‘Tourritwinnaar Miguel Ángel López definitief weg bij Astana’

‘Tourritwinnaar Miguel Ángel López definitief weg bij Astana’

foto: Cor Vos

dinsdag 22 september 2020 om 11:12

Miguel Ángel López verlaat zijn huidige ploeg Astana aan het einde van het seizoen. Dat heeft teammanager Alexander Vinokourov gezegd, meldt de Kazachse sportwebsite Prosports.kz.

Volgens Vinokourov is het budget van de ploeg niet toereikend om verder te gaan met López, die in de afgelopen Tour de France de etappe naar de Col de la Loze won en als zesde eindigde in de eindrangschikking. De laatste wedstrijd van de Colombiaan is de Giro d’Italia, die op 3 oktober op Sicilië van start gaat. Daar rijdt hij in dienst van Jakob Fuglsang.

López tekende voor het seizoen 2015 zijn eerste profcontract bij Astana en is momenteel aan zijn zesde seizoen bezig bij de Kazachse ploeg. In die periode reed hij onder meer in de Giro d’Italia en de Vuelta a España naar het podium en schreef hij onder meer de Ronde van Zwitserland en de Ronde van Catalonië achter zijn naam.

Eind mei werd de ronderenner al gelinkt aan BORA-hansgrohe.

Dit artikel delen:

70 Reacties

Abdoe 22 september 2020 om 11:17

Past wel bij Bora, Supermann.

Joachim 22 september 2020 om 11:40

:)

Wheely 22 september 2020 om 11:46

Leuk. ;-)

Lopez de nieuwe kopfmann.

negti 22 september 2020 om 22:35

+1

Polleke 22 september 2020 om 11:23

Gaat naar UAE, U las het hier eerst…

Kannibaal van Schepdaal 22 september 2020 om 12:07

Dat gerucht heb ik al meermaals gelezen, dus die primeur kun je op je buik schrijven.

Polleke 22 september 2020 om 12:27

Dedju…maar nu is het geen gerucht meer, telt dat niet ?

Vincent Lacressonniere 22 september 2020 om 22:46
Panache 23 september 2020 om 12:35

Stel dat het AG2R wordt, dan sta je toch voor joker.

Dario Koelkast 22 september 2020 om 11:26

ook weer eentje die ik niet graag in dienst zie rijden. Maar ik las eerder UAE, in het artikel over Muhlberger, daar zullen ze goed betalen. En in tegenstelling tot Astana geen maandjes overslaan/uitstellen. zIe hem liever naar een Movistar gaan, of naar Arkea, daar zal wel budget vrijkomen.

Dikke Vrouw 22 september 2020 om 11:30

Hij gaat naar de UAE zegt Lander

lander luypaert 22 september 2020 om 11:55

Klopt, en opzich niet heel onlogisch. Aru einde verhaal, nieuwe kopman nodig voor in andere rondes en dan is Lopez ideaal. Ook zijn er al veel Colombianen. En hadden ze vorig jaar al interesse in hem.

Frank V 22 september 2020 om 13:37

Veel UAE gekochte talenten breken niet door he.

lander luypaert 22 september 2020 om 14:24

Mcnulty
Covi
broers Oliveira

zijn toch goed bezig.

De rest is nog zeer jong.

Marakus 22 september 2020 om 17:11

Pogacar valt inderdaad ook tegen :)

Frank V 22 september 2020 om 21:58

Mcnulty
Covi
broers Oliveira
Ardila
Muñoz
Bjerg

zien we bitterweinig en 3 zelfs niet.

lander luypaert 22 september 2020 om 22:30

Oliveira’s rijden super goed als je de koers volgt. In Luxemburg super gereden voor Ulissi. Mcnulty voor corona goed inderdaad erna minder. Munoz is inderdaad echt een tegenvaller. Van Ardila had ik veel verwacht maar het zijn veel DNF bij hem. Is wel nog maar 21 jaar. Bjerg ben ik benieuwd naar in de klassiekers. Ook hij 21 jaar. Covi ook 21 jaar en doet het toch echt goed. Hij reed zeer sterk in Coppi en Bartali. En werd onlangs in 2 eendagswedstrijden 8e en 2e. Naar mijn mening best goed. Het zijn niet allemaal Evenepoels en Pogacars he.

hongerklopje 22 september 2020 om 11:30

Uae of ineos. Ik denk Ineos, die draaien de geldkraan goed open na deze dramatische tour.

Kannibaal van Schepdaal 22 september 2020 om 12:11

Dat hebben ze volgens de geruchten al gedaan. Als je alle geruchten mag geloven, versterkt Ineos zich de komende twee jaar met Adam Yates, Porte, Martinez en Vlasov. Daar kunnen ze samen met Bernal, Thomas, Carapaz en Sivakov een Tourploeg vol kopmannen mee opstellen.

nummer3 22 september 2020 om 13:47

En Pidcock

limburgia 22 september 2020 om 14:45

Hij gaat naar Fenix Alpecin , misschien , misschien .

Nicolaas Van den berg 22 september 2020 om 18:37

Denk persoonlijk niet dat hij naar ineos gaat te veel concurrentie

Frank V 22 september 2020 om 11:36

Interessanter is: wat halen ze ervoor terug?

Tom van de Molen 22 september 2020 om 15:22

Als ze slim zijn gebruiken ze het vrijgekomen geld voor het opwaarderen van het contract van Vlasov en proberen ze die te houden. Dan kunnen ze daar een toekomstige ploeg om heen bouwen.

Gilberto 22 september 2020 om 19:25

Uitstekend plan Tom. Ik neem toch aan dat ze die proberen te houden

Frank V 22 september 2020 om 22:00

voor

wielrenner 23 september 2020 om 13:20

Yates tsja, heeft tie nog groeimarge, ik betwijfel het.

Yeez 22 september 2020 om 11:36

Zou zo mooi bij movistar passen. Jammer dat het gat tussen ploegen als, dcq, ineos, bora, uae, jumbo-visma en derest van de worldtour steeds groter wordt

Jean Dumas 22 september 2020 om 12:48

+1

vevie 22 september 2020 om 11:37

Zou superzuur zijn als hij naar Ineos gaat. Ook als hij gaat knechten bij UAE. Aub rijdt voor jezelf. Zo zonde dat mannen die het zelf kunnen in dienst gaan rijden. Verschrikkelijk.

Chris Van Uden 22 september 2020 om 11:46

Eens!

Kannibaal van Schepdaal 22 september 2020 om 12:22

Eens. De kopmannen voor de grote rondes rijden straks per groepjes van 3 bij de rijke ploegen. Uiteindelijk rijden dan 2/3de van de kopmannen voor een superkopman. Op die manier wordt het snel een strijd tussen 3-4 man, omdat de concurrentie zich in dienst op achterstand heeft gereden.

Zoals dit jaar in de Tour. Het zou een strijd worden tussen Roglic – Dumoulin – Kruijswijk en Bernal – Thomas – Froome. Uiteindelijk eindigde maar één van deze 6 kanshebbers op het podium van de Tour ook effectief op het podium. De groepering van de toppers in een beperkt aantal ploegen zal er wellicht voor zorgen dat de Tour nog meer gecontroleerd wordt (want betere ploegen), en vele talenten als kopman naar de Giro of de Vuelta gestuurd worden, als ze ooit nog voor eigen kans mogen gaan in een grote ronde.

ParijsIsNogVer 22 september 2020 om 13:48

Ik stel voor dat WF een interactieve online brainstormsessie houdt met als thema: hoe blijven de grote rondes leuk voor de toeschouwers?

Geit in mijn Kelderman 22 september 2020 om 17:10

@parijsisnogver.

Hier alvast wat stof tot nadenken over hoe de Tour interessant gehouden kan worden.

https://hetiskoers.nl/vier-parcoursadviezen-voor-een-aantrekkelijke-tour-de-france/

ParijsIsNogVer 22 september 2020 om 20:27

Interessante punten. Ik kan me daar wel in vinden. Toch vraag ik me af of het genoeg zal zijn voor de lange termijn.

ProfrondeZevenbergen 22 september 2020 om 20:29

+1

Met wat fantasie zijn er nog wel meer punten te verzinnen.

Paul Bus 22 september 2020 om 23:48

Geen oortjes in koers,geen fietscomputers,lekker intuitief rijden,en dan leuker parcours.

xistnc 22 september 2020 om 11:39

Goeie voor het ploegenklassement, dus Movistar ligt voor de hand. De klassementsambities met Soler zullen onderhand voorbij zijn en Piti heeft zijn ‘Gute Nacht Freunde’ al ingezet.

CechRepublic 22 september 2020 om 11:42

Ik ben geen fan van de groene trui, maar het ploegenklassement in zijn huidige vorm vind ik helemaal een farce. Zelfs Movistar zelf kan dat toch niet serieus nemen.

harryjohan71 22 september 2020 om 12:02

Waarom een goede voor ploegenklassement? Deze wordt meestal gewonnen door in ploegen die meegaan in vroege ontsnappingen. Dit zie ik Lopez niet doen

Boomie1 22 september 2020 om 12:32

@harryjohan71 waar haal je die info vandaan? Movistar won dat de laatste 3 Jaren door 3 mannen die lang aanklampten bij de grote mannen (Lees: Valv, Quintana, Landa en nu Valv, Mas en Verona).
In 2017 won Sky door Froome, Landa en Nieve.

Ik denk dat je je stelling daarmee dan ook moet herzien.

harryjohan71 22 september 2020 om 15:13

@Boomie kijk de etappe uitslagen er maar op na. De Tour 2019 is het verschil oa gemaakt in etappe 17 (ruim 15 minuten) door in de vlucht mee te zitten. Dit jaar in etappe 16 door mee te zitten in de vroege ontsnapping ruim 20 minuten. Dit is meer dan het verschil op het eind met JV. Zowel in de Tour als de Vuelta hanteren ze deze tactiek. Bovendien geven ze altijd de 3e man in de etappe de opdracht om door te fietsen, zodat ze geen tijd verliezen in het ploegenklassement.

Kannibaal van Schepdaal 22 september 2020 om 19:08

@harryjohan71: Klopt helemaal.

CechRepublic 22 september 2020 om 11:40

Zou mooi bij Movistar passen. Nu Valverde’s loopbaan op een einde loopt en Soler een beteje blijft hangen kunnen ze wel een extra klassementsman gebruiken.

Wheely 22 september 2020 om 11:49

Wat een waanzin eigenlijk, dus na 1 rit winnen in de Tour en een 6e plek in het AK ben je al te duur voor je eigen ploeg geworden. Dan kun je bijna beter helemaal zonder kopman gaan rijden.

Johnny7 22 september 2020 om 11:50

Het lijkt er eerder op dat Astana binnenkort gewoon zal verdwijnen. Ze hebben geen budget meer daar voor fatsoenlijke renners. Heeft niets te maken met de etappe overwinning. HEt budget van Astana is gewoon maandelijks verder aan het krimpen.

CechRepublic 22 september 2020 om 12:09

Denk dat Johnny7 gelijk heeft. Daarnaast heeft MAL ook wel iets meer gepresteerd dan alleen een etappezege en een 6e plek in het AK van de Tour dit jaar.

klootje kriekeljon 22 september 2020 om 12:13

Denk eerder dat ze echt van hem af willen. Was toen ze hem haalden de Bernal of Pogacar van zijn generatie. En je kunt toch niet zeggen dat hij een stijgende lijn heeft doorgezet. Hij is zelfs ingehaald door anderen.
Astana zal ook beseffen dat de nieuwe generatie klasbakken in tegenstelling tot Lopez wel kan tijdrijden. Gloreert de afgelopen jaren sowieso vooral in schijnaanvallen.

Johnny7 22 september 2020 om 11:49

Deze man gaat echt niet knechten. Mocht hij naar een UAE gaan dan lijkt hij mij de kopman in de grote ronde waar Pogacar niet zal rijden. Hij moet echt wel gaan werken aan zijn tijdrit trouwens, dat was bekend maar, 3 plaatsen verliezen in een tijdrit MET een klim dat is niet normaal verschrikkelijk.

Movistar lijkt me een goede keuze idd. Valverde kan niet meer om een top 5 plek strijden en Soler zakt ook compleet door het ijs als kopman. Dus Lopez samen kopman met Mas lijkt de beste oplossing.

Scibby 22 september 2020 om 11:54

Eigenlijk wel sneu voor pogacar, het enige wat hem nog rest is nog vaker de tour winnen. En dat op die leeftijd.

CechRepublic 22 september 2020 om 12:11

Ik voel zijn pijn, Scibby. Oh wat zal die jongen balen van zijn Tour-overwinning. Hoop dat UAE goede mentale begeleiding heeft.
(dat hoop ik overigens echt, want hij zal toch het nodige over zich heen krijgen)

Drossard Kudus 22 september 2020 om 11:55

Bij UAE zal hij denk ik wel tweede kopman worden. Kan hij zich mooi richten op de Giro terwijl Pogacar de Tour doet. Kan dan nog eventueel naar de Tour als knecht of samen naar de Vuelta. Ook bij Bora moet hij zijn ei kwijt kunnen.

Boomie1 22 september 2020 om 12:45

En waarom niet bij Movistar? Wat is je argument?

Drossard Kudus 22 september 2020 om 13:38

Oh bij Movistar ook hoor. Bora en UAE zijn alleen de ploegen waarvan ik heb gelezen dat zij interesse zouden hebben.

Romāns Vainšteins 22 september 2020 om 12:04

Ik zie eerder UAE met zowel Lopez als Pogacar in de tour aantreden en dan die eerste gebruiken in een rol welke Jumbo niet voor elkaar kreeg / naliet in te zetten. Wanneer er ergens een giro of vuelta opduikt met een nihil aantal klokkilometers zal hij deze als speerpunt worden ingezet daarnaast.

lander luypaert 22 september 2020 om 12:12

Klopt, beide zijn ook super explosief.

Boomie1 22 september 2020 om 12:35

Met alle respect RV, maar als TJV en Ineos volgend jaar weer zo’n hoog tempo bergop rijden gaat zelfs iemand als MAL niet kunnen aanvullen. Die moet dan een “Poelsje” doen, een snipperdag nemen, op achterstand laten rijden en de volgende dag mee in een vlucht en winnen.

Romāns Vainšteins 22 september 2020 om 16:46

Met Lopez heb je een extra pion voor het hoog-hoog gebergte. De beste man blijft meestal redelijk tot vrij kort in het klassement staan dus is het gewoon een goed wapen daarvoor. Ook op kop om gaten te dichten lijkt me iets dat hij kan.

re-cycle 22 september 2020 om 12:21

fuglsang wel passend binnen budget Astana dan?

vevie 22 september 2020 om 12:30

Wel als je alleen Fugl houdt, natuurlijk.

Boomie1 22 september 2020 om 12:44

Fuglsang heeft toch een opgewaardeerd contract getekend?

Etika 22 september 2020 om 12:43

Is er nu in Colombia geen enkele zakenman, met een bedrijf die belangen heeft in Europa, die zijn geld wil steken in een groot Colombiaans team ? Eentje op het niveau van World of desnoods Proteam. Ik denk nostalgisch terug aan Café de Colombia in de jaren ’80.

Olly 22 september 2020 om 13:04

Die zijn er heus wel. Echter is hun product niet echt iets waar justitie mee akkoord mee zou gaan als er reclame voor gemaakt wordt :-)

Lance4eva 22 september 2020 om 12:45

Trek-Segafredo.

Die hebben wat nieuwe klimmers nodig in hun ploeg.

JumbowintdeGiro 22 september 2020 om 15:07

Misschien over een jaar of 7.

Jungle Man 22 september 2020 om 13:04

MAL zoum.i. het best bij Movistar passen. Die hebben ook wel behoefte aan een renner voor de top in de grand tours.

KennyKlimmen 22 september 2020 om 16:22

Het wordt tijd voor een geheel Colombiaanse WT ploeg. Kun je heel wat klasbakken opstellen. Alleen moeten ze voor de voorjaarsklassiekers een Belg naturaliseren…..

Ivanoviclover 22 september 2020 om 16:37

Primeur: hij gaat naar Manchester City.

Gilberto 22 september 2020 om 19:30

Moet idd zoals velen hierboven al roepen naar Movistar. Leuk man, “MAS en MAL”

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair