Tour de France 2025: Voorbeschouwing etappe 17 naar Valence – Sprintduel tussen Milan en Merlier?
De zeventiende etappe in de Tour de France 2025 leidt het peloton naar Valence. De aanvallers zullen het ongetwijfeld weer proberen in deze overgangsrit, maar ook de sprinters zullen azen op de zege. Voor velen van hen is dit immers de laatste kans om (nogmaals) toe te slaan. Zien we een nieuw duel tussen Jonathan Milan en Tim Merlier? WielerFlits blikt vooruit!
Parcours
De zeventiende rit begint in Bollène. Na een pauselijke start – Bollène maakte vroeger onderdeel uit van de Kerkelijke Staat; hoewel we dat officieel geen opvolger mogen noemen van Vaticaanstad, is dat het min of meer wel – in de sterfplaats van Ivo Van Damme (misschien wel de beste Belgische atleet ooit) krijgt het peloton een heuvelachtige etappe voorgeschoteld met twee wat langere beklimmingen. Deze zijn echter niet al te lastig. De top van de Col de Tartaiquille (3,9 km aan 3,5%), de laatste gecategoriseerde klim van de dag, ligt op 45 kilometer van de streep.


- Start:
- 13:35 ( Bollène)
- Finish:
- 17:10 ( Valence)
Daarna gaat het over glooiende wegen naar de finish. Hier zien we ongetwijfeld nog vluchters vooruit, maar tenzij hun voorsprong heel comfortabel is, zullen zij in de laatste acht kilometer wel constant in het zicht zijn. Die gaan namelijk over een rechte weg naar Valence, tot de een laatste haakse bocht in de laatste kilometer.
Voor wie het overigens leuk vindt: binnen zeven uur kun je vanaf het Centraal Station Amsterdam met een overstap op Parijs in minder dan zeven uur naar Valence rijden. Een retourticket (dinsdag 22 juli heen, donderdag 24 juli terug) voor een volwassene kost weliswaar 159 euro, maar dan bezoek je wel een dag lang de Tour. Vanaf Brussel Midi maak je voor 93,50 euro dezelfde reis in vier en een half uur naar de stad van voormalig topper Charly Mottet, wiens dochter in 2020 spijtig kwam te overlijden. Vergeet overigens niet om de plaatselijke lekkernij Suisse de Valence tot je te nemen, geïnspireerd door de Zwitserse Garde die de paus beschermen. Zo is de cirkel weer rond.
Klassementen
Favorieten
Derde week, heuvelachtig parcours en een peloton vol aanvallers. In principe zijn alle ingrediënten aanwezig om van de zeventiende etappe een typische vluchtersrit te maken. Ware het niet dat er óók veel sprinters zijn die voor de dagzege willen gaan in Valence. Voor velen van hen zal dit immers de laatste kans zijn. Er volgen alleen nog twee bergetappes in de Alpen, een veel lastigere overgangsrit naar Pontarlier én de slotrit naar Parijs, met driemaal de kasseiklim naar Montmartre. Voor de snelle mannen die nog wat willen, moet het nu gebeuren.

Tim Merlier – foto: Cor Vos
Het zal geen sinecure worden om de boel te controleren, maar de ploegen van de twee beste sprinters van deze ronde zullen het zeker proberen. We doelen dan natuurlijk op de ploegen van Jonathan Milan en Tim Merlier, respectievelijk Lidl-Trek en Soudal Quick-Step. Voor Milan is het nog eens extra belangrijk dat het tot een sprint komt in Valence, want alleen dan kan hij in de strijd om het groen verder uitlopen op Tadej Pogacar, die in drie Alpenritten ongetwijfeld nog de nodig punten zal pakken. Merlier en Soudal Quick-Step zullen dan weer een vervolg geven aan het succes van Valentin Paret-Peintre, die de teleurstelling van het uitvallen van klassementskopman Remco Evenepoel al deels wist weg te spoelen met een zege op de Mont Ventoux.
Als het inderdaad een sprint wordt, heeft Tim Merlier een klein streepje voor ten opzichte van Milan. Per slot van rekening won de Belg al twee keer deze Tour, terwijl de Italiaan voorlopig nog op één staat. Bovendien heeft Merlier zich mogelijk iets meer kunnen sparen sinds zijn laatste overwinning in Châteauroux. Milan moest zich immers dagelijks inspannen om onderweg nog wat punten te sprokkelen voor het groen.

Jonathan Milan – foto: Cor Vos
Naast Soudal Quick-Step en Lidl-Trek zal ook Intermarché-Wanty wel een sprint willen en wellicht een steentje bijdragen aan het achtervolgingswerk. Hun beste kans op een ritzege is en blijft Biniam Girmay. De Eritreeër heeft niet de flits van vorig jaar, maar krijgt als goed klimmende sprinter nog wel twee kansen in de slotweek. Op de slotdag in Parijs en nu in Valence. Zeker als Merlier en Milan toch wat lijden op het lastige parcours, zou Girmay kunnen profiteren en toch nog die felbegeerde ritzege bemachtigen.
Alpecin-Deceuninck had na twee dagen in deze Tour al evenveel ritzeges beet. De twee grote sterren – Jasper Philipsen en Mathieu van der Poel – hebben de ronde echter al verlaten. Het zal daarom van Kaden Groves moeten komen om de ploeg nog een succes te bezorgen. De Australiër won al etappes in de Giro (twee) en Vuelta (zeven), maar in zijn eerste Tour kwam hij nog niet verder dan een derde plaats. Dat was in Laval, op een aankomst die hem beter lag. Toen was wel het idee dat Groves nog beter in de ronde zou kunnen groeien. Wie weet.

Biniam Girmay – foto: Cor Vos
Wout van Aert kan deze etappe op meerdere manieren aanvatten. Wellicht kiest hij voor de aanval, maar de Belg maakt ook kans als het ‘gewoon’ een sprint wordt. Tenslotte was hij in Laval nog tweede achter Milan, al was dat wel op een echte Van Aert-aankomst. Nog iemand die zowel vanuit de vlucht als in de sprint toe kan slaan, is Van Aerts landgenoot Arnaud De Lie. De 23-jarige renner van Lotto lijkt zichzelf na een (opnieuw) moeilijk voorjaar te hebben hervonden. Hij noteerde deze Tour al een vijfde, vierde en derde plaats. Doet de Stier van Lescheret nu nog één of zelfs twee trapjes beter?
Wat de sprinters betreft noemen we ook nog Dylan Groenewegen (Jayco AlUlA), Tobias Lund Andresen, Pavel Bittner (beiden Picnic PostNL), Paul Penhoët (Groupama-FDJ), Phil Bauhaus (Bahrain Victorious), Jordi Meeus, Danny van Poppel (beiden Red Bull-BORA-hansgrohe), Alberto Dainese (Tudor), Arnaud Démare (Arkéa-B&B Hotels), Stian Fredheim (Uno-X Mobility) en Pascal Ackermann (Israel-Premier Tech).

Wout van Aert – foto: Cor Vos
Mocht het een oncontroleerbare chaos worden in de beginfase met een grote kopgroep tot gevolg – zeker geen onmogelijk scenario – dan zouden we ook een gevecht kunnen krijgen tussen de vluchters. In dat geval schrijven we in ieder geval Jonas Abrahamsen en Mauro Schmid op, de nummers een en twee van de rit naar Toulouse. Ook is het dan natuurlijk weer letten op Quinn Simmons, die deze Tour ieder moment aangrijpt om erin te vliegen. De laatste ster gaat naar de eveneens zeer aanvalslustige Axel Laurance.
Andere aanvallers om op te letten, zijn: Pascal Eenkhoorn (Soudal Quick-Step), Kasper Asgreen, Michael Valgren (EF Education-EasyPost), Will Barta (Movistar), Thibau Nys, Jasper Stuyven (Lidl-Trek), Victor Campenaerts (Visma | Lease a Bike), Valentin Madouas (Groupama-FDJ), Fred Wright (Bahrain Victorious), Matteo Trentin (Tudor), Luke Plapp (Jayco AlUla), Bruno Armirail (Decathlon AG2R), Davide Ballerini, Mike Teunissen (XDS Astana), Alexey Lutsenko (Israel Premier Tech) en Laurenz Rex (Intermarché-Wanty).
Weer en TV
’s Ochtends bij de start in Bollène zal het droog en zonnig zijn, maar in de namiddag wordt in finishplaats Valence regen verwacht en mogelijk zelfs wat onweer. Afwachten dus, of de renners het helemaal droog houden. Koud zal het in ieder geval niet worden: tegen de avond is het nog altijd zo’n 25 graden Celsius. De windrichting (2 Beaufort) draait gedurende de middag van het noorden naar het westen.
De vijftiende etappe is van start tot finish live te zien op Eurosport 1 en via HBO Max. Ook de NOS en Sporza beschikken over de uitzendrechten voor de Ronde van Frankrijk en zijn er dus live bij. Voor de exacte uitzendtijden kun je altijd terecht in onze tv-gids Wielrennen op TV.
berggie1987
1 juli 2025 22:15
Valence wordt gewoon een sprint, daar durf ik wel een wedje over aan.
Youri IJnsen
2 juli 2025 08:53
Ik ook. Als het in een massasprint eindigt, krijg jij van mij een RIDE Magazine thuisgestuurd.
Dit (en etappe 20) is wel zo’n typische Asgreen-etappe waar hij meeschuift in zo’n vlucht met verder kleinere namen, waarin het peloton zich in slaap zou durven laten wiegen omdat er maar 3-4 man mee zit en de vermoeidheid in de benen plots net te groot blijkt te zijn om hem nog terug te halen eens hij aan z’n solo begint.
Ik gun het de sprinters dan weer wel, die hebben de afgelopen dagen alleen maar moeten klimmen. Nog een laatste kans op een sprint zou ze wel toekomen
Sprinters hebben hun best gedaan om hier te geraken, hun ploegen gaan hen dan niet in de steek laten bij deze laatste kans denk ik
Elke keer opnieuw zou je verwachten dat op 1 à 2 ploegen na alle teams vol de kaart van de aanval zouden trekken wegens in principe kansloos in de sprint, maar als het erop aankomt, zetten zelfs de B- en C-sprinters vaak gewoon een mannetje bij voor een uiteindelijke 8e plaats met een Dainese, Fredheim of Ballerini.
Op 1 of andere manier lijkt een 8e plek met een sprinter waardevoller, dan met een vluchter 6de in de kopgroep te worden. De logica erachter ontgaat mij volledig, maar je ziet het toch ontzettend vaak terug in het koersgedrag.