UAE Emirates bindt Gaviria, Costa, Polanc en Covi langer aan zich
foto: Cor Vos
maandag 23 augustus 2021 om 09:37

UAE Emirates bindt Gaviria, Costa, Polanc en Covi langer aan zich

UAE Emirates heeft de contracten van vier renners verlengd. Sprinter Fernando Gaviria tekende bij tot eind 2022, net als de wereldkampioen van 2013 Rui Costa en Jan Polanc. Alessandro Covi zette zijn handtekening onder een nieuw contract dat hem tot eind 2024 aan de Arabische ploeg bindt.

Gaviria (27) is aan zijn derde seizoen bezig bij UAE Emirates. De Colombiaanse sprinter tekende voor een seizoen bij. “We weten allemaal dat Gaviria een sprinter van wereldklasse is en dat, als hij zijn dag heeft, hij iedereen kan verslaan. We willen nu die constantheid en betrouwbaarheid zien, waarvan we weten dat hij die in zich heeft. We zijn blij dat hij met ons verder gaat en willen volgend jaar de beste versie van hem zien”, aldus ploegmanager Joxean Fernández.

Ook Costa (34) blijft de Arabische ploeg een seizoen langer trouw. De Portugees had dit jaar een belangrijk aandeel in de eindzege van Tadej Pogačar in de Tour. “In zijn lange en succesvolle carrière is hij een nieuwe uitdaging aangegaan. Rui is een voormalige wereldkampioen en zeer succesvol geweest. Omdat we zien dat hij zijn talent en ervaring weet om te zetten om de ploeg en een kopman als Tadej te helpen, weten we dat we op hem kunnen rekenen”, zegt Fernández.

Alessandro Covi
Tweedejaars prof Covi (22) zette zijn handtekening onder een contract dat hem de komende drie jaar aan de ploeg bindt. De getalenteerde Italiaan was onlangs vijfde in de Clásica San Sebastián. Fernández: “Covi maakt deel uit van een nieuwe generatie renners die houdt van aanvallen en een koers echt weet te animeren. We geloven dat hij een renner is die in de komende seizoenen veel koersen kan winnen en we zijn ervan overtuigd dat hij dat zal laten zien.”

Net als Gaviria en Costa tekende ook Polanc (29) voor een seizoen bij. De Sloveen won zowel in 2015 als 2017 een etappe in de Giro d’Italia en droeg ook al enkele dagen de roze trui. “Jan is een renner die we zeer goed kennen. Hij heeft al jarenlang een belangrijke rol in de ploeg. Hij heeft veel ervaring en blijft een belangrijke renner, vooral op de beklimmingen. We weten dat we op zijn professionaliteit en werk als een ploeggenoot kunnen rekenen”, besluit Fernández.

UAE Emirates haalde ook al een pak nieuwe renners binnen voor volgend seizoen. De komst van Pascal Ackermann (BORA-hansgrohe), George Bennett (Jumbo-Visma), Marc Soler (Movistar), João Almeida, Álvaro José Hodeg (beiden Deceuninck-Quick-Step) en Felix Groß (Rad-Net Rose) is inmiddels al bekendgemaakt.

RIDE Magazine
7 Reacties
Sorteer op:
23 augustus 2021 10:53
Een bewijs dat de soep zelden zo heet wordt gegeten als hij wordt opgediend. Eerder leek het er sterk op dat Gaviria, Costa en Polanc weg moesten of in ieder geval weg zouden gaan. Het zijn op hun manier alle drie goede renners. Contractverlenging lijkt op zijn plaats.
    23 augustus 2021 11:09
    Alle drie vermoedelijk tegen een beduidend lager salaris dan waarvoor ze tot op heden rondreden.
    23 augustus 2021 12:03
    Polanc heeft t toch prima gedaan? Goede renner voor iedere WT-ploeg lijkt mij.
23 augustus 2021 11:19
Gaviria, ackermann & Hodeg. Dat wordt drummen voor de sprints. Mooi team bijeen gekocht en krijgt van mij iets meer sympathie dan ineos maar ik vind de monopolisatie van het grote geld een probleem. Op deze manier gaan een vijftal ploegen de koers domineren en blijft er voor de rest niets meer over, op de lange duur ook geen sponsors meer met alle gevolgen van dien. Slechte zaak voor de koers!
    23 augustus 2021 11:37
    Ik zou dat niet zomaar durven zeggen hoor.
    Er zijn genoeg 'kopmannen' die liever niet te veel concurrentie dulden en liever bij een 'kleine' ploeg voor eigen rekening rijden dan bij de topploegen waar ze kopmanschap moeten delen.
    Tevens is het loonverschil tussen de echte toppers en de mindere knechten behoorlijk groot. Er zal altijd wel ruimte zijn in een ploegbudget voor 1 of 2 toppers - kijk Ewan en Nizzolo
    23 augustus 2021 13:22
    What else is new, dat een aantal ploegen er bovenuitsteekt. Maar je vergeet klaarblijkelijk snel dat ene MvdP bij een van de niet-vijf ploegen rijdt en nagenoeg overal wint.

    Overigens weet ik ook niet wie je tot de 5 overheersende ploegen rekent (Ineos, TJV, UAE, QuickStep lijken me helder), hoort daar dan Bora bij? Indien zo dan zijn er nog heeel veel ploegen (movistar, bahrein, trek, astana, ef, bike exchange etc) over met grote namen en grote overwinningen. Dus nope, kan niet meegaan in je verhaal.
    23 augustus 2021 13:51
    Het gaat om een trend die is ingezet en nog moeilijk te stoppen is. Op dit moment is het al onmogelijk geworden de tour te winnen voor een pak ploegen. Binnenkort geldt dat ook voor de vuelta en de giro, wat later wordt een klassieker onmogelijk. Vergelijk het met het voetbal en de champions league, in de jaren 90 kon Ajax of Porto die ook nog winnen. Op dit moment reken ik Bora en Bahrein (ik hoop maar dat daar niks aan de hand is, caruso doet wel wat vragen rijzen) daar ook nog bij dus 6. Doe dan maar systeem NBA: de laatste teams pikken de grootste talenten op, hoe geweldig zou dat zijn? Rijdt Pogacar bij FDJ, Bernal bij EF en Remco voor Lotto, zou een pak onvoorspelbaarder worden.

Reacties zijn gesloten.