Tour 2023: Philipsen klopt Cavendish in Bordeaux en maakt hattrick compleet
foto: Cor Vos
Julian Dubbeld vrijdag 7 juli 2023 om 17:11

Tour 2023: Philipsen klopt Cavendish in Bordeaux en maakt hattrick compleet

Jasper Philipsen heeft vanmiddag de zevende rit in de Tour de France gewonnen. In Bordeaux bleef de renner van Alpecin-Deceuninck Mark Cavendish en Biniam Girmay voor. Het is alweer de derde ritzege van Philipsen in deze Tour.

De gloednieuwe winter-editie van RIDE Magazine is vanaf nu verkrijgbaar! Mathieu van der Poel staat op de cover. In ons magazine lees je een uitgebreid verhaal van 10 pagina's met dé smaakmaker van 2023. Bestel nu jouw exemplaar online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Na de vierde etappe naar Nogaro was ook de zevende rit in La Grande Boucle op papier een honderd procent kans voor de sprinters. Onderweg naar Bordeaux was de Côte de Béguey (1,6 km aan 3,8 procent) op 39 kilometer van de meet een hindernis die eigenlijk geen naam mocht hebben.

De vluchters stonden vrijdag dan ook niet in de rij om een kopgroep te vormen. Nelson Oliveira, Jonas Abrahamsen en Mathieu Burgaudeau lieten hun goede bedoelingen direct na de start in Mont-de-Marsan zien, maar werden door hun ploegleiders snel tot de orde geroepen. Simon Guglielmi van Arkéa-Samsic kwam daardoor alleen vooruit te rijden.  De 26-jarige coureur kreeg een voorsprong van vier minuten van het peloton, dat het verder rustig aan deed.

foto: Cor Vos

Gezelschap van Latour en Peters
Een dag helemaal alleen zou Guglielmi uiteindelijk niet komen te rijden. Toen het verschil tussen het peloton en de Fransman na de tussensprint was teruggelopen tot dertig seconden, maakten Pierre Latour en Nans Peters de oversteek. Het verschil liep weer iets op, maar duidelijk was dat het peloton totale controle had. Toen Guglielmi op de Côte de Béguey het enige bergpuntje van de dag pakte, liet hij zich weer uitzakken.

Het peloton riep Peters op zes kilometer van de streep en Latour twee kilometer later tot de orde, waarna de voorbereidingen op een nieuwe massasprint echt konden beginnen.

Cavendish komt dicht, Philipsen wint
In de bochtige en smalle straten van Bordeaux zagen we Alpecin-Deceuninck, Jayco AlUla, Soudal-Quick Step hun sprinters veilig houden en kregen we een go om te gaan sprinten. Na weer een goede lead-out van Mathieu van der Poel was het Philipsen die opnieuw aan het langste eind trok, al moest hij heel diep gaan om Cavendish nog voorbij te steken.

RIDE Magazine
96 Reacties
Sorteer op:
7 juli 2023 17:18
3x sprinten, 3x van je lijn afwijken. Eigenlijk 4, want de tussensprint vandaag ging ook letterlijk van de middenlijn naar de dranghekken.

Van Poppel heeft groot gelijk over Philipsen. Weet niet wat die doet op een fiets.

Sporza en NOS zwak, maar chauvinisme speelt een rol.
    7 juli 2023 17:28
    Het verbaast me dat ze het niet eens vermelden.
    7 juli 2023 17:33
    Philipsen heeft duidelijk een afwijking naar rechts.

    Daarom begint ie de sprint altijd links, anders rijdt ie de hekken in.
    Sporza is chauvinistisch, en Knetemann heeft thuis op de bank een sprinter zitten die vindt dat dit erbij hoort.
    7 juli 2023 17:39
    Stel u voor, Cavendish zet Phillipsen (ik ben toch beetje JP van) zomtegen de hekken en wint.
    Moet je dan hier mijn landgenoten horen, de gazetten komen vette letters te kort.
    7 juli 2023 17:52
    Sven Nys benoemde het wel heel duidelijk op Sporza radio. Hij liet in het midden of Philipsen al dan niet teruggezet moest worden, maar tussen de lijnen hoorde je wel dat hij vond van wel.
7 juli 2023 17:18
Ik kan me goed voorstellen dat Girmay een klacht indient. Waarom sprint Philipsen niet gewoon rechtdoor? Hij had alle ruimte!
    7 juli 2023 17:25
    Omdat het te vroeg was om in de wind te zitten en hij nog even wou profiteren van de slipstream van Cav natuurlijk. Maar dat geeft je niet het recht een ander de pas af te snijden (vind ik), dat wiel was al bezet.
    7 juli 2023 17:28
    Het kon wel, maar cav schuift ook nog meer naar rechts en Phillipsen volgt enkel.
    7 juli 2023 17:36
    Komt Cav 25 mtr later op dezelfde hoogte als Phillipsen volmuit het wiel had dit zijn bekroning kunnen zijn. Kwam van echt vermen moest vroeg wat hem nekte.
    7 juli 2023 17:52
    En wat dan gezegd van Groenewegen die Meeus tot twee keer een schoudertje geeft?
7 juli 2023 17:14
Diskwalificatie van Philipsen, reed Girmay de hekken in
    7 juli 2023 17:15
    Girmay ziet er nog behoorlijk goed uit als je het mij vraagt , om in de hekken gereden te zijn lol
    7 juli 2023 17:16
    Hij moest inhouden, was gewoon een oneerlijke sprint van Philipsen
    7 juli 2023 17:18
    En daarvoor steekt hij schuin de weg over. Als dit mag, dan mag alles.
    7 juli 2023 17:19
    ach ben je niet gewoon een Groenewegen/Jakobsen fan die nu wel heel gefrustreerd begint te geraken?
    7 juli 2023 17:20
    Ik ben fan van de sport, wie wint maakt me niet uit, zolang het maar eerlijk is. Groenwegen mag trouwens ook gediskwalificeerd worden
    7 juli 2023 17:20
    Eens. Philipsen gaat van bijna rechts naar helemaal links en vervolgens rijdt hij Girmay bijna de hekken in. Dit is geen rechte lijn en gevaarlijk.
    7 juli 2023 17:25
    Zag het niet direct live in de sprint, maar achteraf idd volledig de waarheid. Girmay zat in de slipstream van Cavendish en wordt er idd wel beetje uitgeduwd. Heeft vooral de pech dat hij metertje tussenliet, waar Philipsen tussen kroop.
    Ik denk hierdoor en het feit dat Philipsen echt de snelste was, dat ze het gaan doorlaten. Maar terug niet de fairste sprint van Philipsen.
    Tevens was Groenewegen ook meer bezig met Meeus opzij te duwen dan echt te sprinten. Mag ook wel naar gekeken worden.
    7 juli 2023 17:26
    Dylan beukt ook stevig tegen Meeus aan idd.
    7 juli 2023 17:26
    Beetje overdreven reactie wel om te roepen om een diskwalificatie, er reden wel meer renners ietwat op en over het randje qua op een lijn blijven.
    7 juli 2023 17:31
    Hieronder de beelden:
    https://twitter.com/LeTour/status/1677337601210982400

    Op 0:40-0:43 maakt Philipsen een manoeuvre naar het midden, gevolgd door een manoeuvre naar rechts (op 0:44/45) .
    7 juli 2023 17:32
    Voor mij bevestigd Phillipsen wat hij 5, 6 jaar geleden overal al liet zien in sprints.
    Echter hier had hij zomaar 5 seconden straf kunnen krijgen en had ik niet vreemd gevonden.
    7 juli 2023 17:33
    Zietemgaan ,ben je niet gewoon een Phillipsen fan die blindcis voor zijn wijze van sprinten.
    7 juli 2023 17:38
    Derde zege met een smetje, maar dit keer was misschien wel het duidelijkst hoe Philipsen geen rechte lijn reed. Tsja.
    7 juli 2023 18:10
    Dat na elke sprint massaal roepen om diskwalificatie is wel enorm treurig.
    7 juli 2023 18:22
    Hahaha en maar rechts er voor bij willen en het liefst zo dicht mogelijk langs die hekken
7 juli 2023 17:17
En weer tientallen acties gezien in de finale die gewoon zouden moeten leiden tot een DSQ en uit-koers-zetting van desbetreffende renner. Maar wel vooraf zeiken over het oh zo onveilige parcours waar helemaal niks mis mee bleek te zijn.

Tegenwoordig hebben vluchters er ook al geen enkele zin meer in waardoor dit soort etappes echt altijd uitmonden op een slaapverwekkende, levensgevaarlijke wanvertoning. Schaf dit soort vlakke etappes toch af. Als je wil sprinten ga je maar lekker naar de baan.
    7 juli 2023 17:23
    Wat een onzin, alsof de tour enkel en alleen om klimwerk gaat. Sprints zijn onveilig door de mentaliteit van de renners, niet door de vlakke etappes.
7 juli 2023 17:47
Waarom wordt Philipsen niet teruggezet? Hij wijkt overduidelijk weer van zijn lijn af. Girmay moet inhouden. Als men dit niet straft, mag alles weer.
7 juli 2023 17:18
Dit had gewoon een diskwalificatie moeten zijn. Hij gaat duidelijk van zijn lijn af en brengt daarmee ook nog eens Girmay in gevaar.
7 juli 2023 17:17
Er is maar 1 topsprinter en 1 trein in dit peloton. De rest is gedegradeerd tot bijzaak. Bij Quickstep loopt de combinatie Morkov en Jakobsen voor geen meter.
    7 juli 2023 17:20
    niet meer, want vroeger klopte die combi wél! hoe komt dat?
    7 juli 2023 17:34
    Een topsprinter hoeft geen gevaarlijke acties uit te halen om te winnen

    Ergo: Philipsen is geen topsprinter.
    7 juli 2023 17:38
    @nickdt er wint deze Tour nog niemand anders, ergo er zijn geen topsprinters aanwezig?
    7 juli 2023 17:44
    @nickdt: ergo, de rest van het sprintersveld stelt niet veel voor …
    7 juli 2023 17:46
    Had Grimay vrij baan gehad dan had deze keer wel eens een ander, Grimay de topsprinter geweest. Hij moest echt benen stilhouden en kon meters niet aangaan.
    De nr2, ook topsprinter, kwam vroeg en van grote afstand en sprinter wellicht nog beter maar te vroeg. Op 500 meter zat hij nog ver vanwaar hij ging sprinten en dat was al een 15, 20 meter verder dan JP.

    Maar JP is zeker momenteel de topsprinter.
    7 juli 2023 18:09
    Quickstep is op anderhalf seizoen tijd totaal gedevalueerd. Geen sprinttrein meer, Asgreen die nooit meer dat niveau van voor zijn corona-infectie benaderde, Alaphilippe die nog een schim van zichzelf is. Het is een vreemde vaststelling en het lijkt geruisloos voorbij te gaan.
7 juli 2023 17:19
Rijdt Girmay wederom de hekken in. 3e discutable sprint op rij...
7 juli 2023 17:20
Op je lijn blijven is kennelijk geen vereiste meer in de sprint. Logisch dat de grootste zwalker dan wint door anderen van links naar rechts klem te rijden.
7 juli 2023 17:26
Ik vind de clash met Girmay een twijfelgeval, maar vind deze sprint wel bevestigen wat van Poppel zei: dat Philipsen niet met opzet zo sprint, maar niet echt doorheeft wat hij doet en zonder het te beseffen iedere 10 meter weer een andere lijn kiest. Eerder deze Tour maakte hij - gelukkig zat er toen niemand in de buurt - in de laatste 50 meter ook al zo’n rare, plotselinge zwieper naar rechts.
    7 juli 2023 17:30
    Als je niet veilig kan sprinten, dan moet je niet mogen sprinten. Anders kan je gewoon iedereen opzij beuken
7 juli 2023 17:20
Philipsen is een klasse apart deze tour maar al tijdens de voorbereiding en ook in de spurt zelf gaat ie best link te werk. Ik vind de niet van lijn afwijken regel sowieso onhoudbaar en nu deze winst laten staan toont dat de organisatie dat met me eens is.

Is gewoon een combinatie van afwijken en afknijpen. Maar goed snelste man wint. We kunnen er mee leven denk ik.
    7 juli 2023 17:35
    Dan met terugwerkende kracht Skeljemose in terug zetten op zijn orginele positie toen ie werd gedeclasserd en Groenewegen deed dus niks verkeerds in Polen, dus ook hem met terugwerkende kracht zijn overwinning daar teruggeven.
    7 juli 2023 17:36
    Nee, ik ben falikant tegen ‘met terugwerkende kracht’ in het wielrennen.

    Meteen beslissen.
    7 juli 2023 17:46
    Ik vind de “niet van de lijn afwijken”-regel sowieso moeilijk. Hoe kan je anders iemand inhalen? Ze starten op een lint. Als je wil winnen, moet je van je lijn af. Iemand anders in gevaar brengen is een andere zaak, maar wat is de grens?
    7 juli 2023 17:47
    Groenewegen gaat vandaag (wederom) zwaar in de fout: tot 2 maal toe duwt hij Jordi Meeus weg met een kopstoot. Maar dat was amper voor plaats 5 en komt dus niet in de spotlights …
    7 juli 2023 18:05
    Niet veel gebeurd, eerder een kwestie van eventjes evenwicht verliezen, lijkt me. Grmay toch echt wel een dark horse, die leek vandaag plots wel erg snel.
7 juli 2023 17:25
Philipsen is de veruit de snelste. Erg jammer dat hij zijn naam te grabbel gooit met allerlei foute acties. Eerst bijna links tegen de boarding, kijkt naar rechts en rijdt Girmay bijna de rechter boarding in.

Roxanne Kenetemann is geheel incompent als wielercommentator.
7 juli 2023 17:16
Alpecin/Philipsen wel wat gered door Cavendish, die ervoor zorgt dat Philipsen niet te vroeg moet aangaan.
    7 juli 2023 17:18
    klopt, en die Bora renner, dus ze hadden wel geluk
    7 juli 2023 17:42
    Wordt nu toch tijd dat ADQ en Phillipsen de volgende keer MvdP bij de meet afzetten.
    MvdP moet het nu ook kunnen als ik zie hoe hij rijd.
7 juli 2023 17:17
Kan Cav Thomas nog even invliegen? Als hij een lead out had, kon hij dit winnen. Wel knap van Philipsen
Ik snap iets niet: er zijn regels en een jury om de regels te controleren. Kunnen ze niet een rapportje uitbrengen met onderbouwing waarom iets wel of niet kan?
7 juli 2023 17:48
De manouvre van Philipsen is toch wel discutabel, verbaast me dat er bij de NOS niks over gezegd wordt.. Ook de beuk van Groenewegen blijft onbenoemd..
7 juli 2023 18:23
Het is allemaal prachtig maar die wielerflits app, das een drama niet?
7 juli 2023 17:21
Hij zat duidelijk links van de gele lijn en duikt naar rechts. Hoe duidelijk kun je het hebben!
    7 juli 2023 18:23
    Met uitzondering van Cavendish zat elke sprinter links van de gele lijn en doken ze allemaal naar rechts.
    Dan moeten alle sprinters die daarbij iemand gehinderd hebben gediskwalificeerd worden.
7 juli 2023 17:29
Erg jammer van Cavendish, was super geweest in Bordeaux nog die overwinning halen. Cav kwam van ver, had hij op de tweede rang gezeten en iets later zijn raket kunnen ontsteken.
Jasper Phillipsen met nog een enorme versnelling veruit de sprinter deze tour.
7 juli 2023 18:20
Heerlijk weer, Mathieu is top, morgen als eerste over de eindstreep
7 juli 2023 19:31
Quote van Krist The Vanma:
Philipsen niet 100% koosjer


Understatement natuurlijk, zeker omdat het de derde keer is, maar desondanks absoluut mee eens. Misschien had je je bijdrage tot dit stukje kunnen beperken.
8 juli 2023 09:52
Het is maar een kwestie van tijd wanneer Philipsen iemand gaat verongelukken, Fabio heeft gelijk, hij weet soms niet wat hij doet. Alleen, vervang "soms" door "meestal"
7 juli 2023 17:15
Als groenewegen z’n ellebogen is thuis houdt, en gewoon in dat wiel blijft plakken. Komt hij echt dichtbij, is alleen maar aan t vechten met de rest
    7 juli 2023 17:17
    Als die dat doet, rijdt die 2 kilometer in de wind
    7 juli 2023 17:17
    Met alle respect voor Groenewegen, maar Philipsen is van een andere orde. 5 massasprints op een rij gewonnen in de Tour (laatste 2 van 2022 ook). Gewoon de sprintkoning van deze tijdsperiode.
    7 juli 2023 17:18
    Groenewegen heeft totaal geen versnelling in huis. Zat inderdaad goed maar toen Cavendish en Philipsen aangingen, was hij zo verdwenen.
    7 juli 2023 17:55
    Philipsen gaat in de fout dat klopt, maar ook Groenewegen gaat vandaag zwaar in de fout: hij duwt Jordi Meeus tot twee maal toe weg met een kopstoot. Omdat het niet voor de overwinning is maar enkel voor een ereplaats, spreekt niemand er over …
    Als je de beelden van de laatste 3 km in slowmotion bekijkt, kan je vermoedelijk tientallen “fouten” terugvinden en tientallen renners diskwalificeren …
7 juli 2023 17:16
Ondertussen wordt het mathematisch onmogelijk om alle topsprinters nog een overwinning te laten pakken ... er gaan er met lege handen naar huis gaan
7 juli 2023 17:19
In tegenstelling tot 3 dagen geleden was deze leadout van Van Der Poel wel echt compleet uit het boekje. Van ver aan, blijven volhouden en Philipsen zo goed afzetten. Philipsen die dan wel Girmay bijna de hekken in rijdt, opnieuw niet echt zo koosjer wel.

Vindt het wel grappig dat de teneur over vroege vluchters wel redelijk is veranderd sinds 3 dagen geleden, op de Sporza textupdates was men bijna een kapel voor Guglielmi aan het bouwen omdat hij het tenminste probeert. Begrijp niet echt waarom Movistar niemand meestuurt, die hebben ook geen kopman meer en Oliveira is nu niet echt een klimmer.
    7 juli 2023 17:59
    Hoezo compleet uit het boekje? Viel toch wat te snel stil om uit het boekje te zijn …

Reacties zijn gesloten.