Tour 2023: Twee op twee voor Philipsen na zeer chaotische sprint in Nogaro
foto: Cor Vos
dinsdag 4 juli 2023 om 17:48

Tour 2023: Twee op twee voor Philipsen na zeer chaotische sprint in Nogaro

Jasper Philipsen heeft na de derde rit ook de vierde etappe van de Tour de France op zijn naam geschreven. De Belg was op het autocircuit van Nogaro nipt sneller dan Caleb Ewan, in een finale die werd ontsierd door de nodige valpartijen. Zo ging Europees kampioen Fabio Jakobsen hard onderuit.

Nieuwe ronde, nieuwe kansen! De renners met rappe benen konden zich vandaag weer opmaken voor een zeer belangrijke sprintconfrontatie. De vierde rit van Dax naar het autocircuit van Paul Armagnac in Nogaro, de eerste op volledig Frans grondgebied, kende namelijk geen grote obstakels en was dus een uitgelezen kans voor de sprinters om een ritzege te pakken. Wie zet een eerste belangrijke stap richting het groen? Was een twee op twee voor Jasper Philipsen in de maak? Of stonden de sprintsterren dit keer goed voor Fabio Jakobsen, Dylan Groenewegen of Wout van Aert?

Weinig animo voor vroege vlucht
De renners begonnen net voor de klok van 13.30 uur aan de 181,8 kilometer lange etappe. De voorbije dagen was er al weinig interesse in de vroege vlucht, vandaag bleek er nog minder animo voor de vroege ontsnapping. De renners namen vooral de tijd om met elkaar te praten en zo wat bij te kletsen. Onder meer Michael Gogl (Alpecin-Deceuninck), Florian Vermeersch (Lotto Dstny) en Jasper Stuyven (Lidl-Trek) probeerden nog wel weg te springen uit het peloton, maar werden snel weer gegrepen. De renners hielden zich, met nog 181 vlakke kilometers in het vooruitzicht, vooral koest.

Rickaert en Van der Poel keuvelen op weg naar Nogaro – foto: Cor Vos

In de daaropvolgende kilometers werd het geduld van de wielerfan wel behoorlijk op de proef gesteld: er gebeurde namelijk niks. De renners reden aan een strak, maar zeker geen onoverkomelijk tempo, rond, op weg naar de finish in Nogaro. De renners hadden na één uur koers ongeveer 38 kilometer afgelegd. Op kop zagen we vooral de mannen van Groupama-FDJ en INEOS Grenadiers het tempo bepalen en af en toe besloten ook Alpecin-Deceuninck en Soudal Quick-Step een handje toe te steken. Het was (vergeefs) wachten op een noemenswaardige koersontwikkeling.

Van Aert laat zich even zien
Met nog goed 120 kilometer te gaan was er dan toch even wat opwinding in het peloton. Niemand minder dan Wout van Aert besloot namelijk door te trekken op een hellende strook, in de hoop de boel zo op de kant te zetten, maar er stond te weinig wind voor waaiers. Van Aert hield dan ook al snel weer de benen stil en zo kakte het koersverloop weer in. Zelfs in aanloop naar de tussensprint bleef het tempo gezapig, al werd de tussensprint zelf dan weer fel betwist. Philipsen trok er de goede lijn door, versloeg Bryan Coquard en Caleb Ewan en pakte zo twintig punten. De Belg passeerde zo Victor Lafay in de (virtuele) stand.

Cosnefroy en Delaplace in de aanval – foto: Cor Vos

Enkele kilometers na de tussensprint besloten twee renners dan toch weg te springen uit het peloton. Benoît Cosnefroy (AG2R Citroën) en Anthony Delaplace (Arkéa-Samsic) vonden elkaar in hun aanvalsdrang en de twee Fransen reden een maximale voorsprong bijeen van iets meer dan een minuut. Dit bleek uiteraard niet genoeg om uit de greep te blijven van het peloton. De twee aanvallers kwamen nog wel met voorsprong over de top van de enige klim van de dag, de Côte de Demu (2,1 km à 3,2%). Delaplace raapte er het enige bergpuntje op, maar vlak na de klim was de hergroepering een feit.

In de daaropvolgende kilometers nam de nervositeit zienderogen toe, en zagen we de verschillende sprinttreinen naar voren rijden. In de laatste acht kilometer werden er duizelingwekkende snelheden gehaald en was het een gevecht van jewelste voor de beste positie. Jumbo-Visma nam de kop met nog vier kilometer te gaan en de Nederlandse formatie draaide ook als eerste het circuit op. Met nog ruim twee kilometer te gaan trok Matej Mohoric naar de kop in dienst van zijn sprinter Phil Bauhaus en de Sloveen wist het peloton op een lint te trekken. Vlak daarna werd het peloton opgeschrikt door een val van Jakobsen.

Het verschil aan de finish was zeer nipt – foto: Cor Vos

Philipsen wint na doldwaze slotfase
En daar bleef het niet bij, want in de laatste kilometer werd er nog een paar keer gevallen, in een zeer chaotische aanloop naar de sprint. Philipsen leek met nog enkele honderden meters te gaan kansloos voor de zege, maar wist net op tijd het wiel te pakken van Mathieu van der Poel, die opnieuw een fenomenale lead-out uit zijn benen wist te schudden. Philipsen zette vervolgens aan en hield de opkomende Caleb Ewan maar net achter zich. Bauhaus moest dit keer genoegen nemen met de derde plek, Bryan Coquard en Mark Cavendish maakten de top-5 vol.

In het algemeen klassement zien we verder geen wijzigingen. Adam Yates gaat nog altijd aan de leiding, zijn ploegmaat Tadej Pogacar volgt op zes seconden. Woensdag zal het klassement ongetwijfeld weer op de schop gaan. In de vijfde etappe trekken de renners namelijk de Pyreneeën in voor een rit van Pau naar Laruns. Onderweg staan er met de Col du Soudet (15,1 kilometer aan 7%) en Col de Marie Blanque (9,2 kilometer aan 7,6%) twee serieuze beklimmingen op het menu.

RIDE Magazine
106 Reacties
04-07-2023 17:52
Zolang de renners zelfs op een kaarsrechte aankomst die net zo breed is als de etappe lang, niet normaal kunnen fietsen moeten ze echt nergens over klagen maar eens naar zichzelf kijken. Wat een idioterie.
    04-07-2023 17:55
    Echt ik heb geen idee waarom ik vandaag die tv nog aangezet heb. Ik wil helemaal niet kijken naar valpartijen.
    04-07-2023 18:57
    Nou, de Noor die de sprint aantrok en zich uit liet zakken zonder over zijn schouder te kijken, blind richting de naders sturen mogen ze een flinke straf geven om toch ergens te beginnen.
04-07-2023 17:54
Op een nagenoeg perfecte finale flikkeren ze nog minstens 4x onderuit.
De renners moeten hun verantwoordelijkheid nemen, in plaats van alleen naar het parcours te wijzen.
04-07-2023 17:54
Toch even hulde aan Ewan. Veel twijfels bij deze man de laatste jaren, maar toont nu toch al 2 keer dat hij echt de vorm heeft. Vandaag overklast door een superieure lead-out en met een geblesseerde De Buyst zie ik dat niet snel veranderen.
    04-07-2023 17:58
    En Guarnieri heeft zo te zien ook een beste klapper gemaakt vandaag: de medische assistentie was nog druk met hem bezig toen Jakobsen weer opstapte.....
04-07-2023 18:00
Die leadout van Kristoff (volgens mij Waerenskjold) was ook lekker bezig: van kop af, op zij kijken en ondertussen de andere kant op bewegen en daarmee nog een valpartij veroorzaken......
    04-07-2023 18:26
    Dat heb je goed opgemerkt.
04-07-2023 17:49
vermoed dat er veel meer is gebeurd, maar wat van der poel met girmay deed, was niet geheel koosjer
    04-07-2023 17:54
    Het was inderdaad niet goed wat van der poel deed, ik vind het ook belachelijk dat als de lead-out man brokken maakt, de eigen sprinter er alleen maar voordeel van heeft, terwijl je de tegenstand gewoon kan uitschakelen
    04-07-2023 17:56
    Geheel niet, zou ik zeggen.
    04-07-2023 18:02
    Als Skjelmose in etappe 2 wordt teruggezet, moet dit ook worden teruggezet. Het is zo inconsequent wat de jury doet. Ik moet wel zeggen dat ik beide acties wel nog net prima vind (van Skjelmose en van Vd Poel).
    04-07-2023 18:03
    Ik vind dit helemaal niet prima. Als je ingesloten zit en Girmay gaat niet snel genoeg... nou, dan heb je pech en blijf je ingesloten zitten.
    04-07-2023 18:05
    Van der poel moet inderdaad teruggezet worden. Het is dat girmay zo netjes is om aan de kant te gaan, anders waren die twee ook gevallen. Het is gewoon een gevaarlijke actie die gestraft moet worden. Terugzetten in de uitslag boeit van der poel niks, dus dat is geen goede oplossing.
    04-07-2023 18:17
    Hier heb je dus het voorbeeld waarom het zo gevaarlijk is in de aanloop naar de laatste 200 meter. De leadouts kunnen relatief ongestraft plek maken voor zichzelf en hun sprinter, zonder noemenswaardige consequenties.

    Waar iemand anders rijdt is gewoon geen plek. Dat is nu door VdP vakkundig opgelost. Hij zal wel teruggezet worden in de uitslag, maar zijn ploegmakker wint gewoon door dit manoeuvre. Het loont dus om dit soort dingen te doen.

    In mijn ogen 2 oplossingsrichtingen als je er echt wat aan wilt doen:
    - meteen uit koers halen van de dader
    - de ploeg straffen ipv de individuele renner (bijv. 5 plekken terug zetten van de beste renner van de ploeg)

    Want andere straffen die gaan werken aan gedragsverandering kan ik niet bedenken...
    04-07-2023 18:18
    What's new? Wat v.d. Poel deed jegens Degenkolb in P.R. was er ook over...!
04-07-2023 17:51
"Tour de France en wielersport de verliezers."
04-07-2023 18:02
Ja goed. Wat valt er te doen aan het duo Philipsen-VDP? En in de voorjaarsklassiekers van 2024 zullen ze ook met zijn 2 waarschijnlijk in de meeste kopgroepen zitten. Niet veel aan te doen momenteel.
04-07-2023 17:51
hebben ze gisteren zo zitten zeiken over de aankomst en vandaag vallen ze gelijk vliegen op t circuit...
04-07-2023 17:52
Zo zie je maar, gaat het gisteren allemaal net goed, kwakken ze vandaag onophoudelijk tegen het asfalt.

Massasprints = valpartijen. Geen ontkomen aan ben ik bang.

Verder: Philipsen mag vdp bedanken, een van de beste lead-outs van de afgelopen jaren. Van Aert dramatisch gepositioneerd, Groenewegen zat wel goed, maar is uit vorm? Ewan erg sterk: die pakt nog wel een rit deze Tour.
04-07-2023 18:09
Drie dingen die mis gingen
1: een autocircuit heeft brede bochten waar renner op hoge snelheid naast elkaar door kunnen gaan. er zijn wel ideale lijnen maar het is zo breed dat je niet gelijk 10 posities verliest, je (leadout man) moet enkel een paar keer wat harder trappen. Hierdoor is het "aantrekkelijk"/ mogelijk om proberen op te schuiven in de bochten zelf en is er minder lintvorming. Je reduceert dus eigenlijk het voordeel van bochten voor de veiligheid, terwijl de nadelen blijven, als ze al niet erger worden. De hoge snelheden zorgen er daarnaast ook voor dat om een bepaalde situatie te ontwijken de reactietijd van de renners korter moet zijn (dat is natuurlijk heel moeilijk). Als hoge snelheden lang gehouden kunnen worden betekent dit dus een langere periode van hoger risico.

2: Door de wandeletappe heeft iedereen frisse benen, waardoor iedereen de moeite wil/kan doen om zijn ploeggenoten van voren af te zetten. Dit betekent dus nog meer renners die vechten om een plekje voor in het peloton, terwijl het er normaal al veel te druk is.

3: Het (slechte) gedrag van de (grote hoeveelheid frisse) renners zelf, wat voor een klein deel makkelijker gemaakt wordt door de bovengenoemde punten. Dat slecht gedrag makkelijker wordt, betekent uiteraard niet dat de renners dat dan ook moeten doen.
    04-07-2023 19:15
    Zo ontzettend groot was de groep niet meer eenmaal op het circuit. En niet meer compact.
    Het is gewoon het wringen en eigen lijnen rijden zonder te kijken, alsof men alleen onderweg is wat veel vallen veroorzaakt.
04-07-2023 18:11
Het lijkt alsof het gezanik over gedrag in een sprint alleen maar toeneemt. Het lijkt voetbal wel: was het een overtreding voorafgaand aan dit of dat? Sprinten is per definitie vuil spel. Deal with it. De clickbait en opheffisering maakt de sport kapot.
    04-07-2023 18:49
    Eindelijk iemand die het snapt. Volgens het merendeel van WF moet iedereen elkaar met fluwelen handschoentjes aan een vrijgeleide geven in de sprint.
    04-07-2023 19:22
    Klassementsrenners die in de laatste 3 km nog van voren zitten maken het er niet beter op.
    Verder sprinten aan de rappe mannen overlaten en kwakken en abrupt uitsturen zonder te kijken flink bestraffen. 3e of 2e s out.

    Of, tijd aan 3 km telt.
    Ploegen geven 75 km voor de meet op welke 3 renners meedoen tbv de sprint en de rest laat lopen bij 3 km. Als het dan toch niet anders kan.
    04-07-2023 19:45
    Amen. Massasprints zijn het Wilde Westen. Met 70 per uur met 100 man zo snel mogelijk naar de streep rijden is gekkenwerk, maar het is ook gewoon de sport. Laten we er gewoon van genieten in plaats van elke dag maar weer de renners de maat te nemen om ons vervolgens verheven te voelen boven de 'stoute renners'. Er is een jury en er zijn collega's om alles in goede banen te leiden. Daar hebben ze echt geen toetsenbordridders bij nodig.
04-07-2023 18:06
De UCI moet eens ballen tonen en net zoals de KNVB met de voorwerpen op het veld een no-tolerance beleid gaan invoeren.

Breng je de veiligheid van jezelf en anderen met je debiele acties en stuurmanskunsten in gevaar? Direct DSQ en uit de wedstrijd zetten.
    04-07-2023 18:54
    Dan is elke wielerwedstrijd binnen 25km per definitie voortijdig beëindigd. 170 man loslaten die met de sturen minder dan 20cm van elkaar af rijden en onderweg druk zijn met kletsen, drinkbusje pakken, gelletje uit de achterzak toveren, jasjes aan en uittrekken is altijd gevaarlijk. De renners kiezen hier in zijn algemeenheid voor, de sprinters kiezen nog uitdrukkelijker voor het gevaar. Het is inherent aan wielrennen. En daar wil jij een jurysport van maken? Succes.
    04-07-2023 19:18
    Van je lijn af zonder op te letten, kwakken etc.gewoon maar eens beginnen met laatste in uitslag en 1500,00 euro boete.
    2e keer. 3000,00
    3e keer, dsq
04-07-2023 18:06
Gelukkig morgen geen sprintetappe. Waste of time om naar een traag pedalerend en keuvelend peloton te kijken.
04-07-2023 18:26
20 anti mvdp reacties of zo, alle Jumbo lovers kunnen weer aan de karnemelk met een broodje kaas. Man man wat een triestes
    04-07-2023 18:30
    Doe niet zo hysterisch telraamfanboy.

    Zo nog maar eens even die move tov Girmay bekijken
    04-07-2023 18:46
    Zure karnemelk voor jou
    04-07-2023 18:48
    Niemand vindt t een vreemd manoeuvre van mvdp, de meeste negatieve longen kunnen beter naar Thialf gaan voor een rondje 32 of zo, hoort gewoon bij de koers
    04-07-2023 18:57
    Nou ik niet hoor westmalle. Gewoon weer genoten van vd Poel. Kleinschouderduwtje. Hij werd eerder ook bijna de dranghekken ingeduwd.
    04-07-2023 19:00
    Teruggezien en ik vind het weliswaar wat link maar zo is ie. Levert ook een leeuwendeel aan de zege bij. Wereldklasse leadout op het scherpste randje.

    Doet trouwens 0,0 af aan dat jij een hysterische telraamfanboy bent. Echt het type fan waar geen idool belang bij heeft.
    04-07-2023 19:12
    Het zit zeer diep bij romanneke
    04-07-2023 19:22
    Uitermate beschaafd tikje met de elleboog van Van der Poel, Girmay begrijpt het meteen en zet zich hoffelijk opzij. Zo doen gentlemen dat onder elkaar.
    04-07-2023 19:24
    Mwoah diep, ik vind jouw type 'fans' gewoon verschrikkelijk en dat even delen is zo gebeurd.
04-07-2023 18:34
Ergens nog voor het circuit zag ik Cavendish ook kwakken om ruimte te maken voor zichzelf.
Misschien moet dat allemaal maar kunnen want "dat is wielrennen" maar met zulk een mentaliteit wordt het nooit wat met de veiligheid. VDP deed het als leadout nog eens even dunnetjes over. Schandalig.
Als ik zo'n finale als vandaag zie denk ik: echte wegwielrenners, wat spijt het mij dat ik daar een te groot deel van mijn jonge leven zo veel voor heb gelaten.
04-07-2023 18:56
Met zulke lead outs heb je geen parcoursbouwers als vijanden nodig. Morkov, Waerenskjold, vd Poel de afgelopen dagen zigzaggend door het peloton. Philipsen trouwens ook weer onnodig over het parcours heen.
04-07-2023 17:55
Beste lead-out ter wereld, wow. Je moet het natuurlijk ook afmaken. Ewan is ook back in business!
04-07-2023 17:56
Vreemd, ik had hier eerder van de kenners - ik zal geen namen noemen - vernomen dat een dergelijke finale superveilig zou zijn. Wat blijkt, het gros van de valpartijen komt door het gedrag van de renners en niet van het parcours. Wie had dat nou kunnen voorzien? Ik zit met de handen in het haar hoor, om dit mysterie te ontrafelen!
    04-07-2023 18:52
    Uit onderzoek is gebleken dat van alle valpartijen 50% oorzaak renners zijn en 50% parcours.
04-07-2023 18:00
Iemand moet mij toch die sprint tactiek van Jumbo-Visma eens gaan uitleggen. Gisteren zat Laporte al beter geplaats en hield hij opeens de benen stil, en vandaag zat hij nog beter geplaats en loopt hij telkens te zoeken naar v Aert die overduidelijk te kort komt in de massasprints en valt Laporte weer stil.

Misschien de rollen eens omdraaien en WvA voor een echte sprinter als Laporte laten werken in de massasprint.
    04-07-2023 18:02
    Je vindt het raar dat men, nadat er welgeteld 1 massasprint is geweest waar Van Aert zonder hinder 1e of 2e wordt, terug voor Van Aert gaat?

    OK dan.
    04-07-2023 18:04
    Heb je gezien hoeveel sprinters of lead-out mannen er niet in positie zaten? Voor iemand als Van Aert, die zelden zijn positionering mist, wissel je wel heel vlug van optie.
    04-07-2023 18:13
    WVA had hier zelf de beslissing moeten nemen en tegen Laporte zeggen: Ik zit te ver, probeer maar zelf.
    04-07-2023 18:21
    Wout zat in principe de hele tijd prima in het wiel van Philipsen, maar is dat vermoedelijk ergens kwijt geraakt toen Alpecin zich een weg naar voren elleboogde.
    04-07-2023 18:32
    Van Aert drifte teveel uit een bocht en verloor daar veel posities
04-07-2023 18:07
Hopelijk dat Philipsen de komende tijd als er een mooie rit voor VdP komt, wat terug doet. Mooie leadout.
04-07-2023 18:10
De tegenstand voor Philipsen voor groen gaat in ieder geval niet van andere OK-klimmende sprinters komen, Pedersen staat al bijna 100 punten achter.
04-07-2023 18:11
Echt zo voorspelbaar dat ze na dat geklaag over die finish gisteren vandaag als mongolen zouden gaan rijden en zouden gaan crashen.
04-07-2023 18:18
Coquard moet er ook zeker uit. Die kegelt er ook eentje omver door een rare zwieper
    04-07-2023 18:38
    Rijdt Coquard niet tegen de sprintaantrekker van UNO-X aan vlak voor de finish? Volgens mij laat deze zich terugzakken en ontstaat hierdoor de val.
04-07-2023 18:11
18:10 uur: 172 man in de uitslag opgenomen. De gevallen LL Sanchez en Guarnieri ontbreken nog
04-07-2023 18:13
OPINIE: Sprinten op lange rechte stukken van een circuit is levensgevaarlijk!

Ik denk dat een paar WF-redacteuren inmiddels weer allerlei uitvluchten aan het verzinnen zijn om hun mooie betogen van gisteren toch nog een draai te geven na een dag als vandaag.

Gisteren: kromme finish met nul valpartijen. Nu: finish op circuit met heel veel valpartijen.

Zeg het maar... parcours? Of toch gewoon de renners?
    04-07-2023 18:25
    De rennwrs, waarbij hun gedrag geholpen kan worden door het parcours. Een bocht tijdens de sprint zelf zorgt ervoor dat je de deur op een semi legale manier dicht kan doen, hele lange brede wegen (zeker op het eeinde) zorgen voor een draaikolk van constant opkomende en ingehaalde renners, hele snelle en brede bochten zorgen ervoor dat meerdere renners naast elkaar een bocht ingaan. Meest ideale finish om dat ter vermijden is laatste 300m recht en daarvoor laag-medium snelheid bochten. Zelfs dan zijn er nog genoeg renners in het peloton die in de laatste 5 km van een sprintetappe gestoord genoeg worden om gevaarlijke situaties te veroorzaken en crashes kunnen altijd ook nog zonder een gevaarlijk manouevre gebeuren.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine