Tour 2025: Jasper Philipsen loopt breuken op na zware val in derde etappe
foto: Cor Vos
maandag 7 juli 2025 om 19:07

Tour 2025: Jasper Philipsen loopt breuken op na zware val in derde etappe

Update Jasper Philipsen is in de derde etappe naar Duinkerke hard ten val gekomen. De sprinter van Alpecin-Deceuninck mengde zich maandag bij de tussensprint in Isbergues, maar dat ging niet helemaal volgens plan. Philipsen werd door een zwieper van Bryan Coquard van de fiets gebeukt, kwam ten val en gaf op. In het ziekenhuis werd even later een sleutelbeenbreuk en minstens één gebroken rib vastgesteld.

Bij de val kwam de Belg, zaterdag nog ritwinnaar, hard op zijn schouder en rug terecht. Zijn groene trui werd vervolgens in flarden gescheurd. Minutenlang bleef Philipsen vervolgens – gebutst en geschaafd – op het asfalt zitten. Uiteindelijk werd de beslissing genomen om uit koers te stappen.

Meteen werd al gevreesd voor een sleutelbeenbreuk. De Belg werd na zijn val naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis vervoerd om zich te laten controleren. Daar werd een gebroken sleutelbeen vastgesteld. Even daarvoor wist Philip Roodhooft al te melden dat Philipsen geen hersenschudding heeft opgelopen.

Voor Alpecin-Deceuninck is de opgave van Philipsen een hard gelag. De ploeg bevond zich de afgelopen dagen op een roze wolk, na ritzeges van Philipsen en Mathieu van der Poel. Maandag zal de ploeg de wonden moeten likken.


Update 19.30 uur – Philipsen moet onder het mes

Alpecin-Deceuninck, de ploeg van Jasper Philipsen, heeft inmiddels laten weten dat de sprinter niet alleen zijn sleutelbeen heeft gebroken. “Hij heeft ook één rib gebroken, wellicht zelfs twee ribben. Daarnaast kampt hij dus met een verplaatste breuk in zijn rechtersleutelbeen. Hij zal zo snel mogelijk worden vervoerd naar het ziekenhuis van Herentals, waar hij een operatie zal ondergaan. We wensen Jasper het allerbeste!”

RIDE Magazine
63 Reacties
07-07-2025 16:34
"Philipsen tikte het voorwiel van Bryan Coquard voor hem aan en kwam hard ten val"

Wat? Hebben jullie zelf de beelden gezien?
07-07-2025 16:46
Ik heb het nu tien keer teruggekeken, maar volgens mij kun je hier echt niemand de schuld van geven, en dat hoeft ook niet altijd. Wel kloten.
07-07-2025 16:36
Wel ironisch dat gevaarlijke beuker Rickaert (sowieso specialiteit van het huis Alpecin) net degene is die furieus is
07-07-2025 16:49
Ik vind dat de analyse er hier wel heel mals is voor Coquard. Zit al lang en breed in het wiel van Milan, dan weet je ook dat hij naar rechts zal gaan sturen als hij er voorbij wil. Rex is 2 meter naast hem, in de ruimte die hij laat door Milan te volgen, begonnen aan de sprintvoorbereiding en zit minimaal 3 volle seconde aan of voorbij heuphoogte. Dan heeft Coquard of helemaal niet meer naar rechts gegluurd, of neemt hij gewoon het risico dat ze wel ruimte voor hem maken.
    07-07-2025 17:07
    Wat moet Coquard doen, niet mee naar rechts sturen met Milan? Dan rijdt hij tegen zijn achterwiel en wordt er ook gevallen.
    07-07-2025 17:19
    Remmen of benen stil. Dat dit onnatuurlijk is voor sprinters weet ik nu ondertussen wel, maar we hoeven ze toch ook niet te troetelen? Nogmaals, zelf geteld, drie hele seconden zit Rex, rechtdoor sprintend en aan de buitenkant van de lichte afbuiging, aan of voorbij de heup van Coquard. Of als Milan naar rechts ziet schouderen vroeg aangaan om zelf uit de problemen te blijven. Dan wordt ie net zo goed zevende in de sprint
    07-07-2025 17:28
    Exact. Coquard nam zelf het risico om op die manier te overlappen. Milan wijkt niet opeens een meter uit, Coquard had daar gewoon niet moeten zitten met zijn voorwiel. Als je op die manier onderuit gekegeld wordt is dat echt je eigen fout. Dat hij daarbij bijna Rex meeneemt en Philipsen een DNF bezorgd is niet oké.
    07-07-2025 20:19
    Drossard, wat denk je dat er achter Coquard gebeurt als die gaat remmen?
    07-07-2025 21:51
    Remmen of benen stil is in die situatie ook geen optie, want dan rijden ze tegen Coquard aan.
    08-07-2025 14:38
    Zucht, ik bedoel overduidelijk niet dat ie in de ankers moet, dat is achterlijk. Wat gebeurt er als een lead-out man snelheid verliest? Dan zoeken de sprinters daar toch ook een weg omheen? Mijn punt is hij moet weten dat Rex daar zit en dat hij daarom in een peniebele situatie zit.

    Ik wijs hem ook niet aan als schuldige of hoofdveroorzaker, maar hij had meer kunnen doen om dit ongeval te voorkomen. Dat anderen Milan, die later in de etappe van alles op zijn kerfstok nam, en zelfs Rex, die recht vooruit sprint en nogmaals aan de buitenkant van de lichte buiging in de weg, vind ik echt bizar.
    08-07-2025 15:11
    Nu wil ik daar wel aan toevoegen: ik was niet op de hoogte dat Coquard zelf de derailleur van Milan ook aantikte. Ik snap de 'race incident' analyse ook zeker, daar durf ik me zelfs bij aan te sluiten. Maar dat is naar mijn mening niet hetzelfde als dat hij er niets aan kon doen.
07-07-2025 16:37
Geel voor Coquard die een gat wil induiken dat er niet is?
    07-07-2025 16:39
    wat een onzin hij wordt aangetikt door die Wanty renner niet andersom
    07-07-2025 16:42
    Coquard zat met zijn voorwiel al naast het achterwiel van Milan. Milan beweegt iets naar rechts om voorbij zijn lead-out man te gaan en dan moet Coquard uitwijken om Milan's wiel niet aan te raken. Niemand treft hier schuld, gewoon een onfortuinlijk accident.
    07-07-2025 16:45
    @Fied,
    De Wanty-man rijdt toch gewoon in een rechte lijn? En op het moment dat hij er helemaal naast zit - al enige seconden in het zicht van Coquard wil de Fransman naar rechts. Dan dwing je de Wanty coureur om van zijn lijn te bewegen. Wat mij betreft de fout van Coquard.
    07-07-2025 18:57
    Op zijn minst geel, Coquard wil door een gat dat er niet is.
    07-07-2025 19:53
    Een zeer onfortuinlijke samenloop van omstandigheden. Wat er in de milliseconden voordat Coquard Philipsen onderuit kegelt, is lastig te beoordelen: Coquard zit in het wiel van Milan en tegelijkertijd rijdt Rex al naast Coquard die zijn lijn behoudt. Op het moment dat Milan aanzet, gaat hij iets naar rechts waardoor Coquard meegaat aangezien hij anders in het achterwiel van Milan geraakt. Rex daarentegen gaat niet mee naar rechts en zo raken Coquard en Rex elkaar met de flank en met de benen mss, aangezien ze ook beiden ophouden te trappen. Coquard gaat dan mi. uiteindelijk onderuit door de linkerschouder van Rex, al dan niet bewust. En vervolgens Philipsen.
07-07-2025 16:54
Coquard wil te lang wachten om uit het wiel van Milan te komen, dan komt Rex voorbij met Girmay, heeft Coquard zijn kans gemist maar gaat hij er alsnog voor omdat ook Milan aangaat.

Denk dat er weinig smerige dingen gebeurden en dat dit soort incidenten gewoon bij sprinten horen, maar als er dan toch iemand de aanleiding is, dan is 't toch Coquard zelf. Niet dat hij een kaart moet krijgen of zo
07-07-2025 16:59
Hele probleem is dat die tussensprint te belangrijk is.

Terug naar het systeem van 3 tussensprints met 6,4, 2 punten in een etappe. Nodigt ook de kleinere ploegen weer uit om de vlucht van de dag te nemen want meer premies en haalt die idioterie rondom de huidige tussensprint weg.

Zal groen ook weer spannender maken.
    07-07-2025 19:09
    Dit ja, je ziet nu vaak allerlei B en C sprinters keer op keer meedoen omdat ze er relatief veel punten mee halen.
07-07-2025 16:52
Het schoolvoorbeeld van waarom wielrennen ergens een klotesport is. Hier kan niemand iets aan doen. Maar het resultaat is wel dat een sportman in topvorm serieus gewond raakt. Heel veel sterkte aan Philipsen, vooral ook mentaal, want meer arbitrair je (verdere) Tour om zeep geholpen zien worden dan dit kan bijna niet.
07-07-2025 17:14
Nog even dan krijgt Jasper zelf nog te schuld.
07-07-2025 16:36
Wat een pech voor jasper disaster
    07-07-2025 16:45
    Wat een dwaze, onnodige opmerking wanneer iemand gewoon onderuit gekegeld wordt.
    07-07-2025 16:58
    Ik zeg gewoon dat hij pech heeft
    07-07-2025 19:12
    Jij wilt gewoon jezelf interessant maken door hem Jasper disaster te noemen.
    Dat mag bij sommigen dan wel een bijnaam zijn, het is gewoon lomp & tactloos om een renner (eender wie) op dergelijke manier af te vallen, zeker wanneer deze geen enkele schuld treft aan deze nare val.
    07-07-2025 23:40
    Die naam is verleden tijd. Het is nu De Vlam van Ham.
07-07-2025 16:39
Rickaert verdient ook wel een straf... afgelopen met die losse handjes
07-07-2025 16:41
Raceincident zoals ze dat in F1 noemen?
07-07-2025 17:10
Het is gewoon een jammerlijk sprintincident. Maar als je toch iemand de schuld wil geven dan is het Milan: die wijkt als enige echt duidelijk van zijn lijn af. Coquard zit aan zijn wiel, die moet uitwijken doordat Milan van zijn lijn afwijkt, komt dat in aanraking met Rex die niet meegeeft en verliest zijn evenwicht. Het is nog een groot wonder dat Coquard niet ook is gevallen. Philipsen heeft gewoon pech gehad.
Maar hier Coquard de schuld van geven is onzin. Als er al iemand blaam treft dan is het Milan.
    07-07-2025 17:33
    Milan wijkt echt niet zoveel uit. Die moest bovendien sowieso om zijn lead-out heen. Coquard is echt veel te lang aan het overlappen met zijn voorwiel in het achterwiel van Milan. Dat is een no-go. Blijf erachter, of ga erover heen. Coquard is niet de eerste die hierdoor (bijna) zichzelf ten val brengt.
    07-07-2025 20:24
    Helemaal eens. En je hoeft niet altijd veel uit te wijken in ellende te veroorzaken. Kubus, kerel, blijf er achter of ga er overheen. Dat is veel te simpel. Doe het anders ff voor.
    07-07-2025 23:00
    Milan wijkt niet zover uit?? Kijk eens naar de bewegingen van Milan en let dan op de wegmarkering.....
    En dat hij nog uit het wiel van zijn lead out moet komen als excuus aanvoeren is onzin: afwijken is afwijken.
    Belachelijk dat die gast geen gele kaart krijgt!
07-07-2025 16:35
Niet de fout van Coquard. Die kan er echt niks aan doen, wordt ook ingesloten en aangetikt.
    07-07-2025 16:41
    Rex kwam snel en héél dicht langs hem.
    07-07-2025 18:56
    Coquard wil naar rechts terwijl daar iemand fietst en kaatst terug. Ook hij kan niet dwars door een andere renner heen, denken dat wel te kunnen is toch echt zijn fout waarmee anderen heel fors benadeeld worden. Er zijn renners voor minder uit de koers gezet.
    07-07-2025 19:24
    Die Rex zat raar met zijn fiets te zwiepen, leek of hij boven zijn macht reed.
    07-07-2025 20:15
    Mister, volgens mij beweegt Milan als eerste naar rechts voor Coquard.
07-07-2025 16:37
Jammerlijk accident. Onzin als: “wat moet Coquard daar”, help je niemand mee vooruit. Treft absoluut geen blaam, het is al een half mirakel dat hij zelf nog in de Tour zit.
07-07-2025 16:46
Volgens José de Cauwer is Rex de hoofdschuldige omdat hij niet mee bewoog naar rechts en tegen Coquard aanleunde.
    07-07-2025 16:58
    beetje flauwekul van jose

    coquard zit ingesloten en kan ook gewoon inhouden, het is niet aan rex, die gewoon netjes recht door rijdt, om hem plaats te geven
    07-07-2025 17:13
    Waarom zou Coquard moeten inhouden? Er zit toch niemand voor hem? De eerste beweging komt van Milan, dan moet Coquard gewoon mee want anders komen ze met elkaar in aanraking. Dat Rex dan naast hem rijdt, daar kan Coquard toch niets aan doen?
    07-07-2025 20:20
    Milan houdt zijn lijn niet en brengt iedereen achter hem in problemen.
07-07-2025 18:48
Gewoon de tussensprint afschaffen lijkt mij een prima plan.

De risicos die sprinters bereid zijn te nemen wegen totaal niet op tegen de schamele beloning die de sprint oplevert.

Het is echt elke dag wel iets in die sprint.
07-07-2025 16:50
Ben ik de enige die ziet dat Coquard naar rechts uitwijkt, omdat Milan wel heel heftig naar rechts om zijn ploeggenoot heen gaat? Echt heel jammer voor het groen.
    07-07-2025 20:21
    Nee hoor. Milan wijkt van zijn lijn. Niet veel, heel verklaarbaar, maar het hoeft niet veel te zijn om grote gevolgen te hebben.
    07-07-2025 20:28
    Bij nader inzien: Milan wijkt best wel veel af van zijn lijn als je van boven naar hem tov de strepen op de weg kijk.
07-07-2025 18:00
100% Coquard. Hij gaat al naar rechts ongeveer een half uur voordat Milan dat doet. Direct rode kaart. En wat Jasper zelf eerder wel of niet gedaan heeft doet niet terzake hè
07-07-2025 16:31
Toen je die afhangende schouder zag, wist je genoeg.
07-07-2025 16:40
Rex kwam wel héél dicht langs Coquard, die zich vervolgens vast reed. Coquard leek Rex niet te zien komen.
07-07-2025 16:42
De roze wolk van Alpecin voorbij ... Ik had hem die tweede groene trui wel gegund.
07-07-2025 17:20
Duidelijk race incident. Spijtig voor Jasper Disaster. Helaas zit hij nu aan de andere kant van het muntje dat zijn bijnaam is.
    07-07-2025 18:41
    Hij heeft al tien tour etappes gewonnen en bijna alle vinkjes gezet (behalve WK) die een sprinter wil zetten, en nog jong. Een opmerking van een of andere couch potato zal hem niet echt raken vermoed ik.
    07-07-2025 20:22
    Sssst ijntje.
07-07-2025 16:45
Niet de grootste fan van Jasper, maar wat een rotsmak zeg...
07-07-2025 17:26
Oh ja, Rex moet zich ten val laten brengen door Coquard, duidelijk...

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine