Tour de France Femmes: Movistar is de absolute grootverdiener

maandag 1 augustus 2022 om 10:12
Tour de France Femmes: Movistar is de absolute grootverdiener

foto: Cor Vos

Overzicht

Movistar heeft in de Tour de France Femmes het meeste prijzengeld binnengeharkt. De Spaanse formatie, die met Annemiek van Vleuten de eindwinnares wist ‘af te leveren’, verdiende in totaal 62.440 euro. Team SD Worx, de nummer twee op de lijst, moet het doen met 46.490 euro.

Tour de France Femmes 2022: Overzicht prijzengeld na 8 etappes
1. flag-es Movistar – 62.440 euro
2. flag-nl Team SD Worx – 46.490 euro
3. flag-de Canyon-SRAM – 25.550 euro
4. flag-nl Jumbo-Visma – 20.660 euro
5. flag-nl Team DSM – 20.010 euro
6. flag-fr FDJ Suez-Futuroscope – 18.000 euro
7. flag-us Trek-Segafredo – 15.510 euro
8. flag-it Valcar-Travel & Service – 9.830 euro
9. flag-ae UAE Team ADQ – 6.680 euro
10. flag-nl Parkhotel-Valkenburg – 3.160 euro

11. flag-gb Le Col-Wahoo – 2.750 euro
12. flag-de Ceratizit-WNT Pro Cycling Team – 2.680 euro
13. flag-be Plantur-Pura – 2.600 euro
14. flag-us EF Education-TIBCO SVB – 2.590 euro
15. flag-ch Roland Cogeas Edelweiss Squad – 2.070 euro
16. flag-nl Liv Racing Xstra – 1.570 euro
17. flag-nl AG Insurance NXTG – 1.320 euro
18. flag-au BikeExchange-Jayco – 1.230 euro
19. flag-no Uno-X – 1.090 euro
20. flag-fr Cofidis – 840 euro

21. flag-fr St-Michel Auber 93 – 460 euro
22. flag-fr Arkéa-Samsic – 0 euro
23. flag-us Human Powered Health – 0 euro
24. flag-fr Stade Rochelais Charente Maritime – 0 euro

Totaal prijzengeld na 8 etappes: 247.530 euro

Dit artikel delen:

22 Reacties

Steven_E 1 augustus 2022 om 10:15

Edit: Klopt helemaal, we hebben het aangepast!

Ronellenfitsch 1 augustus 2022 om 10:20

Edit: Niet doen, graag on-topic

Koers 1 augustus 2022 om 10:25

Niet meteen alles versnoepen!

Kopinkas 1 augustus 2022 om 10:28

Drie ploegen die zonder één enkele euro prijzengeld naar huis trekken, dat hakt erin. Zo bont maakte zelfs Lotto Soudal bij de mannen het niet. Stel dat ze wel een paar boetes hebben verzameld voor pakweg een plakbidon, dan eindigen ze nog met een negatief saldo.

platteprijs 1 augustus 2022 om 10:43

Dat is wel vreemd, want Buijsman (Human Powered Health) werd 25e in het eindklassement. Krijg je daar dan helemaal niets mee voor?!

Jacco van Stierop 1 augustus 2022 om 18:09

Zouden er afgelopen week boetes aan vrouwen zijn uitgedeeld wegens “onbehoorlijk of ongepast gedrag”? En zo ja, bedragen die dan ook CHF 300?

platteprijs 1 augustus 2022 om 10:45

De vrouwenploeg van Movistar maakt dit jaar in de Tour veel goed van wat de mannen hebben laten liggen.

Maenhout 1 augustus 2022 om 10:57

Investeren in de “oude” Van Vleuten is bijzonder lonend gebleken. Zij fietst nog steeds alles en iedereen op achterstand.

re-cycle 1 augustus 2022 om 11:00

de dames van movistar rijden in 8e etappes bijna het dubbele van de heren die daar 21 etappes voor benodigd hadden.

62440 euro om 32000 euro…

Scrabslag 1 augustus 2022 om 17:54

Onredelijk om in dat geval prijzengeld voor de eindklassement mee te nemen. Of het bij de mannen niet door 21/8 te delen.

limburgia 1 augustus 2022 om 12:25

Toch een zeer schamel bedrag wat aan prijzengeld verdient is.
A S O moet zich diep schamen .

Brabander 1 augustus 2022 om 12:48

Ach. Dat prijzengeld. Wordt altijd groter gemaakt dan het is. Elke keer weer

Vlinder 1 augustus 2022 om 15:34

De vrouwen hebben meer aan een grotere publiciteit en dat hebben ze gekregen. Dat prijzengeld komt ooit wel. Al vind ik het echt wel tof dat sommigen dat gelijktrekken met de mannen. Maar het is niet het voornaamste. Als prijzengeld verhoging ten koste van uitzendingen en publiciteit gaat (omdat daar dan minder geld voor is) werkt het averechts. Bovendien verdienen de beste ploegen dan altijd het meest, die hebben al geld en er moet juist meer geld naar de ‘onderkant’.

limburgia 1 augustus 2022 om 15:41

@ Vlinder [email protected] Brabander
Dus juliie vinden dat b.v. het bedrag dat Cofidis voor 8 dagen ontvangt
best genoeg is en 3 andere ploegen € 00,00 ontvangen prima is .
A SO verdient goud aan de wedstrijd , dan moet het ook voor iedere ploeg
levensvatbaar zijn ook al vallen ze buiten de eerste 3 .

Jacco van Stierop 1 augustus 2022 om 16:48

Hoeveel verdient de ASO dan aan deze wedstrijd? En bij welk bedrag zouden ze dan zich niet meer moeten schamen? Cijfertjes graag.

Vlinder 3 augustus 2022 om 09:50

@limburgia; ik schrijf nergens dat ik het wel goed en terecht vind. Ik schrijf slechts dat de prioriteit niet bij het prijzengeld moet liggen. Want het prijzengeld gaat de vrouwen niet vooruit helpen. Meer en betere uitzendingen en de bijbehorende publiciteit wèl. Dus het is beter daar eerst in investeren. En ja, het is een lachertje als je het vergelijkt met het prijzengeld van de mannenkoers. De slechts betaalden was Astana met nog altijd €15000. Het volledige prijzengeld van mannen was 2.257.000 tov 247.530 bij de vrouwen. Hoeveel geld de ASO ermee verdient weet ik niet. Ik zeg alleen dat de prioriteit moet liggen bij meer zichtbaarheid en het prijzengeld op plek 2 komt.

limburgia 1 augustus 2022 om 17:26

@ Jacco van Stierop
Waarom moet je de exacte cijfertjes weten ? Wat ga je daarmee doen ?
Kun jezelf niet 1 en 2 bij elkaar tellen of ben je iemand die alleen maar de
snuggere wil uithangen ?

Jacco van Stierop 1 augustus 2022 om 17:34

Je roept dus maar wat, duidelijk.

Lalsacien 1 augustus 2022 om 17:36

@limburgia “ASO verdient goud aan de wedstrijd!” Jij roept iets. Ik ben benieuwd naar je onderbouwing!

limburgia 1 augustus 2022 om 19:20

Al eens gehoord van de vele en grote sponsors ( te zien op tv en foto’s ) en
tv rechten ?

Napoleon 1 augustus 2022 om 19:26

Ja, hoeveel betalen die eigenlijk?

En wat zijn de kosten voor het organiseren?

jappe666 2 augustus 2022 om 13:24

Denk je zelf niet dat ASO de Tour de France Femmes niet al vele jaren georganiseerd zou hebben als ze daar ‘goud aan verdienen’? In een interview met The Guardian waarschuwde Tourdirecteur Christian Prudhomme zelfs “dat de ‘Tour de France Femmes’ maar beter niet even verlieslatend is als de andere vrouwenevents die ze organiseren”. Meer zelfs, quasi alle wedstrijden die de ASO organiseert zijn verlieslatend, maar kunnen in leven gehouden worden door de inkomsten die ASO genereert uit de Tour de France. De enige reden dat de Tour de France Femmes nu wel georganiseerd werd, is omdat TdF en TdFF als een package deal verkocht werd aan de sponsors, ipv als 2 losstaande wedstrijden.

Net binnen

Populair

Materiaalzone