Tour de Tietema-Unibet onthult selectie voor eerste WorldTour-rittenkoers
Komende woensdag begint in het Belgische Riemst de twintigste editie van de Renewi Tour. Eén van de ploegen aan het vertrek, is Tour de Tietema-Unibet. De Nederlandse formatie rekent in zijn eerste WorldTour-rittenkoers op onder meer Hartthijs de Vries en Davide Bomboi.
De formatie maakt op geheel eigen wijze zijn zevenkoppige selectie bekend voor de vijfdaagse rittenkoers (28 augustus-1 september). Twee namen die er meteen uitspringen, zijn die van Hartthijs de Vries en Davide Bomboi. De Vries staat te boek als een echte hardrijder, die eerder dit jaar al op het podium (3e) eindigde van Dwars door het Hageland. In aanloop naar de Renewi Tour reed de Fries naar top 20-noteringen in de Ronde van Denemarken en de Druivenkoers.
Bomboi is dan weer de sprinter met dienst. De 24-jarige Belg was in het voorjaar door een valpartij langere tijd uit de roulatie, maar heeft inmiddels weer de goede vorm te pakken. Zo was hij twaalfde in de Tour of Leuven en snelde hij in de Tour de Poitou-Charentes naar drie toptienklasseringen, met een derde plek als sportieve uitschieter.
Dit bericht op Instagram bekijken
TDT-Unibet rekent deze week in de Renewi Tour ook op de ervaren Deen Andreas Stokbro, zijn landgenoot Nicklas Amdi Pedersen (winnaar van de Craft Ster van Zwolle), de Belg Jordy Bouts, Fransman Axel Huens en de Nederlandse Tsjech Tomáš Kopecký.
De deelname van TDT-Unibet aan de meerdaagse wedstrijd door België en Nederland betekent een primeur. Nadat de Amstel Gold Race de eerste WorldTour-wedstrijd van de Nederlandse formatie was, is de Renewi Tour de eerste rittenkoers van het hoogste niveau waar de ploeg van Bas Tietema, Josse Wester en Devin van der Wiel aan deelneemt. Er wacht de ploeg kortom een belangrijk examen.
Wel veel negatieve reacties, ik denk dat er toch veel afkeur is omdat deze jongens het anders doen zoals het hoort. Jammer, want het wielrennen heeft echt die innovatie nodig om door te ontwikkelen als sport met een stabiele inkomensbasis.
Ik denk eerder dat de minder positieve reacties te maken hebben met de grote hoeveelheid aandacht die dit ploegje krijgt, die staat in geen verhouding tot de prestaties. Ook de ambities die ze uitspreken zijn verre van realistisch. Het is duidelijk dat ze dit project zwaar onderschat hebben. Maar laat ze het tegendeel maar bewijzen hoor, dat komt de sport alleen maar ten goede.
Ben het met je eens dat de ploeg erg ambitieus is, maar is een ploeg dat niet wordt er ook wel gezeurd dat de ploeg groter moet denken.
Ik denk dat deze mannen soms wel wat meer respect verdienen voor wat ze doen en proberen te bereiken: kortom, ik vind het wél leuk dat de Renewi tour ze eens uitnodigd.
Het lijkt er steeds meer op dat er met een bescheiden budget een zo groot mogelijk mediacircus moet worden opgetuigd en de hoop daaruit vloeit dat een organisatie graag die oogballen in de vorm van een wildcard naar hun koers wil halen. Dat werkt misschien in de kleinere koersen, maar niet in een klassieker of grote ronde. Daar hebben ze die oogballen minder hard nodig, want mensen kijken toch wel. Er zal toch echt een kaliber renner bij moeten, want 75% wat er nu rijdt is conti-niveau. Daar had je ook gewoon Nederlandse jongens neer kunnen zetten van een V.Wessels/parkhotel, Beat, diftar etc.
Dat Flanders baloise en in mindere mate Bingoal wildcards krijgen voor alle belgische klassiekers komt ook niet zozeer door hun sportieve prestaties. Dat is dan ook weer zichtbaar in de UCI team ranking waar TDT-unibet inmiddels boven die twee teams staat. Hiermee moet ook opgemerkt worden dat er nog niet een volledig seizoen gereden is, dus in verhouding missen ze ook nog een blok aan punten.
Het grootste deel van de jongens die hier rijden zich de afgelopen jaren flink heeft laten zien op CT niveau waarbij ze nu voor het eerst een kans krijgen op proconti niveau. De uitleg waarom TDT niet alleen maar met Nederlanders rijdt is al eens gegeven en gezien hun huidige budgetten (voor zover zichtbaar) zullen ze de super talentvolle conti jongens ook niet genoeg kunnen betalen om voor hun te rijden.