UCI brengt veiligheidsgids naar buiten
De UCI heeft een veiligheidsgids gepubliceerd om het wielrennen veiliger te maken. In het document, dat gericht is aan de organisatoren, de ploegen en de renners staat de veiligheid van de renners centraal. In de gids staan maatregelen opgenomen die begin februari door het Professional Cycling Council en het managementcomité van de UCI zijn goedgekeurd.
De nieuwe maatregelen zijn voortgekomen uit een werkgroep die is opgezet door de UCI. Die werkgroep bestond ook uit vertegenwoordigers van de AIOCC (organisatoren), de AIGCP (ploegen) en de CPA (renners), die in 2020 meerdere keren bijeen zijn gekomen om nieuwe maatregelen te bespreken. “Daarbij ligt de absolute focus op de veiligheid voor de renners en de plicht van onze sport om een voorbeeld te stellen aan het publiek, vooral de jonge wielrenners, en communities”, aldus de internationale wielerunie.
‘Iedereen zal soms zijn gewoontes moeten aanpassen’
Bepaalde reglementen gaan per direct in, terwijl andere regels vanaf 1 april gelden. Onder meer het dalen op de bovenbuis en de ’tijdrithouding’ in wegwedstrijden is vanaf april niet meer toegestaan. “Dit plan, dat collectief en unaniem is goedgekeurd, kan alleen effectief zijn met de medewerking van alle betrokkenen. In de eerste plaats bij de organisatoren, maar ook bij de ploegen, de renners, de UCI en andere aanwezigen. Iedereen zal soms zijn gewoontes moeten aanpassen”, geeft de UCI aan.
De wielerunie gaat onder meer op zoek naar ‘Safety Managers’ die zich focussen op de veiligheid in en het toezicht daarop in koersen op de UCI-kalender. Ook wil de UCI investeren in studies om de keuze van hekken in de finales te verbeteren. Het plan is dan om vanaf 2022 nieuwe regels vast te stellen over dat kritieke onderwerp. Vanaf april wordt door de UCI ook een test uitgevoerd met grote wedstrijden om hun eigen parcoursen te evalueren op het gebied van veiligheid.
Daarnaast ook jammer dat je als renner geen bidons meer naar fans mag gooien; dit gaat resulteren in heel veel fans die in de 'prullenbak-zone' met z'n allen daar gaan staan, wat dan met de huidige corona-pandemie ook weer dubieus is.
Ik mis ook regels mbt vlakke aankomsten; zoals laatste 500 meter geen bochten, minimale wegbreedte en eventueel lijnen op het wegdek zodat er goed kan worden gekeken of er recht wordt gesprint.
Wederom regels die vooral voor de buhne zijn, en wedstrijden niet veel veiliger gaan maken.
Zolang de bestaande regels niet consequent gehandhaafd worden (zie Benett gisteren) gaat niks helpen.
Paaltjes midden op de weg, vluchtheuvels, rotondes, betonnen bloembakken, geen afzetting op grote gedeeltes van de klim, massaspurts die eindigen in een bocht !!, verkeerde hekken langs de kant van de weg, verkeerd geparkeerde wagens of straten waar geen beveiliger staat waardoor auto's gewoon het parcours op kunnen rijden. En dan spreken we nog niet over de levensgevaarlijke toeren die sommige motards uithalen om hun medepassagier maar net die ene mooie foto te gunnen.
Kortom ... er is niks mee dat ze de sport veiliger willen maken, maar ik zou m'n prioriteiten toch ergens anders leggen.