Tour Femmes 2025: Revelatie Maeva Squiban pakt nieuwe ritzege, Le Court redt gele trui in afdaling
foto: Cor Vos
vrijdag 1 augustus 2025 om 17:36

Tour Femmes 2025: Revelatie Maeva Squiban pakt nieuwe ritzege, Le Court redt gele trui in afdaling

Maeva Squiban heeft de zevende etappe van de Tour de France Femmes gewonnen. De Franse renster viel aan op de Col du Granier vanuit de vroege vlucht en kwam solo aan in de straten van Chambéry, voor Cédrine Kerbaol en Ruth Edwards. Squiban pakte zo haar tweede zege in twee dagen tijd. Bij de klassementsrensters moest geletruidraagster Kim Le Court al vroeg de rol lossen op de slotklim, maar na een goede afdaling kon ze haar gele trui toch nog redden.

Op dag zeven van de Tour de France Femmes was het opnieuw klimmen geblazen. Op 50 kilometer van de finish begon het klimmen met een klim van tweede categorie. Daarna volgde meteen vals plat naar de top van Côte de Berland. Zonder afdaling startte direct de laatste klim, de bekende Col du Granier. Na deze beklimming van tweede categorie volgde nog zo’n 20 kilometer tot de finish. Deze laatste kilometers waren allemaal afdalend, waardoor we een speciale finale kregen.

Vrijdag 1 augustus 2025, Tour de France Femmes: Etappe 7 (159.7 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 7
Start:
13:30 ( Bourg-en-Bresse)
Finish:
17:30 ( Chambéry)

Sterke kopgroep met heel wat Nederlanders en Belgen
Onderweg naar deze beklimmingen reed er een sterke en grote kopgroep weg. In totaal kozen er zeventien rensters het hazenpad, met daarbij heel wat Nederlanders en Belgen. Shirin van Anrooij, Lucinda Brand, Mareille Meijering, Eline Jansen, Maud Rijnbeek, Lotte Kopecky en Justine Ghekiere waren die rensters, maar met ook namen als Chloé Dygert, Marie Le Net en Maeva Squiban, die donderdag nog stuntte met een knappe ritzege, konden we spreken over een erg sterke kopgroep.

De kopgroep reed ook een aardige voorsprong bij elkaar. De zeventien leidsters hadden bij het aanvatten van de tweede fase van de zevende rit zo’n vier minuten voorsprong. In het peloton kwam het initiatief voornamelijk van Fenix-Deceuninck, die niemand mee hadden in de eerste groep. De eerste klim, de Côte de Saint-Franc (3,8 km aan 7,1%), deed de kopgroep flink uit elkaar barsten.

Wereldkampioene Kopecky had vrijdag een betere dag – foto: Cor Vos

Tussenfase richting Granier
Op de top van de Côte de Saint-Franc bleven er nog negen rensters over, met daarbij onder anderen Van Anrooij, Meijering, Kopecky, Ghekiere, Dygert en Squiban. Deze leidsters hadden een voorsprong van ruim vier minuten op het peloton, waardoor het er stilaan zeer goed begon uit te zien voor de kopgroep. In het peloton werd er ook niet doorgetrokken op de eerste klim van de dag. De klassementsrensters leken met andere woorden aanvankelijk de kat uit de boom te kijken.

In de kop van de koers gebeurde dat ook na de eerste klim. Het peloton kwam daardoor flink dichterbij en een aantal rensters kon terugkeren bij de negen leidsters. Daarbij ook Rijnbeek, die gebruikmaakte van het moment van vertwijfeling om meteen ten aanval te trekken. De renster van VolkerWessels begon zo solo aan de laatste klim van de dag, de Col du Granier. De rest van de kopgroep volgde op een halve minuut, het peloton op een goede twee minuten. De overwinning was dus nog zeker niet binnen voor de vroege vluchters.

Le Court overboord, Squiban solo
Lang duurde het avontuur van Rijnbeek wel niet, want Squiban was weer impressionant aan het klimmen. De Franse renster nam eerst nog Meijering met zich mee, maar de Nederlandse werd op een tweetal kilometer van de top overboord gegooid. Op hetzelfde moment zagen we een grote verrassing in het peloton, gele trui Le Court moest de rol lossen. De renster uit Mauritius moest al erg vroeg haar concurrenten laten gaan, samen met ook Puck Pieterse en Marianne Vos. Dat was mede te danken aan een flinke versnelling van Pauliena Rooijakkers.

Rooijakkers voelde zich duidelijk goed, want ze bleef flink aan de boom schudden. Ze zorgde ervoor dat de groep met favorieten kleiner werd en ook dichter bij de vroege vluchters kwam. Voor de ritzege kwamen de klassementsrensters wel te laat, want op de top van de Col du Granier had Squiban anderhalve minuut voorsprong. Demi Vollering versnelde nog even voor de top van de Granier, maar reed niet hard genoeg om een van haar concurrenten pijn te doen bergop. Le Court volgde op de top op een dertigtal seconden en moest dus een sterke afdaling rijden om haar gele trui te redden.

Squiban liet Meijering achter in de laatste kilometer van de Granier – foto: Cor Vos

Twee op rij voor Squiban, Le Court redt gele trui
In de groep met favorieten kreeg Sarah Gigante het weer lastig in de afdaling. Gelukkig had ze ondertussen gezelschap gekregen van Ghekiere, die haar bijna bij de hand nam in de lange afdaling. Gigante kon zo in de groep met favorieten standhouden en verloor geen tijd in het algemeen klassement. Ondertussen zag het er in de kop van de koers zeer goed uit voor Squiban. Zij reed een prima afdaling en had een grote voorsprong op haar dichtste belaagster, Meijering. Laatstgenoemde moest zich nog reppen om Van Anrooij en Ruth Edwards voor zich te houden, wat finaal niet lukte.

Squiban kwam uiteindelijk met een voorsprong van een minuut binnen in Chambéry. Een sterk dalende Cédrine Kerbaol werd nog tweede, voor Edwards en Van Anrooij. Snel daarna kwam de groep met favorieten over de streep met onder meer Vollering, Rooijakkers, Anna van der Breggen, Pauline Ferrand-Prévot en Katarzyna Niewiadoma. En Le Court? Die redde haar gele trui door zich naar beneden te storten in de afdaling van de Granier. Zij kwam op vijf kilometer van de streep weer aansluiten bij haar dichtste belagers.


(Advertorial)

Demi Vollering en Polestar bundelen de krachten. Als topsporter staat Demi voor focus, balans en duurzame prestaties, net als Polestar. Samen laten ze zien dat performance en verantwoordelijkheid perfect samenkomen. Schrijf je in en ontvang persoonlijke berichten van Demi en een tot nu toe onverteld verhaal. Over haar weg naar de top, haar keuzes buiten de koers en haar visie op vooruitgang die verder gaat dan snelheid alleen. Ook deelt ze waarom de Polestar 3 haar inspireert in vorm, functie en filosofie.
RIDE Magazine
31 Reacties
01-08-2025 17:52
Le Court gelost vandaag op Granier dus die is morgen geen bedreiging. Verder iedereen van de favorieten met dezelfde gedachte; alles op de Madeleine morgen en dat gaat heel fout uitpakken voor de meeste
    01-08-2025 18:17
    Ik snap die passiviteit ook niet bij de favorieten. Die Gigante hadden ze al wat kunnen uitputten door vol de Granier op te rijden waardoor ze de afdaling aan haar max zit en dan wellicht fouten gaat maken.
Dalen als een Reichenbach tot de gele trui terug is en haar dan proberen te lossen in de rest van de afdaling. Lekker gewerkt, vrouwen.
    01-08-2025 17:48
    Je zou ook Le Court kunnen complimenteren met een super afdaling.
    01-08-2025 17:48
    Le Court daalde inderdaad sneller dan (een groepje met) Gigante .. hulde!
    Zou ik inderdaad kunnen doen. Zou misplaatsts zijn.
    01-08-2025 18:07
    De enige die haar probeerde te lossen was Kerbaol, en die zat zelf boven niet eens mee. Onzin dus. De gele trui heeft vandaag laten zien dat ze morgen minuten gaat verliezen, dus ook niet relevant om haar vandaag tijd aan te smeren.
    01-08-2025 18:18
    Alsof ze Le Court morgen niet gewoon makkelijk eraf rijden? Was een bijtrapafdaling en niet technisch genoeg, wat dus meer energie kost dan dat het je iets oplevert.
    01-08-2025 18:27
    Eerder proberen Gigante te lossen dan LeCourt af te houden. Die hadden ze makkelijk wat tijd kunnen aansmeren.
    Vind ik nog altijd het meest opvallende aan het vrouwenwielrennen: renners die enerzijds met topmateriaal onderweg zijn en met lichaamstemperatuursensors leven zodat ze ijsvesten kunnen dragen en op speciale temperatuursregulerende matrassen kunnen slapen maar die dan anderzijds amper in een wiel durven rijden of een bocht durven pakken.
    Nuja, maakt het extra spannend en onvoorspelbaar voor morgen.
01-08-2025 17:43
Ik zie Squiban de Tour nog wel eens winnen. Klimt uitstekend, daalt uitstekend en schijnt volgens de Sporza commentaren (ik heb het niet gecheckt) ook nog een goede tijdrit in de benen te hebben.
    01-08-2025 17:46
    Daarvoor gaan ze wel een tijdrit moeten organiseren in de Tour de Femmes.
    Ze krijgt ook twee dagen op rij een vrijgeleide. Maakt ze optimaal gebruik van en dat is knap,, Maar of dit nou bewijs is dat ze de Tour kan winnen. weet ik niet.
    01-08-2025 17:49
    Toch een aparte ploeg dat UAE
    01-08-2025 17:54
    Die tijdrit komt er wel gezien de verwachte uitbreiding van de Tour de Femmes. Van wat ik de afgelopen twee dagen van haar gezien heb druipt de klasse ervan af.
    Toen die Alpecin knecht aanzette verloor ze een minuut in 1,5km.
    Ik vond Gigante er trouwens zo ile uitzien, maar volgens PCS is ze gewoon een kilo zwaarder dan VPP.
    01-08-2025 18:44
    Die 7 minuten achterstand haalt ze morgen vlot op!
    01-08-2025 19:17
    @Wim toen werd er vooraan niet gereden.
    01-08-2025 19:25
    @Kopinkas: eens=ooit maar in het zogenaamde bloemrijke Vlaams zal het wel dubbelop “ooit eens” moeten zijn voordat het begrepen wordt.
01-08-2025 17:45
Vrouwenwielrennen blijft voorlopig toch een sport apart.
    Veel mooie vrouwenkoersen gezien de afgelopen jaren, maar deze Tour is een Carlos Sastre wedstrijd.
    01-08-2025 17:50
    Het is inderdaad een andere discipline maar bij de mannen zie je ook te regelmatig dat vluchters de zege wordt gegund of dat bepaalde renners lang de leiderstrui mogen blijven dragen. In principe gaat morgen het geweer van schouder veranderen.
    01-08-2025 20:50
    Ik heb nog geen wielrennen gezien eerlijk gezegd... vooral anti wielrennen..

    Eerlijk is eerlijk, de parkoersbouwers hebben ook behoorlijk hun best gedaan om die paar televisiekijkers weg te jagen met al die finishes na een afdaling... Maar de dames zelf laten ook al hun kansen liggen om de sport wat te promoten..

    Vanaf volgend jaar maar weer terug naar twee ritjes, en een samenvatting van een kwartier, want meer verdiend dit voorlopig niet.
01-08-2025 18:13
Er wordt deze week de ene na de andere muis gebaard. Zou fijn zijn als de bergetappes wat meer gespreid werden, anders is het elk jaar hetzelfde, wachten op de bergen en alleen doortrekken als je concurrente valt.
    01-08-2025 19:13
    Het is natuurlijk nooit goed. Als de gele trui al 4 minuten voorsprong zou hebben zou er ook niks meer gebeuren in het slotweekend, dat bewezen de mannen dan weer...
01-08-2025 17:55
De Nederlandse suprematie is een beetje over. Ik zie Vollering deze Tour niet winnen. Rijdt veel te passief. Pieterse zakt er helemaal doorheen. Het moet van Van der Breggen komen maar of die op haar oude niveau terug komt is maar de vraag. De andere vrouwen doen leuk mee maar niet meer dan dat.
    Dat idee had ik ook. Als Vollering echt goed was had ze al geprobeerd aan te vallen,. Vind Niewiadoma ook net even scherper overkomen,

    EDIT: op zich overigens wel goed voor het vrouwenwielrennen dat het geen open NK meer is. Dat maakte toch het het een minder serieuze sport leek.
    01-08-2025 18:08
    Dat zou wel heel verassend zijn. Ik heb juist het idee dat Vollering blaakt van het zelfvertrouwen dat ze de klus klaart op de madeleine. Dan verklaart het ook waarom ze de boni's liet lopen. Maar we gaan het zien.
    01-08-2025 18:11
    Iedereen rijdt passief omdat de twee echte etappes er nog aankomen. Als Vollering haar beste vorm heeft gaat ze gewoon winnen, als ze niet haar beste vorm heeft wordt het een loterij. Verder nog AVdB en Rooijakkers bij de beste 7 en al 3 etappes gewonnen, dames in groen en wit, dus met die teloorgang valt het wel mee.
01-08-2025 19:46
Ze hadden eerder in deze tour een bergrit a la de Madeleine op kunnen nemen. Dan was het misschien wat interessanter geweest voor het klassement en kwam er meer tactiek bij kijken in ritten zoals gisteren en vandaag. Op een later moment dan weer 1 of 2 zware ritten zodat het gewicht en de mogelijkheden wat meer verdeeld zijn over de week. Het is deels ook wat de renster er zelf van maken natuurlijk.
    01-08-2025 21:01
    Denk dat ze dat bewust doen om niet het risico te lopen dat kleinere (Franse) ploegen als St-Michel al na een dag of 2-3 amper nog rensters in koers hebben wegens buiten tijd...

    Op zo'n momenten mis ik wel echt ontzettend een Van Vleuten, die durfde wel gewoon al de knuppel in het hoenderhok gooien ver voor de streep.
    01-08-2025 22:09
    @ Jappe De Fransen hebben net heel veel klimsters. Hebben we nog vandaag gezien. Squiban reed vorig jaar bij Arkea, en Bunel en Miermont bij StMichel. Zij hebben oog voor talenten.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine