Tour 2023: Voorbeschouwing etappe 14 over Joux Plane naar Morzine – Monsterrit in de Alpen
foto: Cor Vos
zaterdag 15 juli 2023 om 12:00

Tour 2023: Voorbeschouwing etappe 14 over Joux Plane naar Morzine – Monsterrit in de Alpen

Organisator ASO schotelt het peloton in de veertiende etappe van de Tour de France een beest van een rit voor. Tussen Annemasse en Morzine moeten de renners over zes gecategoriseerde cols in totaal 152 kilometer afleggen. Het is de eerste keer deze Tour dat de renners de Alpen in trekken. Wie doorstaat deze eerste test in de Alpen het beste? WielerFlits blikt vooruit.

Parcours

Zaterdag is de start dichtbij de Zwitserse grens in Annemasse. Het is de stad waar de gebroeders Aurélien en Valentin Paret-Peintre van AG2R Citroën vandaan komen. De grensstad is een belangrijk ov-knooppunt voor Frankrijk, omdat een aantal Zwitserse steden vanuit Annemasse goed te bereiken zijn. Genève bijvoorbeeld, dat op slechts acht kilometer van Annemasse ligt. In de toekomst zijn er zelfs plannen om de twee steden aan elkaar te verbinden middels een tramlijn. 

In deze rit gaan de renners niet de Zwitserse grens over, maar rijden ze in noordoostelijke richting verder de Franse Alpen in. Op de eerste beklimmingen van de dag zullen ze wel een uitkijkje hebben op het Meer van Genève. 

Al vroeg in de etappe volgen de beklimmingen elkaar in rap tempo op. In de eerste 65 kilometer liggen op vier toppen de bergpunten voor het grijpen. De eerste top is de Col de Saxel (4 km aan 4,7%) na 18,5 kilometer. De lengte en het stijgingspercentage geven een vertekend beeld van deze col, aangezien de weg al veel eerder begint te rijzen. Vanaf Annemasse op bijna 500 meter hoogte wordt er in de eerste 18,5 kilometer geklommen naar een hoogte van 941 meter. 

Na de Col de Saxel dalen de renners direct af naar de start van de volgende beklimming: de Col de Cou (7,1 km aan 7,5%), waarvan de renners na 35 kilometer de top ronden. Hierna volgen nog snel de Col du Feu (6,1 km aan 7,7%) en de Col de Jambaz (6,8 km aan 3,8%). Een vroege vlucht zal hier ongetwijfeld al zoveel mogelijk tijd willen pakken.

Die tijd zullen ze nodig hebben in de finale, waar als eerst de Col de la Ramanaz (14,1 km aan 6,9%) en later de Col de Joux Plane (11,7 km aan 8,5%) wachten. Op de Joux Plane zullen de klassementsrenners er ongetwijfeld een groot gevecht van maken, zoals we in het verleden al vele malen vaker gezien hebben.

Floyd Landis zette in een rit met de Joux Plane de Tour de France van 2006 op zijn kop door meer dan zeven minuten op zijn grootste concurrent Oscar Pereiro Sio terug te pakken, en Peter Winnen won in 1982 in Morzine nadat hij als eerste was boven gekomen op de Joux Plane. Wie schrijft er zaterdag opnieuw wielergeschiedenis?

Zaterdag 15 juli, etappe 14: Annemasse – Morzine Les Portes du Soleil
Officieuze start: 13:05 uur
Officiële start:
13:20 uur
Finish:
tussen 17:15 uur en 17:55 uur
Afstand: 152,5 kilometer

Tijdschema belangrijke passages:
Passage Col de Saxel: tussen 13.45 en 13.50
Passage Gol de Cou: tussen 14.15 en 14.30
Passage Gol du Feu: tussen 14.45 en 15.00
Passage en tussensprint Col de Jambaz: tussen 15.00 en 15.20
Passage Col de la Ramaz: tussen 16.05 en 16.30
Passage Col de Joux Plane: tussen 17.00 en 17.40


Favorieten

De spanning is om te snijden in de top van het algemeen klassement. Slechts negen seconden scheiden de drager van de gele trui en zijn naaste belager. We hebben het dan natuurlijk om Jonas Vingegaard en Tadej Pogačar, die zorgen voor een van de spannendste duels van de laatste jaren in de Tour de France. Het is weliswaar een tweestrijd, maar het gaat wel op het scherpst van de snede en iedere seconde kan tellen.

Jonas Vingegaard – foto: Cor Vos

Te beginnen met de gele trui, Jonas Vingegaard. Sinds hij in de etappe over de Marie Blanque meer dan een minuut voorsprong pakte op zijn grootste concurrent heeft hij alleen maar tijd ingeleverd op Pogačar. Op de Grand Colombier moest Vingegaard opnieuw wat tijd prijsgeven. Het bleef bij vier seconden en vier bonificaties in het voordeel van de Sloveen, waardoor het verschil nu nog maar negen tellen is in het algemeen klassement.

Op een aankomst die de Deen minder goed lag, heeft hij de schade goed weten te beperken. Daar zal hij op zich tevreden mee zijn, maar elke verloren seconde zal toch mentaal een tik geven. Daarnaast konden namens Jumbo-Visma alleen Sepp Kuss en Dylan van Baarle lang bij Vingegaard blijven. Eigenlijk was meer steun ook niet nodig, omdat UAE Emirates het heft in handen nam.

Bovendien wijst de Nederlandse formatie al weken naar de Alpen en de zware slotweek. Wordt alle energie opgespaard voor het hooggebergte, als er meer grote cols na elkaar komen? Dat zou in het voordeel moeten zijn van de geletruidrager.

Tadej Pogačar – foto: Cor Vos

Maar Tadej Pogačar groeit in de Tour en ook het vertrouwen binnen zijn ploeg zal groeien nu hij steeds meer van zijn achterstand afknabbelt. Dat hij op de Grand Colombier niet om de zege sprintte, maar ‘slechts’ om de derde plaats, zal wel pijn doen. Die bonificatieseconden hadden hem nog dichter bij het geel kunnen brengen. De teamprestatie van UAE Emirates richting de Grand Colombier zal Pogačar en de zijnen ook een boost geven. De vraag is alleen of ze op weg naar Morzine ook het initiatief durven nemen. Een reden om dat wél te doen? Op de top van de Joux Plane (8-5-2) én aan de finish (10-6-4) liggen boni’s.

De bijna 12 kilometer lange Joux Plane kent vooral een erg zwaar slotstuk. Als Jumbo-Visma de koers slopend kan maken, moet dat in het voordeel van Vingegaard zijn. Het lijkt er alleen steeds meer op dat Pogačar niet te lossen gaat zijn. Het gevaar als Vingegaard zelf iets probeert, is dat Pogi kan volgen en daarna countert. Dat werkt alleen maar in de hand dat Vingegaard verdedigend zal koersen, tot hij voelt dat Pogačar kwetsbaar is. Maar die tekenen vertoont de Sloveen de laatste bergetappes niet.

Pogačar heeft zijn eindschot als voordeel, zeker in de mogelijke strijd om de ritwinst in Morzine geeft dat hem dat voorrang op Vingegaard. De grootste verschillen gaan gemaakt moeten worden op de laatste meters van de Joux Plane, want in de laatste 12,5 kilometer afdaling zijn beide topfavorieten aan elkaar gewaagd.

Tom Pidcock – foto: Cor Vos

Dan kijken we verder in de lijst met klassementsrenners. Tom Pidcock kwam op de Grand Colombier plots bovendrijven als ‘best of the rest’, waardoor hij nu binnen 45 seconden staat van de vierde plek van zijn ploegmaat Carlos Rodriguez. Als de Brit van INEOS Grenadiers opnieuw die klimmersbenen vindt, kan hij in de afdaling zijn slag slaan in de strijd om ritwinst. Ook als hij op korte achterstand over de top komt, dan kan hij nog tijd goedmaken.

Daarachter lijken Jai Hindley en de broers Adam Yates en Simon Yates de gevaarlijkste klassementsrenners, alleen moeten zij dan in een directe confrontatie met Vingegaard en Pogačar hopen op een surplace van die twee. En die kans achten we klein.

Als UAE Emirates het heft niet in handen neemt, dan is het de vraag wat Jumbo-Visma gaat doen. Uit ‘angst’ voor een nederlaag tegen Pogačar en verloren bonificatieseconden is het een realistisch scenario dat de geel-zwarte formatie een groep met vluchters de vrijgeleide geeft. Dat biedt kansen voor, zeker in deze monsterrit, de betere klimmers die op achterstand staan.

Felix Gall – foto: Cor Vos

Dan denken we meteen aan Felix Gall, die bij AG2R Citroën plots tot klassementsrenner is gebombardeerd. Hij is nu veertiende, op ruim 10 minuten van het geel, en zal vanuit de vlucht een flinke sprong de top-10 in kunnen maken. Op de Grand Colombier was hij de achtste klassementsrenner in de uitslag, dus met zijn klimbenen zit het wel goed. De vraag is of hij de vrijheid krijgt van zijn concurrenten. De lastige start werkt in zijn voordeel. Zijn ploegmaat Ben O’Connor stelt tot dusver teleur, maar kan vanuit een ontsnapping zijn Tour wel kleur geven. De Aussie staat op bijna een halfuur in het klassement.

Thibaut Pinot staat op een gevaarlijke achterstand in de rangschikking. Hij is elfde op negen minuten van het geel. Kortom, Jumbo-Visma en UAE Emirates zullen niet bang worden als hij wegrijdt. Dat biedt kansen voor de Franse klimmer, die na dit seizoen stopt met koersen. Giulio Ciccone vormt geen gevaar voor het klassement, maar dit is wel een rit die hem moet liggen. De Italiaan van Lidl-Trek was in Laruns al eens tweede achter de ontsnapte Hindley. Naast de ritwinst zijn er in deze rit ook veel bergpunten, met drie cols van eerste categorie én de Joux Plane van buitencategorie.

Ion Izagirre – foto: Cor Vos

Cofidis moest vijftien jaar wachten op een ritzege in de Tour de France, maar deze editie staat de teller al op twee voor het Franse team. Ion Izagirre was al zegezeker in deze tweede week en maakte vooral bergop het verschil in die aanvallersrit. Als hij dat kunstje kan herhalen, moet hij in staat zijn om mee te doen om ritwinst. En winnen in Morzine, dat kan Izagirre: in 2016 won hij een nagenoeg identieke etappe over de Ramaz en de Joux Plane. Ploegmaat Guillaume Martin is een andere kandidaat, die vanuit de vlucht een sprong in het klassement kan maken.

Tot slot noemen we nog enkele namen die we zeker mee verwachten in een ontsnapping, of die in ieder geval een poging gaan doen om mee te zitten: Aurélien Paret-Peintre (AG2R Citroën), Ruben Guerreiro (Movistar), Mattias Skjelmose (Lidl-Trek), Warren Barguil (Arkéa-Samsic), Michael Woods (Israel-Premier Tech), Jack Haig, Wout Poels (Bahrain Victorious) en twee man die een gooi doen naar de bergtrui: Neilson Powless (EF Education-EasyPost) en Tobias Halland Johannessen (Uno-X).


Favorieten volgens WielerFlits
**** Tadej Pogačar
*** Jonas Vingegaard, Tom Pidcock
** Jai Hindley, Felix Gall, Giulio Ciccone
* Thibaut Pinot, Guillaume Martin, Ion Izagirre, Ben O’Connor

Weer en TV

Zaterdag belooft het mooi zomerweer te worden. In startplaats Annemasse loopt de temperatuur aan het begin van de middag op tot 28 à 32 graden, terwijl het aan de finish in Morzine ook maximaal 28 graden wordt. De wind komt volgens Weeronline met windkracht 3-4 uit het zuidwesten.

Eurosport, NOS en Sporza hebben de uitzendrechten voor de Tour de France. Eurosport begint rond 12.45 uur, terwijl de NOS (vanaf 13.15 uur) en Sporza (vanaf 13.30 uur) iets later beginnen. Voor meer informatie kun je altijd terecht in onze tv-gids Wielrennen op TV.

RIDE Magazine
54 Reacties
15-07-2023 00:05
Scenario 1: Vini kraakt Pogi. Eensgezind staan honderden Wielerflitsers op om te claimen dat ze het wel gezegd hebben. De groep valt al snel uit elkaar in twee kampen, de ene claimt dat Vini intrinsiek beter is, de andere claimt dat het aan Pogi's voorbereiding ligt.
Scenario 2: Pogi kraakt Vini. Eensgezind vieren honderden Wielerflitsers hun gelijk. De groep valt al snel uit elkaar in een groep die Pogi gewoon een leukere renner vinden, een tweede groep die vooral hun lol halen uit trollen op wielerblogs en een laatste groep die het stoer vinden om niet trots te zijn op een ploeg uit je eigen land.
Scenario 3: Ze geven elkaar niks toe. Wielerliefhebbers staan eensgezind op om te zeggen dat dit de mooiste tour in jaren is. De groep blijkt aan het eind van de tour te bestaan uit mensen die stiekem hoopte dat Vini zou winnen en een groep die stiekem hoopten dat Pogi zou winnen.
Scenario 4: Hindley blijkt onverwacht de beste. Ergens in een hoekje van het internet claimt de enige persoon die dat zag aankomen zijn finest hour. Helaas gelooft niemand hem. Hij valt uiteindelijk uitgeput in slaap naast de computer in een ultieme poging de post te vinden waarin hij zijn wonderbaarlijke voorspelling had geopenbaard.
14-07-2023 20:01
Ook dé rit om een stevige slag te slaan in het bollenklassement. Ik gun Powless nog heel veel brede glimlachen op podia maar hem elke keer in de voorlaatste bus zien klimmen met die bollentrui doet toch wat pijn aan de ogen. Mag dus stilaan om de schouders van een betere klimmer komen.
    14-07-2023 22:17
    Max 52 punten [edit] te halen inderdaad, ik verwacht dat een Guerreiro wel een gooi gaat doen. Kan ook een renner gaan zijn die we nog weinig gezien hebben, hopelijk een Poels ofzo.
    15-07-2023 08:07
    Ciccone, woods, Gall verwacht ik ook in die strijd
    15-07-2023 13:01
    Skjelmose en Johannessen willen ook wel (maar kunnen ze ook?). En Dani Martinez heeft z'n neus al wat aan het venster gestoken maar ofwel is hij niet goed genoeg, ofwel wachtte hij verstandig tot het echt om de knikkers gaat (vandaag dus).
14-07-2023 19:13
Etappe voor Jumbo, dit wordt weer oorlog vanuit de start. UAE zal onmiddellijk de twee/drie man kwijt zijn die vandaag de halve etappe op kop van het peloton hebben gereden.
    14-07-2023 19:34
    Renners als Bjerg, Trentin en Laengen zijn volkomen nutteloos in een etappe als deze, net als dat van Hooydonck en Laporte dat zijn. Tenzij ze in wandeltempo beginnen, wat niet gaat gebeuren, zijn er na 30km al zeker 100 renners gelost.
    15-07-2023 10:48
    De vorige keer dat Jumbo een kundig strijdplan had, in de zwaarste bergrit tot nu (etappe 6, Cauterets), brak Vingegaard en pakte Pogacar, de dag ervoor door het ijs gezakt wegens beperkte Tourvoorbereiding, 30 seconden.
    Kortom, deskundig voorspellen, vergeet het.
    15-07-2023 15:24
    Zonder dat Jumbo bijgedragen heeft aan de oorlog in het begin heeft UAE inderdaad Trentin, Bjerg en Längen al moeten achterlaten. Ondertussen is Jumbo nog compleet en heeft alleen Laporte nog maar op kop gereden.
14-07-2023 20:11
Op de Col de Jambaz zijn volgens mij geen bergpunten te verdienen
14-07-2023 21:16
Het profieltje klopt niet, joux plane staat op 691hm.
    14-07-2023 22:38
    Klopt, en die col de Jambaz is helemaal niet gecategoriseerd zie ik op de officiële tour site...
    15-07-2023 08:11
    Ik vond het al zo raar dat ze daar een col van eerste categorie van gemaakt hebben.
    Kan Wielerflits geen bestaande profielen overnemen ipv zelf profieltjes te willen maken?
    15-07-2023 08:19
    Ze mogen ze vast niet plaatsen (betalen, copyright, zoiets) en dan knutselt iemand wat in elkaar. Wanneer je dat snel doet krijg je dit.
    15-07-2023 08:53
    De officiële kaartjes plaatsen was voorheen nooit een probleem volgens mij. Van de Col de Joux Plane hebben ze ook gewoon het officiële profiel geplaatst. Ziet er natuurlijk stukken beter uit ook.
14-07-2023 19:27
Dit wordt een grote strijd om de bollen met al die cols van eerste categorie.
Jumbo mannetje mee om over de top van de slotklim te krijgen, dan krijgt de kopgroep vermoedelijk veel ruimte omdat jumbo dan niet voor de top bij de kopgroep wil zijn. Benieuwd of uae dit gaat proberen voorkomen, ik denk het niet (zou teveel energie kosten). Morgen zijn de rollen omgedraaid en zal pogacar de schaduw zijn van Vingegaard. Tenzij hij voelt aan het eind dat hij beter is.
    14-07-2023 20:08
    En wat als UAE er nou eens in slaagt om een mannetje mee voorop te krijgen?
    14-07-2023 21:51
    Dan moet het al bijna majka zijn om voldoende nut te hebben diep in de finale. Maar zou het een leuke ontwikkeling vinden
14-07-2023 19:56
Ik verwacht hier flink temporijden van TJV zonder een enorme alles-of-niet poging. Deze etappe is puur om Pogacar al af te matten, zondag kunnen ze echt toeslaan en het - op papier - betere duurvermogen van Vingegaard zo over twee dagen uitspelen om Pogacar te slopen.
15-07-2023 06:12
Is dat hoogteprofiel trouwens iets wat jullie zelf maken, of waar komt dat vandaan? Er kloppen meerdere dingen niet op.
    15-07-2023 12:33
    De profielen komen uit RIDE. Ten tijde van de uitgave waren de officiële profielen en gecategoriseerde klimmen waarschijnlijk nog niet bekend.

    EDIT: er zitten wat knullige fouten in.
14-07-2023 19:55
Dit wordt oorlog. Ik denk dat TJV een flinke groep wil laten wegrijden met daarin 1 of 2 eigen mannetjes, met name Van Aert. En als die eenmaal een aardige voorsprong heeft daarachter de koers hard zal proberen te maken. Als ze daar op dat moment de mannen voor hebben, zou het me niet verbazen als ze in de afdaling van de Ramaz al druk proberen te zetten. En dan zal Vingegaard in het tweede deel van de Joux Plane moeten uitpakken om te testen hoe Pogacar ervoor staat. Dit is toch wel 1 van de 2 etappes waar Vingegaard de beste kans zou moeten hebben om Pogacar te kraken, als die er is (naast de etappe over de Col de la Loze).
    14-07-2023 20:58
    Klinkt als de strategie zoals gehanteerd in de etappe 6 | Tarbes - Cauterets-Cambasque (144.9 km). Hoewel logisch ook te voorspelbaar denk ik.
    14-07-2023 20:58
    Klinkt als de strategie zoals gehanteerd in de etappe 6 | Tarbes - Cauterets-Cambasque (144.9 km). Hoewel logisch ook te voorspelbaar denk ik.
14-07-2023 20:15
Ik vind het lastig om in te schatten vluchters of ak mannen trouwens, neig naar vluchters. Denk dat er een heel goede groep gaat lopen.
    14-07-2023 20:25
    Wat dacht je? Morgen kan ik niet reageren dus doe ik er vandaag maar een schepje bovenop?
14-07-2023 20:18
Als ik monsterrit zie staan dan denk ik aan ritten van 250+ kilometer in de Alpen.
    14-07-2023 21:16
    dan eindigt het halve peloton, zo niet meer, buiten tijd
    15-07-2023 10:58
    Meer dan drie 1+ cols is sowieso overbodig. Op drie cols kan iedere ploeg z'n tactiek uitspelen, alles er voor wordt stapvoets afgewerkt.
14-07-2023 21:04
Wva mee in de break?
14-07-2023 21:10
Mij is het om het even wie er morgen gaat winnen. Allesbehalve weer zo'n gezapige etappe als vandaag, met wel een renner met een fantastisch palmares overigens.
15-07-2023 01:20
Waarom krijgt Vingegaard evenveel sterren als Pidcock? Kijkt de schrijver geen Tour? Het is Pogi en Vingegaard op 5 sterren en daarna komt er een hele tijd niets. Snap dat Pidcock goed kan dalen. Maar die gaat geen minuut of meer goedmaken na de laatste top
    15-07-2023 02:30
    Snap je wel hoe de sterren werken?
    15-07-2023 10:32
    @Boeboeboe; niet?
14-07-2023 19:07
Vingegaard daalt wel degelijk beter dan Pogacar dus in een technische afdaling zoals die van de joux plane zou het mij niet verbazen als hij Pogacar op achterstand kan rijden.
    14-07-2023 19:10
    Welke afdalingen heeft Vingegaard Pogacar op achterstand gereden gebaseerd op daalkunst?
    14-07-2023 19:14
    Afdaling van de Marie Blanque reed hij behoorlijk sneller dan Pogacar, en ook in de afdaling van de Tourmalet leek die moeite te hebben om te volgen.
    14-07-2023 19:15
    In etappe 5 pakte Vingegaard 20 seconden in de afdaling van de Marie Blanque en ook in de afdaling van de tourmalet kon je zien dat dat Vingegaard de bochten beter aansneed.
    14-07-2023 19:16
    idd ben dus niet de enige die dat heeft gezien.
    14-07-2023 19:44
    @NCK17 Etappe 5 had Pogacar een slechte dag en Vingegaard een superdag. Dat je dan de afdaling na Marie Blanque 'minder' scherp bent en energie hebt en tijd verliest...

    En als ik het me goed herinner was het dalen van Pogacar na de Tourmalet niet van dusdanige kwaliteit dat hij met een achterstand aankwam bij de laatste col en daar een achterstand goed moest maken en toen er nog overheen ging en 24 seconde pakte zonder boni's meegerekend.

    Het zou goed kunnen zijn dat Pogacar een mindere daler is dan Vingegaard, maar het verschil is zeker niet zo groot dat hij op achterstand gereden gaat worden door Vingegaard. Die moet dan ook enorme risico's nemen zoals Pogacar vorig jaar deed naar de Hautacam en we weten hoe dat uitpakte. Maar deze tour is niets zeker dus het zou ook zomaar kunnen bedenk ik me nu. Morgen en overmorgen wordt weer genieten iig ;)
    15-07-2023 07:40
    Op de Tourmalet zat Vingegaard op een gegeven moment "vast" achter van Aert die minder snel bergaf reed.

    Maar goed, we zullen het zien vandaag
14-07-2023 19:26
Waanzinnige etappe om naar uit te kijken, morgen zit ik de hele dag zelf op de fiets dus dat wordt in de avond kijken. Iemand een goede tip hoe je dat doen kan zonder de uitslag te weten? Heeft de es player iets van een spoiler-free omgeving?
    14-07-2023 19:28
    Gewoon terugkijken op Eurosport 2 op tv?
    14-07-2023 19:49
    Op Tiz verschijnt een uur of wat na de finish de volledige uitzending in een spoilervrije omgeving.

    https://tiz-cycling.io/video_tag/grand-tour/
    14-07-2023 19:55
    ES Player heeft een spoiler-free modus. op https://www.eurosport.nl/watch/ zit rechtsboven een slider die je aan kan zetten!
    14-07-2023 20:02
    Super bedankt Leopardo! Heb hem gevonden en aangezet.

    Ook alucard bedankt, maar tiz heb ik niet meer nodig nu.
    14-07-2023 20:05
    Maar dan ook niet stiekem het NOS journaal kijken of WF aanklikken he, anders is het allemaal voor niets. Ik zal voor deze ene keer ook proberen in omgeving Groningen Drenthe niet met een megafoon PCS info rond te schreeuwen.
    14-07-2023 20:12
    Ik rij elders, 2 dagen (mega)lange tochten, crashen ergens in een boshut waar tv met chromecast staat. Ik had als alternatief trouwens nog mijn metgezel die wel wielrent maar niet overmatig in koers geïnteresseerd is (die bestaan). Ik vraag het vooral ook om hem mijn gezanik te besparen waar ie zoeken moet te besparen.

    Dus schroom niet en maak Norg (nog) onveilig(er)!
    14-07-2023 20:24
    Nou, veel plezier. Geniet er van.
    14-07-2023 21:13
    Bij GCN plus krijg je bij het starten van de etappe de keuze om live te kijken of vanaf het begin. Ook een optie. En na jaren Eurosport player ben ik blij met de overstap naar GCN+. Veel betere app en ook nog mooie fiets docu's
    15-07-2023 03:30
    Best ook even jouw over-de-koers-appende vrienden waarschuwen dat je uitgesteld gaat kijken.
14-07-2023 19:36
Ik vraag me oprecht af of dit wel een etappe is waar jonas pogi gaat slopen zonder enorme hoogte? . Pogi gaat gewoon slim wagonnetje aanhaken en wat gaat jonas dan doen doorrijden of stoppen. Tempowisselingen zijn in het voordeel van pogi ? , Of rijdt pogi vini de laatste km uit het wiel in de hoop te beginnen aan de technische afdaling , omdat vini beter daalt.

De enorme lange beklimmingen zie ik ook niet maximaal aan 45 min die pogi ook gegoten liggen , zelfde geldt voor de etappe van zondag .

Als jumbo het slim is gooien ze het op de tijdrit en de Col de loze dat is vini zijn kans.

ik kan me namelijk tour etappes herinneren van de Peyersourde waar pogi met minuten strooide .

Veel vragen waar wij allemaal antwoorden op krijgen aankomende dagen .
    15-07-2023 11:04
    Vorig jaar speelde Roglic nog een klassementsrol, dat kon Jumbo toen gebruiken om Pogacar uit te putten. Dit jaar is het gewoon man tegen man. Die ploegentactiek is pas zinvol als er eentje echt kraakt, eerder dan op de laatste klim.
14-07-2023 19:43
Laatste keer da wout een van aertje kan doen, maar ik denk dat uae er alles aan gaat doen om hem uit de vroege vlucht te houden.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine