UAE Tour zonder ploegentijdrit, met aankomsten op Jebel Hafeet en Hatta Dam

maandag 20 januari 2020 om 14:59
UAE Tour zonder ploegentijdrit, met aankomsten op Jebel Hafeet en Hatta Dam

Vorig jaar won Primoz Roglic de UAE Tour - foto: Cor Vos

De tweede editie van de UAE Tour kent drie aankomsten bergop. In de koninginnenrit finisht de rittenkoers in de Verenigde Arabische Emiraten op de klim naar Jebel Hafeet. Ook de ritten naar de Hatta Dam en Rafisa Dam springen in het oog.

De WorldTour-koers trekt dit jaar opnieuw door alle emiraten van het land. In totaal zijn de zeven etappes goed voor 1.177 kilometer. Vier etappes zijn biljartvlak en lijken gemaakt voor sprinters. Twee keer kunnen de sterke sprinters het opnemen tegen de puncheurs en wellicht zelfs de klimmers: eerst in etappe twee op de bekende Hatta Dam. Een dag later ligt de streep op Rafisa Dam.

De vijfde rit is de koninginnenrit, waar het klassement op zijn kop gegooid zal worden door de klimmers. De klim naar Jebel Hafeet is 10,8 kilometer lang aan een gemiddeld stijgingspercentage van 5,4%. Onderweg zijn pieken van 10% waar te nemen. Daarna staan nog twee sprintersritten op het programma.

Ook is in tegenstelling tot de eerste editie van vorig jaar (na het samenvoegen van de Abu Dhabi Tour en de Dubai Tour) afscheid genomen van de ploegentijdrit. Jumbo-Visma zette daar destijds een eerste stap richting de eindzege van Primoz Roglic in de UAE Tour.

De organisatie, die in handen is van RCS, kon ook al de nodige deelnemers bekendmaken. Onder meer Alejandro Valverde, Rohan Dennis, Giulio Ciccone, Tadej Pogacar, Davide Formolo, Adam Yates, Wout Poels en Ilnur Zakarin komen naar het Midden-Oosten. Fernando Gaviria, Caleb Ewan, Dylan Groenewegen, Sam Bennett, Pascal Ackermann, Arnaud Démare en Mark Cavendish zijn de aanwezige (top)sprinters.

flag-ae UAE Tour 2o2o (23-29 februari)
Etappe 1: Zabeel Park – Al Marjan Island (158 km)
Etappe 2: Palm Jumeirah – Hatta Dam (203 km)
Etappe 3: Sharjah – Rafisa Dam (198 km)
Etappe 4: Dubai Design District – Dubai City Walk (171 km)
Etappe 5: Al Ain – Jebel Hafeet (162 km)
Etappe 6: Al Ruwais – Al Mirfa (158 km)
Etappe 7: Al Maryah Island – Abu Dhabi (127 km)

Etappe 1

Etappe 2

Etappe 3

Etappe 4

Etappe 5

Etappe 6

Etappe 7

Dit artikel delen:

8 Reacties

Chasse_patate 20 januari 2020 om 15:17

Wordt een flink sprinterbal. Heel de top is ook aanwezig.

KimJungPoels 20 januari 2020 om 15:23

Jammer dat ze de Jebel Jais er niet in hebben, maakte het vorig jaar toch wel een leuke ronde…

ChefSpijker 20 januari 2020 om 16:58

Eén aankomst bergop erbij ipv één sprintetappe in het slotweekend was wel een mooie verdeling geweest ja. Nu hopen dat er wellicht wat qua waaiers mogelijk is in die regio. Maar volgens mij valt dat in UAE altijd tegen.

TijmenCamps 20 januari 2020 om 15:33

R.I.P. tijdritten…

Thoin 20 januari 2020 om 16:51

Naar mijn mening, een proloog is leuk.
Een tijdrit tot 30km ook nog, maar alles daarboven is eentonig.
Een ploegentijdrit is een onwaarschijnlijk zwaar en oneerlijk onderdeel.
Als jij goed bent maar je ploeg niet, ben je gekloot, terwijl als jij minder bent en je ploeg sterk is, zal je afzien maar kan je in theorie tijd winnen.
Individueel telt alleen jezelf.
Renners zelf haten lange en ploegtijdritten ook enorm, dus ik volg de denkwijze van organisatoren wel

ChefSpijker 20 januari 2020 om 17:00

Catalonië voegt juist een tijdrit toe dit jaar. PN heeft een vrij lange tijdrit, de Zwitserse rondjes en Baskenland zullen vast wel weer tijdrit(ten) hebben. De Dauphiné idem dito. Prima dat er ook nog kleine rondjes zijn waar de tijdrijders onder de klimmers niet een flink voordeel hebben. Als je zoals deze ronde maar één aankomst bergop hebt, is een tijdrit vrij doorslaggevend.

Thoin 20 januari 2020 om 17:11

@chefspijker
Zoals in Baskenland, dat vind ik altijd een leuke tijdrit.
Maar soms is de tijdrit ook te doorslaggevend…

Sunrider 21 januari 2020 om 09:26

@ chefspijker, een proloog is altijd boeiend en dan hebben de tijdrijders alleen een beetje voordeel op die lichtgewichten.

Dat gezaag over voordeel voor tijdrijders is een terugkerend fenomeen geworden trouwens maar over het voordeel van de lichtgewichten wordt niet gerept.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair