UAE Emirates XRG verklaart tactische keuzes: “Niet achter Del Toro gereden, maar hem beschermd”
Foto: Cor Vos
maandag 26 mei 2025 om 08:40

UAE Emirates XRG verklaart tactische keuzes: “Niet achter Del Toro gereden, maar hem beschermd”

UAE Emirates XRG vat de slotweek van de Giro d’Italia aan met de nummers één en drie in het algemeen klassement, maar kiezen tussen roze trui Isaac Del Toro en Juan Ayuso? Die knoop wil de ploegleiding (nog niet) doorhakken.

Maar juist het feit dat de ploeg twee leiders heeft, zorgt soms voor vreemde koerssituaties. Zondag kwam Del Toro immers voorop te rijden in een groepje met onder andere Egan Bernal, Richard Carapaz, Thymen Arensman en Derek Gee na een aanval van de Colombiaan op de Monte Grappa, maar de renners van UAE Emirates XRG reden in de achtergrond eigenhandig het gat dicht – ter bescherming van Ayuso dus.

Bij Het Nieuwsblad geeft ploegleider Fabio Baldato uitleg bij die op het eerste gezicht vreemde tactiek. “Het idee was om samen te blijven. Dan zijn we het sterkst. We hadden nog vier renners in de groep met Ayuso, dus daarom kozen we om het dicht te rijden. We hebben het meest controle en kunnen onze sterkte het best uitspelen als we samenblijven. Bovendien: in de groep met Isaac had je twee renners van INEOS Grenadiers, Richard Carapaz had met Georg Steinhauser ook nog iemand vooraan. We zaten ook op zeventig kilometer van de meet en ik wist wat er allemaal nog aankwam.”

“Doet deze situatie zich voor op tien kilometer van de meet dan zeggen we: ‘Go Isaac’. Nu namen we een andere beslissing. We hebben niet gereden achter onze roze trui, we hebben hem net beschermd door voor de beste tactische optie te kiezen.”

En kiezen, dat doet de ploeg op dit moment dus nog niet. “Juan was onze leider bij de start en we geloven nog altijd in hem”, zegt Baldato. “Maar nu is de koerssituatie anders: Isaac heeft de roze trui is ook de leider. Hij is nog jong en we proberen hem kalm te houden. Maar nog eens: we zijn het sterkst als we samenblijven. En we zullen op het einde wel zien of we gelijk hadden of niet.”

RIDE Magazine
27 Reacties
26-05-2025 09:16
Het had ook volkomen onverantwoord geweest om je goede uitgangspositie daar in handen van Pellizari te leggen, en het risico te nemen dat Del Toro de laatste week in gaat als enige kopman tegen een ijzersterke Carapaz en een aanvalslustige Bernal.
    26-05-2025 09:42
    Ja, voor mij was die uitleg ook volkomen overbodig. Als team controle houden vs in de tang zitten bij twee ploeggenoten van Ineos en een lijpe carapaz. Daar hebben ze bij UAE niet de beste ervaringen mee.
    26-05-2025 10:19
    lijpe = lepe ?
    26-05-2025 11:42
    Vergeet niet dat Arrieta op dat moment nog voor Del Toro uitreed, hij had zich in principe uit kunnen laten zakken waardoor del toro niet meer geïsoleerd zou zijn
26-05-2025 09:43
Best plausibele uitleg. Door het gat bovendien niet onmiddellijk dicht te knallen werden Bernal en Carapazzi (en Arensman, vooruit dan maar) nog net wat meer uitgeput.

Overigens vind ik Ayuso er niet heel sterk uitzien, dus ik vraag me af hoe lang UAE dit soort tactieken volhoudt.
    26-05-2025 10:45
    Eens, ik schrik ook wel een beetje van Ayuso. Lijkt alsof hij net als Roglic toch iets onder de leden heeft - een nawee van de val of virus - maar opperbest oogt 'ie niet.
26-05-2025 10:30
Les 1 bij het veroveren van een leiderstrui is altijd: de leider isoleren en dan om beurten aanvallen. En dan krijgen sommigen het toch voor elkaar om een geïsoleerde Tel Toro voor te stellen als een "perfecte situatie" en het hergroeperen te framen als "mes in de rug". Op nu.nl kan ik wel begrijpen dat Jan en Mieke zo redeneren, maar ik las het ook op Wielerflits en dat geeft te denken...
    26-05-2025 13:11
    De renners in de groep van Toro waren gewoon vol aan het rijden om weg te komen van de groep achter ze.

    In mijn ogen was het het beste geweest om de groep Del Toro een minuut ruimte te geven. Vanaf dat moment de druk erop houden en Arensman, Carapaz en Bernal lekker te laten rijden om de voorsprong te behouden terwijl del Toro in de wielen blijft zitten met Arrieta.
26-05-2025 09:17
Ben benieuwd wat alle pseudo ploegleiders op Wielerflits hier weer van zullen vinden, na het commentaar van gister..
26-05-2025 09:51
Morgen weten we meer. Er gaat hoe dan ook agressief gekoerst worden dus de kaarten liggen direct op tafel.

Tot nu toe rijdt UAE prima, nog steeds twee kopmannen die er zeer goed voorstaan maar zoals gezegd gaan ze morgen pas met de billen bloot.
26-05-2025 11:21
Op zich niets mis met deze tactiek. Als er een evenwaardig sterk team nog in de grote groep had gezeten hadden ze natuurlijk hen het werk moeten laten doen, maar dat is nu eenmaal niet het geval. (Ook omdat Bahrein voordien al hard achtervolgd had om Tiberi terug te brengen.)
26-05-2025 09:12
Ze hebben natuurlijk groot gelijk! Del Toro is nog piepjong, het is de vraag hoe hij de laatste week gaat verteren. Om hem dan alleen met een grote groep andere kanshebbers en ervaren renners te laten wegrijden is een enorm risico, als hij dan in week 3 toch nog kopje ondergaat zouden ze de Giro daar verloren hebben. En dan valt iedereen daar weer over natuurlijk: goed doen ze het toch nooit in de ogen van de pers en de haters. Feit is dat UAE verreweg het sterkste collectief is en als ze dat collectief kunnen uitspelen gaan ze gewoon de Giro winnen. Of met Del Toro of met Ayuso.

Het lijkt wel of het vooral de pers is die met allerlei op sensatie beluste stukken verdeling binnen het UAE collectief willen zaaien. Het ene na het andere artikel over de "tweestrijd" tussen Ayuso en Del Toro verschijnt overal. Beetje jammer.
26-05-2025 10:42
Volkomen logische tactiek.
26-05-2025 10:48
Slim gereden. Bernal, Carapaz en Arensman toch iets extra moeten geven. UAE alleen de knechten. Het gaat toch pas nu beginnen. Ik denk dat er met minuten gesmeten gaat worden. En wie wint geen idee maar Carapaz, Yates, Bernal en Arensman I zijn denk ik de vier sterkste.
    26-05-2025 11:03
    Haal Arensman daar maar weg en zet Del Toro er maar bij. Del Toro is heel erg goed bezig. Zie het hem zomaar volhouden, want waarom velen zo overtuigd zijn van een inzinking in de laatste week ontgaat mij.
    26-05-2025 11:17
    Afgaande op gisteren is het eerder Yates die je kan vervangen door Del Toro - Arensman was de enige die zelf het gat op de drie Zuid-Amerikanen nog kon dichten. Wel staat vast dat het nog een interessante loodzware slotweek wordt, waarbij eigenlijk iedereen uit de top-10 nog van het eindpodium kan dromen. (Mits de gevallenen in de rustdag voldoende kunnen herstellen.)
    26-05-2025 11:34
    "Arensman was de enige die zelf het gat op de drie Zuid-Amerikanen nog kon dichten"

    Hoe weet je dat? Hij was de enige die het deed, maar doen is niet per se hetzelfde als kunnen.
    26-05-2025 14:37
    @limal wie is die 3e Zuid-Amerikaan? Bedoel je 2 zuid-amerikanen en een Mexicaan? Mexico ligt namelijk in noord-amerika.
    26-05-2025 15:33
    Daar heb je helemaal gelijk, Fenno, mea culpa!

    @xistnc, iedereen zat daar op volle inspanning te harken - als er iemand in het groepje erachter mee had kunnen gaan met de op dat moment sterkste renners, dan hadden ze dat gewoon gedaan.
26-05-2025 12:06
Het is duidelijk wie UAE wel als concurrenten voor eindwinst zien en wie niet. Roglic t\m gisteren wel. Carapaz en of Bernal wel. Yates & Tiberi duidelijk niet.
26-05-2025 09:02
Of anders zegt gianetti gewoon publiekelijk dat hij geen zin heeft om het contract van del toro open te breken?
26-05-2025 09:45
Ze hadden natuurlijk nooit verwacht dat Ayuso een beetje tegen zou vallen en dat Del Toro juist zo goed zou rijden dat hij 1e zou staan. Ze hebben wel echt een probleem met Yates, Carapaz en Ineos. Ze zullen uiteindelijk toch moeten gaan kiezen op welk paard ze gaan gokken voordat het straks te laat is.
26-05-2025 11:47
begrijp helemaal wat hij zegt maar dat betekent niet dat andere ploegen het gat niet konden dichten. bespaar je energie en verspilt een bahrein en of een yates energie
26-05-2025 12:19
En toch had ik zelf de tegenstand wat meer uit hun kot gelokt.
Laat Caruso (Tiberi)en Pellizari (Roglic) maar op kop rijden ( miss zelf Lemmen terugroepen voor Yates dan).
Van Bernal en Gee moet UAE echt niet bang zijn, enkel Carapaz is een bedreiging ( maar wel nog bijna 1min) achter Ayuso.

Mocht hun verschil pakweg 1,5-2 minuten worden, dan kan je als UAE nog beginnen rijden met hun 5 renners voor Ayuso.
Maar ondertussen zit Del Toro wel in een zetel waar hij geen trap te veel moet geven en moeten de andere concurenten (Tiberi, Yates, Roglic) ook hun ploeg ( en mogelijks zelf) op kop rijden.
Bernal (en eigenlijk Carapaz ook) hebben de eigenschap om te blijven aanvallen tot ze wel eens kraken (kijk ook Bernal in strade rit). Daar kon Del Toro zeker gebruik van gemaakt hebben.
26-05-2025 12:33
Dit voelt een beetje als de situatie waar vislab in zat in de vuelta. Ik snap dat je als supporter strijd wil zien. Ploeggenoten of niet. Maar ik denk dat uae een leider moet kiezen. Ik zou het raar vinden als het niet del toro zou worden. UAE heeft meerdere klassementsmannen. Mcnulty, almeida, ayouso, del toro, pogi. Het zou raar zijn als er niet 1 of 2 volgend seizoen of het seizoen erop niet weggaat. Als het om sportief gaat, financieel zitten ze top bij UAE.
26-05-2025 13:21
Goede keuze geweest. Stel je wacht op Bora, dat met de Roglic van gister niet had gereden en die vier krijgen twee minuten dan is het billenknijpen of Del Toro erbij kan blijven. Als ie dan lost verspeel je een groot deel van je kansen.

Ik vond het in her begin ook raar en lachwekkend maar uiteindelijk was het best logisch van de ploeg
26-05-2025 15:23
Achteraf is het altijd heerlijk rationaliseren.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine