Tour 2025: Jury deelt maar liefst vier gele kaarten uit, onder meer aan Coquard
De hectische Tour-dag is ook niet onopgemerkt gebleven bij de jury in de Tour de France. Na afloop zijn er maar liefst vier gele kaarten uitgedeeld aan renners. Bryan Coquard, die betrokken was bij de valpartij van Jasper Philipsen, is er een van.
Ook Edward Theuns krijgt een gele kaart voor een irreguliere sprint tijdens de tussensprint in Isbergues. Op beelden is niet helemaal te zien wat Theuns precies verkeerd doet, maar de jury is mogelijk van mening dat de Belg niet achterom had mogen kijken.
In de laatste kilometer zijn Davide Ballerini en Danny van Poppel op de bon geslingerd voor gevaarlijk gedrag. De Italiaan kwam ten val in de laatste honderden meters, mogelijk door contact met Van Poppel, die na afloop al werd gedeclasseerd. Van Poppel had het na de meet over dat hij ‘op zijn been werd geraakt.’
Tuurlijk ga lekker met de vinger wijzen naar een organisatie die tenminste een poging doet om het veiliger te maken.
Zal mogelijk genoeg aan te merken zijn op SafeR, maar ik mag aannemen dat je weet dat die organisatie zelf geen wedstrijden organiseert of parcoursen uittekent?
Als het om de veiligheid van het parcours gaat is het toch niet raar om eerst en vooral naar de ASO en de UCI te kijken?
Überhaupt al belachelijk dat er iets als Safer bestaat. Het is eerst en vooral toch de UCI die er als overkoepelende organisatie moet proberen de renners zo veel mogelijk te beschermen. Daar zou je geen extra organisatie voor nodig moeten hebben.
Tenzij het ook hier de optelsom is, ook gisteren zat hij al te wringen bij de tussensprint.
Vandaar ook volledig akkoord met geel voor Theuns, die wat mij betreft élke keer hij de sprint aantrekt voor Milan (ook voor de Tour) naar de verkeerde kant en/of levensgevaarlijk uitzakt.
Philipsen was bijv. vlak ervoor zelf veel gevaarlijker bezig door wel bewust een beste kwak te geven aan een man van Lidl-Trek.
Is dat het parcours? Misschien, maar Groenewegen geeft aan dat zelfs in koersen waar het 5-weegs breed is ook gebeurt. Zijn het de renners? Misschien, maar moet je renners dan verbieden om zich een weg naar voren te banen? Is het de hectiek? Misschien, maar je kunt het belang/gewicht van een ronde als de Tour niet kleiner maken.
Het lijkt inherent te zijn aan sprinten in de Tour. Het blijft immers een jacht naar het felbegeerde, bedreven door louter Alfa-mannetjes. Een beste oplossing is er volgens mij niet; de enige oplossing is mijns inziens om per team 1 voorbestemde sprinter aan te wijzen en de treintjes/lead-outs te verbieden, maar wat voor geks creëer je dan?
Korte conclusie: sprinten in de Tour is gewoon gevaarlijk. Zij verdienen een extra premie, zoals een werknemer deze ook krijgt voor het uitvoeren van fysiek gevaarlijk werk.
Het ligt er niet aan dat het de Tour is, het ligt eraan dat er te veel lui willen meesprinten, ook voor de dertiende plaats en bijbehorende UCI punten.
Blijkbaar kan ik niet op je bericht reageren, maar volgens mij heb je de rest van mijn bericht niet gelezen. Ik geef aan dat het niet per se aan de route van de ronde ligt, maar vooral aan de (aanwezige) renners en dat de enige oplossing is om treintjes/lead-outs te verbieden.
Voor wat betreft de grote ronde: het heeft echt wel met de Tour te maken, daar zijn nagenoeg alle goede sprinters present. Het is onmogelijk te ontkennen dat er jaarlijks meer slachtoffers vallen bij sprints in de Tour dan bij de Giro of de Vuelta. Deze ronde heeft onder alle renners gewoon meer gewicht.
Er is geen magische oplossing om sprinten (in welke wedstrijd dan ook) veilig te maken.
Ik heb (o.a. op dit forum) meerdere mensen zien beweren dat de schuld en/of de oplossing bij de renners ligt. Hier ben ik het totaal mee oneens. De Tour wordt door iedereen opgeklopt en heel groot en belangrijk gemaakt. Van alle kanten wordt de druk op de renners gelegd dat het hier moet gebeuren. Dan kan je daarna niet gaan zeggen dat je niet snapt waarom er renners zijn die risico's nemen.
De belangrijkste verantwoordelijkheid om te proberen de sport relatief iets veiliger te maken ligt ten eerste bij de UCI en daarna bij de wedstrijdorganisatoren.
Stel duidelijke regels op voor het parcours en keur het parcours af als het niet voldoet, zorg voor veilige afzettingen, stel duidelijke regels op en handhaaf die consequent, zoek naar regelgeving die renners beter beschermen als ze vallen, etc.
Gaat dat alles meteen oplossen. Nee. Gaan betere regels en betere handhaving van de regels op de lange termijn helpen de sport veiliger te maken. Ja.
Inderdaad minder in Giro en Vuelta, dat wel. Maar ik bedoel juist de eendagswedstrijden waar veel sprinters aanwezig zijn.