Tourwinnaar Tadej Pogacar in toespraak: “Het was een geweldig avontuur”

Tourwinnaar Tadej Pogacar in toespraak: “Het was een geweldig avontuur”

foto: Cor Vos

Tadej Pogačar kan nog altijd niet geloven dat hij de Tour de France 2020 gewonnen heeft. De Sloveen, die maandag zijn 22ste verjaardag viert, liet op het podium in Parijs weten vol ongeloof in de gele trui te staan. “Dit is ongelooflijk, om hier in Parijs op het hoogste podium te staan. Daar heb ik nooit aan gedacht”, zei de Tourdebutant van UAE Emirates in zijn toespraak.

“Het was een geweldig avontuur van drie weken”, legt Pogačar uit. Na zijn sublieme prestatie in de tijdrit van zaterdag naar La Planche des Belles Filles mocht hij in het geel de rit naar Parijs aanvangen. Na afloop mocht hij de bijbehorende bokaal ophalen, met Primož Roglič en Richie Porte aan zijn zijde.

“Ik moet iedereen bedanken die een bijdrage heeft gehad in de voorbereidingen en het harde werk. Aan iedereen in de ploeg, in mijn familie en iedereen die mij gesteund heeft”, zegt het toptalent. “Ook bedankt aan UAE Emirates, dat mij deze kans heeft gegeven. Het waren drie geweldige weken onderweg. Ik kan niet beschrijven hoe ik mij voel nu.”

Dit artikel delen:

39 Reacties

fietsvriend 20 september 2020 om 20:05

TJV trein heeft drie weken perfect voor hem op kop gereden. Heeft in ieder geval durven aanvallen. En die tijdrit gisteren, geloof dat ie alles of niks heeft gespeeld en gedurende de rit zoveel moraal kreeg dat ie ging vliegen en het alles werd. Hulde

Spirit 20 september 2020 om 20:09

laten we hopen dat dat zo is en dat Roglic op waarde en eerlijk geklopt is

ti-raleigh 20 september 2020 om 20:06

Die laatste zin van Tadej, sluit ik me bij aan.

Man met de hamer 20 september 2020 om 20:07

Een jaar te vroeg, wat mij betreft, maar wat een optreden. De Vuelta vorig jaar was al bizar, maar die tijdrit gister was ongehoord. Hoop wel dat hij nu overal tijdritten gaat winnen, anders moeten we het eeuwig houden op ‘mysterieuze krachten in de sport’.

Grobbel 20 september 2020 om 20:41

Je bedoelt een Foliforovje? ;)

Man met de hamer 20 september 2020 om 21:17

Ha, die was inderdaad wel heel mysterieus. Komt daar nog eens een docu over?

Scott Sunderland 20 september 2020 om 23:37

Net zo opvallend als die overwinning van Foliforov was zijn vroegtijdige en stille exit uit de wielersport. Geen contractverlenging bij Gazprom in 2018. Iemand die zo’n klimtijdrit won en op 26 jarige leeftijd geen ploeg meer vindt…

Panache 21 september 2020 om 09:04

Inderdaad. Terwijl hij in Oostenrijk nog sterk klom dat jaar. Dat andere Russische supertalent Mamykin lijkt ook volledig verdwenen en rijdt momenteel achteruit bij Cambodia Cycling Academy.

FDJ 20 september 2020 om 20:12

wat een saai ijskonijn als je hem zo ziet zeg. Zit helemaal niets bij. Roglic leek nog meer te genieten op het podium dan hij.

hongerklopje 20 september 2020 om 20:26

Onzin, op je 21e op een podium staan waar je alleen maar van kunt dromen is gewoon onwerkelijk. Dan ben je helemaal niet bezig met emoties tonen, maar meer met verwerken van de realiteit.

kkv81 20 september 2020 om 20:40

Dat kun je helemaal niet beoordelen vanwege zijn mondkapje. Hij had misschien wel een smile van oor tot oor.

Dion 20 september 2020 om 20:45

Dan bereikt ie iig z’n ogen niet.

Scott Sunderland 20 september 2020 om 23:41

Tja veel persoonlijkheid heeft Pogacar nog niet. Ziet eruit als een tiener, wat hij net niet meer is. Gewoon nog een jongetje. Karakter en doorzettingsvermogen heeft hij wel natuurlijk.

Romāns Vainšteins 21 september 2020 om 07:27

Pogacar is net zoals Roglic een 100% sportman die niemand trakteren gaat op spitsvondigheden, wause hobbies, freestyles, salto’s en dergelijke. Op dat vlak hebben de platte landen leukere hangijzers.

SoloSlim 21 september 2020 om 09:18

@FDJ +1
Nog net geen Kevin Pauwels maar scheelt niet veel.. :)

Dion 20 september 2020 om 20:28

Ik zag alleen Porte blij zijn op het podium. Roglic niet omdat ie m gister verloor. Pogacar niet omdat ie weet dat ie niet eerlijk gewonnen heeft.

Peter Lippens 20 september 2020 om 20:42

En ik vond het een geweldige ronde met elke dag wel iets te beleven met een gedenkwaardige ontknoping in de tijdrit en de groene trui die wint op de Champs Elysiee voor de wereldkampioen.

girardengo 20 september 2020 om 20:45

Opvallend dat hij zijn belangrijkste tegenstander Roglic, die het toch zwaar te moede moet zijn, niet noemde in zijn speech.

Heleen Alde 20 september 2020 om 21:32

Ik geloof echt helemaal niks van de prestaties van Pogacar. Niet dat ik het Pogacar niet gun. Sterker nog, ik had aan het begin van de tour gehoopt dat hij zou winnen. Ik hou vaak van de underdog, en Pogacar stond hoog in mijn tourpool. Maar ik had niet gewild dat hij met zo extreem veel overmacht zou winnen van de rest. Hij fiets de eerste 30 km bijna net zo snel als hardrijders zoals Wout Van Aert en Tom Dumoulin. Om vervolgens met bijna 7.0 W/kg (inclusief fietswissel!) naar boven te fietsen. Dat zijn serieuze Pantani-wattages… waarom stellen zo weinig mensen op tv hier vragen bij?

Bruine Koersbroek 20 september 2020 om 22:01

Benieuwd of de TJV jongens nog een mooie Rolex ofzo van hem cadeau krijgen..

Joaquim Agostinho 21 september 2020 om 09:20

Of een Solex… of een dagje VION…

Bruine Koersbroek 21 september 2020 om 11:18

Oh enig ja.. varkens vergassen met Tom Dumoulin..

Scott Sunderland 20 september 2020 om 23:33

Ik kan helaas niet blij worden van zijn prestatie van gisteren. Te ongeloofwaardig wat mij betreft. Ik beschuldig hem niet. Ik heb wel grote twijfels.

Martino87 20 september 2020 om 23:44

En hoe kijk jij dan naar de prestaties van Van Aert en Evenepoel?

Scott Sunderland 20 september 2020 om 23:54

Van Aert is al 26 hè. En Evenepoel heeft nog geen Tour gereden. Maar ik denk wel dat er weer iets “rondwaart” in het peloton in het algemeen. Geen bewijs uiteraard. Meer een “gut feeling”.

Bassie 20 september 2020 om 23:57

Ik wist niet dat Evenepoel meedeed?

Romāns Vainšteins 21 september 2020 om 07:31

Sorry Scott, maar datgene dat ‘rondwaart’, dat waart niet rond bij Jumbo? En waar overal wel? Mijn gut feeling is dat iedereen, inclusief Jumbo en alle pers wellicht enkel minus UAE, Pogacar ten onrechte als primair klimmer met aardige tijdrit heeft ingeschat. Zelfs het Sloveens kampioenschap heeft dit beeld nergens veranderd, dat kwam allemaal door de wissel en/of was een vriendendienst/ruilhandel.

SprintMaster 21 september 2020 om 10:44

Wat we zien zijn jonge renners die heel snel opkomen: Bernal wint op zijn 22e de Tour, Pogacar op zijn bijna 22e. Evenepoel op zijn 20e zou al favoriet voor de Giro zijn geweest. Volgens mij hebben we dat in het wielrennen nooit eerder gezien, drie jonge renners die vrijwel tegelijkertijd iedereen wegrijden.

Jean Dumas 22 september 2020 om 13:17

Bruyneel zegt dat jongeren sneller opkomen door de wattagemeters. Men ziet de mogelijkheden en laat ze eerder op hun maximum presteren, waar zij vroeger voorzichter werden gebracht.

klootje kriekeljon 22 september 2020 om 13:20

Pogacar zou de tijdrit bewust zonder wattagemeter gereden hebben. Of het klopt..

Ivanoviclover 21 september 2020 om 04:41

Ondertussen zet de éne Eddy de andere onder druk “of Remco de rivaal wordt van pogacar? Hij praat veel, maar heeft nog niets laten zien.” Goedemorgen.

moa 21 september 2020 om 08:28

Ik zit met een dubbel gevoel. Supertalent langs de ene kant, ongeloofwaardige prestatie in de tijdrit aan de andere kant. 6,9w/kg over een klein uur. Als dit klopt dan wint deze jongen alle rondes en tijdritten vanaf nu want alle andere grote ronderenners zitten daar 0.5w/kg onder.

Feit dat hij met Matxin werkt mag ook wel es belicht worden. Ricco, Piepoli en andere Saunier Duvalletjes doen waarschijnlijk bij iedereen hier wat belletjes rinkelen. Bij mij is het een alarmbelletje. Hij was duidelijk niet meer zo fris de laatste week. Dat hij hij Roglic klopt, die overigens een degelijke tijdrit reed, tot daar aan toe. Maar Dumo en WVA die wattages trapten waar Dumo zelfs wereldkampioen mee werd, daar geloof ik niets van. 'Hij wilde het meer' dat hebben we nog gehoord de laatste jaren.

Ik dacht overigens wel al deze Tour dat Roglic zijn jonge landgenoot alles gunde en hem daarom met de ploeg niet kapot reed. Kapitale fout.

Joaquim Agostinho 21 september 2020 om 09:23

Porte reed dezelfde tijd als Dumoulin, dus zo wereldschokkend is het allemaal niet.

Rene van Gelderen 21 september 2020 om 09:57

Als je hier op WF het lef hebt vraagtekens te zetten bij de prestaties van Evenepoel dan wordt je zo ongeveer gestenigd maar als er nog een wielrenner is die onwaarschijnlijk presteert is het dik in orde om hem zonder enig bewijs van van alles te beschuldigen. Hypocrisie ten top.

moa 21 september 2020 om 10:23

Gianetti, Matxin en 6,9w/kg. Google eens zou ik zeggen.

Martino87 21 september 2020 om 11:34

Heeft er mee te maken dat ze opeens een concurrent zien voor Evenepoel.

Dat Evenepoel in de ploeg zit met Lefevere, Ibarguren maakt blijkbaar niet uit. En dat hij met zijn 61 kg in tijdritten tegen de wind in iedereen op grote achterstand rijdt ook niet. En dat hij elke koers de concurrentie belachelijk maakt met lange solo’s ook niet. Nee, want daar zijn allemaal goede verklaringen voor blijkbaar.

Ik beschuldig niemand, ik geef alleen aan dat Pogacar niet verdachter is dan een ander.

Peetvader 21 september 2020 om 10:11

Pfff

Een supertalent klopt de Jumbo trein en er volgen direct een hoop verdachtmakingen.
Waarom kijken jullie nog naar wielrennen als je het allemaal sowieso toch niet gelooft als je favoriete ploeg niet wint?

moa 21 september 2020 om 10:26

Tot de tijdrit zat ik ook te genieten. Ik ben geen fan van Jumbo Visma.

Jean Dumas 21 september 2020 om 12:36

Tour 2021: Tom Dumoulin grijpt het geel in Mur de Bretagne; de volgende dag ontslaat hij zichzelf van het kopmanschap door het aannemen van een bidon in de laatste 15 km: 20 strafseconden. Pogacar pakt het geel en raakt het in de slottijdrit kwijt aan Annemiek van Vleuten. De 19-jarige Olav Kooij wint alle sprintetappes met Van Aert als lead-out.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair