Tour 2023: Jasper Philipsen baalt van ‘commotie’ na derde ritzege
foto: Cor Vos
zaterdag 8 juli 2023 om 09:28

Tour 2023: Jasper Philipsen baalt van ‘commotie’ na derde ritzege

Jasper Philipsen heeft in Vive le Vélo gereageerd op de ophef na afloop van zijn derde ritzege in Bordeaux. “Het is jammer dat er commotie over ontstaat”, zegt de sprinter van Alpecin-Deceuninck.

Intermarché-Circus-Wanty en Astana Qazaqstan tekenden na afloop van de overwinning van Philipsen protest aan bij de jury, maar dat werd afgewezen.

In het Belgische tv-programma doet Philipsen zelf zijn verhaal. “Mathieu moet net iets te snel stoppen met zijn lead-out. Daarna voelde ik Mark langszij komen op rechts. De man op kop bepaalt altijd de lijn, dus spring ik naar zijn wiel. Als je goed kijkt, zie je dat Mark ook in het centrum start en dan naar rechts uitwijkt.”

“Dan is het logisch dat Girmay wat klem raakt, maar zo is sprinten gewoon”, eindigt hij. “In de Tour worden dingen altijd uitvergroot.”

RIDE Magazine
41 Reacties
08-07-2023 09:41
Tsja hij kan er mooi over lullen, maar ik ben het hier volledig mee oneens. Al jaren is er discussie over het veiliger maken van sprints en meer aansturen op een rechte lijn houden om zo je collega’s niet in gevaar te brengen.

Gisteren heeft de Jury wat mij betreft definitief laten zien dat zolang je maar geen val veroorzaakt de regels super subjectief blijven. In twee fases schuift Philipsen binnen drie seconde helemaal van links op de weg naar rechts en hij brengt daarmee direct zijn collega Girmay in gevaar door hem de hekken in te rijden. Als dit geen deklassering waard is dan kunnen we stoppen met de discussie over sprints veiliger maken.
    08-07-2023 10:02
    Zijn collega's doen exact hetzelfde, KJP. En ze komen er allemaal mee weg, dankzij de wassen neus die wedstrijdjury heet.

    Je kunt dat Philipsen aanrekenen, maar ik geloof oprecht dat hij niet heel veel anders doet dan de andere sprinters.
    08-07-2023 10:17
    De les die Girmay leert is dat beuken loont en netjes op je lijn blijven er voor zorgt dat je lager in de daguitslag terecht komt. Laat dat in het kader van sportiviteit én veiligheid nu net de verkeerde les zijn.
08-07-2023 09:32
Niet echt een rechtlijnig verhaal dit :D
    08-07-2023 11:37
    Het is inderdaad een beetje recht praten wat krom is ;)
08-07-2023 10:29
Als je geen commotie wilt dan moet je netter sprinten
08-07-2023 09:40
Snap wel wat Philipsen zegt. Hij is dader en slachtoffer tegelijk.

Volgens de mores in het peloton en het handhavingsbeleid van de UCI doet hij namelijk niks fout. Hij doet wat alle andere sprinters doen, en krijgt daar ineens heel veel kritiek over terwijl hij blij wil zijn met zijn zeges, zijn vorm en zijn ploeg.

Maar als de UCI de eigen regels eens beter en met wat minder willekeur zou gaan handhaven, dan is het inderdaad de vraag of Jasper zijn teller nu inderdaad op 3 zou staan deze Tour.

Maar als je in sporza de uitspraken hoort als "het is normaal om in iemands wiel te duiken (ook als daar al iemand zit)" of "sommige mensen komen daar enkel in de weg fietsen" dan weet je meteen dat er nog een hele lange weg te gaan is richting veilig sprinten. Voor zover dat ooit mogelijk gaat zijn natuurlijk.
    08-07-2023 11:16
    Maar als er volgens de renners en de UCI geen probleem is met deze moraal, waarom moeten de fans daar dan een andere mening op nahouden? Het gaat toch om ‘hen’, niet om ‘ons’. Waarom zouden buitenstaanders moeten bepalen wat de regels zijn? De hedendaagse maatschappij denkt overal een mening over te moeten hebben. Dat is het grootste probleem. Waarmee ik niet zeg dat er niet moet nagedacht worden over de veiligheid. Maar er zit een heel scala tussen lijn houden en iemand in de hekken of van zijn fiets beuken. De moeilijke vraag is, wat doe je met de grote grijze zone?
    08-07-2023 11:41
    @Davbam Biniam liet een gaatje achter CAV, daar is Jasper ingedoken. Het was allemaal nog vrij proper, niets in vergelijking met sprints die Sagan en CAV in het verleden reden.
    08-07-2023 11:46
    @Tramontana,
    Ik heb inderdaad veel smeriger dingen gezien in het recente verleden. Ik kan de wedstrijdjury in dat licht ook echt wel volgen.

    Probleem zit hem erin dat de regels niet (goed) gehandhaafd worden, waardoor je wildwest-taferelen krijgt. Het loont niet om je aan de regels te houden.

    Er is wel eens gepleit voor lijnen op de weg waar je binnen moet blijven. Tenzij je iemand voorbij wilt. Maar dan moet er wel plek zijn natuurlijk in het baanvak naast je.

    Of het gaat werken weet ik niet, maar ik zou wat experimenteren in die richting echt wel interessant vinden.
08-07-2023 10:03
Zo gaat dat inderdaad met sprinten. Eerst in het wiel jumpen en dan erover.
Alleen.wanneer daarbij een ander de pas wordt afgesneden is dat wedstrijdvervalsing en moet men iets aan doen.
Nog niet gesproken het mogelijke grote gevaar van de hekken in vliegen.
    08-07-2023 11:44
    zo gaat dat 20x in elke sprint: renners die de pas worden afgesneden of ingesloten geraken, das het DNA van een sprint.
    08-07-2023 12:53
    Als dat tot het DNA van de sprint behoort, moet je ook accepteren dat er af en toe een begraven wordt.

    Persoonlijk denk ik dat heldere regels en consequente toepassing daarvan de sprint een stuk minder gevaarlijk kunnen maken zonder het minder spannend te maken.
08-07-2023 11:20
Ik snap hem.wel, maar waarom Skelmosse voor minder dan wel deklaseren
08-07-2023 11:28
Hij geeft aan dat je in het sprinten de lijn van de eerste volgt. Dus dan mag je helemaal naar de andere kant schieten en mensen afsnijden? Voor de rest denk ik dat de regelgeving ook duidelijker moet zijn
08-07-2023 15:30
Kijk de sprint van gisteren nog maar eens terug en focus dan eens op Groenewegen. Hij duwt met zijn schouders gevaarlijk tegen collega's. Heeft niets geleerd van zijn daad tegen Jakobsen en brengt bijna opnieuw renners ten val. Niemand heeft het hierover en focust alleen op de arme Girmay . Als Groenewegen iemand ten val had gebracht was het wel anders geweest . Nu komt hij er weer ongestraft uit
08-07-2023 09:42
Nul komma nul zelfreflectie, zoals verwacht.

Jij bent het grote veiligheidsprobleem Jasper. Net zoals al je op hol geslagen (sprint)maatjes en collegarenners.
    08-07-2023 10:02
    Hij reflecteert wel. En baseert zich zoals hierboven gezegd op de mores in het peloton. Maar dat is anders dan de regels die (zouden moeten) worden nageleefd. Blijkbaar liggen regels en renners ver uit elkaar. Als men toch eens zou COMMUNICEREN en samen tot regels zou komen die meer in lijn liggen met de mores in het peloton. Misschien kan men dan ook overeenkomen welke straf kan worden toegepast. Ik kan me voorstellen dat dit het voor het sprintersgilde makkelijker wordt om reglementair te werken en voor de jury om zich te laten gelden.
    08-07-2023 10:18
    Zinnige reactie @Quincy Adams, zonder rancune zoeken naar een oplossing in plaats van alle beschuldigingen en gescheld. Als ik naar de reacties van Marcel Kittel in de Avondetappe luister proef ik ook dat de sprinters en de regels mijlen ver uit elkaar liggen. Dus gezamenlijk kijken hoe het wel moet, samen met de sprinters om tafel gaan zitten. En misschien ook erbij betrekken dat sprinten en een zekere mate van heethoofdigheid wel een beetje samen gaan. Waarschijnlijk kun je amper een goede sprinter zijn zonder die vechtlust . Zoals altijd ligt de oplossing niet in verwijten en beschuldigen maar kijken hoe je het samen kunt oplossen. En inderdaad als de sprinters meebeslissen met de regels en akkoord gaan worden de straffen hopelijk ook logischer en consequenter.
    08-07-2023 10:21
    Sprinters (wielrenners) gaan tot het uiterste van wat toegestaan wordt. Wat de regels zijn, dat weet eigenlijk niemand meer. Of het nu gaat om plakbidonnen, stayeren, afwijken van lijn, etc. Trek het zelfs door naar motoren die renners een zog geven (zelfs in de strijd tussen Pogacar en Vingegaard) en ook daar zie je dat zelfs deze randfiguren maling hebben aan de regels en pas inbinden wanneer er eens in de honderd keer een waarschuwing of nietszeggende sanctie komt. Wielrennen is veel te ver doorgeslagen in eigenrichting en mist sturing van bovenaf.
08-07-2023 10:55
Onduidelijke regelgeving, ze zoeken allemaal de grenzen op, dat is logisch. Vaak nadat het helemaal mis gaat zijn de regels even wat strenger en als het een tijdje goed gaat mag er steeds meer. Ik stond met open mond te kijken hoe jasper van links naar rechts vloog en daarbij Girmay volledig kansloos maakte om te kunnen sprinten. Je kan de haantjes niet kwalijk nemen dat ze haantjes gedrag vertonen, alleen zou er door de leiding wel wat gecorrigeerd mogen worden.
08-07-2023 11:18
Zouden ze niet gewoon eens de top10 van een massasprnt bij de jury moeten roepen en dan samen de sprint bekijken en bespreken. De renners komen er onderling wel uit wat kan en wat niet kan. Wie er smerig is of wanneer het echt geen opzet is. Uiteindelijk beslists de jury natuurlijk maar ik denk dat input van de renners echt nuttig kan zijn.
    08-07-2023 11:41
    Zou al heel goed zijn om er gewoon samen uit te leren. Ik vermoed dat heel veel sprinters anderen verwijten om zelf vervolgens precies hetzelfde te doen.
    08-07-2023 12:01
    En dat zullen ze dan dus wel te horen krijgen van de rest. Kan alleen maar goed zijn denk ik.
08-07-2023 12:18
Dat krijg je als je regels hebt, maar wanneer het overtreden van die regels zo geïntegreerd zit in de sport zelf, dat het niet realistisch meer wordt om ze te gaan toepassen.

De regels zijn duidelijk en strikt genoeg, alleen moeilijk in praktijk te brengen. Pas ze even een paar sprints consequent toe door telkens 8 renners uit de top 10 uit te sluiten en ze zullen er wel mee ophouden? Tuurlijk werkt dat niet, ze blijven gewoon verder doen in de hoop dat zij net niet over de grens zullen gaan. De eerste "propere" sprinter zal dan gewoon iemand zijn die net te weinig ruimte had om anderen in gevaar te brengen.

Als je het decennia en decennia oogluikend toelaat, waardoor het bijna een verplichte eigenschap wordt om succesvol te zijn in het onderdeel, dan gaat je het er nooit meer uit krijgen.

Je kan ervoor kiezen om geen bochten meer toe te staan in de laatste X meter, je kan verbieden om te finishen in een dalende lijn, je kan betere/veligere nadars (of equivalenten daarvan) plaatsen en je kan té flagrante kwakkers uitsluiten. Dan houdt het gewoon op.
08-07-2023 12:24
Net de politiek. Niet ingaan op jezelf maar balen van ‘commotie’ of ‘ophef’. Standaardzin in het werk der spindoctors, zeg ‘ik betreur de ontstane ophef’ en je lijkt zelf slachtoffer, waar het ook over gaat …
08-07-2023 12:46
Als Philipsen oprecht baalt van de commotie, is het aan hem om te laten zien dat hij ook rechtdoor kan sprinten en koersen kan winnen zonder renners links en rechts klem te rijden. Hij mag verder oprecht dankbaar zijn dat hij wegkomt met zijn sprintgedrag.
08-07-2023 13:01
Je deed niets fout. Omdat het een Belg is meteen het vergrootglas erop.
    08-07-2023 14:11
    Piep piep hallo....
08-07-2023 13:27
Het is natuurlijk om af en toe jaloers te zijn. Het is niet natuurlijk om je jaloers te gedragen.
08-07-2023 15:25
Zonder aso sprint gedrag te bagataliseren is dit in mijn ogen een zuivere maneuvre om de positie in het wiel van Cav af te pakken / over te nemen. Het is geen recht om je positie te behouden zonder die te verdedigen. Als Girmay wat scherper op het wiel van Cav zit dan houdt hij hem ook zonder enig probleem. Een bries in een glaasje water.
08-07-2023 15:31
van af van af
08-07-2023 09:53
En dat terwijl hij er in Polen ook bij lag.
    08-07-2023 10:04
    Jakobsen lag er ook bij in Polen, als ik me goed herinner. Maar ook die heb ik sinds zijn terugkeer weer de nodige beuken uit zien delen of ander onverantwoord sprintgedrag zien vertonen.
    08-07-2023 10:12
    Je bedoelt Groenewegen mag ik hopen @Davbam?
    08-07-2023 11:15
    Die lag daar OOK bij. En ook die beukt er weer vrolijk op los.

    Kortom, het is de norm die binnen de sprinterswereld heerst. Als ik in de recente geschiedenis ga kijken, dan kom ik bij Greipel uit als ik denk aan een behoorlijk nette sprinter...
08-07-2023 11:16
Perfect organiseren is een illusie! Ja als je banen op de weg schildert en dan 10k voor de finish bepaalt wie er in mogen.
Heeft iemand al opgemerkt dat veel aspecten heel relatief zijn? En dat toneelspel op de loer ligt?
En What about het aspect ogen en oren tekort komen? Helemaal volhangen met camera's?
En dan AI laten interpreteren?
Hoe dan ook een delay in de uitslag zeker als er humans de boel moet controleren. En dan toch weer wiilekeur?
    08-07-2023 11:51
    Ik zie hier heel veel bezwaren die opgeworpen worden om er vooral niet aan te beginnen.
    Waarom daar niet gewoon een keer mee experimenteren? Het gaat er niet om dat je in iedere sprint 100% van de daders pakt, het gaat erom dat je de daders het gevoel geeft dat de pakkans hoog genoeg is om ander gedrag te vertonen.

    Kijk naar plekken waar een flitskast staat. Die staat niet altijd aan (dat weet iedereen), maar niemand wil het risico lopen dat ie de sjaak is. En daardoor wordt er nog zelden te hard gereden.

    Verder verwacht ik vooralsnog niet dat wielrennen een sport wordt zoals voetbal (of de hedendaagse F1) waarbij het elkaar naaien en verlinken onderdeel wordt van het spel. Veel van die gasten trainen samen (buiten de ploeg om) en ik denk dat iedere wielrenner ervan walgt om vergeleken te worden met een jankende voetballer.
08-07-2023 12:00
De chroniek van een aangekondigde crash tijdens de laatste meters. Met een verpletterende verantwoordelijkheid voor de UCI en renners zoals Philipsen, VDP, Groenewegen en een paar anderen.

De regels zijn nochtans glashelder. Maar ze worden niet toegepast (ook niet wat opeenvolgende plakbidons, voetpadrijden, achter het publiek rijden om af te snijden...). Misschien zullen de sprintregels wel toegepast worden na een crash of als de gehinderde renner tweede eindigt, om zo na diskwalificatie van de winnaar/overtreder zelf winnaar te worden. Het huidige gedoogbeleid zal er enkel voor zorgen dat Philipsen zal blijven beuken en van de ene kant naar de andere kant van de weg zal blijven snijden, om tenslotte de opkomende tegenstander(s) vast te zetten tegen de boarding. Welke renner (Cav ?) durft het aan om zich niet te laten wegzetten en desnoods zichzelf en Philipsen tegen de grond te kwakken. Als er enige gerechtigheid bestaat wordt Philipsen dan het meest toegetakeld. Overigens vind ik het duo VDP en Philipsen wel erg arrogant overkomen de laatste tijd. Dit kan niet anders dan slecht aflopen. Hopelijk niet voor onschuldige slachtoffers.
    08-07-2023 12:14
    @Paul,
    Je zit er BOENK op. Maar je vergeet in je lijstje met namen ook Merlier, Jakobsen, Morkov, Cavendish, Sagan, Van Poppel, Bennett, Van Lerberghe, Senechal, Kooij, Demare, Coquard, Meeus, Van Aert en nog een paar anderen te noemen. En dan ben ik er ook nog heel veel vergeten.

    Letterlijk IEDEREEN die bezig is met sprinten of de voorbereiding ervan doet mee aan dit spelletje. En zelfs als ze gruwelijk op hun muil gegaan zijn in het verleden, gaan ze er vrolijk weer mee door zodra ze weer normaal kunnen eten, drinken en fietsen.

    Ik snap de frustratie van Philipsen dan ook volledig. Hij krijgt nu van iedereen de naam "stuiterbal" of "slingeraar", maar hij doet exact hetzelfde als de rest. Alleen is ie momenteel net wat sneller.
08-07-2023 12:02
Ik had hem zijnde precies hetzelfde gezegd en gemeend. Er wellicht ook nog even aan toevoegend dat de rechte lijn aanhouden - regel lachwekkend is. Doch puur deze maffe regelgeving op zijn sprint toepassend hadden ze hem moeten deklasseren. De regel is er dus gewoon voor lul.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine