Tour Femmes 2025: Parcoursbouwer verklaart vele finishes na afdalingen
donderdag 31 juli 2025 om 09:43

Tour Femmes 2025: Parcoursbouwer verklaart vele finishes na afdalingen

Na de dubbelslag van Kim Le Court op dag vijf van de Tour Femmes, staan er donderdag en vrijdag opnieuw etappes op het programma waarin het peloton zal afdalen richting de finishlijn. Het roept vragen op over de veiligheid van de rensters. NOS sprak met de parcoursbouwer die een logische verklaring heeft. “Het hoort erbij, je moet een complete renster zijn om de Tour te kunnen winnen”, geeft Franck Perque aan.

Volgens Perque moet je dus in alle facetten van het wielrennen goed kunnen presteren als je de Tour de France Femmes wil winnen. “Daar stippelen we het parcours op uit”, voegt hij daaraantoe. Het betekent dat de rensters tijdens de vijfde, zesde en zevende etappe in dalende lijn richting de finish koersen.

Maar daar wordt volgens de Franse parcoursbouwer zorgvuldig over nagedacht. “We kiezen alleen afdalingen uit met goed asfalt en weinig verrassingen. Helemaal in finales van wedstrijden is dat natuurlijk belangrijk. Anders sla ik een afdaling over, want we maken het parcours natuurlijk zo veilig mogelijk.”

Financiële reden
Naast de vereiste veelzijdigheid van de rensters, is er nog een belangrijke reden om een etappe te laten eindigen na een afdaling: steden zijn bereid veel geld neer te leggen om een finish te mogen organiseren in de Tour Femmes. “Het is natuurlijk heel belangrijk voor het lokale publiek”, geeft Perque toe. “In steden als Guéret en Chambery wonen nou eenmaal heel veel mensen die naar de Tour kunnen komen kijken.”

Vrijdag trekt het Tour Femmes peloton naar finishstad Chambéry. De stad die zo’n 60.000 inwoners telt, ligt aan de voet van de Col du Granier, een beklimming van eerste categorie die in de finale zal worden afgewerkt.

Volgens de Fransman is het onmogelijk om zowel zware beklimmingen als grote steden in de finale van een etappe te betrekken als er niet wordt afgedaald. “Maar we proberen de ritten wel dusdanig zwaar te maken, dat er geen heel peloton meer naar de finish rijdt”, voegt hij daaraantoe.

Het profiel van etappe 7:

Vrijdag 1 augustus 2025, Tour de France Femmes: Etappe 7 (159.7 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 7
Start:
13:30 ( Bourg-en-Bresse)
Finish:
17:30 ( Chambéry)

RIDE Magazine
5 Reacties
31-07-2025 09:56
Dat complete renner zijn is natuurlijk flauwekul. Het gaat puur om het finishen in een stad of dorp en daar geld voor opstrijken.
    31-07-2025 11:09
    Had ik niet eens ergens gelezen dat er geen aankomsten meer (of zo weinig mogelijk) zouden zijn net na een afdaling net omwille van de veiligheid ???

    Al ben Ikzelf ook voorstander van "een renner moet alles kunnen"..... kasseien , regen , bergop , afdalingen, gravel...het is aan de renner(sters) om te beslissen hoever ze gaan in de risico's welke ze willen nemen.
    Elk zijn specialiteit dus en als je ergens geen specialist in bent moet je ook geen risico's nemen door over je limieten te gaan.

    Waar ik me echter erg aan stoor is aan het "straatmeubilair"...het moet toch een kleine moeite zijn om de meeste hindernissen/verkeersremmers al die verwijderbaar te maken indien dit nodig blijkt......ofwel zoals ze in veel Belgische wedstrijden doen, deze aanduidingen voldoende hoog , zicht- en hoorbaar maken en drang hekkens zetten welke schuin achterwaarts staan zodat het publiek niet aan de renners kan met hun armen , handen en schuiftelefoons.

    Als de organisatoren omwille van de centen dan toch graag (begrijpelijk) laten aankomen in grootsteden welke veel centen neertellen hiervoor, moet er dus ook budget voorzien zijn voor de veiligheidsmaatregelen.

    Zo niet , bekijken en behandelen deze organisatoren en het overkoepelende orgaan, de renners dus als gladiatoren (brood en spelen) en geven ze niet om één of meerdere "slachtoffers", integendeel ...hoe meer sensatie des te beter.
    Ik hoop dat het niet zo is , maar ik ben niet naïef.
    31-07-2025 13:59
    Deze meneer moet (of is)politicus zijn….spreekt in dezelfde zin zijn bezorgdheid om de veiligheid uit maar is daarna te lomp om de ware reden te verhullen, nl dat de centen nog belangrijker zijn…
31-07-2025 10:46
Een finish na een afdaling is natuurlijk niet in het voordeel van de klimmers. Als je na de tour Malet nog 200km moet fietsen krijg je ook een massa sprint, alleen is deze zonder Jakobsen misschien.
31-07-2025 14:47
“Het is natuurlijk heel belangrijk voor het lokale publiek”, geeft Perque toe. “In steden als Guéret en Chambery wonen nou eenmaal heel veel mensen die naar de Tour kunnen komen kijken.”

Als het zo belangrijk voor ze is, en het zijn zo'n grote liefhebbers, dan kunnen die mensen ook naar de Tour komen kijken door zich even recht te zetten en de berg op te rijden/lopen, ipv dat het peloton echt voor hun deur moet passeren.

Draait natuurlijk puur en alleen om geld, alle andere argumenten zijn er gewoon ter verdoezeling.

Reacties zijn gesloten.