UAE Emirates haalt met Majka nieuwe meesterknecht Pogacar

UAE Emirates haalt met Majka nieuwe meesterknecht Pogacar

foto: Tour de Pologne

UAE Emirates bouwt aan een klimploeg rondom Tour de France-winnaar Tadej Pogačar en is in die zoektocht uitgekomen bij Rafal Majka. De WorldTour-ploeg ziet in de Pool de ideale meesterknecht voor het Sloveense toptalent, weet WielerFlits.

Majka beschikt over een aflopend contract bij BORA-hansgrohe. De 31-jarige klimmer koerst al sinds 2017 voor de Duitse formatie, maar heeft nog geen verbintenis voor 2021. Eerder kwam Majka van 2011 tot en met 2016 uit voor Saxo Bank, die ploeg die later verder ging als Tinkoff.

De ploeg van UAE Emirates kon Pogačar de afgelopen Tour weinig bijstaan in de zware bergetappes. Klimmers Fabio Aru en Davide Formolo gaven al in de negende en de elfde etappe op, waarna David De la Cruz en Jan Polanc overbleven als knechten. Door (ervaren) klimmers binnen te halen hoopt UAE Emirates volgend jaar beter beslagen ten ijs te komen in dienst van Pogačar.

Dit artikel delen:

41 Reacties

Franco Ballerini 20 september 2020 om 17:05

Aru gaat nooit knechten, Formolo misschien iets maar ook niet met grote overtuiging. Majka zie ik dat wel doen, dus lijkt me een goede aanwinst.

lander luypaert 20 september 2020 om 17:20

Aru zijn verhaal daar is voorbij. Als De La Cruz volgend jaar presteerd wat hij dit jaar deed is hij samen met Majka een 2e goeie knecht.

Mathieu Moller 20 september 2020 om 17:19

Met Jumbo wat één strak tempo reed, hoefde Pogacar alleen maar zijn wagonnetje aan te haken, wat voor de meesten al moeilijk zat was. Deze Tour kwam hij er daardoor best mee weg dat hij geen geweldige ploeg had, maar de komende jaren gaan zijn concurrenten niet meer met hem in het wiel rondrijden, dus goed dat ze de ploeg gaan versterken.

harryjohan71 20 september 2020 om 17:20

Oftewel UAE heeft ook wel door dat ze niet nog een keer op deze manier de Tour kunnen winnen en dat sterkere klimmers noodzakelijk zijn.

Johnny7 20 september 2020 om 17:35

Majka was altijd tegenstander van knechten. Wou Contador ook nooit helpen en heeft bij Bora ook niet hoeven knechten. Ben benieuwd of hij nu wel ineens knecht wil gaan spelen.

Polleke 21 september 2020 om 14:20

Voor geld danst den beer. .

Scott Sunderland 20 september 2020 om 17:40

Majka klinkt aannemelijk en goed om erbij te hebben als klimknecht. Aru gaat uiteraard niet blijven. Formolo en De La Cruz hebben nog een contract. Ze zullen er nog wel meer sterke renners bijhalen.

lander luypaert 20 september 2020 om 17:43

Konrad, Martinez of De Plus 1 van deze 3 gaan ook nog naar Uae.

JumbowintdeTour 20 september 2020 om 17:54

Verbreekt De Plus zijn contract met Ineos dan weer?

Dikke Vrouw 20 september 2020 om 17:55

De Plus zou ik me niet aan durven verbranden. Die zou trouwens naar Ineos gaan

lander luypaert 20 september 2020 om 17:55

Naar mijn weten is dat contract nog nooit officieel bevestigt.

xistnc 20 september 2020 om 18:11

Jasper, wellicht?

Scott Sunderland 20 september 2020 om 19:22

Martínez inmiddels ook gelinkt aan INEOS. Maar nog niet getekend.

Jean Dumas 21 september 2020 om 15:37

Konrad zou ook een goeie zijn.

IlPirata 20 september 2020 om 17:46

Dan moet Majka dat wel willen. Recent nog aardig op dreef als kopman.
Dat zou een luxe klimknecht worden dan.

vevie 20 september 2020 om 17:47

Zou ik jammer vinden van Majka. Dat was voor mij echt zo een renner die gewoon altijd voor eigen kans reed. Voor de plekken 5-10 in het AK en soms (Vuelta 2015) een hogere klassering. Ik ben geen voorstander van renners die het zelf kunnen, die gaan knechten. Behalve als ze er uiteraard zelf voor kiezen en zichzelf willen wegcijferen. Als een renner dat eigenlijk niet wilt of niet kan opbrengen, dan nooit knechten wat mij betreft.

krypton 20 september 2020 om 18:09

Majka was vorig jaar 6e in de Giro en 6e in de Vuelta, waarom zou hij nu puur gaan knechten?

Lijkt me logischer te shoppen bij de knechten van INEOS die nog niet hebben verlengd en Formolo te gebruiken als de echte laatste man.

tvm 20 september 2020 om 18:24

Ik zou van Aert, Kuss, Dumoulin en vooral Roglic halen, ideaal als je meesterknecht dezelfde taal spreekt.

Lalsacien 20 september 2020 om 20:28

Je vergeet Gesink…

Bassie 21 september 2020 om 07:10

En die magere rosse (ik ben zijn naam even vergeten … oh ja Kruiswijk)

Verweggistan 20 september 2020 om 21:13

Rondje voor Pogi, rondje voor zichzelf. Lijkt mij prima.

kleomantre 20 september 2020 om 21:36

Heeft Majka nog vriendjes uit het verleden zitten in de omkadering van UAE

https://www.wielerflits.nl/nieuws/rafal-majka-genoemd-in-italiaanse-dopingzaak/

vocsnor 20 september 2020 om 21:50

Welke trein gaat volgend jaar de Tour domineren?

Gilberto 20 september 2020 om 21:57

Krijgen we daalijk 4 blokken voorop met Ineos, Jumbo, Quickstep en UAE
in willekeurige volgorde

Fietsman 21 september 2020 om 08:17

@Gilberto, hoe zie jij de Quickstep trein voor je? Ze hebben Evenepoel die waarschijnlijk wel mee kan in de bergen maar verder hebben ze niet echt de renners om een trein om hem heen te maken?

Burdincurutcheta 21 september 2020 om 08:34

De Clercq-Lampaert-Serry of Cavagna-Knox-Almeida-?-Evenepoel + Alaphillipe in een vrije rol.

De basis is er.

harryjohan71 21 september 2020 om 08:47

Wie zegt dat Evenepoel volgend jaar de Tour rijdt? DQS heeft niet de renners om een GT te domineren. Tevens wil hij alleen een GT rijden met tijdritten, omdat hij anders niet het verschil kan maken.

Natte spons 21 september 2020 om 16:23

Evenepoel rijdt volgend jaar de OS en dat valt niet te combineren met de Tour, volgens hemzelf. Hij rijdt dus een andere grote ronde.

jappe666 21 september 2020 om 17:11

Bagioli, Cattaneo, Asgreen, Masnada, Vansevenant, Alaphilippe, Knox, Serry, Devenyns, Almeida, … Ze gaan niet zoals TJV nog met 6 bij de laatste 10 zitten, maar dat hoeft ook niet. Zit genoeg volk bij dat aardig een berg op kan. Het is echt niet zo dat ze daar van 0 moeten beginnen bouwen.

04398 21 september 2020 om 15:07

Wordt gezellig zo bergop op, Jumbo met een klimtrein, Ineos met een trein, UAE met een trein, EF met een trein, Movistar met een trein.

negti 22 september 2020 om 04:16

Waar zouden we zijn zonder de trein…

Ach ja in ieder geval (waarschijnlijk) geen Tour meer in september … dus dan gooien vallende blaadjes de dienstregeling niet weer in de war.

CechRepublic 21 september 2020 om 15:54

De kop zegt dat Majka is gehaald, maar het bericht zegt alleen dat ze een goede knecht voor Pog in hem zien. Staat echter geen bevestiging in dat ze hem hebben gehaald.

jappe666 21 september 2020 om 17:16

UAE kan beter een Vlaming halen die het spel van de wind begrijpt en die gaten kan dichtrijden op het vlakke. Bergop heeft Pogacar geen hulp nodig, genoeg ploegen die het tempo toch strak houden.
En als ze wat teveel aanvallen en hij gaten zou moeten dichten, gewoon zelf demarreren.

Ze hebben daar trouwens nog wel aardig wat bergop talent zitten dat volgend jaar ook weer jaartje sterker is (Ardila, Covi, McNulty,…).

Wheely 21 september 2020 om 17:25

Evenepoel lijkt me wel een goede meesterknecht voor Pogačar. Is altijd genieten bij Sporza als een Belg zijn ballen er af draait voor een Sloveen.

Melkzuur 21 september 2020 om 18:28

Zou inderdaad de max zijn, Wheely, een tweede gevalletje Wiggins-Froome.

CechRepublic 21 september 2020 om 19:03

Wat is mooier dan één Vlaming die dat doet? Twee! Dus doe Van Aert er dan ook maar bij.
Moeten ze Wuyts wel aan de hartbewaking leggen, vrees ik. En Hollow Knight ook.

SprintMaster 21 september 2020 om 17:35

Dat wordt nog wat als er de volgende Tour drie sterke klimtreinen zijn.

Abdoe 21 september 2020 om 18:25

Majka was bij Tinkoff indertijd een goed plan B: hij kon de omschakeling maken naar rittenkaper als het met Contador's klassement niet ging lukken. Maar puur knechten heb ik hem niet zien doen. Benieuwd of dat nu anders zal zijn.

Rafał Kišerlovski 21 september 2020 om 22:44

In de Vuelta van 2012 heeft Majka Contador wel aan de zege geholpen. Een jaar later deed Kiserlovski hetzelfde voor Horner.

RJV 22 september 2020 om 00:08

Pogecar krijgt nooit meer een sterker team voor zich dan dit jaar. Hij werd in een leunstoel naar elke aankomst gereden. Dat ze na afloop naar een ander hotel vertrokken maakt niet uit.

LB108 22 september 2020 om 10:33

Dan kan men Poljanksi ook gelijk bijschrijven lijkt me?

Headlines

Materiaalzone

Populair