‘Tour de France breekt met traditie en finisht in 2024 niet in Parijs’

woensdag 30 november 2022 om 08:32
‘Tour de France breekt met traditie en finisht in 2024 niet in Parijs’

foto: Cor Vos

De Italiaanse sportkrant La Gazzetta dello Sport weet het nu zeker: de Tour de France zal in 2024 niet finishen op de Champs-Élysées in Parijs. De Ronde van Frankrijk, die sinds de eerste editie altijd finishte in Parijs, zal over twee jaar eindigen in Nice.

Binnenkort verschijnt de nieuwe voorjaarseditie van RIDE, waarin we uitgebreid vooruitblikken op het nieuwe wielerseizoen. Het wordt wederom een lekker dikke editie vol verhalen over alles wat de wielersport zo mooi maakt. Pre-order hem nu online en ontvang leuke extra's. Wil je onze voorjaarsgids extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

Nice zou over twee jaar dus de eindbestemming zijn van de belangrijkste wielerkoers op aarde. Dit heeft te maken met de Olympische Spelen van 2024 in Parijs van 26 juli tot 11 augustus. De slotetappe van de Tour zal op 21 juli plaatsvinden, slechts vijf dagen voor de openingsceremonie van de Olympische Spelen. Om die reden is badplaats Nice aangewezen als alternatieve finishplaats, schrijft La Gazzetta dello Sport.

Grand Départ in Florence
De start van de 111e Tour de France zou op 29 juni 2024 dan weer plaatsvinden op het Piazzale Michelangelo in het historische centrum van Florence. Het gaat om een rit-in-lijn. Ook de dagen erna blijft de Tour in Italië, tot op dag vier de grens wordt overgestoken. De eerste etappe, die van start gaat in de geboortestreek van Gino Bartali en Gastone Nencini, finisht in Rimini, waar Marco Pantani in 2004 het leven liet. Daags nadien begint de rit in Cesenatico, Pantani’s geboorteplaats.

De verwachting is dat koersorganisator ASO deze week met een definitief persbericht naar buiten zal komen. De eerstvolgende editie van de Tour de France kent een Grand Départ in de wielergekke regio Baskenland en finisht wel gewoon in Parijs.

Dit artikel delen:

23 Reacties

Romāns Vainšteins 30 november 2022 om 09:11

Eindigen met de traditionele Nice-Rit zoals in PN maar dan met een nóg langere ellendige heuvelachtige aanloop en een totaal van 250K please. Bij een kort AK kan dan de boel volledig op de kop nog. Plus dat je kans creeert dat de gele trui solo aankomt. Leuk.

6
Binda 30 november 2022 om 09:20

Dit klinkt als goed nieuws. Ik kan mij altijd wel ergeren aan zo’n suffe anticlimax van een grote ronde. De hele etappe is welgeteld 2 minuten interessant en het verloop is uitgekauwder dan de Waalse Pijl.

3
Koers 30 november 2022 om 09:46

Eens, sowieso moet je de weekenden met mooie etappes vullen. Sprintritten kunnen prima door de week, waarbij men na school/werk nog de finish mee kunnen pikken.

1
Mystieke_Monnik 30 november 2022 om 10:40

Tra.di.tie! De Tour is groter dan enkel het wedstrijdverloop. Ik was dan ook oprecht boos toen ik dit hoorde. Meteen opgelucht toen de achterliggende reden erbij werd vermeld.

0
Secondant 30 november 2022 om 08:58

Dit was in juli, tijdens de TdF 2022 al bekend toch?

2
snoep de hond 30 november 2022 om 10:26

Toen was het nog een gerucht. Nu is het een gerucht waarvan Gazzetta dello Sport blijkbaar zegt dat ze het zeker weten.

0
Marcel de Gendt 30 november 2022 om 09:34

Hopelijk geeft dit meer vuurwerk dan de traditionele aankomst. Want die is zo suf! Terwijl juist in Parijs Nice de slotetappe bijna ieder jaar 1 van de mooiste etappes oplevert in een kleine grote ronde. Gegarandeerd spektakel.

Startlocatie is overigens prachtig, een mooi eerbetoon aan 1 van de grootste kunstenaars ooit.

2
jooprioolpijp 30 november 2022 om 12:47

…en kunstenaars vergeven wij graag hun (doping)zonden? Pantani is een kleurrijk en tragisch figuur, maar met terugwerkende kracht kan ik weinig bewondering opbrengen voor iemand die 1:10 rijdt op EPO & co. Andere tijden, dat wel.

0
Skywalker 30 november 2022 om 14:15

@joop: Marcel heeft het natuurlijk over zijn alter ego Michelangelo en niet over Pantani

0
Seppie 30 november 2022 om 10:22

Wat leuk dat ze in Florence een plein naar Michelangelo hebben genoemd. Hier op WF is hij helaas verbannen, waarschijnlijk niet woke genoeg. Ik las zijn commentaren en de daarop volgende reacties graag.

2
Michiel 30 november 2022 om 11:56

Ik zou eens boven je post kijken, de roddels doen de ronde dat hij nu meneer de Gendt heet

0
re-cycle 30 november 2022 om 11:43

Parijs is dus nog heel ver in de TDF 2024

2
Cornelius 30 november 2022 om 11:56

Wat heet ver? Zeg maar gerust onbereikbaar!

0
Romāns Vainšteins 30 november 2022 om 09:24

Ze zullen er trouwens bijna wel 100% zeker een tijdrit van maken. Helaas

0
Koers 30 november 2022 om 09:50

Ik weet niet wat het plan is, maar als de dames weer een deel van het herenparcours moeten doen lijkt me dat sterk. Zelf bij een korte TT heb je daar meteen al een verschil en dat lijkt me onwenselijk.

0
Panache 30 november 2022 om 10:59

Ik vermoed zelf een criterium met boulevard sprint (helaas).

0
Michiel 30 november 2022 om 11:55

Nice……

0
Patrick 30 november 2022 om 12:54

Vreselijk. Eerst al die onzin buiten Frankrijk en nu dit. Je kan er op wachten dat dit in de toekomst vaker voor zal gaan komen. De Tour die in 2028 eindigt in Doha? Zou nergens meer van opkijken. De Tour de France draait helaas steeds minder om Frankrijk.

0

“Belangrijkste koers op aarde”?

Da’s nog altijd het Hart van Gils, toevallig wel ja.

0
Dark Noise 30 november 2022 om 22:29

Waarom toch niet de echte Italiaanse benaming van de stad gebruiken, Firenze. Zo heet de stad en het klinkt zoveel mooier.

0
Klein Verzet 30 november 2022 om 10:49

Past volledig in de tijdgeest, waarin de almaar toenemende zucht naar sensatie en spanning het doodsaaie bestaan van de grijze middelmaat met kijkcijfers moet compenseren. Rotsvaste instituties, tradities en “klassiekers”, alles mag op de schop, omdat het kan. De Muur brokkelt af tot een betekenisloos relikwie uit vervlogen tijden. What’s next? De Tour de France volledig op Qatarese bodem, met of zonder speldje?

-2
Cornelius 30 november 2022 om 11:20

RVV van Aboe Dhabi naar Doebai?

0
TheBFG 30 november 2022 om 12:19

Je hoeft niet overal iets achter te zoeken.
Ze kunnen gewoon niet in Parijs omdat de politie en andere instanties te druk zijn met de OS die 4 dagen later beginnen.
(nou was die overlap er ook in 1924, maar toen maakte dat iets minder uit…)

0

Headlines

Populair

Materiaalzone