Twee wielrenners opgenomen in vluchtelingenteam voor Olympische Spelen

woensdag 9 juni 2021 om 12:38
Twee wielrenners opgenomen in vluchtelingenteam voor Olympische Spelen

Ter illustratie - foto: Cor Vos

Twee wielrenners maken deel uit van het vluchtelingenteam dat meedoet aan de Olympische Spelen in Tokio. Het gaat om de Afghaanse Masomah Ali Zada en de Syrische Ahmad Badreddin Wais. Dat maakte het Internationaal Olympisch Comité bekend. Beide atleten zullen 28 juli de tijdrit betwisten.

Het IOC Refugee Olympic Team bestaat in Tokio uit 29 sporters, tien vrouwen en negentien mannen, die uitkomen in twaalf sporten en die gesteund worden door dertien nationale olympisch comités. Het team zal deze zomer een boodschap van hoop en solidariteit uitdragen en aandacht vragen voor de meer dan 80 miljoen vluchtelingen wereldwijd. Bij de vorige zomerspelen van 2016 in Rio de Janeiro werd voor het eerst een team van vluchtelingen gevormd. Het vluchtelingenteam komt uit onder de olympische vlag.

De selectie van het team is gebaseerd op een aantal criteria. Naast sportieve prestaties moeten de sporters allen een officiële vluchtelingenstatus hebben, bevestigd door de UN Refugee Agency. Ook is gekeken naar een evenwichtige verdeling op het gebied van sport, gender en regio. Bij de openingsceremonie op 23 juli in Tokio betreden de sporters na de Griekse ploeg als tweede het Olympisch Stadion.

Masomah Ali Zada vluchtte in 2016 uit Afghanistan. De 25-jarige kreeg asiel in Frankrijk en met behulp van een IOC Refugee Athlete Scholarship werkte ze toe naar de Spelen. Ze is de eerste Afghaanse renster ooit op de Spelen. De Syrische Ahmad Badreddin Wais, die zijn land in 2014 ontvluchtte, kwamen we al wel een paar keer tegen op wereldkampioenschappen. In 2010 was hij de eerste Syriër ooit op een WK Wielrennen. Van 2017 tot en met 2020 reed hij de WK-tijdrit bij de elite-renners. Ook voor hem worden dit zijn eerste Olympische Spelen.

Dit artikel delen:

73 Reacties

WernerFranke 9 juni 2021 om 12:45

Fijn voor hen, maar hierdoor blijven renners die een rol van betekenis hadden kunnen spelen thuis.

notriple 9 juni 2021 om 14:16

Klopt, maar ze moeten ook nog eerst fietsen leren.

Gr.R. 9 juni 2021 om 15:00

Voor een hele hoop vluchtelingen geldt dat, als ze thuis gebleven waren, ze nu dood waren geweest of in de bak gezeten hadden. Ze vluchten niet voor niets.

Draadband 9 juni 2021 om 15:57

Tsja dat is zo bij sportwedstrijden: er is een maximaal aantal deelenemers, als zeg maar Jantje and Marietje meedoen, gaat dat misschien ten koste van Hans en Grietje. Zo las ik onlangs nog dat ene Tom Dumoulin, na eerdere twijfels, toch nog naar de Olymische Spelen gaat. Mooi voor hem, of foei hij ontneemt een ander de mogelijkheid mee te doen ?
Trouwens WernerFranke suggereer jij dat de renners waarover dit artikel gaat geen rol van betekenis kunnen spelen ? Waarom denk je dat ?

TheBigShow 9 juni 2021 om 12:47

Tja. Pure propaganda dit

Merlinappa 9 juni 2021 om 13:15

Propaganda voor wie? Voor de vluchtelingen? :’)

KnightBiker 9 juni 2021 om 15:14

Tja, ik vind het wel mooi dat er ook een aantal zwarte Amerikanen meededen met de Olympische spelen in 1936, dat had Hitler er niet bij bedacht… politiek en sport bestaan niet in een isolement.

DeGroteMolen 9 juni 2021 om 17:17

Alles voor het grote Deugen.

dit is mijn achterwiel 9 juni 2021 om 12:58

Ik begrijp bovenstaande opmerkingen. Deels sta ik er zo in. Tegelijkertijd is dit niet een WK. Het is een heel andere soort evenement. Veel mondialer en breder dan de (een) sport. Daarmee kun je bewegen en sporten en gezonde competitie uitdragen naar uithoeken die een specifiek wk niet bereikt.

Merlinappa 9 juni 2021 om 13:14

+1. De OS staat veel meer voor breedtesport en inclusiviteit dan bijvoorbeeld een WK. Vroeger waren de OS ook bij de meeste sporten voor amateurs, om die reden.

lo squalo dello Stretto 9 juni 2021 om 13:04

Heeft niets met sport te maken. Daarvoor moet bv. zo’n Campenaerts dus thuisblijven.

Emergo 9 juni 2021 om 15:14

Nauurlijk heeft het wel met sport te maken.

MartinMartin 9 juni 2021 om 15:24

Ja, na 1 ritje is Campenaerts ook een echte vluchter!!!

Scorel 9 juni 2021 om 13:08

Heel mooi dat deze sporters nu de kans krijgen om mee te doen. Ze hebben als vluchtelingen al een enorme achterstand om te presteren. Met dan ook een vermoedelijk zware geestelijke bagage. Geheel in de geest van de oprichter Pierre de Coubertin: meedoen is belangrijker dan winnen. Hulde aan het IOC die dit mogelijk maakt.

Merlinappa 9 juni 2021 om 13:15

Helemaal mee eens!

Romāns Vainšteins 9 juni 2021 om 13:18

Ik ben het er ook helemaal mee eens dat de OS dit zo doet, gewoon de fiets als katalysator van een mondiale boodschap gebruiken. Echt wielrennen heeft er wat mij betreft niets te zoeken en wat mij betreft geven ze álle startplaatsen weg aan teams met één of andere maatschappelijke onderlaag.

Cintu 9 juni 2021 om 13:19

+1
Het gaat in totaal ook maar om 29 sporters verdeeld over al die sporters. Dus om nu te zeggen dat hierdoor bv. Campenaerts moet thuisblijven is een beetje kort door de bocht. Het is niet zo dat zij de plaats van iemand anders innemen, het zijn gewoon een aantal extra sporters die worden toegevoegd los van de overige selectiecriteria.
En dat maakt voor mij voor een groot deel de charme van de OS.

Murcia 9 juni 2021 om 13:38

Ik ondersteun het ook van harte, je kunt het wegzetten als symbolisch of een marketing truc maar het onder de aandacht brengen van de vluchtelingenproblematiek door sporters zelf met die status is een goede zaak vind ik. De OS is meer dan een medaille-evenement. Dat deze nog geen dertig mensen iemand als Campenaerts van de OS zouden afhouden is een verband dat ik niet zie.

Erica-de-moeder-van-Niki 9 juni 2021 om 13:30

Nou, die zitten vast in de vroege vlucht!

Jean Dupuis 9 juni 2021 om 13:48

Hopelijk moeten ze niet deelnemen aan de achtervolging

KimJungPoels 9 juni 2021 om 14:01

Dan verdienen ze wat mij betreft al een medaille als dat ze lukt tijdens de tijdrit.

Jeszon 9 juni 2021 om 18:17

Eerder een hot seat!

notriple 9 juni 2021 om 14:13

Moet niet gekker gaan worden.

Emergo 9 juni 2021 om 15:15

Geef eens een zinnig argument.

MartinMartin 9 juni 2021 om 18:04

Het moet niet nog gaan worden. Zegt ie toch. Kunt wel alles gaan beargumentering dan. Man man man.

SolitaryShell 9 juni 2021 om 14:57

Dus als Ahmad Badreddin Wais niet zou starten, zou België opeens recht hebben op drie startplekken in de tijdrit (in tegenstelling tot andere landen)? Of hoe werkt dit in de gedachtengangen van sommigen?

Baukema Tomoulin 9 juni 2021 om 15:14

Deze mensen leveren al een topprestatie door sowieso in leven aan de OS te kunnen beginnen. Met dit type acties komen wij verwende (dikke) westerlingen een keer in de gelegenheid om de schrijnende situaties in de wereld onder ogen te komen. Dat ontstijgt mijns inziens de potentieel 10de plaats van Campenaerts of welke 3de tijdrijder per land ook.

Gilberto 9 juni 2021 om 15:43

Me vrouw heeft nog een zweepje voor je legge als je echt door wilt pakke met je zelfkastijding

Michiel 9 juni 2021 om 15:44

Zeg het ze, Gilberto

Marco 9 juni 2021 om 16:14

Is dit nu niet wat overdreven? Ik kan geen krant open doen of het gaat er over. Vroeger had je sport en politiek, op tv programma’s over politiek en ander programma’s enz enz..

Tegenwoordig kun je niet meer bewegen of je moet geconfronteerd worden met wat we wel niet moeten..

Songfestival > LHBTI
Olympische spelen > vluchtelingen
EK voetbal > boycot VI en statements voor bouwvakkers en racisme

Dan heb je net naar sport zitten kijken en dan komt het journaal met vluchtelingen gevolgd door OP1 met sylvana simons.

En als er nu echt iemand was die die mensen ECHT zou willen helpen.. we blijven landen uitbuiten en waar we bvb voor een Afghaanse op kunnen komen gaan we weg omdat Biden punten moet scoren

Waarom kan Masomah Ali Zada niet gewoon voor Afghanistan of Frankrijk uitkomen?

Gilberto 9 juni 2021 om 16:28

Ja Marco, het loopt echt de spuigate uit met dat politiek correcte linkse gedram en zelfkastijding en schuldgevoel die je als blanke op word gedronge. Songfestival was idd beschamend, en zojuist hoorde ik ook weer een belachelijke discussie over tennis

Marco 9 juni 2021 om 16:31

tennis is vrouwonvriendelijk vanwege de ballen?

Gilberto 9 juni 2021 om 17:05

Nee, er zou weer meer geld moete naar zwart tennis talent. Want dat er veel opgebokst moet worde tege blanke oostblok dames is een slechte zaak…
Serieus, de zusjes Williams hebbe jarenlang de dienst uitgemaakt, Sloane Stephens doet gewoon netjes mee, Osaka staat aan de top, nu is er weer dat superjonge supertalentje, maar die is nu weer uitgeschakelt bij de laatste 4 en men heeft alweer de neiging om aan de bel te trekke want dit ken zo nie langer natuurlijk… volledig doorgeslage gedram over diversiteit enzo. Zodra de zwarte medemens ergens niet bij de beste hoort, behore ze extra aandacht en hulp te krijge volgens die linkse sekte…

Merlinappa 9 juni 2021 om 17:22

@marco en gilbert

Ik ben in jullie ogen waarschijnlijk een opperdeuger, maar die dingen die jullie hier aankaarten heb ik werkelijkwaar nog nooit van gehoord. Ik zou bijna zeggen dat jullie dit soort dingen sneller oppikken omdat jullie altijd iets zoeken om op te zeiken. ;)

Marco 9 juni 2021 om 17:38

@Merlinappa Werkelijk? nog nooit opgevallen?

Dus jij kijkt naar het Songfestival, ziet daar een transgender (niets mis mee !!!) maar het valt jou dan niet op dat daar de nadruk op moet liggen, door die persoon een transgender vlag als jurk aan te geven?

Olympische spelen > vluchtelingen dit artikel gaat erover !!!

EK voetbal Stond vandaag nog in de krant dat Veronica Inside geboycot blijft (maakt mij verder niet uit) maar het gaat er toch maar weer over.. Vrijwel elke wedstrijd heeft een ploeg wel een shirt aan met een statement erop.. nooit opgevallen?

Dat meen je niet hé?? Dat jij het mooi vindt, dat mag natuurlijk.. maar nooit iets van gezien dan moet je een mol zijn

Merlinappa 9 juni 2021 om 17:42

@marco

Ik kijk bagger als het dat songfestival gewoon niet, net zoals ik veronica inside nooit kijk want bagger. ;) Dat tennisverhaal heb ik ook niet meegekregen en dat vluchtelingenverhaal met Simons waar je het over hebt ook niet. En de statements op shirts grotendeels ook niet trouwens.

Ik zie trouwens niet zo goed in wat er erg is aan als mensen een statement op zo’n manier willen maken. Dat is hun mening, net zoals jij ook een mening hebt. Laat ze lekker in hun waarde.

Gilberto 9 juni 2021 om 17:46

Menselijk trekje inderdaad om te horen, zien en lezen wat we willen horen, zien en lezen. Of in jouw geval, NIET te horen, zien en lezen, werkt namelijk aan beide kanten zo… maar je moet wel een enorme plaat voor je harses hebbe als je ontkent dat er op het moment op alle gebieden een enorme doorgeslagen diversiteit en schuldgevoel aanpratende propaganda machine draait…zoals het walgelijke filmpje op het songfestival en dus dit soort klote onzin over zwarte sporters die extra hulp en aandacht zouwe moete krijge, schei toch uit. Diversiteit is prima, maar de diversiteit die de linkse sekte er door loopt te dramme is gewoon anti-blank, en daar zal ik dus tege blijve ageren

Marco 9 juni 2021 om 17:52

@Merlinappa over die mening zijn we hier toch bezig? Jij bent het toch eens met Scorel een stukje hierboven?

Waar ik me vooral aan erger is de hypocrisie er achter. Wat ik al zei, waarom kunnen die vluchtelingen niet gewoon voor een land uitkomen?? Masomah Ali Zada mag van mij voor Afghanistan meedoen en als die niet gaan mag Tokio het ook nog voor haar betalen.. dan kan ze haar land positief vertegenwoordigen en meedoen!!!

Maar nee ipv haar normaal te behandelen moet het IOC een vluchtelingen team hebben… dat is bijna discriminatie!! Jij mag niet meedoen voor een land.. jij bent vluchteling

Michiel 9 juni 2021 om 18:03

Die Merlinappa
In het verlengde van dat sneue linkse gedram. Geen sport, maar komt uit dezelfde hoek
Speciaal voor jou

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10216462411026489&id=1643295040&ref=content_filter

Gilberto 9 juni 2021 om 18:11

Moet eens wete wat er allemaal in Amerika gebeurt met de wetenschap dat alles hier altijd 2 jaar later ofzo overwaait, schrikbarend gewoon, maar uiteraard allemaal broodje aap verhalen en complot theorieen, want de merlinappa’s van deze wereld hebbe er immers allemaal nog nooit van gehoort, en dan is alles in orde, waar maak ik me druk om..

Murcia 9 juni 2021 om 18:13

Ik als een onderdeel van de linkse “sekte” zoals Gilberto mij omschrijft, want ik stem links moet wel lachen om die mythe over dat machtige linkse blok dat alles bepaald in Nederland en de rest van de wereld. Feit is dat hier al sinds jaar en dag rechtse partijen aan de macht zijn met een linkse partij als schaamlap. De vrije markt is leidend en we zien dagelijks waartoe dit leidt, Hallo Sywert! om nog maar te zwijgen over de toeslagenaffaire. Het werkelijke nieuws daar is dat 99% van die mensen geen Jansen of de Vries heten dus mochten ze kapot gemaakt worden. Termen als: “Het is vandaag afpakjesdag” had ik tot een jaar geleden nooit kunnen bedenken in overheidsstukken.

Naast de rechtse partijen aan de macht heb je nog rechtsere partijen die zich beklagen over het feit dat ze niet mee mogen doen, dat kan te maken hebben met hun vermogen om onderling rollebollend over straat te gaan en dan via afsplitsing op afsplitsing uiteindelijk te eindigen met de gebruikelijke types als Joost Eerdmans (12 partijen in 5 jaar), Boerin Jannie (maar niet heus) van BBB en wappie Wybren.
De enige die dat weet te voorkomen is Wilders maar die wil juist niet regeren maar liever blaten aan de zijlijn. Tenslotte, is er nog de man van de piano, lavendel en Nexit die naast een rare fixatie op Joden (die achter de knoppen zouden zitten van alles) liever een eigen land wil. (Forumland, hoe verzin je het.)
Kortom, iedere bevolking krijgt de volksvertegenwoordigers die het verdient. Maar kom alsjeblieft niet aan met het argument dat je niks meer mag zeggen in dit land of dat we gedomineerd worden door een Zwart-Joods (Soros) en Gates complot want de werkelijkheid is iets anders dan Twitter suggereert.

Lalsacien 9 juni 2021 om 18:15

Het is heel simpel. Als je (bijvoorbeeld) een vouwwagen koopt zie je er veel rijden terwijl ze je daarvoor niet opvielen.
Als iets in je allergie hoek zit dan wordt dat alleen maar versterkt.
Let it go….

Michiel 9 juni 2021 om 18:17

Murcia. Maar we leven wel in een land waar de universiteiten steeds achterlijke gedrag vertonen, in navolging van de USA. Check mijn linkje. Het is geen vrijplaats meer voor alle meningen, maar een plek waar alleen de juiste mening telt. Linkse social justice warriors houden huis en willen iedereen kapot maken die hun niet lief is. Steeds meer mensen lopen op eieren en zijn voorzichtig met wat ze zeggen. Voor je het weet heeft een gepiercete emo bitch zonder leven je gecanceld

Michiel 9 juni 2021 om 18:20

Die dame van de BBB zou maar zo een volgende keer mijn stem kunnen krijgen

MartinMartin 9 juni 2021 om 18:28

Ja maar straks krijgt dat nog.

Gilberto 9 juni 2021 om 18:28

Linkse en rechtse blokken in de politiek heb ik het niet over gehad. ziet ik namelijk als veel minder relevant en invloedrijk en hou ik me daarom ook haast nie mee bezig. Het gaat veel meer om de linkse infiltratie en dominantie op andere gebieden, zoals onderwijs, culturele instellingen, media, entertainment, DAAR zit het grote gevaar, maar goed, geen zin in een wellus-nietus discussie, ik heb me zeggie weer gedaan

rennerske 9 juni 2021 om 18:36

@Murcia: helemaal mee eens, uit mijn hart gegrepen! Fijn dat er weldenkende mensen op dit forum zijn die kritisch zijn op ons “ikke-ikke-en-de rest-kan-stikken-principe”.

Michiel 9 juni 2021 om 18:40

Rennerske. Deze discussie gaat totaal niet over ikke ikke en de rest kan stikke. Je hebt je automatisch lof piloot richting Murcia aanstaan

Zijn anderen in deze discussie niet weldenkend?

Merlinappa 9 juni 2021 om 21:55

Valt me op dat mijn opmerkingen meteen worden weggezet als sneu links gedram enzovoorts. Een normale discussie zonder elkaar uit te schelden moet toch prima kunnen?
Verder eens met Murcia.

Gilberto 9 juni 2021 om 22:13

En het valt je uiteraard nooit op dat iemand die zich niet 100% aansluit en conformeert met het linkse gedachtegoed, per direct en massaal af word gemaakt, gedemoniseert en weg word gezet als een mens zonder gevoel, inlevingsvermogen, egoistisch zou zijn, racistisch enzovoorts enzovoorts. Nee, dat valt jouw dan natuurlijk nooit eens op, en zo kome we weer op onze eerdere stelling, we wille maar zien, horen en leze wat we wille zien, horen en leze, wees toch eens consequent

Michiel 10 juni 2021 om 06:02

Mijn opmerking over sneu links gedram ging niet eens over jou, Merlinappa. Ga eens inhoudelijk reageren. Bv op de link die ik voor jou postte, maar die je straal negeert

Romāns Vainšteins 10 juni 2021 om 07:24

Ik ben het ook eens met Murcia en dat ‘klik eens op mijn linkje’ klinkt als ‘trek eens aan dit touwtje’. Straal negeren hoort er af en toe gewoon bij.

Aan beide kanten van het spectrum zitten ongelofelijke aanstellers maar links zijn ze vooral wat te emotioneel waar je rechts de echte teringlijers zitten hebt.

Michiel 10 juni 2021 om 07:49

Lol, daar hebben we arrogante RV weer. Ook te beroerd om inhoudelijk de discussie aan te gaan. Waarschijnlijk bang te lezen wat dat linkje te bieden heeft. En dan maar een infantiele opmerking maken. En ondanks dat Gilberto aangaf dat het hem niet om de politiek gaat, wel de enige reactie die daarover gaat prijzen. Ben benieuwd in welk hokje jij past.

Merlinappa 10 juni 2021 om 07:59

@michiel
Eens met wat RV zegt, succes met je linkje.

@gilberto
Waar demoniseer ik jou, of zet ik jou weg als racist of wat dan ook? Natuurlijk zijn er mensen die dat meteen doen; maar ook op rechts zijn er mensen die alles over een kam scheren, het over een 'linkse sekte' hebben of over 'links gedram' beginnen. Iets met de pot en de ketel? ;)

Met een beetje begrip voor elkaar kom je een heel eind, en het is gelukkig nooit helemaal zwart of wit (pun intended). Ondanks dat ik mij er bijvoorbeeld van bewust ben dat lang nog niet iedereen 100% gelijk wordt behandeld in Nederland (zie toeslagenaffaire), heb ik bijvoorbeeld ook niks met het overdreven gedoe van een Simons.

En om terug te keren op het daadwerkelijke onderwerp: Ik denk dat dit een mooie manier is om een hart onder de riem te steken van vluchtelingen; hiermee erken je dat ze geen keuze hadden behalve vluchten, en hopelijk ontstaat er meer awareness op deze manier. Of het in de praktijk direct wat oplost vraag ik me af, maar niks doen doet dat sowieso niet. Daarnaast is het enorm in de spirit van de OS; meedoen is belangrijker dan winnen.

Michiel 10 juni 2021 om 08:08

Slappe hap Merlinappa. Slechte lezer, selectieve reageerder en onwaardig als discussie partner. Als Gilberto verstandig is negeert hij jou

Je sneu links gedram verwijzing was naar mij gericht

Merlinappa 10 juni 2021 om 08:09

Bedankt voor het inhoudelijke antwoord en de ad hominems Michiel. Fijne dag! :)

PS: ik heb uberhaupt nooit op iets van jou gereageerd in dit draadje dus ik snap niet zo goed waarom ik dat plots wel moet.

Michiel 10 juni 2021 om 08:11

"De "woke" cultuur doet me denken aan de opkomst van het islamisme in de Arabische wereld

Dit interview verscheen vandaag in het Franse dagblad Le Figaro
(vertaald met hulp van het uitstekende Deepl.com)

Deze Palestijns-Amerikaanse, professor aan de Georgetown University Law School, vertelt over het klimaat van censuur en wijdverspreide bewaking dat op campussen in heel Amerika heerst, onder het mom van bestrijding van discriminatie, en het tot zwijgen brengen van "ketters" die anders denken.

LE FIGARO. – Twee docenten aan de Georgetown University zijn ontslagen omdat ze klaagden over de slechte prestaties van hun zwarte studenten. Is dit een op zichzelf staande gebeurtenis of is het een symptoom van een meer algemeen verschijnsel?
LAMA ABU-ODEH. – Dit incident maakt deel uit van een fenomeen dat zich aan alle Amerikaanse universiteiten voordoet. De geleidelijke overheersing van de "woke"-cultuur op campussen doet me denken aan de opkomst van de islam in de Arabische wereld in de jaren tachtig. Op een dag ontdekte men dat alle vrouwen sluiers droegen en alle mannen baarden droegen, en het was te laat. De "woke"-ideologie verspreidt zich op dezelfde manier, en de mensen ter linkerzijde in het Westen zijn niet in staat er weerstand aan te bieden, net zoals de conservatieven in de moslimwereld door het islamisme zijn overrompeld.
Dit is iets wat ik persoonlijk heb meegemaakt in Jordanië, waar ik ben opgegroeid. Ik was getuige van de intrede van islamisten in alle culturele en academische sferen. Toen ik in het laatste jaar van mijn rechtenstudie zat, schreef ik artikelen in de studentenkrant waarin ik deze invloed aan de kaak stelde. Op een dag kwam een vriend van mijn vader ons vertellen dat mijn naam was genoemd in de moskee tijdens de vrijdagprediking. Mijn vader werd bang en liet me het land verlaten. Ik ging naar Engeland en toen naar de Verenigde Staten. In de moslimwereld controleren islamisten nu universiteiten en belangrijke culturele instellingen. Dertig, veertig jaar later, zijn we nog niet van ze af.

Zijn er andere parallellen?
De "woke" ideologie heeft alle kenmerken van een religieus fenomeen. Haar aanhangers verklaren dat de beginselen zelf van de universiteit racistisch zijn, en dat racisme overal voorkomt. Tegenover deze nieuwe censuur zijn de mensen ter linkerzijde niet in staat de meest elementaire beginselen, zoals de vrijheid van meningsuiting, te verdedigen. Het islamisme is op deze manier begonnen, met rekrutering uit de geschoolde middenklasse en binnendringing in het onderwijssysteem alvorens zich naar de machtssferen te verspreiden.
Een andere opvallende parallel tussen het islamisme en de woke-beweging is de rol van de vrouw. Als je kijkt naar de menigten die marcheren en met beschuldigende vingers wijzen, zijn het meestal vrouwen. Zwarte vrouwen, blanke vrouwen. Zij zijn altijd degenen die de ethische regels opleggen, en traditioneel de waardesystemen verdedigen. Wanneer zij, bijna instinctief, het ontstaan van een nieuwe morele orde aanvoelen, worden zij missionarissen om deze te verspreiden. Zij hebben het religieuze fenomeen naar de moslimwereld gebracht, en hier lopen zij voorop in de strijd tegen wat structureel racisme wordt genoemd. Maar wat is structureel racisme? Je kunt het niet zien, je kunt het niet definiëren, maar het is overal! Het is een geloof, een bijna mystiek concept. Elke keer dat je een raciale ongelijkheid ziet, kun je het verklaren door structureel racisme!

Wanneer zag je dit fenomeen voor het eerst opduiken?
Een van de eerste incidenten vond plaats in 2017 op de campus van The Evergreen State College in de staat Washington. Zwarte studentenbewegingen hadden geëist dat er een dag voor minderheden zou worden gereserveerd, en dat blanke studenten op die dag niet naar de campus zouden komen. Eén professor, Bret Weinstein, weigerde mee te werken en zei dat het machtsmisbruik was. Protesten braken uit, hij werd beschuldigd van racisme, en gedwongen af te treden.
Dit was een van de eerste incidenten waarbij de "woke" beweging haar kracht liet zien. Weinstein waarschuwde: als je denkt dat dit een geïsoleerd incident is, dat alleen linkse hogescholen aan de westkust treft, dan heb je het mis: het zal zich verspreiden! Hij had helemaal gelijk.
Dit voorval deed me denken aan de manier waarop islamitische studenten de gedragsregels begonnen op te leggen op campussen in de Arabische wereld, waarbij zij de lessen van professoren onderbraken die ervan beschuldigd werden ketters te zijn. En ik wist toen dat we een probleem hadden

Wanneer zag je het gebeuren op je eigen faculteit?
Ik begon een verschuiving te merken in Georgetown toen Trump werd verkozen. Op de rechtenfaculteit, begon onze decaan ons zeer politieke emails te sturen tegen hem. De universiteit heeft alle neutraliteit opgegeven. Deze bureaucratie begon de taal van de diversiteit te gebruiken, waarbij geen afwijkende stemmen meer werden toegelaten.
Ik herinner me een conferentie op Zoom waar mijn conservatieve studenten me vertelden dat ze nerveus en bang waren. Zij zagen toe hoe hun politieke ideeën gevaarlijk werden om in het openbaar te uiten en als een moreel falen werden beschouwd, niet alleen als een mening. Als studenten gedwongen worden hun mening geheim te houden, terwijl de hiërarchie en andere studenten hun mening uiten alsof het de nieuwe moraal is, dan bestaat er geen vrijheid van meningsuiting meer.

Heeft de universiteit niet gereageerd?
De decaan kondigde de oprichting aan van een antidiscriminatiecommissie, die bevoegd is klachten tegen professoren of andere studenten te ontvangen. Ik was verbijsterd. Het was zoals de Baath partij spionereert in Saddam Hussein's Irak.
Vervolgens kondigde hij aan dat alle professoren een diversiteitstraining zouden moeten volgen. Zwarte academici van de westkust kwamen ons een lezing geven. Ik was de enige, samen met een andere professor, die mijn bedenkingen uitte. Een collega zei tegen me: "Hoe durf je een zwarte vrouw te onderbreken?
De verschuiving ging snel: politieke opvattingen werden een moreel systeem, overgenomen door de universiteit. Andersdenkenden voelden zich bedreigd, en er werd een bureaucratisch systeem van toezicht ingevoerd. En dit gebeurt niet alleen op universiteiten! Ik heb vrienden in de industrie, NGO's, cultuur, die hetzelfde fenomeen beschrijven. Mensen beginnen voorzichtig te zijn met wat ze zeggen.

Welk effect heeft deze cultuur van voortdurende aanklacht op de universiteit?
Mensen worden paranoïde. Dit is nog versterkt sinds onze lessen per video worden gehouden en opgenomen. We worden allemaal al in de gaten gehouden. Ik geef les in mensenrechten en soms bekritiseer ik de Black Lives Matter beweging. Ik zie mijn studenten plotseling verlamd, verstijfd, alsof ze willen zeggen, alsjeblieft, laten we hier niet over praten. Alsof ik iets immoreels zeg. Het is niet alleen de dreiging die in het spel is, maar ook de materiële stimulansen. Iedere leraar weet dat hij of zij alleen salarisverhoging krijgt als hij of zij trouw zweert, dat hij of zij alleen een ambtstermijn krijgt als hij of zij de juiste dingen zegt. Net als in totalitaire systemen, zullen mensen er uiteindelijk een gewoonte van maken hun hoofd naar beneden te houden. Ze denken dat als ze niet opvallen, ze niet vervolgd zullen worden. Dat is wat er in Irak of Syrië is gebeurd. We stoppen met praten over politiek.
Aangezien ik dertig jaar ouder ben dan veel van de leraren, en vooral omdat ik al eerder met de islamisten te maken heb gehad, maakt het me eerder erg boos dan bang. Maar ik heb er genoeg van. Ik denk erover om met pensioen te gaan. Ik wil niet meer werken in een instelling die geleid wordt door ideologen.

Hoe ver denk je dat dit fenomeen zal gaan?
Tot ze op weerstand stuiten. Het gebeurt nog steeds. Vorige week stuurden twee universiteitsbestuurders een e-mail met het verzoek de vaccinatie niet verplicht te stellen voor Georgetown-werknemers, terwijl die voor studenten wel verplicht is. De reden was om minderheden niet te benadelen, omdat de zwarte bevolking erg huiverig is voor vaccinatie. Na te hebben gezegd dat zwarten meer sterven aan Covid vanwege systemisch racisme, vertelt dezelfde "wakkere" beweging ons nu dat als zwarten zich niet willen laten vaccineren, zij daar niet toe moeten worden gedwongen. Maar nu hebben mensen gereageerd door op te merken dat zij het probleem van systemisch racisme begrijpen, maar dit gaat over de gezondheid van alle mensen.
Als we ons tegen hen verzetten, zullen ze het moeten opgeven. Maar ik betwijfel het. Ze hebben niemand om zich tegen af te zetten. Het ontbreken van een tegenwicht onthult de zwakte van de Conservatieven. Links is oneindig veel machtiger. De academici zijn niet erg moedig. De meeste van hen zijn nogal passieve ambtenaren. Ik vrees dat deze "woke" beweging geen kortstondig verschijnsel is. Het gaat niet zomaar weg. Black Lives Matter is een zeer machtige organisatie geworden, met een kas van 90 miljoen dollar. En deze nieuwe generatie zal weldra verantwoordelijke posities bekleden, en een diepgaande verandering van het Westerse systeem teweegbrengen.
Deze activisten worden de toekomstige leraren en zullen functies gaan bekleden in regeringen en aan het hoofd van culturele instellingen. We zullen een nieuw tijdperk van bewaking en censuur binnentreden. Dit is waarschijnlijk een symptoom van verval, als je universiteit onderworpen is aan een puriteinse cultus. Het Westen kan zijn eigen principes niet langer verdedigen.

Merlinappa 10 juni 2021 om 08:12

Oh god, we krijgen een copy paste. Ik ga het alsnog niet lezen. Zoals ik net zei; ik heb uberhaupt nooit op jou gereageerd in dit draadje, jij bent degene die tegen mij praat. Ik ben niet verplicht tot antwoorden gelukkig. ;) Nogmaals een fijne dag.

En ja, die verwijzing was naar jou. En nu?

Michiel 10 juni 2021 om 08:21

Hahaha. Ik noem je Stevie Wonder

horsm 10 juni 2021 om 08:33

hahaha…. die copy-paste hierboven is wel HEEL erg off-topic. Ik vind het in ieder geval moeilijk om de link tussen dat krantenbericht en de Olympische spelen te zien.

Volgens mij past het gewoon prima binnen de Olympische gedachte om naast de nationale teams een team van vluchtelingen en staatlozen toe te laten. Ik zie hier geen reden om in paniek te raken of over het songfestival te beginnen.

Michiel 10 juni 2021 om 08:59

Was gewoon in het verlengde wat Gilberto aankaartte, horsm

Michiel 9 juni 2021 om 15:29

Het team zal deze zomer een boodschap van hoop en solidariteit uitdragen en aandacht vragen voor de meer dan 80 miljoen vluchtelingen wereldwijd.

Aandacht vragen? De wereld wordt 0 beter van hun deelname.

rennerske 9 juni 2021 om 18:25

OS is het festival der B-sporten vanuit de gedachte dat meedoen belangrijker is dan winnen. Daarom een prima initiatief. En nee, het vluchtelingenprobleem wordt er niet mee opgelost, maar wellicht stemt het tot nadenken. Solidariteit immers met hen die in een klote-omgeving geboren zijn.

poortje de dijkenstoemper 9 juni 2021 om 18:43

Wielerflits gaat toch over wielersport ? Help me ff als ik denk dat er nu een verkeerde afslag wordt genomen

rennerske 9 juni 2021 om 18:55

Misschien dat het helpt om onze oogkleppen af te zetten. Dan gaat er, voor even, ook een andere wereld voor ons open. En natuurlijk is het symboliek, maar beter iets dan niets.

Gilberto 9 juni 2021 om 19:06

Praat voor jezelf rennertje

rennerske 9 juni 2021 om 19:15

Ter geruststelling: dat doe ik ook hoor, Gil Bert!

Gilberto 9 juni 2021 om 19:39

Lui als jij, hebbe t altijd over ons en wij. WIJ zoude dit eens moete doen, en WIJ zoude hier of daar eens ONZE verantwoordelijkheid voor moete neme of ergens aan denke. En dan word bedoelt, wij, slechte, verwende, volgevrete, gemene blanke westerlinge. en ik doe niet meer aan die zelfkastijding, wat overigens een verkapte misselijke vorm is van zelfoverschatting en JUIST een superioriteitsgevoel….dus, praat voor jezelf met je ons en wij

horsm 10 juni 2021 om 08:36

@Gilberto, ik denk dat iedereen dat al van je doorhad, hoor.

Michiel 10 juni 2021 om 09:04

Geheel met Gilberto eens. Het is heel vervelend als mensen in de wij en ons vorm communiceren. En dan ook nog eens moralistisch

rennerske 9 juni 2021 om 19:47

Rustuuughh, niet zo gillen Gil Bert, denk aan je hart. Maar volgens mij ben je voor het overige eigenlijk best lief en gun ik je het allerbeste. Dag Gil Bert.

RLM 9 juni 2021 om 23:39

Aah, politieke discussies. Er is een pervers kantje van mij dat deze dolgraag leest, maar kom op mannen, vrouwen, of welk gender je wilt zijn. Redelijk veel van de comments onder de post van Baukema zijn toch niet echt relevant, en sommige comments zijn zelfs eerder gewoon aanvallen op anderen zonder enige substantie. Misschien best dat de comments eens worden gekuist.

Om vervolgens het ook eens over het artikel te hebben: De Olympische spelen zijn altijd al een politiek schouwspel geweest, zo werden alle oorlogen die op dat moment binnenlands werden gevoerd even op pauze gezet (of dat er vervolgens werd gevochten in de arena zelf kan), en dan nog de beroemde uitspraak van Coubertin. Koppel daar dan nog 1936 en Owens die Adolf een hak zet, het debacle van 1972 in Munchen, de boycotts van 1980 en 1984 bij op en dan is politiek bijna niet weg te denken van sport. Om eerlijk te zijn is politiek zelfs bij alles betrokken. Zwijgen is namelijk ook een mening verkondigen.

Ik vind dit wel een goed initiatief om de sport te diversifiëren. Uiteindelijk willen we (of toch zeker ik) toch dat wielrennen over heel de wereld zichtbaar is en als zeer belangrijk wordt gezien? Dat WKs en EKs niet bijna hetzelfde zijn, maar dat ook de Oceanische kampioenschappen een schouwspel van toptalenten en supersterren is? Gaan deze mannen veel uitsteken? Naar alle waarschijnlijkheid niet. Maakt dat echt uit? Ook niet. Maar deze mannen worden wel beloond voor het zware leven dat ze hebben geleid vanaf de oorlog in eigen land.

Merlinappa 10 juni 2021 om 08:08

Racefiets Lifes Matter? ;)

Verder met je eens hoor, sport en politiek is zo vervlochten met elkaar als maar kan. Is het niet om de manieren die jij omschrijft dan zijn er wel ministers die het nodig vinden om in een lockdown te schaatsen of denken op een skateboard te kunnen staan, hehe