Tour 2025: Vingegaard niet direct in het voordeel met ploegmaat meer dan Pogacar en Evenepoel
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
maandag 14 juli 2025 om 14:03

Tour 2025: Vingegaard niet direct in het voordeel met ploegmaat meer dan Pogacar en Evenepoel

Interview Maandagmiddag staat de eerste bergetappe in de Tour de France 2025 op het programma, met meer zo’n 4500 hoogtemeters. Daarmee is het na de Alpenritten de etappe met de meeste hoogtemeters. En dus ook een eerste showdown tussen klassementsteams Soudal-Quick-Step, UAE Emirates XRG en Visma | Lease a Bike. Die laatste lijkt in het voordeel, want die ploeg is nog compleet. Daarover zijn de meningen bij de drie teams echter verdeeld, vertellen ze aan WielerFlits.

“Een groot verlies voor de ploeg”, vertelde Tim Wellens na de etappe van zondag, waarin zijn ploegmaat João Almeida met een gebroken rib moest opgeven. “Iedereen weet wat voor een goede renner dat is, zeker in de bergen. We gaan hem heel hard missen.”

‘Vaak maakt kwantiteit niet het verschil, kwaliteit wel’
Dat vindt ook sportief eindverantwoordelijke bij UAE Emirates XRG, Joxéan – Matxín – Fernández. “Maar we hebben dit vorig jaar ook ervaren na de dertiende rit, toen Juan Ayuso uitviel. Natuurlijk verandert nu de volgorde wie wanneer aan het werk moet, maar we gaan min of meer met hetzelfde plan verder. Vaak maakt kwantiteit ook niet het verschil, maar kwaliteit wel. Daar houden we ons aan vast.”

De Spanjaard benadrukt wel dat het met acht altijd beter is, iets wat Tom Steels ook doet bij Soudal-Quick-Step. Kopman Remco Evenepoel raakte daar Mattia Cattaneo kwijt. “Dat is niet plezant. In een rit als die van maandag is dat zeker een gemis, vooral ook door de ervaring en veelzijdigheid van Mattia. En in principe hadden we al twee minder met Tim Merlier en Bert Van Lerberghe, wiens terrein natuurlijk niet de bergen. Maar Visma moet er zelf ook om denken. Ze hebben de Tour al verschrikkelijk hard gemaakt. UAE is een ploeg van alle terreinen, maar zij zullen nu wel enorm onder druk staan. Al geldt dat ook voor Visma als ze het geel veroveren.”

‘Nu nog moeilijk te zeggen’
Volgens de Nederlandse ploeg is die extra renner dan dus ook niet automatisch een voordeel. “Natuurlijk ben je het liefst zo lang mogelijk compleet”, aldus ploegleider Arthur van Dongen. “Op bepaalde dagen heb je iedereen heel hard nodig om je doel te bereiken. Maar bepaalde ploegen zijn zó sterk, dat ze het verlies van een renner kunnen opvangen.”

“Cattaneo en vooral Almeida zijn wel echt ontbrekende schakels bij hun teams, maar ik vertrouw erop dat ze dat kunnen opvangen. Op bepaalde dagen zullen ze in het nadeel zijn, maar dat is nu nog moeilijk te zeggen. Als een andere ploeg sterker blijkt en overpakt, is de toegevoegde waarde van een extra renner er amper. Voor eender welke ploeg.”

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
5 Reacties
14-07-2025 15:58
Wat een slap gelul.
Natuurlijk is het een voordeel.
Zeker bij ploegen die allemaal toprenners in dienste hebben.

Een beetje hetzelfde als in het voetbal, als je tegen de nummer laatst speelt en je staat met een man minder dan gaat het meestal wel goed, maar tegen een directe concurrent is het gewoon een flink nadeel.
    14-07-2025 16:34
    Inderdaad, als hwt voordeel was waren ze wel zonder Almeida gestart.
    14-07-2025 18:01
    Amen.
14-07-2025 16:42
Ik ben het wel eens met de opmerking dat kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit. Dat is echter een argument om het afstappen van Almeida als een groot nadeel te zien; veel liever verlies je Sivakov en Soler.
14-07-2025 18:41
Ik zag vandaag dat, nadat de eerste aanvallen van Visma waren opgevangen door UAE ploegmaten, in de laaste 15 km alleen nog maar Pogacar zelf reageren op de demarages van Jorgensen. Dit kost dus wel extra energie die hij beter kan gebruiken om alleen zelf op Vingegaard te reageren. En je zag in de finale klim dan ook dat Vingegaard redelijk gemakkelijk de versnelling van Pog (afgebot?) aankon. Dus de afbot strategie van Visma lijkt te werken en wordt natuurlijk nog meer geholpen als UAE een klim-mannetje minder heeft.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine