.
#triest
Jij hebt meer vertrouwen in de Russische Labs ?
Dat ziet er zo enorm knullig uit. En dan durven stellen dat dat volgens een procedure/protocol werd uitgevoerd waar een "training" voor nodig is....
Ik heb die motoren in de wielen ook ergens gezien. En ik denk dat SKY het enige team is dat daar budget voor heeft want die wielen blijken nogal prijzig te zijn.
Het rijden van Sky vind ik minder tot niet verdacht. Verschillende hele sterke knechten die om en om hun werk doen. En Froome volgt netjes. Net zoals de ander AK mannen.
Armstrong ging nog wel eens op 5 km voor de finish om iederen te deklasseren. Dat kon echt niet.
Ik denk dat Froome zo sterk is vanwege zijn 'Ovale' tandwiel icm trapfrequentie