Tourbaas Prudhomme: “Parijs halen was een overwinning op zich”

Tourbaas Prudhomme: “Parijs halen was een overwinning op zich”

foto: Cor Vos

Dat de Ronde van Frankrijk Parijs haalde was een overwinning op zich, vindt Tourbaas Christian Prudhomme. “Elk jaar vragen journalisten me of ik opgelucht ben aan het einde van de Tour. Dit jaar antwoord ik met ‘ja’.”

Dat de organisatie in aanloop naar de Tourstart in Nice bevreesd was, liet Prudhomme weten aan het Franse radiostation Sud Radio. Bij twee positieve coronagevallen zou namelijk een hele ploeg naar huis worden gestuurd. “Uiteindelijk heeft dit ervoor gezorgd dat we tot aan het einde konden doorgaan. De teams draaiden de schroef nog meer aan. Alle maatregelen die waren genomen om te koersen, waren bij iedereen doorgedrongen.”

Vóór de Tour werden hem enkel vragen gesteld over het coronavirus, tot de ronde eenmaal was begonnen. “Op de eerste zaterdag regende het, veranderde de weg in een ijsbaan. De volgende dag won Alaphilippe, was er de gele trui, de schitterende zon, de schoonheid van het landschap, het publiek langs de kant van de weg met voor 90 à 95 een mondkapje op. Nu in september stonden er minder mensen. Maar ik was geraakt door het publiek en de versierde dorpen.”

‘De strijd om het groen was de beste in lange tijd’
Hij noemde de etappes naar Lavaur (gewonnen door Wout van Aert), Lyon en Champagnole (beide gewonnen door Søren Kragh Andersen) geweldig. “Mede dankzij Peter Sagan, Sam Bennett en hun teams. De strijd om het groen was de beste in lange tijd. Maar het is moeilijk om definitieve conclusies te trekken. Zeker is dat we het aantal kilometers in de vlakke etappes moeten terugbrengen. Als ze lang zijn, is de slotfase erg moeilijk.”

Prudhomme zette deze editie niet op dezelfde hoogte als vorig jaar, ondanks de opzienbarende klimtijdrit. “Het was toen levendiger, mede door de prestaties van onze Franse renners. Even droomden we in Nice, maar de valpartijen speelden een grote rol. Ook al reed hij moedig verder, Thibaut Pinot was uitgeschakeld voor het klassement, net als Romain Bardet en Nairo Quintana. Egan Bernal was de grootste verrassing. Ik had zijn spectaculaire teloorgang niet verwacht.”

Dit artikel delen:

14 Reacties

Scibby 21 september 2020 om 12:55

Daar denkt Roglic toch heel anders over. Was de tour maar vroegtijdig geëindigd. Dan had iedereen Roglic de terechte winnaar gevonden.

Jean Dumas 21 september 2020 om 13:08

Hij is wel eerlijk, terechte constateringen. Bergetappes kunnen ook wel wat korter.

kleomantre 21 september 2020 om 13:18

Ik denk niet echt dat je het een overwinning kan noemen, er waren zoveel belangen mee gemoeid dat het einde altijd gehaald werd. Het is nou niet zo dat men alles uit de kast heeft getrokken om er een veilige tour volgens de regels van te maken. Voor het oog van de wereld stonden talloze mensen in dorpen aan de weg, opeengepakt. Bij enkele klimmen was het helemaal dramatisch, met name de Peyresourde en de Planche. Bij aankomstplaatsen ook regelmatig veel te veel mensen te dicht op mekaar en de bobo’s mochten toch lekker langskomen en vooraan staan.

Je kan beter zeggen er zijn genoeg maatregelen genomen om het feestje legitiem te mogen starten, zonder teveel gefronste wenkbrauwen in de wereldpers. Daarna was het waarschijnlijk op de achtergrond al beklonken. Nog een beetje de schijn opwekken tussendoor dat ze het menens vinden met een paar positieven, waaronder de preses zelf plus her en der wat bijschaven (Grand Colombier) en dat was het wel.

Kortom ik vind het een hoop prietpraat. Verder maakt het me niet uit dat het er zo ‘slecht’ uitzag soms op TV voor het besmettingsverhaal, dat is in de zomer toch een beetje een achterhaald verhaal geworden. Het is enkel dat gezaghebbenden blijkbaar wat meer mogen of bepaalde feestje niet wensen te verstoren dat het me stoort.

Wheely 21 september 2020 om 14:39

Het was al gauw duidelijk dat de Tour voor niks ging wijken of ze het volk nou konden weghouden of niet. Toch krijgen ze mijn complimenten, ze hebben aangetoond dat een wielerkoers organiseren tijdens de pandemie mogelijk is. De TV registratie en het parcours was over het algemeen fantastisch en ik heb er van genoten.

Deo 21 september 2020 om 13:21

Waarom moeten de vlakke etappes korter? “Als ze lang zijn, is de slotfase erg moeilijk”
??

Daarnaast vond ik er dit jaar geen lange etappes tussen zitten. Oké we hebben 1 echte wandel etappe gezien. Ik vind dat dat erbij hoort. Daarnaast zijn veel relatief vlakke etappes echt hard gereden door de strijd voor groen.

De bergetappes dit jaar dat was verkeerd. Het parcours nodigde niet uit voor vroege aanvallen doordat de steile klimmen zoals naar de Loze en de Glières in de finale zaten. Mochten na deze klimmen nog een zware col komen dan had je daarvoor dus al schifting gehad door de steile percentages.

Geit in mijn Kelderman 21 september 2020 om 13:32

Als hij de enige take uit dit parcours haalt dat de etappes wat korter mogen heeft hij niet echt op zitten letten in z’n quarantaine periode.

sprintgeit 21 september 2020 om 13:35

Prudhomme zette deze editie niet op dezelfde hoogte als vorig jaar, ondanks de opzienbarende klimtijdrit. “Het was toen levendiger, mede door de prestaties van onze Franse renners. Even droomden we in Nice, maar de valpartijen speelden een grote rol. Ook al reed hij moedig verder, Thibaut Pinot was uitgeschakeld voor het klassement, net als Romain Bardet en Nairo Quintana. Egan Bernal was de grootste verrassing. Ik had zijn spectaculaire teloorgang niet verwacht.”

Met andere woorden de aantrekkelijkheid van de Tour hangt af van hoe de Franse renners het doen?

Ook weer typerend hoe de man zichzelf 30 schouderklopjes geeft in 5 zinnen. De bergen stonden vol met schreeuwende mensen, maar door Prud’homme zijn onberispelijke werk zijn er nauwelijk corona gevallen geweest. Enige vorm van zelfreflectie is de man totaal onbekend volgens mij.

Lalsacien 21 september 2020 om 13:39

Het is zijn persoonlijke mening, net zoals jij een andere mening zult hebben!

Jacco van Stierop 21 september 2020 om 14:29

@ sprintgeit
Waar in dit interview zegt Prudhomme dat door “zijn onberispelijke werk er nauwelijk corona gevallen geweest zijn”?

“Met andere woorden de aantrekkelijkheid van de Tour hangt af van hoe de Franse renners het doen?”

Dit interview is gemaakt door een Frans radiostation voor een Frans publiek. Weinig geks aan de woorden van Prudhomme . Als Nederlandse renners het goed doen zal de Tour voor Nederlanders aantrekkelijk zijn.

SprintMaster 21 september 2020 om 13:44

Niet op gelijke hoogte met vorig jaar? Toen de twee belangrijkste ritten nota bene werden ingekort en er een soort anti-climax was.

O wacht …
“Het was toen levendiger, mede door de prestaties van onze Franse renners.”

Geit in mijn Kelderman 21 september 2020 om 13:51

Eerlijk is eerlijk, ik vond vorig jaar ook mooier. Strijd lag meer open, niet een ploeg die dominant was, aanvallen van verder weg.

Deo 21 september 2020 om 15:02

De meeste mensen vinden vorig jaar ook mooier.
Op de tijdrit na was deze Tour nogal saai.

Vorig jaar had je natuurlijk Alaphillippe die als Fransman die tot diep in de Tour de mensen thuis bleef verbazen. Ging hij het halen tot Parijs? Nee.. die tijdrit zal zijn doodsteek worden, hij won hem. Enfin, dan op de Tourmalet.. hij pakte tijd. Oei, hij zal het nog niet redden zeker?

Notabene een andere Fransman reed hem de volgende dag net als de rest klats uit het wiel, Pinot. Bernal kon net niet volgen. De rest op één dikke minuut.

Paar dagen later werd Ala definitief uit de trui gereden door een ijzersterke Bernal die verplicht was om aan te vallen. Pinot ondertussen huilend naar huis.

En nu dit jaar? De leider in de koers nooit in gevaar geweest, behalve dan in de tijdrit. Die was weergaloos.

Polleke 21 september 2020 om 14:01

De Tour op zich is te lang waardoor je automatisch elk jaar weer waardeloze etappes krijgt…maar dat zal wel nooit veranderen want het eigenlijke bussinessmodel is 30 keer langs de kassa bij start-en aankomst plekken…

Lalsacien 21 september 2020 om 14:15

Parijs halen, daar heb ik lang aan getwijfeld, zeker in augustus. Wat dat betreft hebben ze het goed gedaan, organisatie wielrenners en omkadering.

Headlines

Materiaalzone

Populair