Tour 2025: Voorbeschouwing etappe 8 naar Laval – Wie slaat zijn slag voor de puntentrui?
De snelle mannen krijgen weer een kans; sterker nog, ze krijgen dat heel het weekend. Eerst op zaterdag dus, als de aankomst in Laval ligt. Een tricky finish, want de aankomststrook loopt lichtjes op. Timing is key. De grote vraag voor vandaag is daarom ook of de echte snelheidsduivels de machtsprinters kunnen afhouden. WielerFlits blikt vooruit!
Parcours
De sprinters hebben er een dag of vijf moeten wachten, maar zijn in de achtste rit dan eindelijk weer aan zet in de Tour de France, als de etappe finisht in Laval. Alhoewel, de aankomst speelt ook de machtspurters in de kaart. Sterke puncheurs kunnen de sprinters dus andermaal dwarsbomen.
De achtste etappe gaat van start in Saint-Méen-le-Grand en telt 174 kilometer. De Bretonse stad was een keer eerder gastheer in de Tour de France, toen in Lorient later op de dag een renner won die bij de jongste wielerkenners niet meteen een belletje zal doen rinkelen: Sylvain Calzati. De Fransman boekte in de Tour van 2006 zijn enige profzege in de rit die vanuit Saint-Méen-le-Grand vertrok. Twee jaar eerder had hij wel de Ronde van de Toekomst gewonnen, alhoewel die toen ook nog toegankelijk was voor profs. Ook in kleinere Franse rittenkoersen scoorde hij zo nu en dan een topresultaat, maar een hoogvlieger werd Calzati nooit.


- Start:
- 13:10 ( Saint-Méen-le-Grand)
- Finish:
- 17:04 ( Laval)
Finishplaats Laval heeft iets meer Tourgeschiedenis. Vier jaar geleden won Tadej Pogačar hier een individuele tijdrit voor Stefan Küng en Jonas Vingegaard, waarmee de Sloveen de basis legde voor zijn tweede Tourzege én we voor het eerst zagen dat de Deen veel meer in zich had dan meesterknecht zijn voor Primož Roglič. Wout van Aert en Mathieu van der Poel – die amper op de tijdrifiets had getraind voorafgaand een de Tour – werden destijds vierde en vijfde, wat voor de Nederlander betekende dat hij op knappe wijze zijn gele trui verdedigde die hij op Mûr-de-Bretagne had veroverd.
Een podium als toen zit er zaterdag vermoedelijk niet in. De gehele rit is nagenoeg vlak. In de laatste 1,7 kilometer moeten nog wel 35 hoogtemeters worden overwonnen, maar nergens wordt het echt steil. Maar toch: na een volle week koers is die kleine 3% procent aan gemiddelde stijging misschien wel genoeg voor de machtsprinters.
Er wacht de renners voor die sprint wel nog een finale die hen behoorlijk wat hindernissen oplevert. Dat begint al wanneer de renners op een dikke vijf kilometer van de streep langs de rivier La Mayenne komen rijden. Op zo’n 4,5 kilometer volgt een serieuze versmalling, die meteen voor wat opschudding zal zorgen. En dan moet er nadien nog heel wat bochtenwerk aankomen.
Houd u daarna vast voor een waar rollercoaster: op iets minder dan 4 kilometer van het einde draaien de renners scherp af naar rechts, maar hét sleutelpunt wacht op 3 kilometer van de eindstreep. Daar moet een rotonde worden overwonnen die 180 graden terugdraait – nooit gemakkelijk.
Tussen 2 en 1 kilometer van de streep volgen nog twee rotondes en een brug over de rivier en in de slotkilometer gaat de weg nog enkele keren flauw naar links en rechts. Pas op 200 meter van de streep op de Boulvard Pierre Elain zien de renners de streep. Eén gelukje: door de oplopende finish zullen veel ploegen en renners zichzelf elimineren.
Klassementen
Favorieten
Geen gemakkelijke finish in Laval, en dus ook verre van simpel om te voorspellen wat voor type renner op die lastige sprintersaankomst het best uit de voeten zal komen. Toch doet zo’n machtssprint op een aankomststrook met een stijging van zo’n 3% ons meteen aan één man denken.
En dan hebben we het over Jonathan Milan. De Italiaan van Lidl-Trek behoort op het vlakke sowieso al bij de rapste mannen van het peloton, maar in een machtssprint die een beetje oploopt, komt Milan vaak nog een beetje meer tot zijn recht. Dat laatste liet hij recent nog zien in het Critérium du Dauphiné, waar hij onder anderen Mathieu van der Poel klopte.

Merlier versus Milan in Duinkerke – foto: Cor Vos
In Laval moet Milan opnieuw kunnen rekenen op zijn duizelingwekkende trein, met Simone Consonni, Edward Theuns en Jasper Stuyven, die hem als geen ander kunnen piloteren. Als Milan vervolgens het juiste gevoel voor timing vindt, is de kans niet klein dat de rollen van de finish op dag drie in Duinkerke omgekeerd zullen zijn. Milan moest toen vrij nipt de duimen leggen voor een ijzersterke Tim Merlier.
Natuurlijk moeten we Merlier ook hier bij de kanshebbers plaatsen, maar toch met meer vraagtekens dan veel van zijn concurrenten. Merlier is ook een machtssprinter, die wel vijf keer kan sterven als het moet. Alleen is het de vraag of deze lastige aankomst niet nét zijn petje te boven zal gaan. In principe is er echter niemand in dit peloton die qua pure snelheid kan tippen aan de benen van Merlier, en dus is de man van Soudal Quick-Step nog altijd een topkandidaat voor winst.
Ook Mathieu van der Poel mag niet ontbreken in dat rijtje. Op papier ligt deze rit zijn ploeggenoot Kaden Groves nog net iets beter, maar nu Van der Poel zijn jacht op de groene trui heeft ingezet, zal hij vermoedelijk ook hier aan de bak moeten als hij écht de groene trui wil hebben. Ook een soort tussenoplossing kan: Van der Poel trekt de sprint aan voor de Australiër en pikt met een verre top 10-notering zelf nog wat groene punten mee.

Hoe ver komt Mathieu van der Poel – foto: Cor Vos
Hoe dan ook verwachten we een hoofdrol voor Van der Poel. Indien hij zelf mee wil sprinten, zal hij het moeten hebben van de afmatting in de benen van de andere renners. Maar Van der Poel gaf zelf al aan dat ook Groves zijn kans mag grijpen. Benieuwd wat dat geeft!
In het verleden zouden we ook altijd Wout van Aert héél hoog op dit lijstje hebben gezet, maar de voormalige Belgische kampioen is zelf de eerste om toe te geven dat hij niet het niveau haalt dat hij vooraf had gewild.
Wel voelt Van Aert zich elke dag nog beter worden, en het moet gezegd: intrinsiek heeft hij wellicht de beste kwaliteiten van het hele peloton om deze aankomst tot een goed einde te brengen. Van Visma | Lease a Bike krijgt Van Aert alle tijd, maar Van Aert zal zelf wel staan te popelen om een gooi naar ritwinst te doen – als de finale niet te gevaarlijk uitvalt.

Wat heeft Wout van Aert nog in de benen? – foto: Cor Vos
Ook Biniam Girmay had met zijn vorm van een jaar geleden wellicht een rijtje hoger in de sterrenverdeling gestaan, maar je kan ook bezwaarlijk stellen dat het met de winnaar van de groene trui in 2024 slecht is gesteld. Op de openingsdag moest Girmay alleen maar Jasper Philipsen laten voorgaan. Maar om echt met zijn minder voorjaar af te rekenen, wil de Eritreeër van Intermarché-Wanty gewoon die felbegeerde ritzege op een aankomst die hem als gegoten past.
Wie zeker nog met stip een vermelding verdient, is Søren Wærenskjold. In de jonge Noor hadden we nooit een topsprinter gezien, eerder een sterke renner met een goede punch en tijdrit die na een zware koers snel uit de hoek komt. Maar kijk, in afwezigheid van Alexander Kristoff ontpopt hij zich zelfs in de vlakke sprints tot snelle man met een derde en vierde plek. Op deze aankomst moet hij nog beter renderen.
Dat laatste zou je ook kunnen stellen over mannen als Bryan Coquard (Cofidis), Tobias Lund Andersen (Picnic PostNL), Marijn van den Berg (EF Education EasyPost) en waarom niet nationaal kampioen Danny van Poppel? Al moet die laatste ook rekening houden met de gevallen Jordi Meeus, die nog niet op zijn best lijkt en daarom best zijn sprintersrol kan afstaan.

Girmay is nog zo’n machtssprinter die ver kan komen – foto: Cor Vos
Bij de snelle sprinters zijn ook Dylan Groenewegen (Jayco AlUla), Phil Bauhaus (Bahrain Victorious), Arnaud Démare (Arkea-B&B Hotels), Arnaud De Lie (Lotto) en Pascal Ackermann (Israel Premier Tech) het vermelden waard. Zeker Groenewegen en Bauhaus moeten op een goede dag gewoon kunnen winnen.
Deelnemerslijst (WielerFlits, powered by CyclingFlash)
Website organisatie
Weer en tv
De warme temperaturen van de voorbije dagen blijven de Tour de France teisteren. In Laval loopt het kwik zaterdag op tot 30 graden Celsius. De zon schijnt bovendien fel, de wind komt niet verder dan 2 Beaufort. Wel wachten zaterdagavond nog felle onweersbuien, vermoedelijk pas na de rit.
De achtste etappe is van start tot finish live te zien op Eurosport 1 en via HBO Max. Ook de NOS en Sporza beschikken over de uitzendrechten voor de Ronde van Frankrijk en zijn er dus live bij. Voor de exacte uitzendtijden kun je altijd terecht in onze tv-gids Wielrennen op TV.
OK alle sprinters moeten normaal gesproken die heuveltjes kunnen overleven, maar de 1e week is voor velen heel zwaar geweest, dus er is een goede kans dat een ontsnapping ver kan komen, want welke ploegen willen en kunnen nog genoeg renners inzetten om die ontsnapping te controleren.
Er is kans op een mooie rit voor de niet klassement teams.
Ik zet mijn geld op winst voor de ontsnappers.
Dat geld ben je kwijt Richard
UAE gaat niet rijden, Alpecin zonder Philipsen ook niet en Soudal heeft weinig mannen om te rijden. Finish loopt 3% op, zie alleen Lidl en intermache rijden.