UAE Emirates: “Ons succes is het gevolg van meer dan geld alleen”
Foto: Cor Vos
woensdag 4 december 2024 om 07:30

UAE Emirates: “Ons succes is het gevolg van meer dan geld alleen”

Interview Dé wielerploeg van 2024? Daar mag eigenlijk geen discussie over bestaan. UAE Emirates nam het stokje over van Jumbo-Visma als het meest succesvolle team, en kwam aan het einde van het jaar uit op 81 overwinningen. Natuurlijk kwam bijna een derde van kopman en slokop Tadej Pogacar, maar ook 19 (!) van de 29 anderen deden hun duit in het zakje. Wat is het geheim van deze steenrijke Emiratenploeg? WielerFlits bespreekt het met de Venezolaanse ploegleider Tomas Aurelio Gil Martinez.

“We hadden die 81 overwinningen nooit verwacht, maar het komt ook niet uit het niets natuurlijk”, legt Gil uit. “We werken heel hard om het beste uit elke wedstrijd te halen. Dat werk gebeurt niet alleen tijdens de wedstrijd of tijdens het seizoen, maar vooral ook daarbuiten tijdens het off-season. Een goede omgeving leidt tot goede resultaten.”

Iedereen spreekt altijd over Tadej Pogacar. Maar dit jaar bij uitstek was het veel meer dan dat.
“Dat klopt, Hirschi op zich wint al acht keer en in totaal winnen twintig renners. Dit zegt best veel over onze ploeg. We rekenen op iedereen, we zijn niet Team-Pogacar. Natuurlijk is hij op dit moment de beste renner ter wereld. Hij heeft voor een derde van onze overwinningen gezorgd. Maar we benaderen elke koers met eenzelfde mentaliteit, en dat is een grote winnaarsmentaliteit.”

“Of Pogi nu meedoet of Hirschi of Wellens: dat maakt niet eens uit, er is in principe geen verschil. Ik merk ook dat we een heel fijne sfeer binnen de ploeg hebben tussen renners en staf. Dat is een reflectie van het goede werk dat geleverd wordt. Iedereen voelt zich goed in de ploeg en dat spiegelt af op de resultaten.”

De wereldkampioen stuwt de ploeg naar grotere hoogten – foto: Cor Vos

Dat klinkt een beetje cliché, maar je zag dat in het verleden ook bij ploegen als HTC-Columbia of Soudal Quick-Step, waar een echte ‘winnaarscultuur’ heerste.
“Dat is zo. Je hebt aan het hoofd van die piramide een grote kampioen nodig zoals Pogacar, of destijds Mark Cavendish of Tom Boonen bij de ploegen die je noemde. Dat soort figuren kunnen een inspiratie betekenen voor de andere jongens, het zijn de types die hen kunnen pushen. Niet alleen hun ploeggenoten, maar ook de stafleden zullen dan dat tikkeltje extra effort doen. Met Pogi in de ploeg, werkt iedereen net dat beetje meer. Ze doen hun werk dat beetje beter. Dat is de reden achter de overwinningen.”

Heeft ook de drang naar het record van de meeste verschillende winnaars binnen een ploeg meegespeeld? Dat stond al sinds Mapei in 2000 op de tabellen.
“Het leefde binnen de ploeg, ja. Zeker op het einde van het seizoen wilde Molano heel graag de nummer twintig worden. Maar de andere tien renners die nog niet hadden gewonnen, wilden dat ook. Dat is het belangrijkste, die drang hebben.”

Hebben jullie ook niet gewoon het grootste budget van het hele WorldTour-peloton?
“Ja, maar het is veel meer dan geld alleen. Het geld is natuurlijk een deeltje dat ons helpt om onze renners van het beste te voorzien, om problemen op te lossen. Maar iedereen blij houden is niet alleen een kwestie van geld. Het is ook inzicht in de noden van de renners en hen de ideale omgeving bieden om te presteren. Het is juist het gelukkig houden van zowel renners als staf dat zich rechtstreeks reflecteert in de resultaten.”

“We hebben ook belangrijke mensen in onze ploeg zoals Matxin met zijn sublieme scouting. Hij heeft het perfecte oog om de jonge renners tijdig te ontdekken en beter te maken tot de toppers die ze nu zijn. We hebben Pogi niet weggekocht voor een miljoenenbedrag, hè. We hebben hem zelf mee groot gemaakt in de ploeg. Dat is minstens zo belangrijk. Het geld gaat naar performance en het behouden van onze toppers.”

Welke renners hebben je het meeste verrast in 2024?
“Dan denk ik toch meteen aan Marc Hirschi. Hij had nog nooit zo veel gewonnen als dit jaar. En hij kon het ook waarmaken in de belangrijke wedstrijden, zoals de Clásica San Sebastian of Amstel Gold Race en Plouay. Ook ons nieuwe talent Pablo Torres, die pas volgend jaar overkomt naar de profploeg, staat op mijn lijst. Die was misschien wel een verrassing voor buitenaf, maar ook voor onszelf. Hij werd nu al tweede in de Tour l’Avenir en deed het ook goed in de wedstrijden die hij al met de profs mocht meedoen.”

Ook Marc Hirschi was een slokop in 2024, maar hij vertrekt – foto: Cor Vos

Torres komt, net als Jhonatan Narváez en Florian Vermeersch. Maar Hirschi en Diego Ulissi gaan weg. Hoe lastig is het om die ijzersterke groep nu samen te houden?
“Ik hou van Ulissi en Hirschi, we zijn hier uiteraard niet blij met hun vertrek. Ze hebben hun eigen kansen bij ons in de ploeg geregeld gekregen. Natuurlijk, als je met Tadej naar zowel de Tour als Giro gaat, wordt het in die grootste wedstrijden ook lastig. Maar in andere koersen was er ruimte. Misschien smaakt dat naar meer en dat respecteren we ook. Het is dan zaak om dat op te vangen met nieuwe talenten. Daarnaast is er geïnvesteerd in langlopende deals met onze kopstukken.”

Jullie waren heel dominant in 2024, soms zelfs in die mate dat andere ploegen zich zorgen beginnen maken. Is die dominantie goed voor de koers?
“Wielrennen is een harde wereld, zeker in deze nieuwe generatie. Niemand krijgt iets cadeau, je moet er hard voor werken. Natuurlijk is zeker Pogacar heel sterk, maar hij was zelf ook verbaasd met zijn prestaties dit seizoen. Als je zo sterk bent, moet je gewoon alles meepikken wat je kunt. Het ijzer smeden als het heet is. Misschien was het twintig jaar geleden anders, dan gaf iemand als Miguel Indurain nog sommige ritten weg.”

“Voor de andere ploegen moet dat inderdaad niet leuk zijn. Maar als ze Pogi in hun ploeg hadden, zouden ze het wellicht op dezelfde manier aanpakken. Overal waar je komt, heb je negatieve commentaren. Maar we gaan onze aanpak zeker niet veranderen.”

Kun je überhaupt verwachten om het even goed te doen in 2025?
“Een paar jaar geleden was Jumbo-Visma dé ploeg, nu zijn wij dat. Het is zoals een wiel. Soms ben je vanboven, soms onderin. Dat beseffen we maar al te goed en daarom raken die negatieve commentaren over de grote dominantie ons niet. Je moet genieten van het moment. Maar het wordt lastig om beter te doen in het volgende jaar. We hopen op z’n minst hetzelfde aan te houden.”

RIDE Magazine
19 Reacties
03-12-2024 09:09
Gewoon een realistisch verhaal, hij ontkent ook helemaal niet dat ze dik in het geld zitten. Maar feit is dat vrijwel elke renner er presteert, wat van toch ook niet armlastige andere ploegen (hoi Ineos) niet gezegd kan worden. En dat zo’n renner als Molano elke kans wil grijpen om ook nog een zege te pakken, mooi toch? Die mentaliteit is echt niet alleen maar met geld te bereiken.
    03-12-2024 11:47
    Is prima te bereiken met extra hoge winstpremies.
    03-12-2024 12:43
    Tjah, andere ploegen met grote budgetten scoren inderdaad niet evengoed. Maar het is wel dat een sterrenensemble hebben bijeengekocht en met Pogacar hebben ze daarbovenop wel de perfecte bliksemafleider. Alle aandacht gaat naar hem en in zijn zog qua prestaties gaat de rest gewoon mee door de positieve flow. Dat is bij enkele andere wielerploegen toch ook zo, door in de ploeg te zitten met een absolute topper gaat iedereen net iets beter presteren. Alleen hoe lang nemen de anderen genoegen met veel geld of gaan ze beginnen morren om ook kopman te zijn in de grotere wedstrijden... ?
03-12-2024 08:00
Het is helaas niet mogelijk om te toetsen maar laat diezelfde genieën achter met de helft van het budget, en dus zonder toppers, om te kijken hoe de prestaties en de geweldige sfeer dan nog zijn…
03-12-2024 09:50
Beetje zoals rijke mensen zeggen dat geld niet gelukkig maakt. Ja je hebt gelijk, maar veel geld maakt wel alle omstandigheden en randzaken makkelijker om gelukkiger te kunnen worden.
    03-12-2024 16:52
    Daar is ook onderzoek naar dat aantoont dat, boven een vrij lage ondergrens, geld niet nodig is om gelukkig te zijn. Als je wielergeluk gelijkstelt aan aantal overwinningen, zijn wielrenners geen mensen (geld->overwinningen->geluk). Wat mij betreft komt er zo snel mogelijk een salary- & budget-cap.
03-12-2024 14:06
We moeten ook krediet geven aan onbesproken managers als Mauro Gianetti en Matxin Fernandez die eerder bij Saunier Duval prachtig werk leverden.
Ook de pers verdient respect. Hun vermogen om geen kritische vragen te stellen, is bewonderenswaardig.
    03-12-2024 15:54
    Mooi gezegd!
    03-12-2024 16:54
    Precies dat. Toen ik de kop (en link 'uae-emirates-ons-succes-is-meer-dan-het-gevolg-van-geld-alleen') zag, dacht ik: inderdaad. Disclaimer: wat ik uiteraard niet hard kan maken.
03-12-2024 10:47
Maar ze presteren wel top. Je kan ook een groot budget hebben en niet presteren. En het is nu ook niet zo dat ze zulke geweldige renners hebben. Majka is zo’n perfect voorbeeld. Zal best wel wat verdienen, vindt het geen topper. Maar zit altijd bij Pogi. Is beter dan de grillige Kuss of Yates die of heel goed zijn of er niet zijn.
    03-12-2024 19:03
    Geen topper wellicht, maar wel 7e, 6e, 5e, 6e in de Giro, 3e en 6e in de Vuelta in de periode 2013-2019. Pas sinds hij voor UAE rijdt hoort hij niet meer (qua resultaten) tot de beste veertig renners ter wereld.
03-12-2024 08:15
Tja, deze ploeg zwemt niet in het geld, ze kunnen een heel jaar pootje baaien.
En dan met droge ogen (!) beweren dat kapitaal niet de basis vormt voor hun successen......

Hoogste tijd om een "crowdfunding actie" te starten, vermoedelijk zal elke wielerliefhebber een ruime financiële bijdrage leveren om UAE Emirates de winter door te laten komen!
    03-12-2024 13:21
    Misschien dat ik iets mis, maar ik lees nergens dat er wordt beweerd dat kapitaal niet de basis heeft gevormd van hun succes? Het enige wat ik lees is dat er wordt beweerd dat geld (slechts) een deel van de verklaring voor dit succesvolle jaar is.

    En daar kan ik redelijk in meekomen. Zo ver ik daar zicht op heb lijkt dat vooral de laatste jaren meer en meer te zijn veranderd.

    In mijn ogen was 4-5 jaar terug hun succes wel bijna alleen maar te verklaren door geld. Ik denk dat de verandering is getriggerd doordat ze 2 jaar op rij in de Tour zijn geklopt door een ploeg die het organisatorisch beter voor elkaar had. Daardoor zijn ze bijna genoodzaakt geweest om hun eigen ploeg tegen het licht te houden en zaken anders aan te gaan pakken.
    03-12-2024 16:13
    “Het helpt een deeltje”
    Voor de rest zit dit interview vol met open deuren en clichés
03-12-2024 14:10
Grappig dat hij zelf over Hirschi begint als 'grote verassing' van 2024. Hirschi is volgens mij het perfecte voorbeeld van het probleem van deze ploeg. Je koopt alle beste renners, maar je hebt al de absolute superster, en dus laat je de grote renners de kleine wedstrijden doen. Toen Hirschi overkwam van DSM streed hij mee met de grootse renners van dat moment in de grootste koersen. Nu rijdt hij voornamelijk voor overwinningen in de Czhech tour en de Coppa Agostini. Renners als Yates, Almeida en Ayuso rijden niet mee om de overwinning in de tour maar ondersteunen Pogi. De enige keer dat ze dat wel doen is de Vuelta, en stellen ze zwaar teleur. Dat zijn ook meteen de namen die de 1.UWT wedstrijden winnen, de rest is voornamelijk super goede renners die wedstrijden onder hun nivo rijden. Wellens uitgezonderd misschien.
Ook over de scouting ben ik minder onder de indruk dan Martinez. Absoluut allemaal toptalenten, maar eerlijk is eerlijk, dit zijn niet de verborgen diamanten die worden gescout. Ze kijken naar wie er bij de junioren met kop en schouders bovenuit steken en die bieden ze een dik contract aan.
Nog steeds hartstikke knap gedaan dit seizoen, en ik geloof direct dat er een winnersmentaliteit in de ploeg ontstaat als iedereen om je heen steeds maar wint. Maar ik krijg hier een beetje het Real Madrid-syndroom van. Als je alleen maar de beste renners koopt en die allemaal in één ploeg stopt, dan kan ik het niet helpen dat ik stiekem hoop dat je verliest. Omdat wij als fans gewoon de beste renners tegen elkaar zien koersen. Jammer dat wielrennen nu ook ten prooi is gevallen aan de hebzucht van corrupte en arrogante oliesheiks die denken dat de wereld hun speeltje is omdat ze toevallig geboren zijn op een hele grote bubbel zwarte drab. Ik had prima zonder UAE gekunt in het huidige peleton.
    03-12-2024 18:39
    Helemaal mee eens. Ik had het niet beter kunnen zeggen. Geld speelt wel degelijk een grote rol bij het binnen halen van de beste junioren
03-12-2024 11:38
Geldploeg 100%
03-12-2024 21:14
Het is ook wel een beetje gouden ei en dikke kip verhaal: Pogacar bleek het gouden ei, werd de dikke kip en vanaf daar werd alles opgebouwd en beter gemaakt.
04-12-2024 10:22
Wel bizar hoeveel de bovenste foto op het tricot van Saunier-Duval lijkt.

Reacties zijn gesloten.