‘Transfers Foss en Verona naar INEOS Grenadiers mogelijk van de baan’
foto: Cor Vos
vrijdag 18 augustus 2023 om 10:08

‘Transfers Foss en Verona naar INEOS Grenadiers mogelijk van de baan’

Alles wees erop dat Tobias Foss en Carlos Verona in 2024 voor INEOS Grenadiers zouden rijden, maar buitenlandse media melden dat er nu onduidelijkheid is ontstaan over die transfers. Volgens het Noorse Landevei is de bijna zekere overstap van Foss ‘plotseling opgeschort’ en het Spaanse Marca meldt dat Verona waarschijnlijk bij Movistar blijft.

Dat Tobias Foss (26) de deur na vier jaar achter zich dichtdoet bij Jumbo-Visma was al even duidelijk. Zijn thuisploeg Uno-X had serieuze interesse, maar had niet de financiële middelen om de wereldkampioen tijdrijden van 2022 binnen te hengelen. INEOS Grenadiers leek de slag om Foss te winnen, maar nu is daar toch een haar in de boter gekomen.

Volgens Landevei zou de overgang van de Noor naar de Britse miljoenenploeg plotseling zijn opgeschort en ook GCN-journalist Daniel Benson meldt dat Foss weer op de markt is, ondanks dat hij zo goed als rond was met INEOS Grenadiers.

Carlos Verona (30) zit volgens Marca in hetzelfde schuitje. De Spanjaard kreeg dit voorjaar een aanbieding van INEOS Grenadiers en Movistar ging er al van uit dat hij zou vertrekken, maar vorige week kwam Marca plots met het nieuws dat Verona zou blijven bij Movistar. Volgens de krant wijst alles op een contractverlenging voor een zesde seizoen in Spaanse dienst.

Als mogelijke reden van deze bijzondere wendingen rondom Foss en Verona wordt, in Noorse en in Spaanse media, de naam van Remco Evenepoel genoemd. De meest recente Vuelta-winnaar en regerend kampioen tijdrijden wordt steeds vaker in verband gebracht met INEOS, al ontkent de Belg dat zelf.

RIDE Magazine
61 Reacties
18-08-2023 10:20
Oh jee, een nieuw hoofdstuk aan deze saga :-(. Triest voor Foss en Verona als het waar is, zij worden dan het slachtoffer van het getouwtrek om een andere renner. Hopelijk komt er zeer snel definitieve duidelijkheid wat Ineos van plan is want dit begint onfrisse vormen aan te nemen. En wat mij betreft blijft Evenepoel waar ie is, niet zo zeer omdat ik het één beter vindt dan het ander maar om de manier waarop deze ‘strijd om een renner’ gespeeld wordt. Een zeer trieste vertoning. Nogmaals als het allemaal waar is, want dat blijft natuurlijk afwachten
    18-08-2023 11:06
    De vertoning die Van Aert en Jumbo opvoerden ten tijde van zijn contractbreuk met Nuyens. Vond je die ook zo triest ?
    18-08-2023 12:02
    Geen idee ik volgde in die tijd het wielrennen nog veel minder en las zeker niet zo veel als nu, dus ik heb daar geen mening over. Maar persoonlijk vind ik dat er ook niet zoveel toe doen. Ik geef een mening over wat er nu gebeurd, het staat je volledig vrij om dat ook te doen in plaats van mij te vragen naar een mening over iets in het verleden vanuit de suggestie dat ik een andere mening zou hebben als het over iemand anders of een andere ploeg zou gaan. Ik kan je daarin gerust- dan wel teleurstellen, ik ben fan van wielrennen in het algemeen.
    18-08-2023 13:12
    Je volgt het wielrennen dus nog niet eens 4j...? Ok, dan hoef ik inderdaad niet veel belang te hechten aan hetgeen je erover vertelt...
    18-08-2023 13:37
    Nee, doe maar niet :-)
    18-08-2023 15:26
    @ Whyze Katje, misschien haakt Ineos af door de dopingverhalen rond Jumbo die nu opduiken? Het is ook niet dat foss zo excellent veel presteerde dat je het risico wil nemen om hem nu over te nemen?
    18-08-2023 17:22
    Onzinnig vergelijk eddietheneweagle. De zaak WvA/Nuijens was van een totaal andere orde al ging de rechter daar maar deels in mee.
    18-08-2023 19:33
    @kopoverkop. Bottemline was het contractbreuk,geen idee wat er anders aan was. Van Aert zei dat hij over minder goed materiaal beschikte, dat was zijn grootste 'verdediging '. In principe zegt Remco zijn entourage een beetje hetzelfde, maar dan op gebied van omkadering en begeleiding. Het feit dat de rechter Van Aert en Jumbo helemaal niet gevolgd is zegt ook voldoende me dunkt. Dit was puur een verhaaltje van contractbreuk voor geld, veel geld. Heel erg vreemd dat hier in de tijd zo goed of geen enkel onvertogen woord te lezen viel daarover. Maar nu het Remco betreft, ho maar....
    18-08-2023 20:01
    @neweagle ik kan het mis hebben maar de oorzaak van het conflict tussen Nuyens en van Aert lag niet bij JV.
    18-08-2023 22:31
    Juist en bovendien Eddythe Eagle waren dat woorden van stukadoor Evenepoel niet van Remco zelf wat bij de zaak WvA / Nuijens wel het geval was. Bovendien jaagt hier kennelijk een ploeg op REV terwijl bij WVA deze zelf de aanzet gaf tot de breuk.
    En het materiaal was maar één aspect vd zaak. Kortom je geeft blijk van de klok horen luiden etc.
    18-08-2023 22:36
    @lalsacien. Officieel uiteraard niet. 'officieel' was de reden dat de ploeg Nuyens verweten werd niet in staat te zijn de carrière van Van Aert voldoende te ondersteunen. Hij liet dringende redenen inroepen om zijn contract te verbreken. Zo voerde hij oa aan dat het materiaal van de ploeg waardeloos was. Dat was de 'officiele' reden. De echte reden was uiteraard dat TJV Van Aert wou binnen hengelen voor een ander groot team dat kon doen, en daarbij stonden ze met vorstelijke bedragen richting Van Aert te zwaaien. Dus hoezo : TJV was de oorzaak van het conflict niet? Beetje ernstig blijven hé. Ik ben heus niet naïef, en zou in Van Aert zijn plaats wellicht net hetzelfde gedaan hebben. Maar daar gaat het hier niet over. Waar het over gaat is de ongelooflijke hypocriete houding van zeer velen hier, als het gaat om commentaar geven over bepaalde renners.
    18-08-2023 22:41
    @kopoverkop, een hautain toontje aannemen is 1 ding, maar probeer dan op zijn minst de namen in van de betrokkenen in uw verhaaltje juist te schrijven. Komt een beetje belachelijk over anders, nietwaar? Het is Nuyens, beste man.
    19-08-2023 08:10
    Hoe een adelaar dacht een katje te kunnen vangen maar uiteindelijk zelf prooi werd.
18-08-2023 10:28
Simpel. Foss gaat knechten voor REV bij Quickstep. :-)
    18-08-2023 10:33
    Er is een leegloop bij Ineos. Ik denk dat er een fusie zal komen: Ineos-Soudal-Quick Step
    18-08-2023 12:32
    basis is dat Ineos maar 15 renners voor volgend jaar heeft en nu dus idd versterkingen afwijst. In het voetbal heb je ook twee teams die elk in andere afdelingen spelen. Dus zou het kunnen dat er iets ontstaat als, ik zeg maar wat: Soudal-Ineos (of omgekeerd), met 30 toprenners gerichty op grote rondes en een QS-Grenadiers (ik zeg het het is louter speculatie), met een team gericht op de klassiekers?? Vooral dat Ineos zo vreemd doet nu, lijkt me een teken aan de wand.
    18-08-2023 12:51
    WT teams zijn verplicht alle WT koersen te rijden. Als in jouw voorbeeld Ineos-Soudal op WT-niveau rond blijft rijden, dan is het onmogelijk op QS-Grenadiers te laten starten in de klassiekers.
    18-08-2023 13:03
    Wel, QS-Grenadiers zou als PCT wel wildcards kunnen krijgen voor de klassiekers.
    Maar Soudal-Ineos zou als WT team óók moeten starten. En of dat dan volgens de regels zou mogen, 2 ploegen van dezelfde eigenaar/structuur in dezelfde koers is zeer twijfelachtig.
    Wat wel mogelijk zou zijn is om enkele overtollige renners te stallen in het DEVO team, en deze in het hoofdteam te gebruiken voor de niet-WT koersen. Wat Alpecin ook al vrij frequent doet.
18-08-2023 12:02
Wat gaan we nou krijgen... Of er komt een fusie of Ineos wordt een veredeld jeugdteam. Rattclife wordt hopelijk niet de eigenaar van Manchester United, want dit gaat de verkeerde kant op. Foss was overbodig, maar Verona was gewoon een zeer nuttige aanwinst
18-08-2023 13:11
iedereen lijkt te vergeten dat zowel SDQ als Ineos nog een licentie hebben voor de World tour voor de komende jaren, er kan ook gewoon een ruil gemaakt worden om zo de beste renners in 1 ploeg te krijgen en alle andere renners + nog wat nieuwkomers in de andere ploeg... of er kan een 3e kleinere ploeg in betrokken worden die zomaar ineens een World Tour ploeg kan worden
    18-08-2023 14:24
    Trinity misschien ?
    18-08-2023 15:40
    dan krijg je 2 ploegen in de world tour die veel te nauwe banden hebben, dat mag niet
    18-08-2023 17:26
    Je gedachten slaan op hol, dat kan ook. Tjonge jonge, een gerucht, een Contador die dat gerucht meekrijgt van zgn insider ofwel dromer die er ook maar op los speculeert en de rest maakt het nog bonter. Één woord. fascinerend.
18-08-2023 13:21
Mooie story om de komende herfstmaanden mee te vullen… Wie komt? Wie gaat? Wie blijft, maar vooral, wie betaalt ?
    18-08-2023 17:27
    Al het kruid voor de komkommertijd dadelijk al verschoten.
18-08-2023 10:13
Contract is contract of toch niet...
    18-08-2023 10:58
    Ik denk juist wel, dit statement van Evp komt nu en creërt rust, waarschijnlijk een tijdje later volgt de aankondiging van de fusie.
    18-08-2023 14:50
    contract is contract..

    totdat er aan onbindende voorwaarde(n) wordt voldaan, of met instemming van contractanten wordt ontbonden, of een wettelijke basis de voortzetting van het contract niet toestaat. het laatste lijkt me niet aan de orde de tweede lijkt me het meest opportune.
    18-08-2023 17:20
    Lollig hoe geruchten kunnen gaan groeien en uitgemolken kunnen worden.
    REV rijdt 2024 gewoon voor PL en meer niet.
18-08-2023 10:33
Gaat we weer ... :(
Maar neem het maar aan Remco blijft !
    18-08-2023 11:04
    Als Remco niet naar Ineos komt, komt Ineos naar Remco. Zoiets? ;-)
    18-08-2023 17:34
    Ja dikke, de geruchtenmolen sleurt velen mee in het labyrint van suspence.
18-08-2023 10:39
Ineos maakt ruimte voor Roglic
    18-08-2023 11:29
    Of Ayuso …
    18-08-2023 13:01
    15 plaatsen zijn wat veel voor 1 renner.
    18-08-2023 17:24
    Één ding is het in ieder geval niet, een gebrek aan budget.
18-08-2023 12:13
Ga toch nog niet uit van een fusie Ineos-QS, er zijn maar een beperkt aantal voorbeelden in het verleden en vaak stonden bij beide ploegen dan ook niet meer zoveel renners onder contract. QS heeft er 20 en Ineos 15, dat is teveel.

Jammer wel op zich voor Foss, al zou een terugkeer naar Uno-X ook geen slechte zaak zijn. Verona kan dan beter bij Movistar blijven om te knechten voor Rodriguez ;)
    18-08-2023 12:28
    Klopt die 20 + 15 wel? Dat aantal komt vaak terug, maar ik vraag me af hoe betrouwbaar dat is.
    Wat zijn eigenlijk de regels om als renner voor een DEVO-team te kunnen rijden? Alpecin heeft Laurence op die manier kunnen aantrekken, maar die is natuurlijk nog jong (2001). Zou dat een noodoplossing kunnen zijn voor SDQ-INEOS?
    18-08-2023 12:31
    Voor die vijf renners teveel vinden ze natuurlijk wel een oplossing, zeker met die development teams is dat niet zo moeilijk.
    18-08-2023 12:33
    Ineos heeft sowieso geen opleidingsploeg. Normaal gesproken verlegen De Plus en Thomas ook, dus dan zit je op 37. Je zou tegen renners kunnen zeggen dat je vrij bent om eventueel te vertrekken ( wat heb je bijvoorbeeld aan een Merlier of Allaphlippe)
    18-08-2023 12:37
    En inderdaad, Alaphilippe lijkt me bij zo’n fusieploeg echt wel een kopman teveel en kan ongetwijfeld tegen goede voorwaarden in Frankrijk aan de bak, zou een geschenk voor de meeste Franse ploegen zijn.
    18-08-2023 13:44
    @melkzuur
    Je hoeft niet jong te zijn om in een devo team opgenomen te worden.
    Jordi Warlop (1996) rijdt nu voor het QS Devo team, Alpecin stalt daar al jarenlang zijn veldrijders in, bvb David VDP (1992), Laurens Sweeck (1993).
    Volgens mij is een Devo Team in dat opzicht een 'gewoon' continental team, en zijn er geen leeftijdslimieten.
18-08-2023 12:15
Foss moet gewoon naar Uno-X gaan. Hij past daar goed en zal daar ook opbloeien.
    18-08-2023 13:04
    Foss heeft stevige salariseisen, die Uno-X niet wil/kan betalen.
18-08-2023 12:24
Ben toch wel benieuwd wat er gaat gebeuren met Ineos ze moeten echt flink aan de bak voor volgend jaar
18-08-2023 12:48
En ook Bennett zou een aanbod hebben gekregen waar dan later het aanbod lager werd vanuit Ineos: https://twitter.com/medicinexthings/status/1692481328225104077

Bennett zou op weg zijn naar Groupama nu.
18-08-2023 13:30
Ineos op de nieuwe Speed Sniffer! De Speed Sniffer is nu al onderdeel van een goede marketingslogan in de UK.
18-08-2023 13:55
Wat Foss niet helpt is dat hij gewoon een heel slecht jaar heeft. Dat in combinatie met een hoog jaarsalaris (1,5 tot 2 miljoen wordt gezegd) maakt het niet makkelijker. Behalve Ineos, werden ook Bahrein en UAE al in verband gebracht met Foss. Uno-x haakte af door de vraagprijs.
    18-08-2023 14:49
    1,5 tot 2 miljoen voor Foss lijkt me ook wel complete waanzin eigenlijk. De nummer 232 van de PCS-ranglijst, zelfs nog nooit in de top-100 geëindigd.

    Dat WK tijdrijden was erg knap natuurlijk, maar verder heeft hij buiten wat Noorse titels ook nog niks gewonnen in zijn carrière.

    Dat lijken mij echt volslagen idiote bedragen voor een renner van dit niveau. Nu zouden Kelderman en Van Baarle ook wel zoiets betaald worden (en zelfs nog iets meer), maar die sla ik beiden als renner toch nog wel hoger aan dan Foss.
18-08-2023 11:02
Is wel heel hard gespeeld dus van alle 3 belanghebbenden, maar het gaat er dus van komen. Ineos / QuickStep / Soudal.
It’s life, maar ik vind het jammer dat we als volgers een mooie ploeg verliezen, 2 toonaangevende ploegen verworden tot 1.
Van de andere kant, PatLev heeft dit al 2x met succes gedaan, Gb/Mg en Domo/FarmFrites
    18-08-2023 11:28
    Domo - Farm Frites was een nieuwe ploeg. Lefevere heeft de fusie richting Lotto-Domo begeleid, maar tegen dat die ploeg goed en wel van de grond kwam had ie zelf Quick Step uit de grond gestampt.
    18-08-2023 12:14
    Het zijn wel 2 grote ploegen met een roemrijke geschiedenis, in die zin zou het wel jammer zijn.

    Maar mocht er een samensmelting komen, zou het wel een team zijn tjokvol grote namen. Evenepoel, Pidcock, Ganna, Alaphilippe, Bernal, Kwiatkowski, Asgreen, Landa, Viviani... Soort Galácticos, wat het bij TJV en UAE ook wel al een beetje is natuurlijk.
    18-08-2023 12:36
    Hij heeft het vooral gedaan door met de GB kern naar Mapei te stappen zal je bedoelen. dat nieuwe mapei-Gb had dan meteen een ronde-kern (Rominger, Olano) en een klassieke kern. Alleen heeft de Rondekern het nooit gehaald omdat ene Armstrong en een Once alles en iedereen overvleugdelde. Bij zijn Qs-ploeg heeft Lefevre het ronde-idee dan ook niet meer opgepikt. Maar het is dus Mapei-GB dat als terechte voorloper van een topfusie genoemd zou kunnen worden.
    18-08-2023 17:32
    Melisana voor de nodige rust. Of pleegzuster bloedwijn zal u ook goed doen.
18-08-2023 11:59
Wat mag Foss als salaris verwachten?
Hij is winnaar van Tour d Avenir en Wereldkampioen, dus hij mag volgens mij wel eisen stellen.
    18-08-2023 12:06
    En verder heeft hij de afgelopen jaren werkelijk niks bijzonders laten zien. Is keer op keer tegen gevallen, ook deels door ziektes, maar toch. Denk dat er voldoende renners zijn die een stuk minder verdienen maar betere resultaten behalen.
    18-08-2023 12:13
    Hij is ex-wereldkampioen tijdrijden die gemiddeld achtste wordt in een tijdrit. Hij is oud-winnaar van de Tour de l'Avenir die gemiddeld vijftiende wordt in een grote ronde. Ik zie dus geen enkele reden om hem een jaarloon uit te keren van 7 cijfers.
    18-08-2023 12:33
    Nou ja, zowel renners als Pogacar als Ruben Fernandez hebben beiden de Avenir geworden, maar ik zou Foss toch eerder in de tweede categorie plaatsen …
    18-08-2023 12:54
    Behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie....
    18-08-2023 13:21
    Volgens uno-x vroeg hij om 2 miljoen

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine