Twijfel voor Van der Poel is weg: Wereldbeker MTB in Les Gets afgelast

dinsdag 7 juli 2020 om 12:29
Twijfel voor Van der Poel is weg: Wereldbeker MTB in Les Gets afgelast

©Corendon-Circus (archief)

De start van de Wereldbeker mountainbike wordt alweer wat opgeschoven. Nadat vorige week de organisatoren van Lenzerheide al lieten weten hun event af te gelasten, doen ze nu hetzelfde in Les Gets. Mathieu van der Poel is meteen van een dilemma in zijn programma verlost…


Zou Mathieu van der Poel tussen de Tirreno Adriatico en de Waalse Pijl nog deelnemen aan de MTB-wedstrijd in Les Gets of niet? Het was een  vraag waar ze bij Alpecin-Fenix tot vandaag nog geen definitief antwoord op hadden. De twijfels mogen opgeborgen worden. Les Gets is, net als Lenzerheide en Val di Sole eerder al, afgelast.

De UCI kondigde zonet de afgelasting aan op haar website. Uiteraard ook ten gevolge van de omstandigheden rond Covid-19. Op dit moment blijft in de Cross-country dus alleen nog de dubbele manche in het Tsjechische Nove Mesto als wereldbekerwedstrijd overeind.

Programma UCI World Cup Mountainbike 2020
flag-ch Lenzerheide (5-6 september) / XCO en DHI
flag-it Val di Sole (12-13 september) / XCO en DHI
flag-fr Les Gets (19-20 september) / XCO en DHI
flag-si Maribor (15-18 oktober) / twee manches DHI
flag-pt Lousa (29 oktober-1 november) / twee manches DHI

flag-at  WK mountainbike (5-11 oktober) / XCO en DHI

XCO = Cross Country
DHI = Downhill

Dit artikel delen:

10 Reacties

Koersmaniak 7 juli 2020 om 13:55

Waarom worden al die wedstrijden afgelast?
MTB lijkt mij corona-veiliger dan wegwielrennen, waarbij men met 180man 5uur schouder aan schouder rijdt? Als ik beelden van mtb zie, lijkt het mij qua publieke belastingstelling ook wel mee te vallen.

Gaat Mathieu dan de Waalse klassiekers laten vallen om punten in het mtb te scoren?

thorsen 7 juli 2020 om 14:09

Het blijft nog steeds een event met 100en, zo niet 1000en mensen in totaal aanwezig (renners, staff, tv, organisatoren, etc.) en hier moet je vergunningen voor aanvragen, en dat zal niet voor iedereen even gemakkelijk gaan (elke regio gaat hier anders mee om).

Bovendien blijft er de onzekerheidsfactor, dus zelfs al ga je er 100% voor kun je nog niet garanderen dat al die moeite beloont wordt.

Het heeft niet altijd met 'corona risico' te maken, maar vaak is het gewoon meer een organisatorisch probleem.

ChefSpijker 7 juli 2020 om 15:34

Als ik beelden van MTB zie, is het toch vaak echt wel druk qua publiek. Voor een impressie bijvoorbeeld Nove Mesto vorig jaar: https://www.youtube.com/watch?v=l2vsssU-AjQ

Tuurlijk zal op sommige plekken in de bossen mensen niet schouder aan schouder staan, maar op bepaalde delen is het wel écht hutje-mutje, ook op de tribune bij start/finish. Sommige organisaties hebben al dat publiek ook nodig om niet een verliesgevend evenement te draaien. Want bij MTB wordt er wel entreegeld gevraagd voor zover ik weet. Dat is een groot verschil met organisaties in het wegwielrennen.

bomb ba 7 juli 2020 om 14:26

Klinkt top! Alles afgelasten waardoor die lekker hoog in de ranking blijft. Weet iemand toevallig wat de gedachte is achter het niet rijden van het WK? Is de AGR hem zoveel waard?

blix 7 juli 2020 om 14:37

Snap die keuze ook niet helemaal. Het WK MTB staat nog niet op zijn erelijst, en winst daarin zou hem een stap dichter brengen bij zijn doel om in 3 disciplines WK te worden – dan rest enkel nog het weg-WK. Een 2e AGR gaat zijn erelijst voor mij niet maken of kraken.

bomb ba 7 juli 2020 om 14:57

Dan zijn er denk ik niet zoveel
opties meer over:
-het moet van de sponsor
-hij vindt mountainbiken minder leuk dan hij zegt
-hij denkt dat hij nog genoeg tijd heeft

Welke van de drie?

Marveloke 7 juli 2020 om 15:01

Misschien lijkt het hem gewoon leuk om met rugnummer 1 de titel te verdedigen

Romāns Vainšteins 7 juli 2020 om 20:26

Optie 4 – van Vliet wil zijn kop op de poster en dreigt met het hele verhaal naar buiten te komen anders. Ik denk eigenlijk dat hij wel inziet dat hij verplicht is om zijn titel te verdedigen, getuigt van de juiste instelling mijns inziens.

Samlambeej 7 juli 2020 om 21:50

Als die Andere Tijden Sport maar door neutrale journalisten gemaakt zal worden met als vraag: ‘hoe kon het?’

thorsen 7 juli 2020 om 15:11

Ik denk dat het eerder gaat om de transitieperiode van wegfiets naar mountainbike. Ja ze hebben allebei een zadel , een stuur en twee pedalen, maar daar houdt de vergelijking ook wel op. Dat vergt dus training en tijd. Met zo weinig wedstrijden is dat de moeite wellicht gewoon niet waard. Net zoals hij zegt dat hij minstens 10-15 veldritten wilt rijden per winter, omdat 5 gewoon niet genoeg is om echt goed in je ritme te komen.

Dus ja, hij zou zijn wegseizoen kunnen onderbreken, op de mountainbike gaan trainen in de hoop dat er nog races zijn, en dan daar aan mee doen. Maar eerlijk gezegd denk ik dat een competitiemonster zoals MvdP gewoon zoveel mogelijk wilt rijden en dus voor de waarschijnlijk ‘safere’ weg kiest waarbij hij niet nóg een gewenningsperiode hoeft in te bouwen.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair