Tour-jury past tijdslimiet aan voor klimtijdrit naar Peyragudes
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
Maxim Horssels
vrijdag 18 juli 2025 om 12:19

Tour-jury past tijdslimiet aan voor klimtijdrit naar Peyragudes

De jury van de Tour de France heeft vrijdagmorgen besloten om de tijdslimiet voor de klimtijdrit aan te passen. Deze was ingesteld op 33%, maar onder veel sprinters en minderbedeelde klimmers was de vrees groot dat zij dat niet zouden halen. De jury komt hen nu tegemoet: de tijdslimiet is verruimd tot 40%. Bronnen bevestigen dat aan WielerFlits.

De klimtijdrit van vrijdag is 10,9 kilometer lang. Vanuit startplaats Loudenvielle zijn de eerste drie kilometer relatief vlak. Daarna begint de klim naar Peyragudes. Deze is acht kilometer lang met een gemiddelde stijging van 7,9%. De verwachting is dat de snelste mannen de tijdrit afwerken tussen de 28 en 32 minuten. Een voorbeeld: geletruidrager Tadej Pogačar wint de klimtijdrit in exact dertig minuten, dan mogen alle andere renners niet langer over de tijdrit doen dan 42 minuten.

In het oorspronkelijke geval was dat met 33% precies 40 minuten geweest. De renners krijgen dus nu twee minuten langer de tijd om binnen te komen. Lukt dat niet, dan moeten zij – normaal gesproken – de Tour na vrijdag verlaten.

Met deze beslissing komt de Tour-jury een aantal renners tegemoet. In sommige ploegen was er serieuze bezorgdheid of ze de tijdslimiet van 33% konden halen. In de jongste Ronde van Zwitserland zat namelijk ook een klimtijdrit naar Stockhütte, die werd gewonnen door João Almeida. Deze was exact tien kilometer lang, met een tijdslimiet van dertig procent. Iedereen moest daardoor acht minuten en zestien seconden na Almeida binnen zijn. Fabio Van den Bossche, Mikkel Bjerg en Marco Haller werden toen buiten tijd gereden.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
31 Reacties
18-07-2025 12:40
Dus als er renners buiten tijd dreigen te raken, moet de tijdslimiet worden opgerekt? Dan is er toch geen tijdslimiet?
    18-07-2025 12:49
    Ligt eraan wat het doel is van de tijdslimiet. Een redelijk doel zou kunnen zijn: voorkomen dat renners die niet voor een klassement gaan, te rustig aan doen en de wedstrijd daardoor te lang duurt. Dan wil je een tijdslimiet die haalbaar is voor een niet-geblesseerde prof die een redelijk strak tempo fietst. Maar als de sterkste renner er te ver bovenuit steekt, loop je het risico dat een redelijk strak proftempo niet snel genoeg is en er in één keer tientallen renners OTL zijn. In zo'n geval lijkt het logisch dat de organisatie de renners een beetje tegemoet komt.
    18-07-2025 12:51
    Jawel, is nog steeds een tijdslimiet.
    Naar gelang hoe zwaar een rit zal zijn, zal tijdslimiet ook hoger zijn. Een limiet hoeft niet iets statisch te zijn.
18-07-2025 12:56
Ik bekijk het ook positief. Het is goed dat ze er tenminste vóór de tijdrit een besluit over nemen, en niet pas als iedereen binnen is.
Want dat laatste gebeurt ook wel eens, en dat is bijzonder oneerlijk tegenover de sprinter die zich helemaal uit elkaar heeft getrokken en de oorspronkelijke tijdslimiet net redt.
18-07-2025 13:14
"De verwachting is dat de snelste mannen de tijdrit afwerken tussen de 28 en 32 minuten. "

Wiens verwachting is dit? Niet die van Sporza in ieder geval, want daar zeggen ze "Met al deze elementen in rekening gebracht zou de eindtijd van de winnaar tussen 22 en 23 minuten kunnen liggen"
    18-07-2025 13:31
    Sporza zal correcter zijn. 3 km vlak aan pakweg 50 km/u vraagt 3m36
    Dan de laatste 8 km aan pakweg 24 gemiddeld vraagt 20 m .
    Dan kom je aan ongeveer 23’36”. Ik denk dus dat de winnaar ergens tussen de 22 en 24 minuten zal rijden.
    18-07-2025 13:31
    Dat is ook een veel realistischere tijd.
    18-07-2025 13:42
    Roel met de lange achternaam rijdt 29'12''. Kandidaatwinnaar dus, als we dit artikel mogen geloven ;)
18-07-2025 13:49
Degene die dit artikel geschreven heeft mag zich achter de oren krabben over de schatting van de snelste tijd. De tijdrit begint vlak met zo'n 3 km, daarna vooral rode stroken en naar de top twee zwarte stroken. Uitgaan van een eindtijd voor de snelste mannen tussen de 28 en 32 minuten is echt totaal verkeerd. Rond de 23 minuten is eerder de eindtijd van de snelste man. Oftewel de tijdslimiet ligt een stuk lager. Tussen de 31 en 32 minuten zal die dan zo'n beetje uitkomen.
18-07-2025 12:46
40 minuten moet toch voor elke profrenner te doen zijn. Snap dit niet goed. Een beetje selectie kan geen kwaad.
18-07-2025 13:06
Belachelijk.
    18-07-2025 13:54
    Hoe meer sprinters en sprintaantrekkers er uit des te beter.
18-07-2025 16:16
Ben ik de enige die dit echt onzin vind? Tijdens een wedstrijd verander je spelregels. Er zijn renners/teams die misschien juist heel bewust strijdem voor groen of sparen voor sprints in de hoop dat er hier mensen uit gaan obv tijd. Dat doen ze al vanaf etappe 1 en dan nu pas je ineens, zonder veranderende omstandigheden, de limiet aan.

En dan heb ik het nog niet over onze sportpoultjes, waar we bewust Merlier lieten liggen omdat die er vandaag uit zou vliegen;)
18-07-2025 12:38
Mooi voor de sprinters . Hoeveel moge ze dan verliezen ?
    18-07-2025 12:42
    "De verwachting is dat de snelste mannen de tijdrit afwerken tussen de 28 en 32 minuten. Een voorbeeld: geletruidrager Tadej Pogačar wint de klimtijdrit in exact dertig minuten, dan mogen alle andere renners niet langer over de tijdrit doen dan 42 minuten."
    18-07-2025 12:42
    Bij een winnende eindtijd van 28 minuten bedraagt de limiet ca. 11 minuten.
    18-07-2025 12:43
    Belachelijk juist… die gasten mogen vanaf nu elke dag een half uur langer over elke etappe doen zodat ze mekaar later nog eens overhoop kunnen rijden…
    18-07-2025 13:48
    Precies Polleke : Hoe meer sprinters en sprintaantrekkers er uit des te beter.
18-07-2025 12:47
Wat is het nut dan nog van een limiet? Schaf dan helemaal die limiet maar af. Als er een grote groep buiten de limiet komt sturen ze die ook niet weg dan is het ook achja start maar gewoon morgen.
18-07-2025 12:42
Jammer. Een (strakke) tijdslimiet in een tijdrit is eigenlijk veel eerlijker dan een tijdslimiet in een wegrit, waar je veel meer afhankelijk bent van het koersverloop.
Bovendien zijn er in een tijdrit veel minder trucs met kleefbidonnen, duwtjes en stayeren. Vandaag hadden renners kunnen laten zien dat ze ook bergop in de Tour thuis horen.
    18-07-2025 12:48
    @Jumbowintdetour
    @Westfalen

    Als er vandaag 100 renners buiten de limiet zouden finishen wordt het peloton wel heel erg klein. Dat zal de organisatie (ASO de naam zegt het al) nooit accepteren. De jury heeft voorgesorteerd om een algeheel pardon te vermijden.
18-07-2025 13:02
Een tijdslimiet op basis van de vorm van 1 renner is ook gewoon niet logisch. Pogi zou op een meter van de streep kunnen wachten en hiermee bepalen wie van de langzaamste wel of niet moet afstappen.
    18-07-2025 13:09
    Dat kunnen ook zijn ploeggenoten zijn.
    18-07-2025 16:29
    Inderdaad, dat is of juist het kromme eraan
18-07-2025 15:06
Men gooit niet graag de groene truidrager eruit.
18-07-2025 12:46
Haller en Bjerg buiten tijd in zwitserland klinkt toch als een eigen inschattingsfout
18-07-2025 13:11
Ik snap de organisatie, het zal wel weer t3r1ngheet zijn en je wil niet dat er dode dikkuiten aan de meet komen.
18-07-2025 14:02
Om Mezgec er nu af te rijden, moet Pogi 22.28 rijden. Dan moet hij serieus vliegen. Anders zou Mezgec met 23.39 in de problemen komen
18-07-2025 16:21
@redactie Hoe komen jullie bij die 28 tot 32 minuten? Dat was op voorhand al veel langzamer dan het schema van de organisatie.
18-07-2025 16:38
Belachelijk

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine