UAE Emirates XRG verklaart tactische keuzes: “Niet achter Del Toro gereden, maar hem beschermd”
UAE Emirates XRG vat de slotweek van de Giro d’Italia aan met de nummers één en drie in het algemeen klassement, maar kiezen tussen roze trui Isaac Del Toro en Juan Ayuso? Die knoop wil de ploegleiding (nog niet) doorhakken.
Maar juist het feit dat de ploeg twee leiders heeft, zorgt soms voor vreemde koerssituaties. Zondag kwam Del Toro immers voorop te rijden in een groepje met onder andere Egan Bernal, Richard Carapaz, Thymen Arensman en Derek Gee na een aanval van de Colombiaan op de Monte Grappa, maar de renners van UAE Emirates XRG reden in de achtergrond eigenhandig het gat dicht – ter bescherming van Ayuso dus.
Bij Het Nieuwsblad geeft ploegleider Fabio Baldato uitleg bij die op het eerste gezicht vreemde tactiek. “Het idee was om samen te blijven. Dan zijn we het sterkst. We hadden nog vier renners in de groep met Ayuso, dus daarom kozen we om het dicht te rijden. We hebben het meest controle en kunnen onze sterkte het best uitspelen als we samenblijven. Bovendien: in de groep met Isaac had je twee renners van INEOS Grenadiers, Richard Carapaz had met Georg Steinhauser ook nog iemand vooraan. We zaten ook op zeventig kilometer van de meet en ik wist wat er allemaal nog aankwam.”
“Doet deze situatie zich voor op tien kilometer van de meet dan zeggen we: ‘Go Isaac’. Nu namen we een andere beslissing. We hebben niet gereden achter onze roze trui, we hebben hem net beschermd door voor de beste tactische optie te kiezen.”
En kiezen, dat doet de ploeg op dit moment dus nog niet. “Juan was onze leider bij de start en we geloven nog altijd in hem”, zegt Baldato. “Maar nu is de koerssituatie anders: Isaac heeft de roze trui is ook de leider. Hij is nog jong en we proberen hem kalm te houden. Maar nog eens: we zijn het sterkst als we samenblijven. En we zullen op het einde wel zien of we gelijk hadden of niet.”
Overigens vind ik Ayuso er niet heel sterk uitzien, dus ik vraag me af hoe lang UAE dit soort tactieken volhoudt.
In mijn ogen was het het beste geweest om de groep Del Toro een minuut ruimte te geven. Vanaf dat moment de druk erop houden en Arensman, Carapaz en Bernal lekker te laten rijden om de voorsprong te behouden terwijl del Toro in de wielen blijft zitten met Arrieta.
Tot nu toe rijdt UAE prima, nog steeds twee kopmannen die er zeer goed voorstaan maar zoals gezegd gaan ze morgen pas met de billen bloot.
Het lijkt wel of het vooral de pers is die met allerlei op sensatie beluste stukken verdeling binnen het UAE collectief willen zaaien. Het ene na het andere artikel over de "tweestrijd" tussen Ayuso en Del Toro verschijnt overal. Beetje jammer.
Hoe weet je dat? Hij was de enige die het deed, maar doen is niet per se hetzelfde als kunnen.
@xistnc, iedereen zat daar op volle inspanning te harken - als er iemand in het groepje erachter mee had kunnen gaan met de op dat moment sterkste renners, dan hadden ze dat gewoon gedaan.
Laat Caruso (Tiberi)en Pellizari (Roglic) maar op kop rijden ( miss zelf Lemmen terugroepen voor Yates dan).
Van Bernal en Gee moet UAE echt niet bang zijn, enkel Carapaz is een bedreiging ( maar wel nog bijna 1min) achter Ayuso.
Mocht hun verschil pakweg 1,5-2 minuten worden, dan kan je als UAE nog beginnen rijden met hun 5 renners voor Ayuso.
Maar ondertussen zit Del Toro wel in een zetel waar hij geen trap te veel moet geven en moeten de andere concurenten (Tiberi, Yates, Roglic) ook hun ploeg ( en mogelijks zelf) op kop rijden.
Bernal (en eigenlijk Carapaz ook) hebben de eigenschap om te blijven aanvallen tot ze wel eens kraken (kijk ook Bernal in strade rit). Daar kon Del Toro zeker gebruik van gemaakt hebben.
Ik vond het in her begin ook raar en lachwekkend maar uiteindelijk was het best logisch van de ploeg