‘Tour de France brengt volgend jaar een bezoek aan Binche’

dinsdag 12 oktober 2021 om 12:20
‘Tour de France brengt volgend jaar een bezoek aan Binche’

foto: Cor Vos

Aankomende donderdag kennen we het parcours van de komende editie van de Tour de France, maar de Franse krant La Voix du Nord weet nu al dat de Tourkaravaan volgend jaar een bezoek zal brengen aan het Belgische Binche.

Zeker is dat de 109e editie van de Tour de France op 1 juli 2022 zal beginnen in het Deense Kopenhagen. Na drie etappes op Deens grondgebied volgt al een eerste rustdag. La Voix du Nord meldt dat het peloton op de rustdag een verplaatsing zal maken naar het Noord-Franse departement Nord-Pas-de-Calais.

Richting de Moezel 
Op 5 juli zou er dan een etappe plaatsvinden van Duinkerke naar Calais, met mogelijk een uitstapje naar de Vlaamse Ardennen. De dag nadien zou er een Roubaix-achtige etappe op het menu staan in het noorden van Frankrijk. Op 7 juli is het dan aan België om de start van een Touretappe te organiseren, met Binche als startplaats. De rit voert dan richting de Moezel, aldus La Voix du Nord.

Binche was twee jaar geleden ook al startplaats van een Touretappe naar Épernay, een rit die werd gewonnen door Julian Alaphilippe. Het Franstalige RTBF meldt dat de burgemeester en sportschepen van Binche donderdag in Parijs aanwezig zullen zijn. In de hoofdstad van Frankrijk zal de presentatie van de Tour van 2022 plaatsvinden.

Dit artikel delen:

28 Reacties

de adelaar 12 oktober 2021 om 12:45

Daar gaat Wanty voor de zege met Taco

nickdt 12 oktober 2021 om 13:18

Roubaix achtige etappe.

Jumbo team voor de Tour – WVA, Gesink, Roglic, Dumoulin, Teunissen, Nathan, Vingegaard denk ik in dat geval.

Murcia 12 oktober 2021 om 13:29

Dan lijkt Laporte ook een goede kans te maken, die is goed in dat werk en beter dan Teunissen op het moment.

Landeirovic 12 oktober 2021 om 13:30

waarom nog steeds Gesink? Dennis toch?

nickdt 12 oktober 2021 om 13:52

Gesink als extra man op het vlakke, maar kan je ook in het gebergte gebruiken. Je moet met verschillende scenario's rekening houden. Stel dat Nathan en Teunissen/Laporte wegvallen, dan moet Van Aert op het vlakke gaan rijden in zijn uppie. Denk dat je dus meer aan Gesink hebt dan aan Dennis in dat geval. Denk ook dat je aan Gesink meer gaat hebben dan aan Dennis in de Parijs-Roubaix achtige finale (Die editie die Boom won zat Gesink in het elitegroepje daarachter, dus die kan het ook).

Nou, in het geval dat Vingegaard naar de Giro wordt gestuurd als kopman, dan zou je Dennis mee kunnen nemen.

lo squalo dello Stretto 12 oktober 2021 om 13:59

Waarom zou je Kuss thuislaten? Hij kan in die etappes gerust op 30′ binnenkomen maar in de bergen is hij echt van goudwaarde.

Beer 12 oktober 2021 om 14:34

Roglic, Vingegaard, van Aert, Kuss, Dennis, Gesink, Laporte, Van Hooydonck lijkt me wel een mooie mix. Wel maar 1 Nederlander zo & Dennis gaat in orde moeten zijn bergop om het op deze manier te kunnen doen.

Reiger 12 oktober 2021 om 16:50

Gesink lekker thuislaten en hem opstellen in een veel minder nerveuze Vuelta of Giro.

de adelaar 12 oktober 2021 om 17:37

Meteen alleen TJV, verruim je blik?

Steven_E 12 oktober 2021 om 13:20

Duinkerke – Calais mét uitstap naar de Vlaamse Ardennen lijkt mij wel wat optimistisch qua kilometers. Misschien eerder Heuvelland (Kemmel etc.)?

lo squalo dello Stretto 12 oktober 2021 om 13:59

Inderdaad, lijkt me ook niks of het moet héél ver van de finish zijn.

Jean Dumas 14 oktober 2021 om 03:09

Mont des Cats en Mont Cassel worden genoemd in de Franse pers.

Sagan=hulk 12 oktober 2021 om 13:20

Dat lijkt een mooie eerste week. Verderop komen La Planche des Belles filles en Alpe d’Huez ook ter sprake, dit wordt in totaliteit een mooi parcours.

Turtlehead 12 oktober 2021 om 15:16

Dat lijkt het ieder jaar. En dan blijkt iemand de koers op slot te gooien, liggen de bergen ver van de finish of zijn te gemakkelijk, of vallen er drie smaakmakers op hun smoel en is het toch weer gapen.
Maarrr de laatste drie jaar was het toch genieten (al was het in het afgelopen jaar in de tweede helft niet geweldig).

VespavanBern 12 oktober 2021 om 15:21

Asjeblieft niet weer die overhypede klim in de Vogezen, snap echt niet waarom die klim laatste decennia zo immens vaak in het parcours is opgenomen. Het is net te kort voor echte verschillen, en te lang voor een open finale.

Alpe d’Huez is qua profiel dan weer ideaal maar daar is het zo bizar druk dat er wat mij betreft ook al heel lang niks meer aan is, beeld van Nibali in 2018 staat me nog goed bij….

Mac-S 12 oktober 2021 om 15:33

Die Mooie Meisjes Berg komt mij ook de strot uit, maar als het om etappeplaatsen in de Tour gaat, geldt nog steeds “wie betaalt, bepaalt”

Reiger 12 oktober 2021 om 16:49

Als ze Alpe d’Huez weer gaan beklimmen hoop ik dat ze vanaf de voet dranghekken zetten om al die meerennende idioten te weren. Nibali werd gewoon van zijn fiets gelopen door mafkezen die met een carnavalspak aan zo nodig op tv willen komen.

Anas Abbassi 12 oktober 2021 om 14:34

TJV voor de Tour: Roglic, Dumoulin, Vingegaard, WVA, Dennis, Kuss, Laporte,Teunissen/Gesink/ Van Hooydonck.

Massimo Bataille 12 oktober 2021 om 17:08

Denk niet dat Dumoulin nog nood heeft aan alle druk en heisa rond de tour. Moet ook nog bewijzen dat hij 100% zijn 'klimmersbenen' terug heeft. Want gaat ook niet willen gaan om pelotonvulling te zijn als ze met Roglic voor geel gaan.

Denk eerder: Roglic, Kuss, Vingegaard (of Foss), Van Aert, Gesink, Teunissen
En dan komt het moeilijk:
Nog een man op het vlakke met Van Hooydonck of Affini (jong) , toch Van der Sande (meer ervaring) of toch voor een fransman kiezen in Laporte (denk ik niet)
En een klimmer/all rounder in Dennis (als er TTT zou zijn) of toch extra nederlander in Oomen of Bouwman ( mijn keuze).
Ze kunnen ook nog Foss kiezen, maar zie Vingegaard of Foss wel voor eigen kans gaan in Giro.

de adelaar 12 oktober 2021 om 17:39

Bedankt, de ploegleiding kan zich met een gerust hart terugtrekken en het aan jou overlaten

Massimo Bataille 13 oktober 2021 om 00:05

Veel ervaring opgedaan met Pro Cycling Manager, dat helpt natuurlijk =D

Zou gerust wel eens willen meedraaien achter de schermen van een ploeg, zou me wel vet lijken.

AWestie 12 oktober 2021 om 15:21

La flamme rouge op Twitter heeft al wel meer gokjes op het oog

Lalsacien 12 oktober 2021 om 18:18

Die hebben het weer van velowire.com!

VespavanBern 12 oktober 2021 om 15:23

Hopelijk nemen ze eindelijk weer is een echte alpen rit met veel hoge cols op in het parcours. Bijvoorbeeld de Madeleine-Galibier-Glandon combinatie, of iets richting Izoard-Vars-Bonette.

Lalsacien 12 oktober 2021 om 18:18

Dat gaat 'm niet worden volgend jaar.

jimmen 12 oktober 2021 om 18:19

eens! De galibier willen we zien!

Wheely 12 oktober 2021 om 18:52

Dat wordt weer Binchewatchen!

Innsbruck 12 oktober 2021 om 22:28

Binche is Wanty en Wanty gaat boefen met de bobo’s van ASO. Leuk voor de mensen in de omgeving, voor mij ook niet ver weg (dik uurtje) maar ben zo niet van de drukte dat ik deze waarschijnlijk ook aan me voorbij laat gaan. Als ze eens in Gent passeren, kan ik niet anders.