Definitief: Giro, Tour en Vuelta mogen dit jaar extra wildcard uitdelen van UCI, mogelijk ook in 2026
foto: Cor Vos
maandag 31 maart 2025 om 12:05

Definitief: Giro, Tour en Vuelta mogen dit jaar extra wildcard uitdelen van UCI, mogelijk ook in 2026

Het is definitief: de organisaties van de Giro d’Italia, de Tour de France en de Vuelta a España mogen in 2025 een extra wildcard uitdelen. RCS Sport (Giro) en Unipublic (Vuelta) hadden daar om gevraagd vanwege de grote interesse. Vorige week woensdag stemde een meerderheid van Professional Cycling Council (PCC) – het orgaan dat daarover gaat binnen het wielrennen – daar al mee in. Vandaag besloot het UCI Management Committee het verzoek daadwerkelijk te bekrachtigen.

De eerdere UCI-regels schreven voor dat een grote ronde vier wildcards mag uitdelen, naast de achttien WorldTeams. Omwille van veiligheid werd een aantal jaar geleden namelijk besloten dat een grote ronde niet meer dan 22 teams (van acht renners, waardoor een peloton nooit groter is dan 176 renners) mocht uitnodigen. Sinds 2023 is het bovendien zo dat de beste twee ProTeams van het jaar ervoor (op dit moment Israel-Premier Tech en Lotto) recht hebben op een wildcard voor een grote ronde en daar voordeel uit kunnen halen. Overigens is het zo dat die twee ProTeams geen startplicht hebben; zij mogen hun wildcard teruggeven aan de organisatie, die deze dan zelf opnieuw mag uitgeven.

Normaliter deelden Giro, Tour en Vuelta wildcards uit aan ProTeams uit eigen land. Maar door de komst van sterke en vooral rijke buitenlandse ProTeams als Tudor Pro Cycling, Q36.5 Pro Cycling en Uno-X Mobility, is de interesse in wildcards sterk gestegen. De laatste jaren was dat probleem echter nog nooit zo evident als nu, want alle drie de teams zouden graag twee grote rondes willen rijden én hebben daar budget voor. Per saldo zou dit betekenen dat een van de drie pech zou hebben én grote rondes geen ProTeams uit eigen land meer zouden kunnen uitnodigen. Daarom trokken de organisaties naar de PCC om van vier naar vijf wildcards te mogen gaan, en dus van 22 naar 23 ploegen.

In de WielerFlits Podcast komt dit onderwerp na 10.59 minuten aan de orde

UCI wil in 2026 óók vijf wildcards, maar in andere vorm
De PCC stemde vorige week al in met het verzoek, nu volgt dus de UCI. “De argumenten die werden aangevoerd om dit voorstel te accepteren, waren voornamelijk gebaseerd op de noodzaak om tweede divisieteams (UCI ProTeams) te ondersteunen”, schrijft de UCI in een persbericht. “Tegelijkertijd kunnen organisatoren het deelnemersveld voor hun koers versterken en krijgen de renners van de extra teams de kans om deel te nemen aan een grote ronde.” Dat de PCC akkoord was, was al opvallend. Alle achttien WorldTeams binnen de AIGCP stemden tegen, met een waslijst aan bezwaren (te horen in de WielerFlits Podcast). Naar verluidt heeft voorzitter Brent Copeland die bezwaren naast zich neer gelegd en dus de kant van de (minder groot vertegenwoordigde) ProTeams gekozen.

“Hoewel het UCI Management Committee het unanieme verzoek van de wielerploegen heeft goedgekeurd, benadrukt het dat het strijd voor het behoud van sportieve gelijkheid en dat sportieve verdienste altijd voorop staat. Daarom verzoekt het comité de PCC om tijdens haar eerstvolgende vergadering de mogelijkheid te overwegen om het aantal verplichte uitnodigingen voor de grote rondes volgend jaar te verhogen naar drie. Vanaf het seizoen 2026 zou het aantal wildcards – uitnodigingen los van prestaties in het voorgaande jaar – dan terug kunnen gaan naar twee.”

Geruchten over verdeling wildcards
Inmiddels heeft de Tour de France al onthuld aan welke drie teams het een wildcard uitdeelt: Tudor, TotalEnergies en Uno-X Mobility. Spoeding volgen ook de Giro d’Italia en de Vuelta a España. In de Giro krijgen volgens de bronnen van WielerFlits naar verluidt Israel-Premier Tech (verplicht), Polti-Visit Malta, Tudor Pro Cycling, VF Group-Bardiani CSF-Faizanè en Q36.5 Pro Cycling de wildcards. De bedrijven Tudor (hoofdsponsor van de gelijknamige ploeg) en Kometa (sponsor van Polti-Visit Malta) zijn grote sponsoren binnen de Giro.

In de Vuelta zullen we volgens de wandelgangen Lotto (dat de Giro-wildcard teruggaf) en Israel-Premier Tech verplicht zien deelnemen, met daarnaast in ieder geval Burgos-Burpellet-BH en Caja Rural-Seguros RGA. Bij de vijfde extra wildcard is er de keuze uit Q36.5 Pro Cycling (Tom Pidcock wil er voor een klassement gaan), Uno-X Mobility, Euskaltel-Euskadi en de smaakmaker van vorig jaar, Equipo Kern Pharma. Vuelta-organisator Unipublic (in handen van de ASO) maakt er gewoonte van om de vier Spaanse ProTeams op toerbeurt uit te nodigen. Dit jaar zouden normaal Burgos en Caja Rural weer aan de beurt zijn, ondanks dat Kern Pharma vorig jaar liefst drie etappezeges boekte.


In de WielerFlits Podcast komt dit onderwerp na 10.59 minuten aan de orde

Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed

RIDE Magazine
19 Reacties
31-03-2025 12:59
Circus UCI… hoe kan je deze narrenclub nog serieus nemen ? Jarenlang vechten teams om punten die hen eventueel een wildcard opleveren en nu blijkt dat je die ook gewoon kan kopen…
31-03-2025 12:15
Je reinste competitievervalsing
31-03-2025 12:28
Dit is toch het failliet van het hele systeem. Waarom heb je dat dan nog? Wat een aanfluiting.
31-03-2025 12:54
Bizar, spelregels veranderen tijdens het spel…….. De knikkers zijn weer vele malen belangrijker dan het spel.
31-03-2025 12:41
tietema naar de tour
    31-03-2025 13:49
    Toch niet, althans niet als onderdeel van het peloton.
    31-03-2025 18:19
    Dit jaar niet, maar 2026 wordt zo opeens wel een zeer realistisch doel als Arkea en misschien zelfs Total ophouden met bestaan. Ze zouden zo mogelijks het enige "Franse" Pro Team kunnen zijn.
31-03-2025 12:37
Goed voor de sport en de sponsoren
31-03-2025 12:20
Belachelijk. Niet UCI is de baas maar ASo en RCS.
31-03-2025 12:54
Mooi, meer competitie.

En ze kegelen elkaar toch wel omver (fijne collega’s, zo’n Maciejuk of Meeus in het peloton), die paar man meer maakt dan ook weinig uit.

Er is eigenlijk een soort van zelfreinigend vermogen in de koers, het surplus wordt zo automatisch gereduceerd.
31-03-2025 13:21
In 1986 startten 210 renners in de tour. Ik ben er sterk voor. Meedoen is belangrijker dan winnen.
    31-03-2025 15:41
    Met zo een naam moet dat wel
31-03-2025 13:25
Geef ze anders gewoon 10 wild cards
31-03-2025 16:16
Al zouden ze naar 6 man per team gaan krijg je minder pelotonvulling en kun je meer teams kwijt.
    31-03-2025 16:45
    Maar dan wel meer teams die allemaal vooraan willen zitten bij met name sprints, maar soms ook bij voeten van klimmen e.d. Al met al dus meer chaos en gevechten om goede positionering, met valpartijen tot gevolg.
31-03-2025 16:51
Veiligheid voor alles : daar is iedereen binnen de wielersport het mee eens .
Dan lijkt het mij dan ook logisch dat , wanneer men 23 i.p.v. 22 ploegen aan de start toelaat , men het aantal renners per ploeg beperkt tot 7 i.p.v. 8 . Resultaat : 161 renners aan de start .
Concrete voordelen : 1° Meer veiligheid ( minder geduw , getrek en gekwak teneinde vooraan de laatste drie kilometers in te kunnen gaan - in de komende Tour b.v. mag men zich verwachten aan een groter aantal massaspurten dan de vorige jaren het geval was ) . 2° Focus meer gericht op de individuele prestaties van de kopman dan op het collectieve vertoon van een ploeg die door haar overwicht het koersverloop blokkeert en dood maakt hetgeen uiterst saaie ritten en dito koersverloop oplevert .
    31-03-2025 18:21
    Ga je midden het seizoen opeens tegen ploegen zeggen van ah ja je mag maar met 7 gaan? Gaat toch helemaal niet man.

    En ook wat denk je dat veiliger is. 20 ploegen van 8 renners of 32 ploegen van 5 renners? In beide gevallen bestaat het peloton uit 160 renners, maar in één van de twee gevallen heb je 12 meer ploegen die voor positie vechten.
31-03-2025 17:26
Nadeel
    31-03-2025 17:28
    Ik wou iets over de wildcards zeggen maar het is vrijwel onmogelijk om op mobiel iets te typen van meer dan 4 regels. Dus laat maar

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine