Tour 2023: Slechts een keer waren er minder individuele tijdritkilometers
foto: Cor Vos
donderdag 27 oktober 2022 om 13:39

Tour 2023: Slechts een keer waren er minder individuele tijdritkilometers

Een Tour de France met slechts 22 kilometer aan individuele tijdrit, dat is nog niet vaak voorgekomen. Slechts een keer in de historie van de Ronde van Frankrijk lag het aantal individuele tijdritkilometers lager en dat was in 2015.

Bij de parcourspresentatie van de Tour de France 2023 heeft de organisatie aangekondigd dat er ‘maar’ een rit tegen de klok is opgenomen in het rittenschema. Het gaat om de zestiende etappe, aan het begin van de slotweek, van Passy naar Combloux. De tijdrit is 22 kilometer lang en kent ook nog een zware finale, met onder meer de Côte de Domancy (2,5 km aan 9,4%) vlak voor de finish.

Statistiekenaccount Ammattipyoraily meldt dat alleen in 2015 er minder individuele tijdritkilometers opgenomen waren in een Tourparcours. Toen startte de ronde met een chrono van 13,8 kilometer door Utrecht. Dat jaar was er op de negende dag nog wel een ploegentijdrit van 28 kilometer. Als we kijken naar alle tijdritkilometers (ook ploegentijdritten meegerekend) dan heeft 2023 wel het all time laagterecord in handen.

Afgelopen seizoen, toen Jonas Vingegaard namens Jumbo-Visma de Tour won, werd er twee tijdritten verreden. In Kopenhagen werd gestart met een beproeving van 13,2 kilometer en op de voorlaatste dag was er een tijdrit van 40,7 kilometer naar Rocamadour. Bij elkaar goed voor 53,9 kilometer tegen de klok.


RIDE Magazine
8 Reacties
27-10-2022 13:57
Triest hoe de Tour met deze discipline omgaat. 22 kilometer... belachelijk. Mocht het nu zo zijn dat er 1 tijdritmonster bovenuit steekt en alle klimmers op minuten rijdt, dan kon ik er nog inkomen. Maar als je ziet hoe goed Vingegaard, Pogacar, Roglic en co tegen de tijd rijden... Hoort er toch gewoon bij. Wat mij betreft doen ze nog eens een old school proloog (max 7km), een stevige ploegentijdrit en nog eens een individuele van 40 km.
    27-10-2022 14:18
    Exact, juist omdat de grootste favorieten allemaal goed tot zeer goed zijn in het tijdrijden + een goeie ploeg hebben voor een mogelijke ploegentijdrit, vind ik het een heel flauwe beslissing.
    27-10-2022 15:09
    Geheel eens Beer. Enkele Zuid-Amerikaanse klimgeiten in de herfst van hun carrière zullen jaloers dit parcours aanschouwen, zoals een Quintana bijv.
    27-10-2022 15:16
    Maar de pure klimgeiten hebben er de klimmer-tijdrijders de laatste jaren/decennia toch nooit afgereden bergop?
    Los van de discussie of er al dan niet te weinig tijdritkilometers inzitten, heeft dit toch niet zo heel veel impact op de kansen van de grote favorieten?
    27-10-2022 15:34
    Ik ben het er niet mee eens. De tijdrijders hebben de afgelopen 60 jaar onevenredig vaak een parcours op maat gehad getuige de eindwinnaars.
27-10-2022 14:34
Hadden ze dat maar eens gedaan in de Indurain-Tours. Daar zat gemiddeld 180 kilometer tegen de klok in, altijd 3 lange tijdritten (waarvan 1 TTT) met afstanden van 50 tot 80 kilometer.
    27-10-2022 15:29
    Inderdaad. Indurain tm Armstrong jaren hadden giga veel tt kms. Nu slaat het aan de andere kant door in de Tour.
27-10-2022 17:36
Meer tijdritten en veeel minder sprintetappes, maar ja, het cashen van start-en aankomststeden is uiteindelijk het bussinessmodel, die 3 weken moeten dus opgevuld worden maar wat een gebrek aan durf om daar een serieus in te gaan snijden...

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine