Tour de l’Avenir pakt uit met klimtijdrit en passage over Col de l’Iseran

vrijdag 17 januari 2020 om 11:31
Tour de l’Avenir pakt uit met klimtijdrit en passage over Col de l’Iseran

Tadej Pogačar is een voormalig eindwinnaar - foto: Cor Vos (archief)

De Tour de l’Avenir kent ook dit jaar weer enkele zware bergetappes in de Alpen, zo blijkt na de presentatie van het parcours. De renners beginnen met een proloog in de straten van Charleville-Mézières en eindigen met een bergetappe met aankomst op Les Arcs.

De 57e editie van de Ronde van de Toekomst begint met een korte tijdrit in Charleville-Mézières, een stad in het noordoosten van Frankrijk. De eerste rit-in-lijn zal waarschijnlijk uitdraaien in een massasprint, gezien de vlakke wegen tussen startplaats Charleville-Mézières en finishplek Soissons. De eerste echte verschillen zullen worden opgetekend na de tweede etappe in en rond Laon.

Ploegentijdrit en Juragebergte 
De organisatie heeft op zondag 9 augustus namelijk een ploegentijdrit uitgetekend van 27 kilometer. De renners trekken na de ploegentijdrit weer verder richting het zuiden, maar eerst staan er nog twee vlakke etappes op het programma richting Bar-le-Duc en Bar-sur-Aube. De vijfde rit naar Besançon belooft dan weer een pittige onderneming te worden, gekruid door de nodige heuvels.

In de zesde etappe is het voor de eerste keer echt klimmen geblazen, aangezien de renners vanuit startplaats Pontarlier over Station des Rousses (8,4 km aan 4,5%) en de Col de la Faucille (8,1 km aan 4,1%) trekken. De aankomst ligt eveneens op de Col de Faucille, maar de coureurs nemen nu wel de pittige variant, goed voor ruim tien kilometer klauteren aan 7%.

De laatste (loodzware) loodjes 
Na een eerste bergetappe door het Franse Juragebergte raast het peloton door richting de Alpen, al staat er eerst nog een vlakke etappe op het programma naar Saint-Vulbas. De zevende etappe is opgeknipt in twee delen, want na een kort ritje naar Saint-Vulbas is het tijd voor de klimtijdrit naar Saint-François-Longchamp. De renners beklimmen in feite een gedeelte van de beruchte Col de la Madeleine, goed voor een afstand van 14,9 kilometer aan 8,6%.

De beslissing zal vallen in het slotweekend met bergritten naar Saint Jean d’Arves (met onderweg de Col du Chaussy en de Col du Mollard) en Les Arcs. De slotrit belooft bijzonder spectaculair te worden, met de 2762 meter hoge Col de l’Iseran (12,9 km aan 7,4%) en de slotklim naar Les Arcs. Pas dan kennen we de opvolger van Tobias Foss.

flag-fr Tour de l’Avenir 2020 – Rittenschema
07/08 – Proloog: Charleville-Mézières – Charleville-Mézières (5 km)
08/08 – Etappe 1: Charleville-Mézières – Soissons (161 km)
09/08 – Etappe 2: Laon – Laon (27 km, TTT)
10/08 – Etappe 3: Château-Thierry – Bar-le-Duc (189 km)
11/08 – Etappe 4: Tomblaine – Bar-sur-Aube (149 km)
12/08 – Etappe 5: Grand Besançon Métropole – Besançon (120 km)
13/08 – Etappe 6: Pontarlier – Col de la Faucille (133 km)
14/08 – Etappe 7a: Plaine de l’Ain – Saint-Vulbas (85 km)
14/08 – Etappe 7b: La Chambre – Saint-François-Longchamp (14,9 km, ITT)
15/08 – Etappe 8: La Tour-en-Maurienne – Saint Jean d’Arves (75 km)
16/08 – Etappe 9: Saint-Michel-de-Maurienne – Les Arcs (133 km)

Dit artikel delen:

11 Reacties

KimJungPoels 17 januari 2020 om 11:44

TTT in een beloftenronde waar ook vrij matig bezette landenteams meedoen is gewoon een verschrikkelijk oneerlijk onderdeel in mijn ogen.

hartstikkebedankt 17 januari 2020 om 11:47

Ik snap daar inderdaad ook al jaren niets van, en voor beloftenbegrippen is 27 kilometer dan ook nog aan de lange kant.

leor 16 17 januari 2020 om 12:05

TTT is altijd een oneerlijk onderdeel …

Youri IJnsen 17 januari 2020 om 16:19

Eens, maar niet in de Ronde van de Toekomst en bijval Giro d’Italia U23. Dit is dé ronde voor beloften in een jaar. Daar hoort een ploegentijdrit mijns inziens gewoon bij. Bovendien is de ronde dermate zwaar, dat de sterkste renner – ook al verliest hij minuten in de ploegentijdrit – komt bovendrijven. Tip: Andreas Leknessund.

Natte spons 17 januari 2020 om 18:08

De sterkste renner wint meestal niet met minuten voorsprong. Ik ben het met je eens dat de sterkste renners toch wel in de top 10 terecht komen, maar de ploegentijdrit zal toch echt wel wat invloed hebben op posities in de top10. (de top 5 afgelopen jaar zat binnen de 4 minuten van elkaar)

boenk 17 januari 2020 om 19:29

Youri IJnsen, wat een onzin. Hier hoort helemaal geen TTT bij. Je zal maar een Colombiaan zijn, en je krijgt meteen 5 minuten aan je broek. En nee, dat maakt zelfs een top klimmer niet zomaar goed, en al zeker niet met “minuten” zoals jij, compleet foutief, beweert.

Gaudu won met 24 seconden voorsprong op Ravasi.
Bernal had 69 seconden voorsprong op Lambrecht.
Idem Soler op Haig.
Pogacar had 88 seconden voorsprong op Arensman.
Foss met 79 seconden op Aleotti. En nadat het gros van zijn tegenstanders door pech/omstandigheden moesten opgeven of niet aan de start stonden.

rahimns 17 januari 2020 om 20:02

@Boenk maar de verschillen in de TTT was dan ook niet zo heel groot. Vorig jaar had Foss ook gewonnen zonder TTT en Pogacar heeft hem in 2018 geen last gehad van de TTT. Een TTT in een etappekoers van 10 dagen met redelijk wat klimwerk is prima te doen hoor. Je weet als land van te voren dat deze erin zit, dan zal je daar ook wat op moeten selecteren. Wel grappig is dat deze koers meer tijdritkilometers heeft dan de TDF

boenk 17 januari 2020 om 20:25

Hoe ga je in Colombia in godsnaam selecteren op tijdrijders? Die verloren dit jaar al meer dan 2 minuten (op Foss, niet op de winnaar van de TTT). Indien er in 2017 een TTT ware geweest, had Lambrecht l'Avenir gewonnen in plaats van Bernal. Ik ben grote voorstander van een ITT in een rittenkoers, maar niet van een TTT. En al zeker niet met landenteams, waar je gewoon bepaalde landen gaat hebben die daar nooit of te nimmer een vuist gaan kunnen maken.

tendam 17 januari 2020 om 20:44

@boenk
Een ploegentijdrit is gewoon onderdeel van het wielrennen. Omdat de Colombianen er toevallig slecht in zijn mag het niet meer? Zullen we de bergen dan ook maar schrappen, voor de Denen? Wielrennen is een teamsport, waarin de sterkste niet per se wint. Deal with it.

ChefSpijker 17 januari 2020 om 21:02

Een ploegentijdrit hoort bij de commerciële ploegen. Waar je gewoon op het onderdeel kunt trainen. Hoe vaak zullen deze jongens trainen voor een ploegentijdrit met hun landgenoten waarmee ze in Avenir rijden? Ik gok 0 keer. Of wellicht 1 keer in aanloop naar Avenir. Net zo onzinnig als die vernieuwde mixed relay van de UCI op EK en WK.

Samlambeej 17 januari 2020 om 12:03

Edit: Waarvan akte

Headlines

Materiaalzone

Populair