Tour de France neemt definitief afscheid van rondemissen
foto: Cor Vos (archief)
donderdag 20 augustus 2020 om 10:27

Tour de France neemt definitief afscheid van rondemissen

Het einde van de rondemissen in de Tour de France is daar. Christian Prudhomme, president van organisator ASO, heeft aangegeven dat zij dit jaar niet te zien zijn bij de podiumceremonie en dat ze ook niet meer terugkomen.

In plaats van twee rondemissen kiest de ASO voor een gastheer en een gastvrouw die de renner op het podium flankeren. Dat maakte Prudhomme bekend op een persmoment waarbij hij ook de nieuwe gezondheidsmaatregelen uitlegde. Zo trekken de renners achter de schermen al de klassementstrui aan om zo contactmomenten met anderen te voorkomen.

Een van de andere wijzigingen is dat de ritwinnaar of truidrager geen tien handen van genodigden meer hoeft te schudden. Dat waren altijd vijf genodigde gasten en vijf vertegenwoordigers van Tour de France-partners. Mede vanwege de coronasituatie wordt het aantal genodigden op het podium teruggebracht naar twee: één gast en één vertegenwoordiger van een Toursponsor.

Het onderwerp rondemissen ligt al enkele jaren onder vuur in de sportwereld. Het wordt door meerdere mensen als seksistisch ervaren. Diverse wielerwedstrijden, zoals die van organisator Flanders Classics, de Vuelta en de Tour Down Under, besloten al om podiumceremonies zonder podiummissen te doen. Drie jaar geleden bespraken we de stelling ‘Rondemissen horen bij het wielrennen’ in onze uitzending van WielerFlits Live.

RIDE Magazine
144 Reacties
Sorteer op:
20 augustus 2020 10:32
Keek altijd voor de de missen. Balen.
    20 augustus 2020 11:21
    Gelukkig heb je de foto's nog!
20 augustus 2020 10:38
Er is hier iets mis:)
20 augustus 2020 10:41
Dat wordt weer driftig zoeken naar iets nieuws. Vervelend voor den deugmensch.
    20 augustus 2020 10:49
    +1
    20 augustus 2020 10:55
    + 2
    20 augustus 2020 12:53
    Gevonden! Verbod op plastic zooi in de reclamekaravaan en menschen die collega-menschen coûte que coûte in of het ene of het andere hokje moeten plaatsen.

    Groetjes, weetjijhetmensch, deugmensch, ondeugmensch, tusseninmensch.
    20 augustus 2020 12:57
    Camelbags ipv wegwerp bidonnen.

    Ik ga mij best doen om het te regelen.
    20 augustus 2020 16:48
    Die gekleurde truien voor de verschillende klassementen, daar zit wel een gele en witte bij, maar geen trui-van-kleur. Afschaffen dus.
    En de klassementen zelf, het is niet eerlijk dat er onderscheid wordt gemaakt tussen snellere en langzamere fietsers.
    De term 'knecht' moet er ook uit, doet aan slavernij en klassenmaatschappij denken.
    Al dat fietsen tegen bergen en heuvels moet maar stoppen, dat is gemeen voor renners die meer gewicht hebben.

    Iedereen een fijne, inclusieve en volledig cultuurmarxistische Tour gewenst. En wie daar anders over denkt, is een fascist. Of een racist. Of een seksist, maar in ieder geval heel slecht.
20 augustus 2020 10:46
Lekker makkelijk nu... Lafaards
20 augustus 2020 10:47
Een dansende mascotte erbij op het podium. Werkt ook bij veel andere sporten. LOL.
20 augustus 2020 10:48
Kan ik me nog wel aanmelden als Rondemister voor de dameskoersen?
20 augustus 2020 10:53
Pfff duffe boel wordt dat en de bordensponsor zullen minder gezien zijn.

Voor de goedverzorgde dames een kans minder om carrière te maken.
20 augustus 2020 10:55
Ik zal ze missen. De missen gaan het ook missen. De schreeuwende droeftoeters die dit seksistisch vinden ga ik ook missen. Als kiespijn
20 augustus 2020 10:56
Benieuwd naar The Move, the podcast van Armstrong en Hincapie.
    20 augustus 2020 11:44
    Vooral naar Hincapie, zijn vrouw was toch een rondemiss?
20 augustus 2020 10:58
Het kan mij weinig schelen of er nou wel of geen missen zijn. Überhaupt zijn de keren dat ik voor de podium ceremonie blijf hangen op één vinger te tellen. Zijn er mensen die dat echt blijven kijken (misschien Parijs en Paris-Roubaix, oke)?
    20 augustus 2020 13:42
    Alleen bij een WK of BK en NK. Ook bij de korte interviewtjes vlak voor de podiumceremonie, meestal in het verfoeilijke Engels, waar de inhoud van het antwoord bij iedereen nagenoeg hetzelfde is zapp ik gelijk weg.
20 augustus 2020 10:59
In de categorie we slaan volledig door. Waarom toch altijd de oren laten hangen naar een klein clubje van die beroepszeurders. Die bedenken het volgende binnen een maand om weer een jaar over te zeuren.
    20 augustus 2020 11:22
    Zeur niet zo...
    20 augustus 2020 11:39
    FDJ +1
    20 augustus 2020 12:07
    Voordat u het 'hoort bij de traditie' argument gaat gebruiken wil ik u wijzen op het feit dat een sport zicht mee ontwikkelt met de samenleving. Dat is nu eenmaal hoe het gaat. En als je je druk maakt dat je de 'mooie' dames niet meer ziet tijdens de ceremonie dan kan ik je nog wel wat linkjes doorsturen van websites waar je andere 'mooie' dames kan bekijken.
    20 augustus 2020 12:33
    @Krul het heeft niets met traditie te maken. Het gaat mij erom dat die vrouwen het zelf willen en er vaak zelf nog enorm plezier aan beleven ook. Waarom moet je dat, onder aanvoering van een klein groepje beroepsdemonstranten, af gaan schaffen?

    Die vrouwen worden niet gedwongen daar te staan hè? We slaan gewoon door en dat is een zorgelijke ontwikkeling. Er wordt veel te veel groeptoeterd over ontzettend onbelangrijke dingen. Ik weiger daar aan mee te doen en hoop dat we eindelijk weer eens normaal gaan doen en niet alles maar gaan aanpassen voor een kleine, schreeuwende minderheid.
    20 augustus 2020 12:38
    haha @ krul
20 augustus 2020 10:59
Gaan de gastheer en de gastvrouw dan wel een dikke smak op de wang van de winnaar planten?
20 augustus 2020 11:02
Dit is het begin van het einde voor mythe tour de france . Als een van de laatste bolwerken van een oudere primitievere en authentiekere wereld waar strijd en moed nog betekenis hebben.
Gaat men nu overstag voor een gemakzuchtige behaagzieke tijdgeest.
Waar politieke correctheid het hoogste gebod is. Wacht maar op de volgende aanvallen. Als je politieke correctheid een vinger geeft pakken ze de hele hand. Uiteindelijk zal men vragen om stoppen met sprinten en afdalingen omdat dit veel te gevaarlijk is en de moderne overgevoelige mens ( publiek)daar niet meer aan moet worden blootgesteld.
Dat geeft maar traumas en angst.
Hoe konden we dat eigenlijk zo lang tolereren zal gezegd worden.
    20 augustus 2020 11:41
    Hahaha, wat een hysterische reactie!!
    20 augustus 2020 11:51
    Dank je Thierry, Nu nog een betoog over de uil van Minerva en ik kan weer rustig de dag doorkomen.
    20 augustus 2020 12:11
    Haha Fred. De rondemissen staan gelijk aan strijd en moed?

    En uiteindelijk vraagt men om betere veiligheid tijdens het sprinten en afdalen omdat uit de recentelijke valpartijen blijkt dat het gevaarlijk is. Heeft niks met strijd en moed te maken, maar meer met simpel logisch verstand en een veilige werkomgeving creeren.
    20 augustus 2020 12:16
    Pas maar op Fred, na je hand pak ik je hele arm! ;-)

    OT; Prima wat mij betreft. Maar lag er echt niet wakker van. Wat ik wel altijd zeer raar vond waren rondemissen bij de dameskoersen.
    20 augustus 2020 13:01
    Het is de oermythe . Man strijd en vecht om te overleven. Aan het eind wacht de beloning in de vorm van de aandacht en liefkozingen van de vrouw. Doordat de tour denkt hiermee te moeten stoppen tast ze haar eigen mythe aan. Het is het weghalen van de eerste steen die uiteindelijk het bouwwerk doet instorten.
    20 augustus 2020 13:33
    Als jij vrouwen als beloning ziet na een strijd zou ik maar eens een psycholoog opzoeken beste vriend..
    20 augustus 2020 13:38
    Wat is dat toch met mensen die gelijk de ander affikken als hysterisch en Baudet erbij halen. Dat zijn mi de echt intolerante mensen
    20 augustus 2020 13:47
    Het is een van de oermythes van de mensheid die de structuur in de chaos bracht Merlinappe. Waardoor er überhaupt ontwikkeling kon zijn. Psychologen zijn emotieparasieten en een tijdelijk verschijnsel .
    20 augustus 2020 13:48
    @merlinappa; +10. 'De vrouw als beloning voor de man'. Als je er zo naar kijkt dan is het zeer noodzakelijk dat het per direct overal stopt.
    20 augustus 2020 13:51
    Je beschouwingen zijn zo tijdsgebonden en oppervlakkig vlinder. Waarom hebben rijke succesvolle mannen altijd jongere aantrekkelijke vrouwen?
    20 augustus 2020 13:54
    Omdat 1 iemand het als beloning voor de man ziet is dat het bewijs dat we er direct mee moeten stoppen? Hahaha

    Nee, feit dat al die rondemissen dit vrijwillig doen is het bewijs dat het niet moet stoppen
    20 augustus 2020 14:08
    @ Leg aub uit Fred; waarom is mijn mening dat 'een vrouw niet als beloning voor een man" moet worden gezien (geldt andersom ook) tijdgebonden? Laat ik het toelichten omdat je je blijkbaar stoort aan mijn oppervlakkigheid.
    Ik vind dat geen enkele vrouw of man een beloning zou moeten zijn voor een ander. In geen enkele situatie. Vind ik mensonwaardig. Jij kunt dat mythisch enzo noemen, maar ik noem dat ouderwets en achterhaald. Dus als je op die manier naar rondemissen kijkt vind ik dat kwalijk. Maar moet je zelf weten

    Mbt dat rijke mannen jonge mooie vrouwen aantrekken:
    Er is een kleine groep vrouwen die geld belangrijker vinden dan een persoon of iemands persoonlijkheid. Ze vallen dus niet echt op die mannen maar op het geld van die mannen. En natuurlijk niet alle jonge mooie vrouwen. En sommige mannen, die bijvoorbeeld heel materialistisch zijn ingesteld, willen graag een vrouw om mee te pronken. En op dat vlak vinden ze elkaar dan. Prima toch? Zo lang ik daar maar niet aan mee hoef te doen vind ik het wel prima. Ik zit een beetje anders in elkaar.
    20 augustus 2020 14:14
    Ik zeg alleen dat traditioneel man / vrouw rollenspel/ rolverdeling zijn nut heeft bewezen in de laatste tienduizenden jaren . Van huidige ideologie van politieke correctheid en modernisme moet dat nog afgewacht worden.
    20 augustus 2020 15:12
    @Fred; Dat 'modernism' bevalt me prima. Ik moet er niet aan denken om afhankelijk te zijn van een man en visa versa. Een relatie moet wat mij betreft gebaseerd zijn op louter liefde en vrijwillige verbondenheid zonder enige vorm van afhankelijkheid tenzij beide partijen daar vrijwillig voor kiezen. En in jaren van de sterke traditionele rolverdeling waren vrouwen behoorlijk achtergesteld en hadden minder rechten en zeggenschap dan mannen.
    20 augustus 2020 15:18
    @Vlinder
    Dat is interessant, wat als we het gaan zien als beloning van de sporter en het staat als zodanig omschreven in het contract. We kiezen alleen vrouwen en mannen die het leuk vinden om daar te staan als beloning van de sporter en de voordelen die het voor haar eigen carrière heeft. Vind je het dan wel prima?
    20 augustus 2020 15:42
    Goh Fred, sinds het begin van de emancipatie van de vrouw (en overigens ook van de gewone man, want die had voorheen ook niks te zeggen) zowat een eeuw geleden, is de mensheid er nochtans niet bepaald op achteruit gegaan.
    20 augustus 2020 16:52
    @reusjen;
    Ik ben helemaal niet heel erg tegen rondemissen, voor mij persoonlijk hoeven rondemissen en rondemisters niet, maar als ze er wel zijn lig ik er niet wakker van. Mijn opmerking dat ik het noodzakelijk achtte om het af te schaffen was als reactie op de zin van Fred; 'de vrouw als beloning voor de man die heeft gestreden'. Vond ik een zeer domme opmerking en als dat de enige wijze is waarop men kijkt naar de rol van rondemissen doe je ze te kort en maak je er enkel een soort lustobject van. En in dat geval lijkt het me wel heel goed om af te schaffen want dat hoort wat mij betreft niet thuis in de huidige sport. Dat valt wat mij betreft onder andere arbeid. Ik krijg de indruk dat je denkt dat de vrouwen dit als opstapje kunnen gebruiken om model of zo te worden. Het omgekeerde is volgens mij waar. Ze worden vaak via modellenbureaus gecast. Modellenbureaus leveren namelijk heel vaak gastvrouwen. Dit is voor hen waarschijnlijk gewoon een klus en die zou best doorgang kunnen vinden achter de schermen en dan puur als gastvrouw. Het publiek zal hen echter minder zien. Jammer voor jullie maar hé, er zijn zat plekken waar je naar mooie vrouwen kunt kijken als dat het is wat je dan mist. Over die vrouwen zou ik me maar niet druk maken. Die redden het ook wel zonder rondemiss te zijn.
    20 augustus 2020 16:57
    Ik ben er niet zeker van dat het nu beter is dan 100 jaar geleden.
    In ieder geval laten we nog even een paar duizend jaar afwachten om te zien waar de huidige ontwikkelingen ons brengen.
    Hier komen we op terug.
    20 augustus 2020 18:01
    Tjonge, schrijft Fred een keer een mooie post, is het weer niet goed.
    Lekker hakken met zn allen, goed hoor..
20 augustus 2020 11:14
Geen podiummissen meer, dit geeft Sagan een goede reden om per direct te stoppen.
20 augustus 2020 11:26
Dankzij de missen is menig wielrenner aan de vrouw gekomen.
    20 augustus 2020 11:30
    Bram Tankink bijvoorbeeld. Al jaren gelukkig getrouwd...
    20 augustus 2020 11:55
    Tankink, ja? Ik weet wel Terpstra, maar dat is volgens mij niet bepaald een lot uit de loterij.
    20 augustus 2020 13:49
    Klopt, Tankink inderdaad niet. Die heeft zijn vrouw bij de Ridderronde ontmoet...
20 augustus 2020 11:28
En alweer wordt de baan van de vrouw ingepikt door de man. Puur seksisme dit!
    20 augustus 2020 12:11
    OK boomer
    20 augustus 2020 12:20
    @Krul
    Dat tenenkrommend puberale OK boomer gelul wordt volgens mij alleen gebruikt door Karens en bakvissen.
    20 augustus 2020 12:23
    Karens zijn vaak boomers. En wellicht ben ik zelf een bakvis.
    20 augustus 2020 13:18
    Een vleugje ironie is aan @Krul ook al niet besteed. Mist waarschijnlijk wat plezier in het leven...
    20 augustus 2020 14:28
    Heb je vaker met autisten, dat ze niet doorzien dat het een opmerking met een knipoog is.
20 augustus 2020 11:29
Misschien kunnen ze de missen vervangen door een regenboogpiet in een eikeltjespyjama. Of door Froomey in een pak van een bedreigd diersoort.
20 augustus 2020 11:30
Wat reageren mensen toch overdreven op zulke nieuwsberichten.
    20 augustus 2020 13:00
    Daarvan leeft Wielerflits. Dus erg is het niet. Wel typisch
20 augustus 2020 11:48
Prima beslissing. Weg met die oudbollige en seksistische folklore. Vooral die fotogelegenheid van de winnaar met die twee kussende rondemissen vond ik tenenkrommend.
20 augustus 2020 11:50
Goed nieuws. Die vlees keuring niet meer van deze tijd
    20 augustus 2020 12:10
    Goede spelling blijkbaar ook niet...
    20 augustus 2020 12:25
    Volgens mij staan die dames er altijd netjes gekleed bij, niet echt een vleeskeuring. Ik krijg altijd het idee dat dit vooral gezegd wordt door mensen die zelf vrij lelijk zijn en niet om hun uiterlijk gewaardeerd worden.
    20 augustus 2020 12:46
    @reusjen, haha... dus omdat jijzelf zo mooi bent vind je dat jouw mening legitiemer is?
    20 augustus 2020 12:58
    @horsm
    Waar zeg ik dat ik mezelf mooi vind? Ik heb nog nooit modellenwerk gedaan, en ik heb de ambitie ook niet, maar ik heb geen enkel probleem met mensen die dit uit vrije wil wel doen.
    Ik vind het gewoon triest dat onder het mom van vleeskeuring werk op basis van uiterlijk slecht zou zijn. Mijn argument gaat over waarom het naar mijn mening geen vleeskeuring is. Door ergens een negatieve term aan te hangen is dat fenomeen op zichzelf nog niet slecht, dat is een simpele drogredenering.
    20 augustus 2020 13:13
    Wie vleeskeuring zegt beoordeelt dus zelf nooit een man of vrouw op zijn of haar uiterlijk. Vrij, om niet te zeggen totaal, ongeloofwaardig als je 't mij vraagt.
    20 augustus 2020 14:29
    +1 Frank V
    20 augustus 2020 15:02
    Van een dikke vrouw begrijp ik deze opmerking
20 augustus 2020 11:58
Ze komen ook niet meer terug. Klinkt nogal dramatisch. Hopelijk krijgen ze een goede vertrekregeling, dan wel prepensioen.
    20 augustus 2020 15:50
    Dan moet je eens zoeken op youtube op "de ideale wereld pitspoezen". Worden gelukkig allemaal liefdevol opgevangen.
20 augustus 2020 11:59
In de toekomst zou ik graag beloftevolle jonge renners/rensters uit de streek bij zo'n ceremonie betrekken. En ze dan wellicht 10 jaar later zelf als winnaar op het podium zien staan.
20 augustus 2020 12:01
Oh nee! Het einde van het wielrennen zoals we nu kennen is in zicht zonder de rondemissen. Prima dat ze het afschaffen dat ongemakkelijke theater. En voor renners die willen daten is een smartphone nog makkelijker.
20 augustus 2020 12:03
jammer ik vind die meisjes wel mooi
20 augustus 2020 12:10
Helaas voor die dames. Weer een inkomstenbron weg.
    20 augustus 2020 12:14
    Zo goed verdient het niet en in de kleinere koersen zijn het vrijwilligers. Bovendien, zullen er ipv 2 rondemissen nu 2 rondemensen zijn. Een gastvrouw en een gastheer. Dus in principe veranderd er weinig. Niet echt een argument om vast te houden aan ronde missen.
    20 augustus 2020 12:23
    Die gastheer en gastvrouw is waarschijnlijk gewoon een bobo. Daarnaast wordt podiummiss zijn gebruikt als bijdrage aan een modellencarriere, het is dus wel degelijk balen voor de dames die dit graag doen.
    20 augustus 2020 12:30
    Dus is het argument dat we vasthouden moeten houden aan rondemissen omdat een dame wellicht een modellencarriere zou kunnen krijgen via ronde mis zijn?
    20 augustus 2020 12:34
    Of het wel of niet goed verdiend maakt in deze niet uit. Het verdiend, en wordt natuurlijk vaak gebruikt als stapje op naar andere opdrachten.

    Jammer dat in deze strijd het doel weer voorbij word geschoten, en dat het "onderwerp" wat ze in deze willen beschermen uiteindelijk wordt gedupeerd.
    20 augustus 2020 12:38
    Het argument is dat er vrouwen zijn die graag een modellencarriere willen, maar dat er ook mensen zijn die vinden dat het niet ok is dat je een carrière uit kunt bouwen op basis van mooi zijn. Dit vinden ze seksistisch en daarom moet het verboden worden. Dat daarmee de vrije keuze van vrouwen juist beperkt wordt maakt even niet uit, daar geven we gewoon institutioneel seksisme(bijv.) de schuld van.
    20 augustus 2020 12:41
    Er is nog steeds een 'gastvrouw'. Het is een keuze voor vrouwen om zich aan te melden als gastvrouw, dus vrije keuze wordt totaal niet beperkt. Vrouwen zijn nog steeds vrij om een modellen carriere te beginnen.
    20 augustus 2020 12:46
    Ah je wílt het niet begrijpen, zeg dat dan meteen, dan hoef ik niet eens aan uitleg te beginnen.
    20 augustus 2020 12:55
    nounou reusjen, dat is het argument helemaal niet. Het idee om vrouwen als objecten te etaleren is simpelweg geen goed idee. Zelfs in het welvarende en (soms) progressieve Nederland is kansenongelijkheid, seksuele intimidatie en aanranding van vrouwen aan de orde van de dag. Het objectiveren van vrouwen draagt hier aan bij, dus kun je daar beter mee stoppen.

    Die vrouwen wordt geen keuzevrijheid ontnomen om hun gewenste carriere na te streven. Als dat zo zou zijn zou elke verandering, altijd een beperking van de keuzevrijheid zijn. Dat is absurd. Sommige banen verdwijnen om allerhande redenen, en dat is niet altijd erg. En waarom zou je de ASO beperken in hun keuzevrijheid om hun eigen beleid te bepalen?

    Lost deze keuze van de ASO het maatschappelijke probleem van sexisme op? Neen, het is slechts een kleine stap in de goede richting. Maar kleine stappen tellen ook.
    20 augustus 2020 12:57
    Marktwerking is een bitch! Zit je met al je vrijheid een carrière na te jagen als model, vallen er allemaal potentiële baantjes weg. Kunnen ze die organisaties niet verplichten om me in te huren? Alsof je als model geen recht hebt op zo'n baantje..

    Of zou er toch een verschil bestaan tussen 'vrijheid om' en 'recht op'.
    20 augustus 2020 13:14
    In ons eigen leven alleen al zijn er duizend en 1 zaken waar we aan vast houden zonder argument...
    20 augustus 2020 13:15
    @Brummel
    Je haalt twee zaken door elkaar. Ik geef het argument waarom ik vind dat het moet blijven bestaan. Jij geeft een argument waarom het verboden zou moeten worden. Daarbij doe je aannames over het objectiveren van vrouwen door dit werk. Ik heb het zelf nooit zo gezien en ik begrijp ook niet hoe het eraan bijdraagt. Het is niet zo dat ze er staan als sekssymbool. Ze doen wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn, namelijk mooi zijn en poseren. Als dit bijdraagt aan kansen ongelijkheid, seksuele intimidatie en aanranding (Heb je ook iets van een bron dat dit onderbouwd?) dan wil je dus geen modellenwerk meer zien. Terwijl er wel vrouwen zijn die dit willen. Je gaat er gemakshalve vanuit dat bovenstaande zaken causaal zijn en dat dit bijdraagt aan het verminderen van de negatieve zaken. Op deze manier kun je nog wel beargumenteren waarom oma's geen zonnehoedje meer op mogen.

    @morgenstern
    Je legt me zaken in de mond die ik niet gezegd heb. Als er geen markt voor iets is, is het prima als het wegvalt. Als er wel markt voor is maar het wordt moeilijk gemaakt om het doel te bereiken op basis van wat overgevoeligen met een minderwaardigheidscomplex(Ik weet niet of dit zo is, maar ik zie geen cijfers van hoeveel mensen dit een probleem vinden op basis van steekhoudende argumenten) dan werk je de markt dus juist tegen. Veel maatschappelijke debatten worden in een wurggreep gehouden uit angst omdat de gevolgen voor bekende mensen groot zijn(verlies van sponsoren, inkomsten, kans op een promotie etc.) De vraag is of dit recht doet aan de algemeen geldende opinie.
    20 augustus 2020 13:22
    @reusjen - maar welke keuzevrijheid worden vrouwen ontnomen? Ik probeer het te begrijpen, maar je argument snijdt geen hout.

    Ipv 2 dames komt er nu 1 man en 1 vrouw op het podium. Geen beperking van keuzevrijheid, alleen wat meer concurrentie voor de vrouwen die graag 'rondemis' / 'gastvrouw' willen worden. En om maar in jouw modellencirkel te blijven denken - ik zou zeggen dat het de modellen scouts alleen maar makkelijker maakt, omdat op een eerder moment het kaf van het koren wordt gescheiden.
    20 augustus 2020 13:31
    @Krul
    Om een carrière uit te bouwen puur en alleen op hoe ze eruit zien. Natuurlijk kun je nog steeds model worden, alleen blijkbaar is dat slecht? Zoals ik in mijn stukje hierboven aangeef, als er geen markt voor iets is, dan is het prima. Maar iets verbieden omdat het vleeskeuring zou zijn, wat het naar mijn idee niet is, dan neemt de kans af om het einddoel, het fulltime modellenwerk, te bereiken. Het is hetzelfde als zeggen je mag prima topkok worden, maar koks mogen alleen nog maar werken in restaurants met een michelinster. Heb je die niet, dan doet de bediende wel een diepvriesmaaltijd in de magnetron.

    Ik zou het een goed argument vinden als je zegt we willen daar mensen hebben die iets met wielrennen te maken hebben (gehad). Want de wedstrijd dient niet als catwalk.
    20 augustus 2020 13:35
    Elke vrouw mag een carriere uit bouwen puur en alleen op hoe ze er uit ziet. Niemand die ze dat ontneemt door deze maatregel. Je vergelijking met koks maakt je beargumentatie alleen maar onbegrijpelijker.
    20 augustus 2020 13:37
    De markt wordt helemaal niet tegen gewerkt. Dat is een misvatting die je als een wurggreep te pakken lijkt te hebben. Het verschuiven richting een andere vorm van aankleding van dit soort gelegenheden is al jaren aan de gang.
    20 augustus 2020 13:41
    @Krul
    Zoals gezegd, ja je mag model worden. Alleen het werk wordt gezien als iets slechts omdat het vrouwen objectiveert(?).
    Dat wordt gegeven als reden, niet dat het niet bij wielrennen past of iets dergelijks.

    @Morgenstern
    Zie bovenstaande.
    20 augustus 2020 13:45
    Volgens mij is het zo dat de koersorganisaties (althans de grote dan) modellenbureau's inschakelen voor de rondemissen. Modellenbureaus leveren heel vaak gastvrouwen aan allerlei evenementen. Volgens mij zijn dit gewoon klussen, ze leven niet enkel van rondemiss zijn. En hoogstwaarschijnlijk blijven de dames achter de schermen gewoon hun werk als gastvrouw voortzetten en hoeven ze verder niet meer het podium op om bezweten wielrenners verplicht te zoenen.
    20 augustus 2020 13:57
    @reusjen - je gaat nu zelf redenen verzinnen. Niet al het modellen werk wordt als iets slechts gezien omdat het objectiveert.
    20 augustus 2020 14:10
    Waarom dit modellenwerk wel en ander modellenwerk niet?
    Over het algemeen zien de podiummissen er juist behoorlijk degelijk uit toch? Gewoon een nette jurk. Als je bij een gemiddeld gala kijkt zie je meer bloot.
    20 augustus 2020 14:24
    Omdat in de huidige vorm de rondemissen als 'reward' kunnen worden gezien, inclusief bijbehorende kus. Dit was heel normaal in de vroegere samenleving waar machtsongelijkheid, seksisme en objectiviteit geen aandacht kreeg, maar wat tegenwoord niet meer normaal wordt bevonden door een groot deel van de samenleving. Daarom voegen ze er een man aan toe als gastheer.
    20 augustus 2020 14:26
    Je neemt een opvatting die onderdeel is van een veel breder publiek debat, als een soort absolute reden voor deze beslissing. Dat is de wurggreep waarin je je bevindt.

    Het betreft hier gewoon een organisatie die de manier waarop ze hun ceremonies vormgeving in een nieuw jasje stopt. Om heel veel verschillende redenen, maar vooral omdat dit sponsoren meer aan zal spreken.
    20 augustus 2020 15:11
    @Krul
    Sorry hoor maar dat is echt een zwaktebod. Als een reward "kunnen" worden gezien!? Jij gelooft dat ze fietsen om publiek een keer naast een mooie vrouw/man te kunnen staan? Het is niet zo dat je ze een weekje mee naar huis krijgt ofzo.

    @Morgenstern
    Begrijp ik nou goed dat je zegt dat het los staat van seksisme etc. Maar dat het puur is om de ceremonie een ander gezicht te geven. Dat geloof je toch zelf niet hè, dan heb je de discussie de afgelopen jaren echt niet gevolgd. Alleen dit draadje geeft al weer dat het daar om draait.

    Overigens is het geen echt publiek debat. Het is doen wat degene die het hardst schreeuwen willen omdat anders je organisatie in de media in kwaad daglicht komt te staan met alle gevolgen van dien. Uiteindelijk gaat het om de centen.
    20 augustus 2020 19:00
    @reusjen – dat zeg ik niet. Ze fietsen niet voor de ‘reward’, maar het is wel een feit dat de vrouwen als bijkomstige ‘reward’ worden gezien. De winnaar krijgt namelijk kussen van de ronde missen. En de rest van de renners krijgt niks. Het is vaak gebleken dat de winnaars dachten zich te konden vergrijpen aan deze ‘reward’ (zie Sagan incident). Dus begrijpelijk dat de organisatie vindt dat dit niet in het huidige wielrennen hoort. Dit vertelden de Franse rondemissen vorig jaar: https://www.ad.nl/buitenland/17-000-franse-vrouwen-tekenen-petitie-ik-ben-niet-jouw-trofeevrouwtje~a9da65b1/

    Ik heb de hoop dat je over enkele jaren toch inziet dat er een verandering is in de samenleving waarbij macht structuren en seksisme verdwijnt, waardoor dit soort oude constructies in de sport ook verdwijnen.
    20 augustus 2020 20:29
    @krul
    Om dat als reward te zien vind ik nogal vergezocht. Ik zie het zelf meer als symboliek dat bij de huldiging hoort. Overigens vind ik niet dat er rondemissen moeten zijn, dat zal mij een zorg wezen. Ik ageer tegen het door anderen verbieden van iets wat door de vrouwen zelf niet als een probleem wordt gezien.

    Het artikel dat je bijgevoegd hebt is interessant. En wekt het idee dat er veel misstanden zijn. Al lijkt het vooral mis je te gaan op plaatsen die niet live op tv zijn kunnen de zaken die benoemt worden uiteraard absoluut niet. Er klinkt veel dwang en ongewenste intimiteit in door en dat kan niet. Als het beeld dat geschetst wordt dagelijkse kost is in die business moeten er grondige maatregelen genomen worden die een veilige werkplek creëren, absoluut. Maar afschaffen omdat het huidige systeem niet werkt lijkt me niet ok. Samengevat, als dit de tendens is, het systeem hervormen, maar niet afschaffen om alle eerder genoemde redenen in dit draadje.

    Het geval Sagan is geen veel voorkomende zaak (voor zover het voor ons op tv en ter plaatse zichtbaar is) binnen de sport. Bovendien werd daar meteen heftig op gereageerd, wat ik ook logisch en terecht vond.
    20 augustus 2020 20:54
    Quote:
    Maar dat het puur is om de ceremonie een ander gezicht te geven.

    Nee, de vrije markt beweegt op basis van allerlei factoren en invloeden, niet enkel als reactie op één geluid. Hij maakt vloeiende bewegingen, geen schokkende, ondanks dat je dat als absolutist wellicht als zodanig kunt ervaren. Jij bent degene die de discussie wil voeren op een smal stukje van die werkelijkheid, met een schreeuwende opvatting waartegen je je zou verzetten als alibi.

Reacties zijn gesloten.