Tour de l’Avenir-winnaar Isaac Del Toro voor drie jaar naar UAE Emirates
foto: Cor Vos (archief)
zondag 1 oktober 2023 om 09:57

Tour de l’Avenir-winnaar Isaac Del Toro voor drie jaar naar UAE Emirates

Isaac del Toro gaat volgend jaar zijn debuut maken in de WorldTour. De Mexicaanse winnaar van de Tour de l’Avenir heeft een driejarig contract getekend bij UAE Emirates.

De nog maar 19-jarige Del Toro verraste velen in de wielerwereld door in de slotrit van de Ronde van de Toekomst de eindoverwinning te pakken. In een zware bergrit over de Col de l’Iseran wist hij klassementsleider Matthew Riccitello te kraken en bleek een tweede plaats in de daguitslag genoeg om het eindklassement te winnen in de prestigieuze beloftenkoers. Eerder die ronde won hij ook al op de Col de la Loze.

Niet alleen in de Tour de l’Avenir viel Del Toro, die ook een verleden heeft op de mountainbike en in het veldrijden, op. Hij werd ook vierde in de Giro Valle d’Aosta, tiende in de Vredeskoers (allebei wedstrijden voor beloften) en eindigde tussen de profs als tiende in de Sibiu Tour.

De interesse in het Mexicaanse klimtalent was al erg groot voor zijn Tour de l’Avenir-zege. Zo had onder meer het ambitieuze Tour de Tietema-Unibet al gesproken met Del Toro, evenals Caja Rural-Seguros RGA. Maar nu lijft UAE Emirates hem daadwerkelijk in, met een contract dat loopt tot en met 2026.

Del Toro noemt het een eer dat hij bij UAE Emirates mag rijden. “Ik voel mij heel trots”, geeft hij aan. “Het is ongelooflijk om te beschrijven en zal altijd mijn best doen. Ik moet nog veel leren en heb veel zin om mij hier te ontwikkelen binnen de ploeg. Dit is iets waar ik altijd van gedroomd heb en ik ben benieuwd wat de toekomst brengt.”

Vanuit UAE Emirates zijn ze ook erg blij met de komst van Del Toro. “We zijn een heel internationale ploeg en zijn trots dat Isaac de eerste Mexicaan is in onze geschiedenis. Hij is een jong en veelbelovend talent, en we kijken ernaar uit om hem te zien ontwikkelen als renner en als mens.”

RIDE Magazine
14 Reacties
01-10-2023 10:07
Alweer een hoog FOMO-gehalte, deze transfer.
    01-10-2023 10:11
    Zouden er ergens al pogi-avv's i een Qatarese diepvries liggen?
01-10-2023 10:27
Kan natuurlijk "stelen met de ogen" zoals dat tegenwoordig heet, maar voor de rest toch een vrij onbegrijpelijke move. Knechten voor Pogacar/Ayuso,/Almeida/ Yates/Vine. En daarachter heb je nog Soler en McNulty die wel is ambitie (uitgesproken) hebben. Is gewoon minimaal 7de keus in het (kleine) rondewerk, in letterlijk iedere koers zal er wel een kopman zijn boven hem. Als hij naar een Movistar zou gaan bijvoorbeeld heeft hij quasi iedere koers een vrije rol. Hopelijk komt het er uit, en beklaagt hij het zich niet. Mij lijkt letterlijk iedere andere ploeg uit de WT een betere keuze als jonge beloftevolle renner die voor eigen kansen wil gaan.
    01-10-2023 10:45
    Geldt zoiets dan ook niet voor Gloag, Staune-Mittet en Hessmann? Al lost het probleem mogelijk zichzelf op bij die laatste.
    01-10-2023 11:08
    Achjoh, UAE heeft laten zien kampioenen op te kunnen leiden, en als deze jongen zich door ontwikkeld dan staat hij natuurlijk gewoon zomaar boven Mcnulty en Soler in de hiërarchie daar. En als hij echt goed wordt dan hoeft hij het over 2-3 jaar ook al niet per se af te leggen tegen Vine, Almeida en de ouder wordende Yates.

    Uiteindelijk bepalen de benen gewoon of je het niveau hebt om kopman te worden. Blijft deze jongen qua niveau te veel hangen kan hij op zijn 22ste/23ste altijd nog de stap naar een Movistar maken. Heeft hij wel wat jaren erop zitten bij een ploeg waar de omkadering duidelijk beter is.
    01-10-2023 11:31
    @gebruikersnaam ik zou jonge beloftevolle renners die voor eigen rekening willen rijden ook Jumbo niet aanraden ;) Don't worry ik behoor niet tot de groep reageerders die doet alsof Gloag of Staune-Mittet wereldtalenten zijn. De ééne is (al) 22 de andere wordt het volgend jaar. Ayuso is 20 en rijdt 2x top 4 in de Vuelta, Cian top 8. Tarling, Romain Gregoire, Martinez zijn jonger en hebben al gewonnen. De beste 21/22-jarigen rijden bij de profs en winnen al. Daar reken ik beide niet echt bij, Del Toro misschien wel.
    01-10-2023 11:43
    @KJP aparte visie op topsport, als het niet lukt dan zien we wel over 2/3 jaar. Denk niet dat het zo werkt, en dan staat een volgende lichting klaar. Het is zoals José De Cauwer zegt, niet te vroeg beginnen knechten of je raakt er niet meer uit. Er staat immers altijd een nieuw talent op. Ik zou trouwens toch nog is opzoeken wat McNulty en Soler al gewonnen hebben als je denkt dat del Toro zomaar boven hen in de hiërarchie komt. En Almeida..., die werd als 22 jarige 4de in de Giro + 10 dagen roze. Zal al heeeel goed zijn als Isaac in de buurt komt op die leeftijd laat staan boven hem in de rangorde komt.
    01-10-2023 13:07
    Ik vind jouw visie op topsport eerder apart en heel erg vanuit een toeschouwer beredeneert. Je ziet in de sport toch uiteindelijk dat renners zich aan willen sluiten bij een team waar je je het best kunt ontwikkelen en presteren.

    Dezelfde tekst die je nu presenteert heb ik de laatste jaren zo vaak gelezen. Toen Laporte naar Jumbo ging, toen Yates vorig jaar naar UAE ging, toen een Carlos Rodriguez naar het toen nog volle Ineos ging. Vorig jaar werd dat ook over Vine gezegd, maar die staat nu dan plots in het andere rijtje. En dat zijn dan maar een handjevol van de vele voorbeelden. Maar uiteindelijk denk ik dat al die jongens veel beter presteren bij zo’n top team dan ze hadden gekund bij een kleiner team.

    Mijn mening is dat het aantal kansen dat een jongen als del Toro krijgt lineair verband zal houden met zijn ontwikkeling. Als de jongen de komende jaren goed genoeg is zullen heel wat van de mannen die jij noemt hem maar beperkt in de weg zitten. Dan komen de kansen echt wel. De kans om je te ontwikkelen tot een topper lijkt me op voorhand in ieder geval een stuk groter bij UAE dan bij een Movistar op dit moment. Dus ik vind het eigenlijk gewoon een logische keuze.
    01-10-2023 15:16
    @KJP Ik denk dat je onderschat hoe "vol met kleppers" UAE nu eigenlijk al zit. In de grote rondes is er voor eigen gewin geen plaats door de specifieke contracten van Ayuso en Almeida die zelf branden van ambitie. En zelf typische voorberedingsrondjes al Tour Down Under of Romandië zijn dan weer voor Vine of Yates doelen. Dan blijft er eigenlijk niets over. Natuurlijk kan je door eigen verdienste opschuiven, maar als je als 19-jarige in een sterrenensemble binnenkomt en er zoveel kopmannen zijn, dat je als 4de laatste man meteen op kop moet rijden omdat anderen een beschermde status hebben wordt het wel heel moeilijk. Laporte had al meer dan 20 koersen gewonnen toen hij gewoon als 2de man in de voorjaarsklassiekers werd binnengehaald, Rodriguez mocht gewoon kopman zijn in de Vuelta bij Ineos,. Die ruimte is er bij UAE gewoon niet, over de door jou aangehaalde Vine trouwens nog een mooie: https://www.wielerflits.nl/nieuws/opmerkelijke-uitspraken-van-jay-vine-over-tactiek-uae-emirates-boeit-me-niet/
    01-10-2023 16:09
    @achilles

    We verschillen overduidelijk van mening inderdaad. Ik zie bij UAE een ploeg waar ook jongens als Grossschartner, Formolo, Ulissi en zelfs Finn Fisher Black door het extreem uitgebreide programma dit seizoen kansen hebben gehad om resultaten te rijden.

    Del Toro zal die kansen de komende jaren ook gewoon krijgen, en als hij goed presteert dan gaat hij die kansen ook gewoon krijgen op WT niveau in rondes als Romandie en dergelijke. En als het daar lukt gaat hij ook vanzelf verder opschuiven in de hiërarchie en kansen krijgen in een grote ronde. Wellicht als tweede man, achter een ander. Maar als je dan gewoon de betere bent dan kan je prima een heel mooi resultaat halen.
    01-10-2023 16:55
    @KJP Je hebt zeker een punt, je kan altijd doorgroeien. Maar het niveau ligt dicht bij elkaar, de concurrentie is groot en het hangt enorm van details af om net beter te zijn dan een kopman op het goede moment in de juiste koers. Het zijn wel heel veel als'en voor zo'n jonge gast. En hij kan net zo goed niet zijn kans krijgen, terwijl hij bij een andere ploeg 10x zoveel mogelijkheden heeft op een uitschieter om naam te maken. Maar we zijn het inderdaad oneens, dat maakt het net leuk :)
01-10-2023 10:27
Maar 3 jaar? Dat zijn we niet gewend van Matxin. Als hij redelijk presteert in het eerste jaar zal hij vast bijtekenen tot 2030
01-10-2023 12:46
Deze fusie had ik al wel aan zien komen.
02-10-2023 09:40
Tja, als je kijkt naar het programma dat hij zal rijden en naar de renners die hij voor zich moet dulden in de pikorde is dit inderdaad onbegrijpelijk. Alleen zitten we in een tijdperk waarin twee teams (Jumbo en UAE), op -naar mijn gevoel een afstandje- gevolgd door QS, Ineos en Trek de plak zwaaien. Niet alleen qua renners, maar ook qua ondersteuning (voeding, meten van prestaties en training, materiaal, de ruimte voor hoogtestages, etc.). Buiten Ardila (dat had ook wel te maken met fysieke problemen) hebben al hun grote talenten zich daar ook stormachtig ontwikkeld. Ik kan dan wel begrijpen dat hij zich wil omringen met de beste ploegleiders, trainers en verzorgers. Hij kan zeker in zijn eerste seizoen nog met heel weinig druk op de schouders rondfietsen, er zullen voldoende anderen zijn om koersen te winnen. En mocht zijn talent toch onvoldoende blijken zal hij hier in elk geval drie jaar prima cashen en kan hij nadien nog 'afzakken' naar teams als Cofidis of Caja (en misschien nog zelfs EF of Movistar). Vervelend als wielerliefhebber, zou het talent ook liever verspreid zien over meerdere teams, maar het is momenteel niet anders.

Reacties zijn gesloten.